|
theseraphim
09-03-2011, 12:36
Varför är det internationella kvinnodagen och Fettis-dagen samtidigt...diskriminering! Om vi nu skulle ha en internationell mans-dag så kunde den så fall få infalla samtidigt som kanelbullens dag så blir det rättvist plus att alla vet hur man ska fira den dagen:-)
*Stintan*
09-03-2011, 15:17
Nu är det ju så att internationella kvinnodagen inte alltid infaller på en tisdag däremot alltid den 8 mars så ditt resonemang faller.
När fettisdagen infaller är också olika. "Fettisdagen infaller mellan blåmåndagen och askonsdagen. Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars" (Från Wikipedia)
theseraphim
09-03-2011, 15:49
CITAT (*Stintan* @ 09-03-2011, 15:17)  Nu är det ju så att internationella kvinnodagen inte alltid infaller på en tisdag däremot alltid den 8 mars så ditt resonemang faller.
När fettisdagen infaller är också olika. "Fettisdagen infaller mellan blåmåndagen och askonsdagen. Tidpunkten för askonsdagen är rörlig. Den inträffar enligt kyrkokalendern 46 dagar före påsk, vilken i sin tur inträffar första söndagen efter första ecklesiastiska fullmånen efter 20 mars" (Från Wikipedia) ehh det var ett skämt;-)
*Stintan*
09-03-2011, 15:53
CITAT (theseraphim @ 09-03-2011, 15:49)  ehh det var ett skämt;-) Ja det brukar låta så
Hi hi hi, jag läste bara överskriften så läste jag irrationella kvinnodagen, kändes som en konstig vinkling på det hela, men jag fick mig ett gott skratt iallafall...
smuleborg
09-03-2011, 19:46
CITAT (Huggorm @ 08-03-2011, 21:24)  Det där med kvotering har jag funderat på. Varför är det bara chefsjobb det skall kvoteras in kvinnor till? Under mina år som elektriker har jag konstaterat att det är färre kvinnor som jobbar som elektriker än det är i bolagsstyrelser och liknande. Varför inte kvotera in dem på skitjobben också? Det där med likvärdiga arbeten. En strukturell fråga, brukar man förklara det som, när det handlar om värdering av olika eller likvärdiga arbeten. Värderingen är inte lätt, det ska sägas, men ta exemplet: Varför är lönenivån högre för än fastighetsskötare i förhållande till en uska? En elektriker tjänar förhållandevis mycket bra jämfört med många kvinnodominerande yrken. Varför då? Gender eguality-cool 007Tillägg: Tack Bettan för länken
Huggorm
09-03-2011, 20:37
CITAT (smuleborg @ 09-03-2011, 19:46)  En elektriker tjänar förhållandevis mycket bra jämfört med många kvinnodominerande yrken. Varför då? För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång?
*Stintan*
09-03-2011, 21:03
Det var bland det värsta jag hört
smuleborg
09-03-2011, 21:12
Skulle ansvaret (och kompetens, fallenhet) för kablar vara mer värt (i lönekuvertet) än ansvaret (och kompetens, fallenhet) för människor? Vi ser det hela tiden, ett strukturellt "problem" (som godkänns av JämO och nuvarande DO).
CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 20:37)  För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång?  Du har en otäck människosyn/syn på kvinnor, som du ofta försöker skämta bort... säga att du bara ville provocera fast det tror jag inte alls att du gör. Jag har son/elektriker ... dotter/förskollärare. Elektrikeryrket krävde tvåårigt gymnasium plus att han sedan gick ett påbyggnadsår till Industrielektriker. Förskolläraryrket krävde treårigt gymnasium plus 3,5 år universitetsstudier. Städare/lokalvårdare kräver också utbildning i hantering av kemikalier, ergonomi (tror det heter så) för minska risken för förslitningsskador mm. Lokalvårdare och sopgubbar är väl de viktigaste grupperna i samhället. Skulle dessa strejka så ....
smuleborg
09-03-2011, 21:49
Bra exempel netha.
Och vad gjorde vi om lokalvårdare och sopgubbar gick i strejk, har för mig att så hände (sopgubbarna) i Frankrike för några år sedan. Men, detta men, lokalvårdarna tjänar betydligt mindre än sopåkarna. Spontant. Likvärdiga arbeten? Huka er gubbar.
CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 20:37)  För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång?  Detta var under din värdighet.
Aqvakul
09-03-2011, 23:20
CITAT (Huggorm @ 09-03-2011, 20:37)  För att elektrikeryrket kräver fallenhet och kompetens, medan kvinnodominerade yrken som dagisfröken och städerska kan vem som helst bemästra efter fem minuters genomgång?  Detta var verkligen ett lågvattenmärke... du har absolut ingen aning om vad du pratar om...
Huggorm
10-03-2011, 00:34
Gossen Ruda
10-03-2011, 08:09
Alla som hugger på huggormens inlägg, har ni noterat smilyn på slutet och dragit några slutsatser?
*Stintan*
10-03-2011, 08:27
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2011, 08:09)  Alla som hugger på huggormens inlägg, har ni noterat smilyn på slutet och dragit några slutsatser?  Ja då men jag anser inte att en ditsatt smiley betyder att man ska skriva vilka dumheter som helst. Varför ska provokationer stå oemotsagda?
Gossen Ruda
10-03-2011, 08:48
Det kanske inte går att skämta om och med kvinnor och jämställdhet?
Huggorm
10-03-2011, 09:21
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2011, 08:48)  Det kanske inte går att skämta om och med kvinnor och jämställdhet? Vissa saker är tabu. Homosexualitet, invandring och pedofili är ämnen som man inte bör skämta om, och helst inte nämna alls. Att det här med kvinnoyrken var en så öm tå förvånade dock lite. Vore det inte rimligare att i stället skälla ut mig för att skämtet var ganska tråkigt?
*Stintan*
10-03-2011, 10:47
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 09:21)  Vissa saker är tabu. Homosexualitet, invandring och pedofili är ämnen som man inte bör skämta om, och helst inte nämna alls. Att det här med kvinnoyrken var en så öm tå förvånade dock lite. Vore det inte rimligare att i stället skälla ut mig för att skämtet var ganska tråkigt? Du försvarar ofta dina inlägg med att det är skämt men var finns humorn? Jag tror att det bara är ett sätt för dig att slingra dig. Det har inte med tabu att göra ett dugg utan jag reagerar på dina plumpa lågvattenmärken.
Huggorm
10-03-2011, 10:53
CITAT (*Stintan* @ 10-03-2011, 10:47)  Du försvarar ofta dina inlägg med att det är skämt men var finns humorn? Jag tror att det bara är ett sätt för dig att slingra dig. Det har inte med tabu att göra ett dugg utan jag reagerar på dina plumpa lågvattenmärken. En stor del av humorn ligger i reaktionerna.
*Stintan*
10-03-2011, 11:02
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2011, 08:48)  Det kanske inte går att skämta om och med kvinnor och jämställdhet? Man får och kan skämta om det mesta men man ska inte vara plump och ursäkta sig med att man skämtar. Skämt ska väl vara roliga eller hur?
Huggorm
10-03-2011, 11:07
CITAT (*Stintan* @ 10-03-2011, 11:02)  Man får och kan skämta om det mesta men man ska inte vara plump och ursäkta sig med att man skämtar. Skämt ska väl vara roliga eller hur? Liksom skönheten sitter i betraktarens öga sitter humorn i läsarens muntra sinne.
*Stintan*
10-03-2011, 11:08
CITAT (Huggorm @ 10-03-2011, 10:53)  En stor del av humorn ligger i reaktionerna. Det är väl så troll resonerar, men ett sånt är du ju inte så varför har du detta provokationsbehov? Brist på bättre sysselsättning?
malcolm
10-03-2011, 11:09
Hela tråden börjar lukta "skämt"
*Stintan*
10-03-2011, 11:10
CITAT (malcolm @ 10-03-2011, 11:09)  Hela tråden börjar lukta "skämt"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|