Pius
Jag undrar vad jag gör för fel när jag lagar pannkakor, de blir lite läskpappriga i konsistensen.

Min far gjorde alltid så goda, frasiga pannkakor, han gjorde dem utan recept och de var alltid jättegoda. Han stekte dem i massor av smör. tummenupp.gif

Mina gör jag efter recept, 6 dl mjölk, 2,5 dl mjöl, salt och 3 ägg, men de blir inte bra, vad gör jag för fel?

Pius
Margith
Läskpappriga? vet inte riktigt hur du menar confused.gif

Men jag gör så här:
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 ägg
salt

Sen steker jag dem i gjutjärnspannan (enda gången jag använder den) i hyfsat mycket margarin. Och rejält het panna, så att jag får en frasig kant på dem.

Nu är inte jag nån pannkaksfantast, men jag får godkänt för mina smile.gif

PS. För visst pratar vi om tunna pannkakor nu? Det som heter plättar i norra Sverige..
Pius
CITAT (Margith @ 10-02-2011, 13:23) *
Läskpappriga? vet inte riktigt hur du menar confused.gif

Men jag gör så här:
6 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 ägg
salt

Sen steker jag dem i gjutjärnspannan (enda gången jag använder den) i hyfsat mycket margarin. Och rejält het panna, så att jag får en frasig kant på dem.

Nu är inte jag nån pannkaksfantast, men jag får godkänt för mina smile.gif

PS. För visst pratar vi om tunna pannkakor nu? Det som heter plättar i norra Sverige..

Jodå det är tunna pannkakor jag menar.

Ser att du har ett ägg mindre än i mitt recept, undrar om det kan bero på det.

Mina blir lite tjocka och går sönder när jag vänder på dem. Min fars var mera sega eller hur jag ska uttrycka mig. Har för mig att han bara hade ett ägg i smeten.

Pius
ingrids
Håller med om att det är äggen det sitter i - med mer ägg så går pannkakorna sönder lättare och blir inte lika knapriga.
Biggan_
Du har kanske för mycket smet i laggen?
Pius
CITAT (ingrids @ 10-02-2011, 14:27) *
Håller med om att det är äggen det sitter i - med mer ägg så går pannkakorna sönder lättare och blir inte lika knapriga.

Åh så bra, då ska jag ta i 2 nästa gång och se om de blir knaprigare.

Pius
malcolm
Pannkakorna blir bättre om smeten får stå och dra i någon timme före gräddningen och det är en fördel om ingredienserna har rumstemperatur innan man blandar ihop dem.
Peztis
Här är mitt recept:

3 ägg
3dl mjöl
6 dl mjölk
lite salt
lite socker

Och som Malcolm säger, smeten bör få stå och svälla ett tag.

Jag steker i en vanlig stekpanna och har margarin i varje gång.
Överbölingen
Som senaste receptet men med 7 dl mjölk. Lika till tjockpannkaka med fläsk. Brukar ibland ha lite vatten i stället för all mjölk. De blir lite frasigare då. Fr a om barnbarnen skall äta på direkten. Jag hörde just att nioåringen fixar plättar själv.
lasen
Man kan faktiskt hälla i lite sodavatten. Då blir de väldigt mycket mer frasigare än utan smile.gif
netha
6 dl mjölk (inte lättmjölk)
3dl vetemjöl
3 ägg
1/2 tsk salt
1 msk socker

Vispa till slät smet, stek i äkta smör i gjutjärnspanna.
Häll i smet precis så mycket att det täcker pannans botten jättetunt ... ha plattan på nästhögsta värme = Frasiga goa plättar som avnjutes med jordgubbssylt och vispad grädde. :-)
Ann-Sofie_nr1
Hej! ja får oxå tunna pannkakor ibland, de blir lövtunna spröda nästan genomskinliga.. frågan är va de beror på, smeten blir gärna lite "skummig" när man vispar ihop den o då blir de mer lövtunna oxå i kanterna o flagar som chips! smile.gif kan de bero på att man vispar äggen lite innan man häller i de andra?? tro.. hmm
Överbölingen
Trevlig tråd om ett livselexir.
Oftast gör jag reducerad sats.
3 dl 1,5 mjölk*
2 dl vatten (bättre med bubbelvatten)
en nypa salt
2 ägg
2+ dl vetemjöl (även annat mjöl när belägringsstandarden gått ner. Tre månader är sönernas plan).
Grädda/stek i het panna och servera styckevis.

*Torrmjölk ger alltid frasiga plättar (i Norrbotten) eller pannkakor.
mamamaggan
Vårat recept

4 ägg

2,5 dl mjöl

5 dl mjölk

lite salt

Låt smeten stå och dra , som även andra sagt , och så grädda i smör . Har värmen 8 - 10 av 12 som är högsta.
Fågelvägen
Mina knep för frasighet:
1. En rejäl klick smör i het panna
2. Jag häller bara lite smet i mitten av stekpannan, låter inte smeten nå ända till pannans kanter och vickar på pannan så smeten brer ut sig tunt och fransigt åt sidorna.

Smeten? Har aldrig mätt upp mängderna. Utom det som mamamaggan skrev brukar jag sätta i lite vanillinsocker. En smet på 2-4 ägg brukar vara lagom för ETT hungrigt barnbarn. laugh.gif
Myosotis
CITAT (Pius @ 10-02-2011, 14:45) *
...Ser att du har ett ägg mindre än i mitt recept, undrar om det kan bero på det.

Mina blir lite tjocka och går sönder när jag vänder på dem. Min fars var mera sega eller hur jag ska uttrycka mig. Har för mig att han bara hade ett ägg i smeten...

Jag förstår inte heller vad du menar med läskpapper, men mina blir "sega" och går inte sönder och då har jag mer ägg än alla andra här. De är mycket goda för det är mammas recept. yes.gif

4 ägg
½ dl socker
¾ dl mjöl
lite mineralvatten (kanske 2-3 msk? Jag bara häller lite direkt ur flaskan tills konsistensen är bra)

Helst ska det vara färska blåbär till. [attachment=60958:mmm.gif] Och så vet du väl att man måste rulla ihop pannkakan för att det ska vara gott, det lär finnas folk som äter den platt men det duger såklart inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon