Full version: Schlagerspektaklet
Gossen Ruda
Då var finalen avklarad och alla fjortisars älsklingsgosse vann. biggrin.gif Det hade nog kvittat om han läst telefonkatalogen baklänges, han skulle bara vinna. Lite skönt för då slipper vi garanterat att få ta över tävlingen nästa år för han har knappast nån chans att vinna. För min del gick ljudet spårlöst förbi. Lite glaskross och sen var det över.

Det var faktiskt bara två melodier som fastnade. The Moniker, Oh my god var den ena. Lättfattlig refräng och lite galet framförande. Ok, inget örhänge men den hade hållit hela året.

Den andra var Sara Varga. För min del sopade hon banan med de andra. En stillsam och lite vemodig men vacker melodi, mest gitarr och trummor. En text som sitter direkt framförd med en känslig röst av en skön kvinna. Får en känsla av en upphottad Violeta Parra, Jag vill tacka livet. Det var bara fel forum för en sån höjdare. Det får bli ett skivinköp så småningom.
malarmaster
håller med dej.tittade faktiskt på finalen men insåg att jag nog inte var målgruppen.
tror också att det var uppgjort från första början,är det bara jag som undrar hur alla dessa bidrag som skickas in till uttagningen,hundratals så slutar det alltid med en finalomgång där låtskrivarna är samma år från år ?de har tillomed flera låtar med.
jag tror att musikmaffian styr med järnhand. ulf
Gossen Ruda
CITAT (malarmaster @ 13-03-2011, 21:49) *
håller med dej.tittade faktiskt på finalen men insåg att jag nog inte var målgruppen.
tror också att det var uppgjort från första början,är det bara jag som undrar hur alla dessa bidrag som skickas in till uttagningen,hundratals så slutar det alltid med en finalomgång där låtskrivarna är samma år från år ?de har tillomed flera låtar med.
jag tror att musikmaffian styr med järnhand. ulf

Sen är det ganska smalt på kompositörstoppen, inte många där.
Huggorm
Det enda positiva med katastroferna i Japan är att det fyller upp media så man slipper läsa om schlagern. För övrigt får jag kväljningar bara jag ser vinnaren, och skulle han dyka upp på radio så byter jag kanal eller stänger av.
malarmaster
ingen av oss röstade med andra ord? Ulf
renate
Men hallo där vad ni är negativ!Jag gillade The Moniker,lättsam låt.Sara Vargas låt var också bra men hade knappt gått hem i Düsseldorf.Ni såg väl hur det gick för Anna Bergendal förra året.Jag gillar både Erik Saade och Danny passa bra på melodifestival.
Gossen Ruda
CITAT (renate @ 13-03-2011, 22:16) *
Men hallo där vad ni är negativ!Jag gillade The Moniker,lättsam låt.Sara Vargas låt var också bra men hade knappt gått hem i Düsseldorf.Ni såg väl hur det gick för Anna Bergendal förra året.Jag gillar både Erik Saade och Danny passa bra på melodifestival.

Håller med dig om Sara, hon var långt över de andra men på ett annat plan. Sen är det givetvis tillåtet att tycka om vilka artister man vill, eller att inte tycka om.
Huggorm
CITAT (renate @ 13-03-2011, 22:16) *
Jag gillar både Erik Saade och Danny passa bra på melodifestival.

De verkade dessutom tycka om varandra, med tanke på sitt passionerade kyssande
Berith
Jag satte ihop en egen resultatlista när alla sjungit färdigt, och innan röstningen börjat redovisas.

Min egen:
1. Swingfly - Me and my drum
2. The Moniker - Oh my god
(ev tvärtom på dom båda)
3. Nicke Borg - Leaving Home
4. The Playtones - The King
5. Eric Saade - Popular
6. Linda Bengtzing - E det fel på mej
7. Brolle - 7 days and 7 nights
(dom fem hade kunnat placera sej hur som helst som 3-7)
8. Danny Saucedo - In the club
l
l
l
l
l
l
l
l
l

9. Sanna Nielsen - I´m in love
sick.gif
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l

10. Sara Varga - Spring för livet
Bland det sämsta som någonsin visats offentligt. Fattar inte hur hon öht kunnat komma med alls med den låten. Skulle kvinnomisshandel vara ett ämne för Melodifestivalen? Hörde att hon nästa år skulle delta med en låt om alla som struntar i att plocka upp efter sina hundar... thumbdown.gif
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2011, 21:40) *
Då var finalen avklarad och alla fjortisars älsklingsgosse vann. biggrin.gif Det hade nog kvittat om han läst telefonkatalogen baklänges, han skulle bara vinna. Lite skönt för då slipper vi garanterat att få ta över tävlingen nästa år för han har knappast nån chans att vinna. För min del gick ljudet spårlöst förbi. Lite glaskross och sen var det över.

Det var faktiskt bara två melodier som fastnade. The Moniker, Oh my god var den ena. Lättfattlig refräng och lite galet framförande. Ok, inget örhänge men den hade hållit hela året.

Den andra var Sara Varga. För min del sopade hon banan med de andra. En stillsam och lite vemodig men vacker melodi, mest gitarr och trummor. En text som sitter direkt framförd med en känslig röst av en skön kvinna. Får en känsla av en upphottad Violeta Parra, Jag vill tacka livet. Det var bara fel forum för en sån höjdare. Det får bli ett skivinköp så småningom.

Vi brukar aldrig titta på melodifestivalen. Det har gått många år ibland utan att jag ägnat det en tanke men i år rösta de vi till och med. The Moniker fick vår röst och precis som du Ruda så gillade vi Sara Varga men vi tyckte inte det var en schlager.

När det gäller vinnarlåten så störde det mig att de slog sönder glasrutor. Det är tillräckligt många unga träskallar som slår sönder busskurer utan att de skall låta deras idol göra det i TV.
renate
När det gäller vinnarlåten så störde det mig att de slog sönder glasrutor. Det är tillräckligt många unga träskallar som slår sönder busskurer utan att de skall låta deras idol göra det i TV.
[/quote]
Jag håller med,det där med glasburen var lite overkill.Det får de kanske inte ha med i Düsseldorf,till rätta tycker jag.Erik var lite upprört över detta det var väl hans egen påhitt.
Överbölingen
Även om vinnarförhoppningarna krossades med glaset så var det den enda låt som har möjlighet att gå till final.
Erik Saade. Ett befriande sommaråskväder. Blixtarna avlöser varandra. Telefonen hoppar och huvudsäkringar löser ut. Regnet vräker ner.
9 p

Sagolika Sara V skulle aldrig en Europeisk jury begripa. Den var för intimskt svensk.
SaraV. Midsommarnatt. Värme, ljus, stilla. Skön svensk sommar. Men tyvärr tror jag att bara svenskar förstår den.
7 p

Samma med flera låtar.
visserligen lade jag min röst (röstar bara ifinalen) på Sanna N. Säkerhet, tyngd och rutin i framförandet. Men utan annat än svensk succé.
Sanna N. Tallheden väster om byn. Oförutsägbar med sina kullar och glesa tallar. Marken är täckt av lavar och mossa. Mjukt, skönt och bekant.
8 p

Jag trodde att det skulle gå åt fanders med budgeten för SVT när vi hörde "La vois" men har känt mig lugnad sedan dess.

Tacka vet jag ABBA, Herreys, Ein bisschen Frieden, Puppet on a string,Tina och Marina m fl. Men det var på den tiden det. Fast jag hör dåligt måste jag vrida ner soundet och dra på när det är snack.

Men visst är det suveränt att vi tycker olika. Himmel vad enformigt det skulle vara annars.
Berith
Kan vinnaren klara sej vidare i semifinalen i Tyskland? g.gif Tveksamt...

Och Kempe gillar jag inte. Han sa ju själv att han vunnit den svenska finalen tre gånger dom senaste fyra åren. Ingen av dom bidragen har ju klarat sej i Europa. Charlotte Perelli/Hero på plats 18, Malena Ernman/La voix blev 21 och det ska nog mycket till om årets bidrag hamnar högre.
Whiskuchi
Sara Vargas låt var en pinsam mix av Lisa Ekdahl och Dia Psalma sick.gif Saade kan mycket väl gå bra i stora finalen men jag höll på The Moniker. Och förresten så är det inte sclagerfestival längre och har inte varit på många år.
Anders zon 1
Tycker att det över lag var rätt trista låtar i år. Bäst gillade jag nog The Moniker - trallvänlig låt som man blir glad av och som blir bättre ju fler gånger man hör den. Både Danny och Eric Saade var helt ok, men inget jag skulle lyssna på om jag fick välja. Sara Vargas bidrag hade en ganska fin melodi men jag gillade den inte i sin helhet. Texten är rätt taffligt skriven (alltså helt bortsett från innehållet) och hon har ingen röst att tala om. Påminner mycket om Lisa Ekdahls låtar men är miltals ifrån att nå samma poetiska kvalitéer och samspel mellan text och melodi. Sämst tycker jag att Brolles låt var - trist och intetsägande.

Övriga låtar i finalen gick mig ganska obemärkt förbi - varken bra eller riktigt dåliga.

Tror nog att Eric Saade kommer att ha en rätt god chans att placera sig hyfsat i stora finalen, men vinner tror jag inte att han gör.
Gossen Ruda
Det är lite lustigt att man kan ha så olika uppfattning om artister. Beträffande Lisa Ekdahl så orkar jag bara lyssna nån minut på hennes släpiga pratsång. biggrin.gif
Anders zon 1
Släpig pratsång...hrmm..fnys.. rtfm.gif .... Men visst är det fascinerande att tycke och smak kan variera så mycket! tongue.gif smile.gif Och tur är väl det. Det vore nog ganska tråkig om alla tyckte precis lika. Då skulle ju all musik och alla artister låta i princip likadant och inget nytt fanns att upptäcka.
hattstugan
Har tyvärr inte hört alla bidragen men Saade gillar jag för den fastnar och det är för mig en schlager!

Hur många av tidigare schlagers minns vi?
Vippan
Visst är han SÖTpojken Saade honom skulle jag kunna adoptera biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon