Full version: Vårtecken
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Alexander-VG-zon3
CITAT (ogräset @ 26-02-2011, 19:11) *
Hejsan!

Du har tur Flaxss, mitt olivträd som jag har haft i flera år har nog inte överlevt vintern.
Så nu blir det nog inget mera olivträd, det verkar som om vi får kalla vintrar framöver.
Så min man får nog rätt, man skall välja växter efter där man bor.

Ha det bra!
Mvh Birgitta

har du haft oliven ute ? mina oliver frö ihjäl för någon vinter sedan, ja det är tråkigt om det blir kallare vintrar framöver, men jag kommer nog ändå plantera det jag vill och skydda mer därefter och sen är det kanske inte frilandsplantering längre.
ilPadrino
CITAT (ogräset @ 26-02-2011, 19:11) *
Så nu blir det nog inget mera olivträd, det verkar som om vi får kalla vintrar framöver.
Så min man får nog rätt, man skall välja växter efter där man bor.

Ha det bra!
Mvh Birgitta

Jag kan verkligen inte hålla med din make där Birgitta... smile.gif
Det ger ju en jätte-kick att få se sydlänningarna överleva en lång och mörk vinter. Visst, lite extra pyssel är det ju med kånkande på fikonkaktusar, agave, och lagerbuskar hit och dit, men det är det värt.

Men så gör jag med alla pelargoner också och de anses ändå av de flesta hör hemma här oavsett vargavintrar.

Ju kallare vintrar vi har, destå mer kommer jag protest-odla olivträd, om inte annat för min egen överlevnad. wink.gif
4:an
Var en sväng i stugan idag...krattade gräsmattan (snömögel) och kikade runt en hel del...resultatet var vintergäck i mängd, våririsen och påskliljorna har börjat visa sig, en rabarberknöl sticker upp och en liten, men dock blåsippa visar sig! Solen sken och det kändes som om jag levde igen! wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (4:an @ 06-03-2011, 16:24) *
resultatet var vintergäck i mängd, våririsen och påskliljorna har börjat visa sig

bilder !! wub.gif du får ta bilder på härligheterna och visa

------------------------------ nytt inlägg ----------

var ute på en promenad idag, forsythia knopparna växer fram. spirea häckarna runt om i solen har små små uppsprickande blad knoppar (röda fortfarande). första viden har vit fluffiga knoppar (verkar som dom nyss har öppnat sig så det tar väl några veckor innan dom blommar). har sett fler snödroppar som blommar, krokus har jag med sett som blommade intill en södervägg. jag får nog gå ut i morgon och ta kort.
Peztis
Och jag stod idag och skakade på huvudet åt högen med dryga metern snö som rasat på uteplatsen från taket. Är väl inne i juni innan allt smält bort där...

Men det var skönt att sitta på förstukvisten en stund och vända näsan mot solen!
smuleborg
Ljuset, det är ett vårtecken. Snön är packad, sjunker mer och mer. Lite takdropp. Isgata längs skogsvägen. Det är väl inbillning, men jag tycker att småfåglarna vittrar vår.

Och det är bara typ 10 minus om nätterna, och typ någon plus om dagarna.
smuleborg
Och i stan (Stockholm) dammar gatorna, sparsamt med snöhögar - med inslag av brunt - här och där. Soligt i dag, lite vårkänslor fick jag när jag tog en promenad på lunchen.
gnon49
Solen skiner så gott och snön smälter. För första gången i vinter drattade jag på ändan när jag skull gå och mata fåglarna. Fågelfrö o fåglar for all världens väg. Ont gjorde det men vadå, våren är ju på väg.
Laura
Några uppmuntrande vårbilder från norra zon 1 (Kungsbacka):

[attachment=58699:IMG_0302b.jpg]
Tulpaner

[attachment=58700:IMG_0308b.jpg]
Kärleksört

[attachment=58701:IMG_0335.JPG]
Mynta

biggrin.gif
Platinum
Man börjar kunna ana vår i Gästrikland också, i varje fall har vårvintern kommit till mig två veckor tidigare än förra året...snödroppsknopp den 4/3 i år och inte förrän 19/3 förra året.

Sen ser man att sälgen börjar ändra färg också.

Solen skiner, det blåser, det töar och är halt som på en skridskobana vid infarten.
Olle A
Snödroppsknoppar i Gästrikland! Härligt! wub.gif Här i Bohuslän har jag inte sett några än, men det dröjer säkert inte så länge. Igår hörde jag första koltrasten sjunga, då är det vår för mig.

Olle
ilPadrino
I Stockholm har en del redan sjösatt....

whistling.gif
bullerbybo
Vårtecken hos mig är att automatluckorna på växthuset öppnade sig för första gången igår (28 grader i växthuset).

Alexander-VG-zon3
CITAT (Laura @ 08-03-2011, 21:25) *
Några uppmuntrande vårbilder från norra zon 1 (Kungsbacka):
Tulpaner
Kärleksört
Mynta
biggrin.gif

vilka härliga bilder på spirande liv
malcolm
Snön har börjat smälta bort närmast huset nu och jag börjar få dåligt samvete för allt det jag inte gjorde i somras/höstas.
Laura
-cry-.gif

Det snöar för fullt!!! Men det var ju vår alldeles nyss och så kom vintern tillbaks....
Olle A
Samma här, men det är nog bara tillfälligt. trostar.gif

Olle
Alexander-VG-zon3
ja som tur är är det nog bara tillfället, det skulle börja regna senare.

SMHI vinter-vår-karta
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta

här är det vårtemperaturer. det var ju trevligt.
Laura
thanks.gif för trösten, det hjälper faktiskt.... blush.gif
smuleborg
Gatorna dammar i stan (Stockholm), med (grådaskiga) snövallar här och där. 3-4 mill norr om Stockholm, mitt i skogen, är det som att kliva in i ett vinterlandskap. Vårtecknet är att skogsvägar, och där man flitigt går (och har skottat) på tomten, är isbana. Och så också i skidspåren. Här är ljuset vårtecknet.

Typ 2 dm packad snö, där vi bor.
Överbölingen
Njae, inte riktigt än.
Igår snödde det någon cm. Skaren är rätt hård men bär ännu inte folk. Bra skidföre. Öppet snödjup 50 cm.
Vid sjutiden var det -10° och vindstilla. Himlen har 50 % cumulusmoln som rör sig måttligt mot NO. Växthusdörren går att öppna. Men det är knepigt att gå gångan upp till vägen för att hämta ÖP. Det är släfft (halt). Djuptjäle. Entrédörren går bara att öppna 50°. Altanen har rest sig. Åter på plats i mitten på maj.
Idag blir det skidtur och rokad i gäststugan. Skall börja med snickarbod och vävkammaren där samt köra bråte till brandgropen nere mellan lägdorna.
...än så är det vinter
Kamilla_I
Jag är nog i samma liga som Överbölingen...
Här körs det skoter och skidor för fullt, älven är frusen och det är ett gediget snödjup.
Jag längtar efter vår, men får nog snällt vänta en och en halv månad till sad.gif
I maj brukar jag skotta ut det sista i stora snöhögen och då!!! är det vår yahoo.gif
ilPadrino
Jag hoppas innerligt det är de sista dödsryckningarna av snötäcket vi ser ute i skärgården nu, om någon vecka borde det vara i stort sett barmark. Även om det kan bli några bakslag ända in i april. Isarna börjar bli svampiga här och var så det är alla fall ett gott tecken...

Mina växter liknar faktiskt kossor som bara vill ut på grönbete nu!!!! wub.gif
renate
Yes!Nu har lappvantarna övergått i strilregn och då smälter snön.En del snödroppar har kommit upp men blommar inte än.det ska blir vårväder till helgen och nästa vecka.Idag ser det ut så här hos mig.
[attachment=58730:2011_03_...__Large_.JPG] [attachment=58731:2011_03_...__Large_.JPG]
malcolm
Den automatiska defrostern på bakrutan gick inte igång idag. Ett vårtecken så gott som något men nu snöar det.
Alexander-VG-zon3
har köpt mer vårblommor och satt på trappan bland annat bellis, mini påskliljor, penseér. även då det är (tillfälligt) dåligt väder så är det ändå fortfarande vår på trappan.
ilPadrino
Igår fladdrade en nyvaken nässelfjäril föbi. Stocholms skärgård, zon II. wub.gif
fuchsian
Den första tulpanen har kommit upp i min kruka på baksidan, dit snön har smält bort. Krokussarna har redan blommat över i samma kruka. Härligt och optimistiskt att se det. ..Fuchsian ......
ingmet
Igår snöbefriades ytor runt träd och husgrund. Idag hittade jag 2 fullt blommande snödroppar under flädern och ett fång irisar som skjutit upp i söderrabattens snöfria baksida.. Imorse skymtades en blek sol..men nu har den jämna grå himlen tagit över.. Inget solande i söderläge idag..
Alexander-VG-zon3
CITAT (ilPadrino @ 13-03-2011, 11:21) *
Igår fladdrade en nyvaken nässelfjäril föbi. Stocholms skärgård, zon II. wub.gif

åhhh vad härligt, fast det måste väl ändå vara väldigt tidigt ?
Ingela i Segersberg
Jag såg vårens första grävling i går morse!
kerstin z5-6
Takdropp och talgoxen sjunger vårsånger här trots-2 m snö ännu
4:an
råkade lägga upp mina foto i vinterbilder från min koloni...skulle varit vårbilder .... whistling.gif såg i a f i dag en flygande mygga, en nyckel]piga och rabarberknopp...[attachment=58834:v_rtecken7.JPG]
Skruttis
Jag såg också ett vårtecken i dag.
Tyvärr var det inget trevligt, det var en påkörd och död grävling. no.gif
smuleborg
Vårtecknet är att snuttar av skogsvägarna är fria från snö och att det har varit mildväder flera dagar på raken. Snöras från taken kan betecknas som ett vårtecken. Fortfarande rätt mycket snö.
Ingela i Segersberg
Nu har bofinken kommit och imorse hörde jag koltrasten sjunga. wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2011, 12:50) *
Takdropp och talgoxen sjunger vårsånger här trots-2 m snö ännu

oj det var mycket snö, men när det väl blir varmt så smälter det fort. och det är ju bra för växterna, jag ösnkade att jag hade kvar snö längre. den kalla -18c natten i feb utan snö gjorde sitt och det gjorde den mycket.
ilPadrino
CITAT (flaxss @ 13-03-2011, 12:10) *
åhhh vad härligt, fast det måste väl ändå vara väldigt tidigt ?

Ja... den lär inte hitta jättemycket ätbart ännu så jag tycker lite synd om den, men det värmde att se!! smile.gif
Alexander-VG-zon3
snödroppar, härliga växter ! smög in sig två krokus knoppar med såg jag i efterhand på den sista bilden.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1219802_page0.html

på lotten växer det blad på violer, myosotis, ormöga, jordgubbe, persilja och annat, detta är söderläge kanske därför det kommer blad just där, blir varmt i solen.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32215575.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32215576.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32215577.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32215578.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32215579.html
malcolm
Köpte en fågelholk idag, undrar om det är för sent att sätta upp den nu?
hattstugan

Har sett en Motorcykel idag! Då är det vår här!!!
Gunilla T
CITAT (malcolm @ 15-03-2011, 15:14) *
Köpte en fågelholk idag, undrar om det är för sent att sätta upp den nu?

Nejdå, sätt upp den du och gör någon pippi glad!
Gossen Ruda
Igår blockerade jag ingången till en holk för att nötväckorna skulle bygga nån annanstans. Den sitter på huset, en meter från mitt sovrumsfönster, och nötväckor är inte fågelvärldens tystaste. Det är inte bara nötter som vaknar av dem. Fö ser jag lite crocus och snödroppar på väg upp.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 15-03-2011, 16:20) *
Igår blockerade jag ingången till en holk för att nötväckorna skulle bygga nån annanstans. Den sitter på huset, en meter från mitt sovrumsfönster, och nötväckor är inte fågelvärldens tystaste. Det är inte bara nötter som vaknar av dem. Fö ser jag lite crocus och snödroppar på väg upp.

Då kan du väl hålla den blockerad tills svartvita flugsnapparen anländer?...de har svårt att hitta boplatser och är så beroende av holkar.
gnon49
Har vädrat rejält för första gången i år. Utan att frysa. Huset fylldes av härlig friskt luft som andades vår. Fräscha gardiner satte upp och så brukar jag inleda våren. Snart åker trasmattorna ut för att skuras. Och då är det def. vår.
[attachment=58892:farmer_h...n_md_wht.gif]
Alexander-VG-zon3
CITAT (gnon49 @ 15-03-2011, 17:10) *
[attachment=58892:farmer_h...n_md_wht.gif]

med tanke på din bild, där solen står på kommer spaden ner ca 20cm innan det tar emot i tjälen. hoppas man kan få börja gräva snart.
kluringen
[attachment=58895:knopp.jpg]
Julrosor på gång. Lite tillplattade av all snö och is som skottades ner fån taket. Tar plantan skada om jag klipper bladen som blev väldigt fula?
Olle A
Igår såg jag de första snödropparna här. smile.gif Nu väntar jag på snökrokusen som inte brukar vara långt efter.

[attachment=58901:Sn_droppar.jpg]

Olle
smuleborg
Minus 10 i morse. Rätt mycket snö. Ändå, det finns vår i luften. Det känns vår. Och i stan (Stockholm) är det nästan helt snöfritt (och mildare). Snart ställer restaurangerna ut möbler, så rökarna kan lockas.
malcolm
CITAT (Gunilla T @ 15-03-2011, 15:56) *
Nejdå, sätt upp den du och gör någon pippi glad!

Den är uppsatt nu, imponerad över att det "bara" tog mig en dag att komma till skott (spik)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon