Full version: Räv eller...?
Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (Jonny @ 09-03-2011, 19:45) *
Nej det är rätt enkelt...på tok för mycket otrevligt folk här...så enkelt är det smile.gif

Finns nog bara en som varit otrevlig i den här tråden och det är du. Varför skriver du i tråden när du inte vill tala om svaret som du säger dig ha?
Synd att du inte vill dela med dig av din påstådda kunskap.
Christa
CITAT (oskarlisa @ 09-03-2011, 20:01) *
Jonny...va inte så "kagi" (skånska)
Det enda jag vill veta är: Vad har bajsat i min trädgård?

Menade inte att det skulle bli en sådan diskution som det har blivit,

Prova att skicka bilderna till Jägarförbundet och fråga vad de tror det är utan att skriva vad du spekulerar i. Det finns kanske andra ställen att skicka till också. Det finns ju folk som jobbar med spårning. Du behöver ju inte ens berätta var du sett spåren utan bara helt förusättningslöst fråga vad det kan vara för spår.
*Stintan*
Har du inte läst tråden?
oskarlisa
Lodjursunge? Med små trampdynor som sökte kontakt med mina katter?

Ja man kan spekulera... unsure.gif
Christa
CITAT (oskarlisa @ 09-03-2011, 22:21) *
Lodjursunge? Med små trampdynor som sökte kontakt med mina katter?

Ja man kan spekulera... unsure.gif

Jag funderade också på om det kunde vara en lodjursunge men vad tycker du om mitt förslag? Vad Stintan menar vet jag inte.
Aqvakul
CITAT (Christa @ 10-03-2011, 07:29) *
Vad Stintan menar vet jag inte.

Om du läser tråden i sin helhet, ser du att hon redan fått ett utlåtande från jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuséet...

Nej det är rätt enkelt...på tok för mycket otrevligt folk här...så enkelt är det smile.gif

Det är frivilligt att vara här, vad jag vet.. naughty.gif
amaira

Vardå? unsure.gif Jag kan bara se en.

Förutom det (alltså en otrevlig skrivare med taskig attityd) är jag liksom trådskaparen förvirrad och skulle gärna få svar på vad det ÄR.

oskarlisa
Nu har jag skickat bilderna till Jägarförbundet här i Skåne, mailat fler bilder till Jourhavande biolog o väntar på svar.

Väldigt konstigt alltihopa, och spännande thanks.gif
ilPadrino
Jag kan också meddela att det definitivt INTE är en varg som har varit där.

tongue.gif

Christa
CITAT (Aqvakul @ 10-03-2011, 08:01) *
Om du läser tråden i sin helhet, ser du att hon redan fått ett utlåtande från jourhavande biolog på Naturhistoriska riksmuséet...

Det vet jag naturligtvis. Hans första uttalande lät dock ganska vagt och eftersom en person här i forumet är så tvärsäker på att det inte är lospår så är det intressant att få flera oberoende expertutlåtanden om spåren.

Livet har lärt mig att olika så kallade experter kan ha helt olika uppfattning om samma sak. Jag har själv konsulterat jourhavande biolog i en annan fråga och fick intrycket att personen försökte svara även på de frågor han inte var expert på. (Vet inte om det är olika personer eller samma som axlar den rollen för övrigt.)

Skall man kunna glädja sig åt att ha fått lodjursspår i trädgården så vill man väl vara hundraprocentigt säker eller?

Aqvakul
Ett lodjur i trädgården.. yahoo.gif
oskarlisa
Jourhavande biolog skrev, efter att ha fått nya bilder:
Vi tycker att spåret vid tändaren är katt. Vem som sedan har krafsat är oklart då vi inte kan se storleken på dessa tassar. Det hade varit fint med in- och utspåret från platsen.
P&P

Blev alltså inte mycket klokare av detta svar......Märkligt g.gif

Får väl montera upp någon sorts kamera... tummenupp.gif
Gunilla T
Jag har haft lodjur i trädgården vid åtminstone två tillfällen och de spåren var mycket större än de som din bild visar, det kanske är en kisse iaf!
Christa
CITAT (oskarlisa @ 10-03-2011, 14:00) *
Jourhavande biolog skrev, efter att ha fått nya bilder:
Vi tycker att spåret vid tändaren är katt. Vem som sedan har krafsat är oklart då vi inte kan se storleken på dessa tassar. Det hade varit fint med in- och utspåret från platsen.
P&P

Blev alltså inte mycket klokare av detta svar......Märkligt g.gif

Får väl montera upp någon sorts kamera... tummenupp.gif

Onekligen mysko. Finns det någon djurpark i närheten? Om det kan vara något kattdjur som rymt menar jag. Sedan var det ju det där med en eventuellt unge av lodjur. Det är ju intressant att de vidhåller katt i alla fall.

Jag var ju inne på det där med in och utspåren tidigare i tråden men nu har dom väl regnat bort.

Men som sagt, det skulle ju vara intressant att få höra vad andra experter anser. Det finns ju dom som är spårare till yrket. De anlitas väl när det gäller anspråk på skadestånd för skador på tamdjur tror jag. Vet inte om dom ligger under Naturvårdsverket eller Länsstyrelsen.

Gossen Ruda
Lon föder sina ungar ungefär i maj och sen följer de honan till nästa vår. man borde nog sett spår av hela familjen. Vid den här tiden är de nog ganska fullvuxna. Det har troligen varit en katt, men en jäkla stor katt. Ingen liten späd huskatt. Vildkatten finns inte i Sverige annars skulle man kunna tänka sig det. Nån nämnde maine-katten, det är kanske rätt storlek. Kolla i omgivningarna efter en minipuma.
oskarlisa
Slutsats: Något djur har lämnat avföring i min trädgård.....kattorna har sprungit runt o lämnat tassavtyck i snön.....men rivmärkena, klösmärkena?? Hade varit kul att få veta.
Överbölingen
Katt! Några timmar med plusgrader fördubblar spåren. Såg harspår idag (från igår) som av dagsmejan blivit nästan dm breda. Ett älgklövsavtryck var nästa 25 cm brett i tösnön på vägen.I dikeskanten var det runt 12 cm i botten.
ilPadrino
CITAT (Christa @ 10-03-2011, 13:07) *
Livet har lärt mig att olika så kallade experter kan ha helt olika uppfattning om samma sak. Jag har själv konsulterat jourhavande biolog i en annan fråga och fick intrycket att personen försökte svara även på de frågor han inte var expert på. (Vet inte om det är olika personer eller samma som axlar den rollen för övrigt.)

Skall man kunna glädja sig åt att ha fått lodjursspår i trädgården så vill man väl vara hundraprocentigt säker eller?

Verkligen! Jag håller med dig. Frågade en gång troligen samma jourhavande biolog om en gigantisk spindel i Italien, och fick ett väldigt luddigt utlåtande till svar. Å andra sidan tyder det väl på att det i såna här sammanhang är väldigt svårt att vara helt bombsäker.

Som sagt, vi kan ju sitta här och skriva upp alla djur som det INTE är i flera år utan att vi blir klokare av det... giggle.gif

Aqvakul
Troligen katt då, inte alls lika spännande som lo...
Christa
CITAT (Överbölingen @ 10-03-2011, 23:55) *
Katt! Några timmar med plusgrader fördubblar spåren. Såg harspår idag (från igår) som av dagsmejan blivit nästan dm breda. Ett älgklövsavtryck var nästa 25 cm brett i tösnön på vägen.I dikeskanten var det runt 12 cm i botten.

Undrar om skithögar fördubblar sig också tongue.gif
ilPadrino
CITAT (Christa @ 11-03-2011, 20:57) *
Undrar om skithögar fördubblar sig också tongue.gif

Haha, de kanske sväller i fuktig luft... biggrin.gif
amaira
CITAT (Överbölingen @ 10-03-2011, 23:55) *
Några timmar med plusgrader fördubblar spåren.

Det är ju verkligen sant, och många gånger förvirrande.

Och om vi har vissa kandidater till spåret, så kan det ju vara bra att utesluta dem en efter en, tills det bara är en kvar. Så får man göra med mycket i naturen, från insekter till svampar, för alla är inte "typiska".

Vad gäller jourhavande biolog så tror jag han har tröttnat på sitt uppdrag för länge sedan, han "anstränger" sig inte. Jag har hittills inte fått ett korrekt svar (kanske frågar för svåra frågor, jag kan se skillnad på tall- och grankottar). Om han inte vet själv, så vet han (det vet jag !) andra som kan. Ingen kan ju vara expert på allt, man håller sig till sina egna nischer.

Jag frågar aldrig jourhavande biolog om något längre. Han kan helt enkelt inte svara rätt.
oskarlisa
Fick svar från "spåransvarige i Skåne" Katt trodde han (inte lo)eftersom tassarna hade trampdynorna placerade på ett visst sätt i förhållande till varandra. (Jägarförbundet trodde hund...)

Men , som ett tillägg skrev han att det var inte omöjligt att lo-djuren i Blekinge o nordöstra Skåne tog sej en sväng till Åhus. rolleyes.gif
oskarlisa
Här är svaret:

"Jodå, både hund och kattdjur kan "sprätta över" något byte, vissa katter döljer sin egen spillning.
Spåren som Du "fotat" är från ett kattdjur. det kan jag se då det saknas märke efter klor och det finns en viss förskjutning mellan de två främre tådynorna.
Vänster fot har vänster främre tådyna lite längre bak än den högra, på höger fot är det tvärtom.
Det måste ändå vara en tamkatt, för ett lodjur vid denna årstid har ett fotavtryck stort som främre delen av ditt skoavtryck.
Lodjuravtrycket är stort och runt och minst 9 cm i diameter och saknar i de flesta fall klomärke. finns det klomärke så är de trådtunna.
Naturligtvis ser man märke efter klor när det krafsar över något.

Jag är glad att Du sände dessa bilder eftersom Du tvekade på vad det var.
Det är inte alls omöjligt att de lodjur som vi finner spår av i norra Skåne, Kronoberg och Blekinge, tar en tur förbi Åhus."
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon