Full version: Träningstråd
Sidor: 1, 2
Bee
Gjorde en sökning och såg att senaste inlägget i den gamla träningstråden var från 2008. Det verkar vara dags för en ny.

Jag börjar. Efter ett uppehåll på närmare 20 år (!) har maken och jag skaffat gymkort. Vi går också på Pilates en gång i veckan, andra terminen nu. Vi kände att nu var det "rätt" läge. Det räcker inte med att gå ut och strosa då och då, vi behöver lite mer.

Pilates ger oss smidighet och styrka i ryggen. Gymmet ger också smidighet men framförallt kondition. Vi har varit på gymmet två gånger i veckan i fyra veckor nu. När kan jag förvänta mig att min något trånga jeanskjol skall sitta lite bättre?

Hur tränar ni andra?
Överbölingen
Je promener je.
Skämt åsido. Har fått artros i båda knäna och värst i det som är miniskopererat. Det tar emot att gå men man är ju tvungen. Skall få ett köpeknä i slutet på maj eller början på juni. Sedan är det väl kört några månader att röra på sig. Men efter det blir det nog bättre.
Träning och kondition är behövligt i alla åldrar. I morgon börjar jag hos sjukgymnasten för att bygga upp benstyrka för snabbare läkning. 2 ggr i veckan till att börja med.
Bee
Gott att du håller igång Överbölingen! Det är ju just för att hålla oss på benen som vi behöver någon form av träning. Pilates liknar sjukgymnastik väldigt mycket.
4:an
Vad bra med en träningstråd...träning är ju all rörelse...eller hur? Har själv problem med inflammationer i knäna...men skam den som ger sig. Har hållt på med med kampsport i många år och tänker inte ge upp. Handlar om självkänsla också! Älskar att träna taekwondo och hapkido. Ger mening med träningen och kan
verkligen rekommendera det...var och en tränar på sin nivå här finns ingen prestige!
Fjortispower
Jag springer (för att powerwalk ser kusligt ut) och kör boxning ninja.gif
Ingela i Segersberg
Jag jobbar som tidningsbud och behöver knappast någon extra motion efter 3 timmars gående i snabbt tempo och ganska mycket trappspring varje natt.
VitaFingrar
CITAT (Bee @ 13-03-2011, 19:07) *
Gjorde en sökning och såg att senaste inlägget i den gamla träningstråden var från 2008. Det verkar vara dags för en ny.

Jag börjar. Efter ett uppehåll på närmare 20 år (!) har maken och jag skaffat gymkort. Vi går också på Pilates en gång i veckan, andra terminen nu. Vi kände att nu var det "rätt" läge. Det räcker inte med att gå ut och strosa då och då, vi behöver lite mer.

Pilates ger oss smidighet och styrka i ryggen. Gymmet ger också smidighet men framförallt kondition. Vi har varit på gymmet två gånger i veckan i fyra veckor nu. När kan jag förvänta mig att min något trånga jeanskjol skall sitta lite bättre?

Hur tränar ni andra?

Friskt jobbat att ta tag i träningen efter 20 år! smile.gif

Angående när du kan förvänta dig resultat i form av viktnedgång så går det inte att svara på utan att veta dina matvanor. Vikt är till största delen vad du äter och inte hur du tränar, självklart förbränner du mer när du tränar men får du fortfarande i dig ett överskott av kalorier så kommer du inte tappa vikt ändå.

Själv tränar jag på friskis och svettis två-tre gånger i veckan, vilka pass varierar. smile.gif
renate
Dagliga promenader mellan 1-2tim.Vattengympa1g/vecka och gymnastik 1g/vecka.Gympa även hemma,har en pilatesboll,tränar med den fram för tvn eller använder som fotpall när jag läser,bra benträning.Under sommartid är det uppehåll med både gympa och vattengympa.Då är det trädgårdsarbete som gäller,plus gymnastik hemma.
Meriona
Denna veckan gym tisdag, kinesis onsdag, vattengympa torsdag, stretchyoga fredag, gym lördag. smile.gif Fast så ser det inte ut varje vecka.
Bee
Vita Fingrar: Viktnedgång är inte mitt primära mål med träningen (jag ligger på "lagom-BMI"). Det är att bli lite fastare i hullet samt få bättre hållning. Vet sen gammalt att simning är väldigt effektivt för midjemåttet men även annan träning gör ju gott om än inte lika snabbt smile.gif

Vad kul att så många här utövar någon form av träning!
Christa
Började dagen med dans, hopp och skutt på köksgolvet till bra musik. Har också cyklat en timme på träningscykeln. Annars är det med långpromenader just nu.

Att dansa och studsa omkring till favoritmusik kan rekommenderas. Man kommer igång på morgonen och piggnar till och blir varm inifrån. Det är ingen startsträcka som specielle kläder eller att gå någonstans. Man kan göra det när man vill och det är gratis.

För egen del har jag problem med att få matintaget att stämma med tidsbestämda aktiviteter.

Till er som har ont i knäna så är mitt råd att styrketräna musklerna ovanför knäna. Jag har själv haft så ont i mina knän så jag fick backa ner för alla trappor och branta backar men efter att ha cyklat och tränat upp musklerna så är all smärta borta.

En sjukgymnast berättade om en man som hade totalt utslitna knäleder men så starka muskler så han kunde springa maraton ändå.
Farbror Blå
Visst vill man komma i form, det tror jag gäller för alla egentligen, sedan är det olika VAD det är man vill uppnå, bättre kondis i skidspåret, smalare kropp eller större muskler.

Själv skulle jag gärna få mer definierade muskler, nån gång ska man väl få till magrutorna? hihi

Å kom nu inte å säg att jag är ensam om det, finns tjejer här som också vill ha, eller hur cathis?
wink.gif wink.gif
Cathis
CITAT (Farbror Blå @ 15-03-2011, 10:31) *
Visst vill man komma i form, det tror jag gäller för alla egentligen, sedan är det olika VAD det är man vill uppnå, bättre kondis i skidspåret, smalare kropp eller större muskler.

Själv skulle jag gärna få mer definierade muskler, nån gång ska man väl få till magrutorna? hihi

Å kom nu inte å säg att jag är ensam om det, finns tjejer här som också vill ha, eller hur cathis?
wink.gif wink.gif

Jamen självklart vill jag det och som du mycket väl vet så jobbar jag hårt på det sweatingbullets.gif
Gym minst två gånger i veckan, power walk någon gång i veckan och så ska jag försöka komma igång och simma igen, det gör susen det yes.gif

Ska vi ta och jämföra våra magrutor framåt sommaren igen B wink.gif sist vann du, det gör du inte nästa gång naughty.gif
Farbror Blå
oj vilken utmaning då.. törs du visa här? wink.gif
Cathis
CITAT (Farbror Blå @ 15-03-2011, 11:00) *
oj vilken utmaning då.. törs du visa här? wink.gif

Utmaningen antagen. Lyckas jag så helt klart wink.gif annars vet jag ju var din postlåda bor... flirting.gif
Farbror Blå
Oj, nu kan man visst inte smita undan... okej. men jag VÄGRAR ha bikini denna gång, okej!!
Cathis
CITAT (Farbror Blå @ 15-03-2011, 11:09) *
Oj, nu kan man visst inte smita undan... okej. men jag VÄGRAR ha bikini denna gång, okej!!

Blir bättre utan kiss.gif

Sorry lite kapning giggle.gif B har alltid den inverkan på mig
Kajsa i Arvika
B visar så gärna sina magrutor, det vet vi sedan förr.. angel_not.gif

Själv lyfter jag skrot och har upptäckt att det e riktigt kul, hade man varit yngre skulle jag tom kunnat tänka mej att prova på att tävla i styrkelyft.. Frekvensen varierar från vecka till vecka, men blir minst 3ggr.
Biggan_
CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-03-2011, 15:01) *
B visar så gärna sina magrutor, det vet vi sedan förr.. angel_not.gif

giggle.gif
sommarhumla
Men...räcker det inte att veta att man har "rutor"....innanför "airbagen" wink.gif
Biggan_
CITAT (sommarhumla @ 15-03-2011, 16:47) *
Men...räcker det inte att veta att man har "rutor"....innanför "airbagen" wink.gif

Fast vad skall man då ha dom till? flirting.gif
sommarhumla
CITAT (Biggan_ @ 15-03-2011, 16:51) *
Fast vad skall man då ha dom till? flirting.gif

Hmmm....det var en bra fråga...eftersom jag vet att jag aldrig kommer att uppnå tvättbrädemagen utan får "nöja" mig med det jag har så kan jag ju försöka peppa mig med det att det finns rutor...någonstans...därunder wink.gif
Cathis
Fast med B:s intensiva synande och peppande ska jag nog klara det iaf flirting.gif
sommarhumla
Ja du Cathis, kanske man kan be B att åka runt i stugorna och syna och peppa oss så vi uppnår tvättbrädemagen.... smile.gif
Cathis
CITAT (sommarhumla @ 15-03-2011, 17:01) *
Ja du Cathis, kanske man kan be B att åka runt i stugorna och syna och peppa oss så vi uppnår tvättbrädemagen.... smile.gif

Vet inte hur det blir med er andra, jag har ju specialavtal med B rolleyes.gif

En ordentlig träning idag, 20 min crosstrainer, 20 löpband och där emellan en himla massa pust, stön och stånk med vikter. Speciellt magen fick sig en omgång idag tongue.gif
Biggan_
CITAT (Cathis @ 15-03-2011, 21:57) *
Vet inte hur det blir med er andra, jag har ju specialavtal med B rolleyes.gif

wub.gif ??
Cathis
CITAT (Biggan_ @ 15-03-2011, 21:58) *
wub.gif ??

yes.gif shy.gif blush.gif

malcolm
Förbrukade säkert 1000 kalorier bara av att läsa denna tråd. sweatingbullets.gif
sommarhumla
Haha, och så säger de att man blir försoffad framför datorn smile.gif
Biggan_
CITAT (Cathis @ 16-03-2011, 12:10) *
yes.gif shy.gif blush.gif

kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Christa
En del tänker på magrutor men vad har ni andra för mål med träningen?

För min del tränar jag för hälsans skulle men även då så finns det ju olika typer av träning för att nå olika mål.
Farbror Blå
Christa, såklart är det den allmänna hälsan vi strävar efter i första hand, att bli lite bättre i allt, träna up sej lite vare sej det gäller gång, löpning eller simning, etc.

En god vän till mej, som har allafysiska förutsättningar emot sej sa till mej en gång :

"Vet du, Blå, det enda jag kan ansvara för, är att se till att jag har hälsan och mår bra"

Hon pratade då om hur det skulle gå för hennes barn i framtiden, och om hon skulle kunna se dom växa upp, men det är ett bra citat och det är ju helt sant. Det enda vi kan rå på är just konditionen och dess hälsobringande effekter.
Cathis
CITAT (Christa @ 17-03-2011, 08:00) *
En del tänker på magrutor men vad har ni andra för mål med träningen?

För min del tränar jag för hälsans skulle men även då så finns det ju olika typer av träning för att nå olika mål.

Jadu Christa det är väl så att en del av oss är lite ytliga giggle.gif men i grund och botten är det ju ändå hälsan som är det viktigaste och det är ju därför man tränar. Hur man sedan tränar spelar ingen roll, det viktiga är ändå att man rör på sig på något sätt. Eftersom jag har problem med ett knä kan jag inte springa för mycket ute alltså håller jag mig till löpband och crosstrainer och passar alltså på att styrketräna med. Blir det magrutor och muskler på köpet då kallar jag det bonus och tackar och tar emot smile.gif
Christa
CITAT (Cathis @ 17-03-2011, 10:32) *
Jadu Christa det är väl så att en del av oss är lite ytliga giggle.gif men i grund och botten är det ju ändå hälsan som är det viktigaste och det är ju därför man tränar. Hur man sedan tränar spelar ingen roll, det viktiga är ändå att man rör på sig på något sätt. Eftersom jag har problem med ett knä kan jag inte springa för mycket ute alltså håller jag mig till löpband och crosstrainer och passar alltså på att styrketräna med. Blir det magrutor och muskler på köpet då kallar jag det bonus och tackar och tar emot smile.gif

Jag menade inte att jag trodde att ni andra bara tränade för magrutor men man kan ju ha olika mål med sin träning. En del vill få en snyggare kropp, någon annan vill få starkare muskler, en tredje vill få bättre kondition och en fjärde vill få bättre ämnesomsättning.

Har man ont i knät så är ju träning som ger en större och starkare muskel ovanför knät viktigt att börja med. Jag hade själv så ont i knäna för några år sedan så jag fick backa nerför alla trappor.
Bee
Denna veckan har det blivit mycket träning för min del.
Måndag: pilates 1,5 tim. Ljuvligt och stundtals riktigt jobbigt.
Tisdag: Rask promenad (tycker power walking låter så töntigt) på dryga halvmilen.
Onsdag: Träning med personlig tränare. Detta ingick i abonnemanget och det var riktigt bra att få veta hur och vad jag behöver träna. Mycket konditionsträning är det som gäller plus magövningar. Sättat att göra situps har ändrat sig på 20 år. Det känns skonsammare nu men väldigt effektivt.
Torsdag: Enda träningen var att lyfta ölglaset på puben! Vi var inne i stan och sympatifirade St Patrick's Day med irländarna i stan. Hur är det dom säger, "Guiness is good for you" biggrin.gif
Fredag: Träning på gymmet. Idag tog jag i för kung och fosterland på löpbandet , crosstrainern och motionscykeln. Betydligt tuffare motstånd efter tränarens anvisningar. Känns väldigt bra!
Cathis
Pju helt slut här i soffan nu, 1.5 timmar i gymmet ikväll. Crosstrainer och löpband och där emellan en massa styrketräning sweatingbullets.gif

Håller med Bee idag tog jag i för kung och fosterland. Lyckades 20x5 i magmaskinen och sen 10 till med lite högre vikt, känner mig lite stolt wink.gif
Bee
CITAT (Cathis @ 18-03-2011, 21:13) *
Pju helt slut här i soffan nu, 1.5 timmar i gymmet ikväll. Crosstrainer och löpband och där emellan en massa styrketräning sweatingbullets.gif

Håller med Bee idag tog jag i för kung och fosterland. Lyckades 20x5 i magmaskinen och sen 10 till med lite högre vikt, känner mig lite stolt wink.gif

Wow! Du har anledning att känna dig nöjd Cathis!

Apropå crosstrainern och löpbandet: när jag hållit på en stund så stramar det (gör ont) från hälen och en bit upp på vaden. Är det att jag är otränad eller vad gör jag för fel? Skall jag sätta i fötterna på ngt annat sätt eller (fast på crosstrainern står ju fötterna i princip stilla) ?
Cathis
Tack Bee smile.gif Är väldigt imponerad av din vecka!!

Bra fråga om crosstrainern och löpbandet. Funderade lite och jag håller helt med dig, på crosstrainern står man ju helt still så jag vet inte om man kan göra på något annat sätt, jag har själv inte råkat ut för detta varken där eller på löpbandet. Jag skulle tro att det är att du är lite otränad kanske eller ovanan att träna i dom maskinerna. Kan det vara så att skorna inte passar helt? Testa ett litet tag till och se om det blir bättre annars tycker jag du ska kolla med någon instruktör. Be att någon kollar när du är på bandet för att se om det är något som är fel smile.gif

Cathis
Det tränas då inte speciellt mycket bland odlafolket ohmy.gif

Idag var det gymdag igen. Härligt att trötta ut musklerna lite. Både och motion och styrketräning idag, omkring 1.5 timme smile.gif
ryss_борис
Ska ni ha magrutor är det i princip bara att tappa fett på magen som gäller. Visst, är du redan smal och tränar magen som fan blir väl musklerna lite större men.. Magrutor implicerar inte på något sätt att man har en vältränad mage. (har magrutor själv så kom nu inte å säg att jag är avundsjuk)
ryss_борис
CITAT (Christa @ 14-03-2011, 14:11) *
Till er som har ont i knäna så är mitt råd att styrketräna musklerna ovanför knäna. Jag har själv haft så ont i mina knän så jag fick backa ner för alla trappor och branta backar men efter att ha cyklat och tränat upp musklerna så är all smärta borta.

En sjukgymnast berättade om en man som hade totalt utslitna knäleder men så starka muskler så han kunde springa maraton ändå.

Man ska träna alla muskler som avlastar knäna. Dvs vader,framsida smalben, framlår, baklår, alla småmuskler runt knät, insida lår, utsida. Bål (mage rygg, nedre delen av höftpartiet), Även fotmusklerna är bra att träna upp för balansen....
Meriona
Ja långa vadmuskeln är viktig vid knäproblem. Man har två vadmuskler, en lång och en kort och den långa fäster ovanför knät. Det sa iallafall instruktören när jag fick mitt program utprovat. smile.gif

Apropå magrutor så tycker jag faktiskt att det inte är särskilt snyggt. blush.gif

Farbror Blå
CITAT (Meriona @ 23-03-2011, 12:24) *
Ja långa vadmuskeln är viktig vid knäproblem. Man har två vadmuskler, en lång och en kort och den långa fäster ovanför knät. Det sa iallafall instruktören när jag fick mitt program utprovat. smile.gif

Apropå magrutor så tycker jag faktiskt att det inte är särskilt snyggt. blush.gif

Olika kroppsformer är ju naturligtvis en smaksak. Själv ogillar jag dom otäcka, brunsprejade, glansiga broiler som kallar sej kroppsbyggare ser bara läskigt ut. Personligen gillar jag inte motsatsen heller, men lagoma muskler som antyder att en person tränar och håller sej i form tycker jag är klädsamt.
Det kan vara definierade armmuskler, som tyder på stavgång, vadmuskler efter fjällvandring, eller magmuskler, men behöver inte vara i nån slags välrldsklass. tummenupp.gif
Meriona
De vackraste musklerna jag sett på en man var i Grekland. En gammal skinntorr turist som det såg ut. Men när han skulle hjälpa sin fru att flytta solstolen så såg man att han troligen kroppsarbetar/-t en hel del, kanske var han bonde? WOW vilka muskler som kom fram från ingenstans! wub.gif Sen satt vi och kollade på honom hela tiden, utifall att frun vill ha sin stol flyttad nån mer gång. biggrin.gif
Farbror Blå
CITAT (Meriona @ 23-03-2011, 21:05) *
De vackraste musklerna jag sett på en man var i Grekland. En gammal skinntorr turist som det såg ut. Men när han skulle hjälpa sin fru att flytta solstolen så såg man att han troligen kroppsarbetar/-t en hel del, kanske var han bonde? WOW vilka muskler som kom fram från ingenstans! wub.gif Sen satt vi och kollade på honom hela tiden, utifall att frun vill ha sin stol flyttad nån mer gång. biggrin.gif

haha, då förstår du nog vad jag menar=)
Meriona
CITAT (Farbror Blå @ 23-03-2011, 21:22) *
haha, då förstår du nog vad jag menar=)

Japp japp! 000.gif
Cathis
Jag gillar inte heller de här uppumpade oljiga sakerna som knappt kan gå och ser ut som en michelingubbe -fear-.gif Vad jag däremot tycker är otroligt vackert så är det en välbygg kropp med muskler på rätt ställe men som inte "väller" fram. Det är vackert wub.gif

Nu behöver jag ju inte träna för att få bort fett och hålla vikten så jag tar bara ut godbitarna. Jag vill öka konditionen och visst, får jag en tränad kropp så är jag glad. Ytlig, javisst med det står jag för wink.gif Å vi är fler som är det naughty.gif
Farbror Blå

Nu behöver jag ju inte träna för att få bort fett och hålla vikten så jag tar bara ut godbitarna. Jag vill öka konditionen och visst, får jag en tränad kropp så är jag glad. Ytlig, javisst med det står jag för wink.gif Å vi är fler som är det naughty.gif
[/quote]

Ytlig? Tja, är det nån av oss som inte försöker göra sej till när vi ser oss i spegeln?
Vi målar läppar, sprejar håret, fixar makeup, vi rättar till slipsen och skjortan så den sitter rakt, vi drar in magen och provar poser för att se hur vi tar oss ut i dagens klädval.
Mm visst är vi ytliga, men viljan att träna sej snyggare, eller äta sej smalare är väl inte mindre naturligt än det?
sommarhumla
Nä och med tanke på att du genom att gå ner i vikt även mår bättre och orkar mer så tackar din kropp dig säkert också i slutänden. Jag mådde iallafall otroligt bra när jag gick ner i vikt för en del år sedan. Dock gjorde jag på "fel" sätt och åt knappt något och då är man ute på mycket farliga vägar, det otäcka är att jag mådde tusan så bra...tills folk omkring mig började kommentera och ha åsikter för att jag hade blivit så smal...

Men människan har väl i alla tider försökt att göra sig fin för att attrahera så det är väl egentligen inga konstigheter, men jag tror att om man mår bra så kan det nog vara så att man även ser bra ut...just för att man mår bra och är nöjd med sig själv.
Farbror Blå
Har under vintersäsaongen plågats av envisa infektioner, småfeber och annat. Dessutom har jag varut inflammerad i lederna, så att rörelser blivit smärtsammaa och slitande.
Nyss, när jag kom hem, bubbade jag in en ansenlig mängd pellets i huset, dessutom kastade jag omkring sex Europapallar utan att jag fick större men än en något stukad långfingernagel. JAg är på gång infört vårens träning=) tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon