Sidor: 1, 2
Misty
När jag såg att det hade nallats ur påsarna blev jag väldigt besviken. För det är inget som vi har kommit överrens om.
Till exempel stod det på en påse: 8 st Chili xxxxxx, men 8:an var struken och någon hade skrivit en 2:a över.
Det är inte ok, tycker jag. Jag tycker att det är oerhört fräckt!
Jag skulle gärna vilja ha fler åsikter eller så styr man upp hur reglerna ska vara.
Själv hade jag ingen tanke på att man kunde nalla ur redan förseglade påsar.
Jag förstår att den/de som gör så inte vill förklara, men det kanske finns andra som tycker att det är ok att nalla och att det är ok med 2 och 3 fröer i påsarna. Förklara gärna för mig.
veram
Bra att den här diskussionen kommer upp! Ibland skickar jag bonuspåsar och då har jag säkert glömt skriva på att någon påse har få fröer - jag tror inte jag gjorde det den här gången.
Jag nallar inte ur påsar. Det är inte försvarbart att ta ur påsar, så att en ordinarie portion blir 2 frön. Det innebär 100% grobarhet för att få 2 plantor!
Hur gör vi enklast om vi har massor med fröer av en bra sort, som vi vill dela med oss av? Ofta har jag inte det av grönsaksfröer, men väl av andra fröer. Nallningsbara påsar som Peztis föreslår är kanske bästa alternativet?
Jag är fortfarande imponerad över att det finns så många sorter jag aldrig brytt mig om tidigare, fast jag har odlat så länge. Det är ju det som är så roligt med dessa frökedjor! Man får vidgade vyer inom odling!
Vi vill ju gärna dela med oss av våra fröer och vi vill att alla ska lyckas med sina sådder och det innebär mer än 2 fröer/portion, eller hur?
Peztis
CITAT (Misty @ 17-04-2011, 06:56) *
När jag såg att det hade nallats ur påsarna blev jag väldigt besviken. För det är inget som vi har kommit överrens om.
Till exempel stod det på en påse: 8 st Chili xxxxxx, men 8:an var struken och någon hade skrivit en 2:a över.
Det är inte ok, tycker jag. Jag tycker att det är oerhört fräckt!
Jag skulle gärna vilja ha fler åsikter eller så styr man upp hur reglerna ska vara.
Själv hade jag ingen tanke på att man kunde nalla ur redan förseglade påsar.
Jag förstår att den/de som gör så inte vill förklara, men det kanske finns andra som tycker att det är ok att nalla och att det är ok med 2 och 3 fröer i påsarna. Förklara gärna för mig.
Första gången jag var med i kedjorna var förra året och då var frågan också uppe. Då sas det att det är ok att plocka ur några fröer så länge man lämnar en ordentlig portion kvar. Denna princip har jag följt. Har där funnits många fröer har jag plockat bort några till mig, har dar funnits färre har jag antingen tagit hela påsen eller avstått helt. Sedan har jag fyllt på med minst lika många påsar som jag själv har tagit. Så jag känner inte att jag har dåligt samvete, i alla fall.
Margith
Nu har kuvertet landat hos mig igen.
I det här kuvertet finns det absolut fröpåsar som jag kommer att så i sommar.
Tack alla rose.gif

Nu väntar vi bara på kedja 2. Hoppas att det inte tar längre tid än att vi hinner ett varv till i år.

"Reglerna" kring dessa frökedjor kan vi väl fundera lite på och sen tar vi en diskussion om det till hösten?
Peztis
CITAT (Margith @ 19-04-2011, 15:35) *
"Reglerna" kring dessa frökedjor kan vi väl fundera lite på och sen tar vi en diskussion om det till hösten?

tummenupp.gif
Lina och Olav
CITAT (Margith @ 19-04-2011, 15:35) *

Det låter som en god idé!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon