Sidor: 1, 2
Christa
CITAT (theseraphim @ 16-02-2011, 09:47) *
Inte för att göra dig orolig men för många år sedan var ju tanken att biogas skulle vara framtiden för många bönder som skulle kunna skapa lokala fabriker för biogas men i dagsläget står det helt still och många av dessa har lagt på is då uppenbarligen lönbarheten i dessa är tveksamma, så man kan väl hoppas på att staten kunde stötta upp dessa(men då kommer man ju in på det jag tidigare skrev att petroleum är ju en kassako för staten) och tex stå för byggnadskostnaden och sedan får lokala företag stå för driften av dem.

Det har ju varit lite segt ett tag men nu har jag hört en del på sistone som tyder på att man kommer att satsa mer på biogas.
theseraphim
CITAT (Christa @ 16-02-2011, 17:00) *
Det har ju varit lite segt ett tag men nu har jag hört en del på sistone som tyder på att man kommer att satsa mer på biogas.

Vill absolut inte verka vara en Messerschmitter men det var jag hört från de projekt som pågått i våran region. Men uppebarligen så har Biogasen gått om Naturgasen(fast de blandar de två ibland)i försäljning i Sverige så vi lär nog ändå se mer av den varan snart. Många gamla deponier har mängder med energi begraven.
Christa
Så här står det på gasbilen.se

I slutet på år 2010 fanns det över 32 000 gasfordon i Sverige. Det fanns sammanlagt 169 tankstationer, varav 122 publika, 16 dedikerade tankstationer för vissa fordonsflottor och företag samt ytterligare 31 tankstationer för bussar.

Det har under 2010 sålts över 92,8 miljoner kubikmeter fordonsgas, vilket är en ökning på 35 procent jämfört med 2009. Biogas som drivmedel fortsätter att öka. Under år 2010 ökade användningen med 40 procent jämfört med 2009. Fordonsgasen har under 2010 ersatt bensin och diesel, vilket motsvarar en minskning av utsläpp med ca 180 000 ton mindre koldioxid. Dessutom minskar utsläpp av kväveoxider och partiklar.

http://www.gasbilen.se/sv-SE/Att-tanka-pa-...-i-siffror.aspx

Huggorm
Personligen skulle jag inte våga satsa på en bil anpassad för annat bränsle än bensin eller diesel. Förutom karusellen runt gasen så höjdes ju också etanolpriset rejält så fort en stor mängd människor skaffat bil för detta bränsle.
Christa
CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 21:05) *
Personligen skulle jag inte våga satsa på en bil anpassad för annat bränsle än bensin eller diesel. Förutom karusellen runt gasen så höjdes ju också etanolpriset rejält så fort en stor mängd människor skaffat bil för detta bränsle.

Bifuel innebär ju två bränslen dvs det finns en rejäl bensintank också. Vi har dock haft bilen sedan i mars 2007 och nästan enbart kört på gas.

Dom äldre gasbilarna som har tanken i bagageutrymmet kan man få väldigt billigt. Vår har emellertid inte det eftersom vi ville ha en kombi för att ha bra lastutrymme. Är man ensam och pendlar långt borde man dock kunna spara en del pengar på en billig gasbil av äldre modell.

Etanolbilar går ju också att köra på bensin och dom var ju inte ens dyrare i inköp.
Huggorm
Men det är tyvärr alltid en kompromiss att köra en bifuelbil på bensin. Dubbla tankar tar plats, och en etanolbil drar mer bensin än motsvarande med motor som är helt anpassad för bensin. Jag skulle gärna ha en bil som går att köra på något alternativt bränsle, om bara politikerna kunde ena sig om hur det skall bli i framtiden, vad som skall subventioneras och vad som skall straffbeskattas. Men en ren elbil är vad jag helst vill ha, jag hoppas att det finns ett realistiskt alternativ när det blir dags för mig att byta bil om 3-4 år.
Peztis
CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 21:05) *

Och nu har ju diesel blivit så poppis, så vad händer då...? Jo, då höjdes den så nu är diesel dyrare än bensin!
Huggorm
CITAT (Peztis @ 16-02-2011, 21:37) *
Och nu har ju diesel blivit så poppis, så vad händer då...? Jo, då höjdes den så nu är diesel dyrare än bensin!

Ja, dom anpassar hela tiden bränsleskatterna så inget bränsle skall bli riktigt lönsamt att välja mellan. Förr var ju som sagt dieseln billig, för då var det bara stora, tunga bilar som hade dieselmotor, och de fick då väldigt hög skatt i stället. Men när även småbilar började få dieselmotor blev dom tvungna att göra om reglerna. för naturens skull förstås, med den som ursäkt kan de styra och ställa som de vill...
Christa
När det gäller dieselbilar har jag två frågor

1. Får det fortfarande säljas dieselbilar utan partikelfilter?

2. Vad är det som stinker från dieselbilar med katalysator? Det lukar som klor men någon påstod att det inte är det. Det känns obehagligt att andas in och man undrar ju om det är skadligt.
Huggorm
CITAT (Christa @ 16-02-2011, 22:08) *
När det gäller dieselbilar har jag två frågor

1. Får det fortfarande säljas dieselbilar utan partikelfilter?

2. Vad är det som stinker från dieselbilar med katalysator? Det lukar som klor men någon påstod att det inte är det. Det känns obehagligt att andas in och man undrar ju om det är skadligt.

Så vitt jag förstår får det fortfarande säljas bilar utan partikelfilter, men skatten bli ju väldigt hög då. Och vad det än är som luktar från dieselavgaserna så kan jag nästan lova att det är skadligt att andas in
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 21:59) *
Ja, dom anpassar hela tiden bränsleskatterna så inget bränsle skall bli riktigt lönsamt att välja mellan. Förr var ju som sagt dieseln billig, för då var det bara stora, tunga bilar som hade dieselmotor, och de fick då väldigt hög skatt i stället. Men när även småbilar började få dieselmotor blev dom tvungna att göra om reglerna. för naturens skull förstås, med den som ursäkt kan de styra och ställa som de vill...

Det var det jag skrev om längre upp, när Etanolen blev poppis så steg priset där, Dieseln likaså och blir gasen nästa stora så kommer det snart vara lika dyrt med en gasbil. Sen måste man ju räkna in tex skatter(dyrare på Diesel) och servicekostnader(dyrare på Biofuel bilar) och inte bara förlita sig på vad de drar i milen. Jag som kör i genomsnitt 1500 mil om året tjänar inte på att välja Diesel för då bör man köra minst 2500-3000 mil innan det går jämnt upp.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 17-02-2011, 11:24) *
Det var det jag skrev om längre upp, när Etanolen blev poppis så steg priset där, Dieseln likaså och blir gasen nästa stora så kommer det snart vara lika dyrt med en gasbil. Sen måste man ju räkna in tex skatter(dyrare på Diesel) och servicekostnader(dyrare på Biofuel bilar) och inte bara förlita sig på vad de drar i milen. Jag som kör i genomsnitt 1500 mil om året tjänar inte på att välja Diesel för då bör man köra minst 2500-3000 mil innan det går jämnt upp.

Frågan är hur de skall göra om alla går över till elbilar. Höja skatten på el eller höja bilskatten? Det måste ju ske en mycket stor höjning för att kompensera för inkomstbortfallet om folk slutar köpa bensin och diesel. Och inte kan de riktigt skylla på miljöpåverkan heller, för att göra de höjningarna rolleyes.gif
Gunilla T
http://www.supermiljobloggen.se/2011/02/re...a-smutsigt.html

Såå...är dethär bra eller dåligt...vad tycker ni?
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 17-02-2011, 11:45) *
Frågan är hur de skall göra om alla går över till elbilar. Höja skatten på el eller höja bilskatten? Det måste ju ske en mycket stor höjning för att kompensera för inkomstbortfallet om folk slutar köpa bensin och diesel. Och inte kan de riktigt skylla på miljöpåverkan heller, för att göra de höjningarna rolleyes.gif

Man har ju gjort en studie i Japan(som ligger långt fram med antalet elbilar)om en stor majoritet skulle gå över till elbilar så skulle elkonsumtionen öka såpass att flera nya kärnkraftverk kommer behövas byggas vilket till viss del gav en baksida med den rena energin i bilen.

Mest troligt är tex någon form av avgift per elbil plus tex en vägnätsavgift som täcker för en del av bortfallet. Sen när den nya formen av batterier kommer så blir det väl någon form av skatt/avgift på dem.
Ska man tänka i andra banor så kan det bli obligatoriskt att mätarinställningen mäts varje år och du beskattas ut efter det.
Christa
Reportage i ttela

Sug efter biogas-Saab på kundträff

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1123392-sug...ab-pa-kundtraff

theseraphim
CITAT (Christa @ 17-02-2011, 17:57) *
Reportage i ttela

Sug efter biogas-Saab på kundträff

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1123392-sug...ab-pa-kundtraff

Kommande SAAB 9-5 Kombi med biogas hade jag lätt kunnat tänka mig nu när jag ska byta bil:-)
Peztis
CITAT (theseraphim @ 17-02-2011, 17:37) *
...Ska man tänka i andra banor så kan det bli obligatoriskt att mätarinställningen mäts varje år och du beskattas ut efter det.

Den informtionen har de ju redan, i alla fall på bilar som inte är sprillans nya eftersom de skriver upp det vid besiktningen.
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 17-02-2011, 18:31) *
Kommande SAAB 9-5 Kombi med biogas hade jag lätt kunnat tänka mig nu när jag ska byta bil:-)

Synd bara att den förmodligen kommer bli ruskigt dyr, säkert inte under 400k
andersen
CITAT (Peztis @ 17-02-2011, 18:48) *
Den informtionen har de ju redan, i alla fall på bilar som inte är sprillans nya eftersom de skriver upp det vid besiktningen.

Nja det är inget krav att mätarställningen skall fungera idag, jag vet för att jag brukar besikta en bil med trasigmätarställning och har besiktat den under många år med samma siffror.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 17-02-2011, 18:48) *

Förvisso, men det är löjligt enkelt att ändra mätarställningen på gamla bilar. Nyare är förståss svårare, men knappast omöjligt. Det krävs någon fristående mätenhet, ungefär som på dieselbilarna på åttiotalet
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 17-02-2011, 18:54) *
Synd bara att den förmodligen kommer bli ruskigt dyr, säkert inte under 400k

Precis och riktigt så högt vill jag inte gå för en bil med så osäker situation tyvärr men hade jag fått välja mellan den och Audi A6 dvs fått bilen betald så hade jag nog valt SAABen...den är så jäkla snygg:-)
Huggorm
CITAT (theseraphim @ 17-02-2011, 22:19) *
Precis och riktigt så högt vill jag inte gå för en bil med så osäker situation tyvärr men hade jag fått välja mellan den och Audi A6 dvs fått bilen betald så hade jag nog valt SAABen...den är så jäkla snygg:-)

Ta du saaben, så nöjer jag mig med ditt andrahandsval biggrin.gif
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 17-02-2011, 22:38) *
Ta du saaben, så nöjer jag mig med ditt andrahandsval biggrin.gif

Absolut inget fel med A6 den är underbar att köra osv men som sagt om någon hade betalt bilen för mig så hade det varit kul att välja något mer udda än den i dagsläget väldigt vanliga A6...Däremot hade valet stått mellan en Merca E-klass och A6 så hade jag valt A6 med en gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon