Full version: Renstek
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skall imorgon göra mitt livs första renstek. Läste lite på internet och hittade många recept men här kanske någon har sitt eget recept?

Lite tips kanske?

Har ju tilllagat annat viltkött men aldrig ren.

Snälla ni, hjlp mig att det det blir en god middag

Elisabeth
Överbölingen
Gör som hjort! Älg eller rådjur. Viltsmaken kan vara för framträdande ibland. Känns lite på doften. Bör dämpas i så fall med messmör eller söt gelé. Lycka till!
Margith
Det här är höjdarmat och jag tycker inte att man ska krångla till en god råvara.
Jag förutsätter att vi pratar om en färsk renstek, kanske med ben?
Salt, vitpeppar och in i ugnen, 175 grader.
Är det ben i den, räkna med att det tar många timmar! Hur många beror ju på hur stor den är.
Låt den svalna, nästan kallna, skiva den och servera med potatisgratäng med lite vitlök i, svampsås med ett par tsk svartvinbärsgelé i, och ett kraftigt rött vin.
Svårare än så är det inte smile.gif

Usch, nu blev jag ju hungrig igen....

PS. Ska du riktigt göra dig till är varma hjortron med grädde och/eller vaniljglass den "rätta" efterrätten. Den efterrätten ska serveras i djuptallrik med soppsked biggrin.gif DS.

Margith tyvärr är det en fryst renstek som nu ligger till tinning i kylskåpet. Och den är benfri.

Då gör jag den som jag hade tänkt mig det, som jag gör annat viltkött också.

Min mamma lade ju alltid in vilt i kärnmjölk innan men sånt finns ju inte längre.

Men varför skall man låta den nästan kallna?

Tack skall ni ha

Elisabeth
Margith
Benfri renstek har jag aldrig lagat. Där jag bor gör vi renstek av en rejäl bit bakben från en ren shy.gif
Stek den inte längre än att den är lite rosa. Det kan bli lite torrt annars.

Att låta vilt kött ligga över natten i mjölk har jag aldrig förstått vitsen med. Mjölken tar bort den vilda smaken. Jamen, vill du inte ha viltsmak i köttet, köp en skinkstek! Jag tror att du tom kan få en oxfilé till ett billigare pris.

Enda anledningen till att du ska låta köttet svalna innan du skär upp det, är att det är enklare att skära tunna, snygga skivor då. Och det gäller all stek, oavsett om den är vild eller tam smile.gif
Att köttet är lite halvkallt gör inget, potatisen och såsen är ju varm.
Jag skall berätta imorgon kväll hur det blev

Margith ni har ju säkert bättre möjligheter att köpa viltkött än vi här på västkusten, men jag gillar vilt.

Elisabeth
Margith nu har vi ätit rensteken, var jättegott. Var säkert inte sista gången jag gjorde det.

Glömde tyvärr svartvinbärsgelén i såsen men jag hade rödvin i och so svart vinbärsjuice i koncentrat. Och såsen bleb helt underbart, tyckte i alla fall min sambo. Men jag gillar ju att göra goda såser....

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon