biodynamisk
14-02-2011, 15:24
Jag vill odla gröna äpplen för att de tydligen innehåller mest pektin. Jag skall använda dem för att göra sylt och marmelad av de andra frukterna och bären i min trädgård.
Är det ngn som vet vilken sort som har mest pektin och som skulle passa att odla här på västkusten,
zonII-III?
Vet inte men man säger väl att äpplen som inte är helt mogna innehåller mer pektin än mogna.
Jag har gjort marmelad på mina Transparente Blanche när de var rätt mogna och det var helt ok. I somras gjorde jag även gélé innan de mognade och den blev fast.
Transparente Blanche är ju annars ett jättebra mos- och pajäpple. Om man gillar att äta dem direkt så är det ju ett bra träd som ger ofantligt stor skörd - jag gör det inte och fyller komposten till bristningsgränsen.
Eva-Helene
17-02-2011, 22:53
Som Peztis skriver, så är det mest pektin i knappt mogna äpplen. Men mogna kärnor innehåller allra mest pektin! Jag är väldigt noga med att ta undan de flesta kärnorna när jag kokar äppelsaft, men använder dom kärnorna när jag kokar mos och marmelad.
Tips: pektinet förstörs inte när kärnorna torkar... funkar utmärkt även till apelsinmarmelad-kokning
Jaha! Så man kan spara på äppelkärnorna och koka med dem när man gör annan sylt/marmelad/gélé?
Borde i så fall funka att lägga dem i ett litet knyte som kan koka med då så man bara kan lyfta upp det.
Kan de vara hela eller ska de krossas? Vill ju inte att de ska ge allför mycket smak (för smak ger de ju).
Då har man lärt sig något idag med. Får jag gå och lägga mig igen?
biodynamisk
18-02-2011, 17:45
Det med kärnorna var intressant! Misstänker att de inte skall krossas för annars kommer det avge jättemycket smak tror jag... Jag hade tänkt göra gele av äpplena som man sen kan använda för att göra sylt och marmelad. Man kan göra saft och frysa in också och använda på samma sätt.
Ezereht
19-02-2011, 19:12
Annars kan du ju ha kvitten. Dom tror jag ger mycket pektin.
Eva i Skåne
19-02-2011, 19:30
Om det är speciellt pektinrikt vet jag inte, men jag har ett träd med Belle de Boscop som är ett matäpple och passar utmärkt till mos, pajer mm där det ger mycket smak.
Dock tar det ganska många år på sig innan det ger skörd, men när det kommit igång är den riklig. Ett äpple som dessutom går att förvara till långt efter nyår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.