Full version: Sjuk växt?
Fröken Grönväxt
Man skulle kunna säga att jag är lite av en nybörjare när det kommer till krukväxter, förra senhösten köpte jag mig i princip de första jag någonsin ägt, däribland två gullrankor. När jag häromdagen kikade till dessa såg jag att den ena gullrankan hastigt och plötsligt sjuknat till på något vis, och jag undrar... vet någon vad som är fel på den?

[attachment=58168:gullranka_sjuk.jpg]

Jag har funderat på om det kan vara övervattning, men jag tycker ändå att jag vattnat de två plantorna ungefär lika mycket och ofta, och den ena lever och frodas.

[attachment=58169:gullranka_frisk.jpg]

Bladen på den sjuka plantan är mjuka, bruna och böjliga, till skillnad från den friska där bladen är styva som tjockt papper... ungefär. Båda plantorna har stått i ett nordligt fönster och de båda bör ha behandlats likvärdigt tycker jag nog.

För någon månad sedan blev ett par blad från de båda plantorna "sjuka" på samma vis som nu, då klippte jag till och fixade med de två och de båda såg ut att ta det bra tills för några dagar sedan.

Någon som kan spekulera i vad som är fel?

Fler bilder på plantorna
mojan
Gissar på övervattning. Kanske har det blivit vatten kvar i ytterkrukan och växten har "drunknat".
theseraphim
CITAT (mojan @ 17-02-2011, 13:47) *
Gissar på övervattning. Kanske har det blivit vatten kvar i ytterkrukan och växten har "drunknat".

Ser så ut såvida den inte stått i kalldrag. Gullrankan är känslig för övervatting när det gäller sina jordrötter, i det vilda så tar den ju upp mycket via sina luftrötter istället.
Alexander-VG-zon3
jag tror det är köld/frostskador som hänt.
Sussie80
Tippar oxå köldskador..
Crazy4Flowers
Jag tror också på köldskador från fönstret.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon