|
Eva i Skåne
19-03-2011, 10:04
Jag tänker lite på hur det var före internet-tiden när man hade brevvänner. Aldrig har väl så många förtroende lämnats i brevväxling med "okända" brevvänner som vänner irl. Jag har en mailvän här från forumet som jag aldrig träffat och sannolikt aldrig kommer träffa, men vi har bytt många förtroende, så jag tycker inte det är så konstigt att man berättar personliga saker för nån som man uppfattar som vän.
CITAT (Monica M zon 4 @ 18-03-2011, 07:14)  Jag har ingen aning om vad för påhopp du råkat ut för men påhopp är ALDRIG okej! Det ska ingen behöva stå ut med. Kram! delar absolut åsikt med ovanstående talare....har ingen aning om vad som hänt men påhopp är INTE okej! var stark!
malcolm
19-03-2011, 10:17
CITAT (Gita @ 19-03-2011, 10:00)  Självklart borde det inte utnyttjas mot dig, men sanningen är att allt kan utnyttjas och utnyttjas oftast också. Gita Nu är det väl så att berättar man ingenting om sig och sitt liv blir det ingen kontakt för hur skall man då lära känna varandra... Visst kan man vara superprivat men vad är det då för idé att prata, jag har också fått en del förtroenden av människor på nätet men det skulle ALDRIG falla mig in att sprida det vidare, inte ens i händelse av framtida ovänskap. Förtroenden är förtroenden och dessa skall man hålla för sig själv och bara prata om med personen det berör.
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 10:17)  Nu är det väl så att berättar man ingenting om sig och sitt liv blir det ingen kontakt för hur skall man då lära känna varandra... Visst kan man vara superprivat men vad är det då för idé att prata, jag har också fått en del förtroenden av människor på nätet men det skulle ALDRIG falla mig in att sprida det vidare, inte ens i händelse av framtida ovänskap. Förtroenden är förtroenden och dessa skall man hålla för sig själv och bara prata om med personen det berör. Min bestämda uppfattning är att vänner det har man bara i verkligheten, verkliga livet, anonyma människor på ett internetforum kan jag inte se som vänner, man har ju ingen aning om vem som döljer sig bakom ett nick eller hur mycket sanning som ligger i någons beskrivning av sig själv. Dessutom skall man nog inte lämna ut något som helst på nätet som man inte tycker hela världen bör veta. Gita
*Stintan*
19-03-2011, 10:39
Man får väl gå på sin magkänsla fast nog tycker jag att man ska väldigt försiktig med att lämna ut sitt privatliv till människor man inte känner mer än på internet. Det gör man ju inte Irl heller för den delen. Hur som helst så är det förbaskat trist när ett förtroende missbrukas.
CITAT (Gita @ 19-03-2011, 09:48)  Törs man fråga hur man tänker om man lämnar ut så djupt personliga tragedier till främlingar på ett internetforum? Gita Saken är den att Malcolm berättade till F i ett privat telefonsamtal. De hade först lång kontakt via PM så samtalet kom inte från luften. Det var hon som sedemera vrängde till det, dels i PM till människor och vad värre är i Markus Hs gästbok. Se här!Självklart känner sig malcolm tvingad att nämna hur det egentligen låg till. Vem skulle inte göra det? Dessutom tar han hela den här grejen på ett väldigt bra sätt, i alla fall vad det syns här på forumet. En massa människor hittar nya vänner och partners på internet. Om alla tänkte som du Gita skulle världen vara bra mycket fattigare i vänskapsband och förhållanden. All styrka till dig malcolm. Dessutom, gita. Själv skrev du under eget namn tills du råkade illa ut. Du hade ingen som helst förstående för de som inte ville lämna ut något så privat som sitt namn. Du har lärt dig din läxa, men det är obegripligt varför du nu sitter och är helt oförstående till sådant.
malcolm
19-03-2011, 11:21
Mina bästa vänner, även IRL är resultatet av en internetkontakt och de hade förmodligen inte varit det om jag varit överdrivet hemlig/privat. Hjälpte dem att flytta då de köpt ett gemensamt radhus och de hjälpte mig när jag låg på sjukhus efter mina stroke´s.
CITAT (Anma @ 19-03-2011, 11:16)  Saken är den att Malcolm berättade till F i ett privat telefonsamtal. De hade först lång kontakt via PM så samtalet kom inte från luften. Det var hon som sedemera vrängde till det, dels i PM till människor och vad värre är i Markus Hs gästbok. Se här!Självklart känner sig malcolm tvingad att nämna hur det egentligen låg till. Vem skulle inte göra det? Dessutom tar han hela den här grejen på ett väldigt bra sätt, i alla fall vad det syns här på forumet.En massa människor hittar nya vänner och partners på internet. Om alla tänkte som du Gita skulle världen vara bra mycket fattigare i vänskapsband och förhållanden. All styrka till dig malcolm. Dessutom, gita. Själv skrev du under eget namn tills du råkade illa ut. Du hade ingen som helst förstående för de som inte ville lämna ut något så privat som sitt namn. Du har lärt dig din läxa, men det är obegripligt varför du nu sitter och är helt oförstående till sådant. Det kan jag skriva under med hundrafallt namnteckningar på. Allt heder åt dej Malcolm, du är beundransvärd och ett riktigt föredöme!
malcolm
19-03-2011, 12:36
Gör så gott jag kan.
CITAT (malcolm @ 19-03-2011, 10:17)  Nu är det väl så att berättar man ingenting om sig och sitt liv blir det ingen kontakt för hur skall man då lära känna varandra... Visst kan man vara superprivat men vad är det då för idé att prata, jag har också fått en del förtroenden av människor på nätet men det skulle ALDRIG falla mig in att sprida det vidare, inte ens i händelse av framtida ovänskap. Förtroenden är förtroenden och dessa skall man hålla för sig själv och bara prata om med personen det berör. Precis ... jag har min bästa förtroliga vän på nätet.
CITAT (Anma @ 19-03-2011, 11:16)  Dessutom, gita. Själv skrev du under eget namn tills du råkade illa ut. Du hade ingen som helst förstående för de som inte ville lämna ut något så privat som sitt namn. Du har lärt dig din läxa, men det är obegripligt varför du nu sitter och är helt oförstående till sådant. Nu är det väl ändå en enorm skillnad mellan att lämna ut sitt namn mot att lämna ut sin familj eller djupt privata familjetragedier. Vanligvis presenterar jag mig för de människor jag möter i verkliga livet även om det är högst tillfälliga möten, men inte får de veta mitt livs historia. Sen håller jag med om att det var väldigt naivt att gå ut på ett internetforum under eget namn, inte i min vildaste fantasi hade jag kunnat tänkta mig att någon till och med skulle spåra upp mina barn för att skicka hotfulla mail till dem. Det jag lärde mig är att det finns en del galningar ute på nätet, och vilka de är kan man aldrig veta. Gita
Aqvakul
20-03-2011, 10:04
Att försöka vara helt anonymiserad innebär nog att man går miste om en del. Men en viss försiktighet är ändå att rekommendera. Tyvärr behövs det bara en liten till synes obetydlig uppgift för att en identitet ska kunna nystas fram. Dessutom är det lätt att göra rejäla grodor, som att uppge sitt tidigare nick = eget namn, när man startar en ny användaridentitet för att bli mer anonym.
På FB är uppträder nästan alla under sina riktiga namn och ändå verkar det knappast alls förekomma några trakasserier där. Kanske är det en bättre väg att vara mer öppna.
Red Top
20-03-2011, 10:52
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 10:04)  Att försöka vara helt anonymiserad innebär nog att man går miste om en del. Men en viss försiktighet är ändå att rekommendera. Tyvärr behövs det bara en liten till synes obetydlig uppgift för att en identitet ska kunna nystas fram. Dessutom är det lätt att göra rejäla grodor, som att uppge sitt tidigare nick = eget namn, när man startar en ny användaridentitet för att bli mer anonym.
På FB är uppträder nästan alla under sina riktiga namn och ändå verkar det knappast alls förekomma några trakasserier där. Kanske är det en bättre väg att vara mer öppna. Det beror väl på att man själv väljer vem man vill umgås med? Vet inte, eftersom jag fortfarande inte känt någon dragning dit.
ryss_борис
23-03-2011, 01:30
 Kan nån sammanfatta vad som hänt egentligen? :/
VitaFingrar
23-03-2011, 01:33
Tro mig, du vill inte veta. Det har vart en enda röra alltihop!
ingrid fuxwall
23-03-2011, 20:37
Inte utan att man blir lite rädd.
malcolm
23-03-2011, 22:59
Jag har varit med på dejtingsajter under många år och träffat massor med människor IRL genom detta men aldrig har jag varit med om något liknande som det som förekommit här på Odla. Trodde det var vuxna och sansade människor här men ack vad jag bedrog mig. Vaerkar som många lever i sin egen trygga värld och förväntar sig att alla skall vara som dem, finns liksom ingen plats för lite busighet och humor utan det skall kommas med pekpinnar hela tiden, trist.
malcolm
25-03-2011, 15:17
För min del är detta ett avslutat kapitel nu och jag kommer inte att skriva något mer i relaterade trådar.
rosentass i Göteborg
25-03-2011, 23:02
CITAT (malcolm @ 25-03-2011, 15:17)  För min del är detta ett avslutat kapitel nu och jag kommer inte att skriva något mer i relaterade trådar. Låter sunt malcolm! Kram fr en som inget begripit ;-) - förrän kanske lite granna nu då...
ängsvädd
26-03-2011, 08:33
CITAT (Aqvakul @ 20-03-2011, 10:04)  Att försöka vara helt anonymiserad innebär nog att man går miste om en del. Men en viss försiktighet är ändå att rekommendera. Tyvärr behövs det bara en liten till synes obetydlig uppgift för att en identitet ska kunna nystas fram. Dessutom är det lätt att göra rejäla grodor, som att uppge sitt tidigare nick = eget namn, när man startar en ny användaridentitet för att bli mer anonym.
På FB är uppträder nästan alla under sina riktiga namn och ändå verkar det knappast alls förekomma några trakasserier där. Kanske är det en bättre väg att vara mer öppna. På Facebook kan man ju välja att bara ens vänner kan se det man skriver, det är en mer sluten värld än odla.
Aqvakul
26-03-2011, 08:35
CITAT (ängsvädd @ 26-03-2011, 08:33)  På Facebook kan man ju välja att bara ens vänner kan se det man skriver, det är en mer sluten värld än odla. Jo, det är ju en avgörande skillnad. Men jag tror också att det faktum att man inte är anonym är av stor beydelse...
CITAT (ängsvädd @ 26-03-2011, 08:33)  På Facebook kan man ju välja att bara ens vänner kan se det man skriver, det är en mer sluten värld än odla. Fast det är ju så att även på Facebook finns en del som utger sig för att vara någon annan och något annat än vad de i själva verket är. Gita
*Stintan*
26-03-2011, 09:35
Men på facebook förs väl inga diskussioner liknande de som finns här? Där är ju bara lite småsnack. I så fall får man väl gå till olika grupper med "specifika ämnen" utanför den egna vänkretsen och då kan man ju inte välja vilka som får läsa om man skriver något. Iof kan andra se kommentarer man skriver på en väns inlägg eftersom vännen förmodligen har en del andra vänner än man själv. (Krångligt det blev  ) Ja inte alla använder sitt riktiga namn och en del har faktiskt flera konton men man väljer fortfarande själv vilka man vill ha på sin vänlista. Det är ju jättelätt att blockera någon om personen verkar stökig. Oj nu skrev jag ju i tråden fast den helst borde få somna in, f´låt.
ängsvädd
27-03-2011, 09:51
CITAT (Gita @ 26-03-2011, 09:45)  Fast det är ju så att även på Facebook finns en del som utger sig för att vara någon annan och något annat än vad de i själva verket är. Gita Jag godkänner bara de vänner som jag känner personligen - är väldigt försiktig av mig. Men visst finns det bedragare överallt på denna planet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|