Full version: Fredagen den 13:e
Sidor: 1, 2
Tittiluringen
mmmm som sagt....
gossen har mkt att lära innan han blir en man
och någon ska vakna ur sitt ide... det är VÅR nu... tongue.gif

*skojar*

Kram på er! tur att vi har rätt att tro vad vi vill!

Våren är iaf på väg det kan vi väl vara överrens om?

T-luringen wub.gif
gammelnalle
Under avdelning för onyttigt vetande:

Jag hittade i en gammal Illustrerad Vetenskap , närmare bestämt nr 6 1992 följande:

”Rädslan för talet 13 har fått ett eget namn. Triskaidekafobi, heter det. Ett ord man letar förgäves efter i den grekiska ordboken, för ordet är ett nybildat främmande ord”

Vidare:
”……. Menså har det inte alltd varit. Tvärtom var talet 13 ett lyckotal under den klassiska antiken. I dag lever sekvensen 7-9-13 kvar som lyckobringare, när man vill förhindra det onda man precis har talat om från att ske.”

HÄPP!!!!
hälsningar majjistär Messerschmidt Bezzerwisser
Berith
CITAT (gammelnalle @ 01-03-2004, 16:47)
Tvärtom var talet 13 ett lyckotal under den klassiska antiken. I dag lever sekvensen 7-9-13 kvar som lyckobringare, när man vill förhindra det onda man precis har talat om från att ske.

Såklart man är född på rätt dag! tongue.gif biggrin.gif Och månad....

Jag tror på allt sånt där - skrock, spågummor och hela baletten.
gammelnalle
o tusan!!! är du född 1907....
SÅ GAMMAL verkar du inte vara.... Med din vitalitet trodde jag att knappast var en dag över 48 år....

tongue.gif laugh.gif biggrin.gif
Berith
Men hallå!! huh.gif Jag sa ju att jag är född på rätt dag och rätt månad - ÅR har jag inte pratat om!

tongue.gif
Tittiluringen
CITAT (Posse @ 13-02-2004, 12:13)
Jag gissar friskt på att just fredagen den 13:e fått stämpeln otursdag har med Långfredagen att göra... och förresten har väl talet också anknytning dit. unsure.gif

dom som läst boken: Da Vinci-koden, har fått en annan förklaring....
har ni inte läst den, gör det! smile.gif
sååå himla bra....

kram T-luringen wub.gif
gammelnalle
CITAT (Tittiluringen @ 15-03-2004, 21:20)
CITAT (Posse @ 13-02-2004, 12:13)

Jag gissar friskt på att just fredagen den 13:e fått stämpeln otursdag har med Långfredagen att göra... och förresten har väl talet  också anknytning dit. unsure.gif

dom som läst boken: Da Vinci-koden, har fått en annan förklaring....
har ni inte läst den, gör det! smile.gif
sååå himla bra....

kram T-luringen wub.gif

Alla håller ju inte med : Dels är det en roman : INGA FAKTA
Men den kan ju vara bra ialla fall----

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_inf...ISBN=9100102970

Äntligen en bok som motsvarar förväntningarna!

Juniordude, 2004-03-10

Da Vinci koden är en fantastiskt spännande roman som under en vecka fullständigt tog död på mina tentamensstudier! Konst, kultur, riddarromantik, hemliga sällskap och pojkrumsmystik på en och samma gång! Den utdelar också en taskspark till den patriarkala dogman inom katolska kyrkan, men utan att förlora respekten för individens tro och strävan efter mening och sanning. Kort sagt årets läsupplevelse!

Hjälpte den här recensionen dig? Ja | Nej

Sämre än väntat!

Besviken, 2004-02-15

Möjligen historiskt intressant i vissa detaljer. Alltför mycket tillfälligheter och konstigheter. Osannolikt värre. Redan på de första sidorna sker ett mord begånget av en munk som är albino, krystat!!! Kanske är det delvis översättningen som är klen (i baksidestexten talas om ett sekret sällskap, kanske korrekt men....)

Hjälpte den här recensionen dig? Ja | Nej

PS JAG har INTE läst den.....
*Felix matte*
Eller .,.. Ska vi kanske ta den om farbrorn som Fredagen 13 bestämde sig för att stanna hemma från jobbet, allt för att slippa olyckor som dagen förde med sig..
Sagt och gjort... Han la sig på soffan och njöt av förmånen att slippa utsätta sig för allehanda olycksrisker.
När klockan närmade sig tolv... hördes en duns unsure.gif

Väggklockan som hängde på väggen ovan soffan hade ramlat ner och ändat farbrorns liv sad.gif ohmy.gif laugh.gif

Faktiskt så är denna historia absolut sann.
Tittiluringen
CITAT (gammelnalle @ 15-03-2004, 21:34)
[Alla håller ju inte med : Dels är det en roman : INGA FAKTA

han berättar i förordet vad som är FAKTA och han är forskare och har tagit hjälp av flera andra sådana, så som ROMAN är den lite skräpig, men mycket i den är oerhört intressant faktamässigt, sen får var och en vara vuxen nog att själv kontrollera sanningshalten. Ungefär som när man läser Aftonbladet eller Expressen....

Gör som ni vill, jag Älskar den laugh.gif laugh.gif

Kramiz Titti wub.gif
gammelnalle
Inte vidskeplighet kanske, men väl Bondepraktika!!!

Ur Ebbe Schöns bok: svensk folktro A-Ö
Tranafton infaller den 24 mars, allså dagen före vårfrudagen. I södra och mellersta Sverige ansågs tranan anlända den dagen-dock inte i Skåne dit hon påstods komma ”tredje torsdagen i Tor (mars)”

Jo jag är väl vetveten om att tranan har kommit till Tåkern och Hornborgarsjön….
gammelnalle
CITAT (Tittiluringen @ 15-03-2004, 21:56)

han berättar i förordet vad som är FAKTA och han är forskare och har tagit hjälp av flera andra sådana, så som ROMAN är den lite skräpig, men mycket i den är oerhört intressant faktamässigt, sen får var och en vara vuxen nog att själv kontrollera sanningshalten. Ungefär som när man läser Aftonbladet eller Expressen....

Kramiz Titti wub.gif

Jag har tagit dig på hornen... eller vad det nu heter huh.gif och beställt boken på bibblan...

Tydligen är det en poppis bok enär det står 3 före i kön.... och det hjälper inte att tjöta på mina bibliotikarier.... Jag får inte gå före i kön...

så fram emot midsommar... (en annat magiskt dag..) så kanske jag har fått den....

wacko.gif blink.gif wink.gif
gammelnalle
CITAT (gammelnalle @ 25-03-2004, 11:19)
CITAT (Tittiluringen @ 15-03-2004, 21:56)

Kramiz Titti wub.gif

Jag har tagit dig på hornen... eller vad det nu heter huh.gif och beställt boken på bibblan...

Tydligen är det en poppis bok enär det står 3 före i kön.... och det hjälper inte att tjöta på mina bibliotikarier.... Jag får inte gå före i kön...

så fram emot midsommar... (en annat magiskt dag..) så kanske jag har fått den....

wacko.gif blink.gif wink.gif

Förlåt om jag öppnar en gammal tråd...... men nu har jag läst det Tittiluringen referar till om fredagen den 13:e. och enligt vad jag har fått fram verkar det vara sant.:

"I början av 1300-talet hade riddarna tack vare Vatikanens sanktion skaffat sig så stor makt att påven Clemens V ansåg sig vara tvungen att ingripa. I samarbete med Frankrikes kung Filip lV tänkte påven ut en genialisk operation som skulle krossa Tempelherreorden och beröva den dess skatt. Det han var ute efter var de hemligheter orden kände till om Vatikanen. I en militär manöver värdig CIA utfärdade påven Clemens en hemlig order på förseglade dokument som skulle öppnas samtidigt av hans soldater över hela Europa fredagen den 13 oktober 1307.
I gruyningen de 13 öppnades dokumenten och deras förfärliga innehåll avslöjades. Clemens skrev att Gud hade besökt honom i en vision föratt underrätta honom om att tempelriddarna var kättare som gjort sig skyldiga till djävulsdyrkan, homosexualitet, vanhelgande av korset, sodomi och andra hädelser. Clemens hade av Gud fått i uppgift att rena jorden genom att låta gripa alla riddarna och tortera dem tills de erkände sina brott mot Gud. Clemens machiavelliska operation genomfördes med perfekt precision. Den dagen tillfångatogs otaliga riddare. De torterades skoningslöst och brändes sedan på bål som kättare. Händelsen hade gett ett eko i vår kultur; än i dag anses fredagen den 13 vara en otursdag. "

ur Dan Browns bok Da Vinci Koden.

Jag kan bara som Tittiluringen rekommendera den om man gillar spännings-romaner (och det gör man ju om man är elektriker... tongue.gif )
Bambis vän
Hakar på den här gamla tråden om skrock och fredagen den 13:e. Själv har jag aldrig trott på skrock fram till för drygt ett år sedan. Fredagen den 13:e september var jag ute på en promenad över våra marker med min sambo. Han har mycket längre ben än jag och när jag skulle försöka hålla samma fart som honom gjorde jag en luftfärd och landade som Jas-planet med mina fingertoppar rakt ner i marken. Knak, sa det och sen var det dags för akuten och 4 veckors gipsning för bruten handled. Sedan dess håller jag mig gärna i sängen och under täcket på fredagen den 13:e.

Hälsningar Lena (som numera är lite mer skrockfull) unsure.gif
*Felix matte*
Skrockfull är jag absolut inte... nåja liitegrann ibland tongue.gif
och när jag sistens flög (i flygplan) så kunde jag inte hålla mig för skratt när jag observerade att planet saknade stolsrad 13 laugh.gif laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Bambis vän @ 28-05-2004, 18:57)
Hakar på den här gamla tråden om skrock och fredagen den 13:e. Själv har jag aldrig trott på skrock fram till för drygt ett år sedan. Fredagen den 13:e september var jag ute på en promenad över våra marker med min sambo. Han har mycket längre ben än jag och när jag skulle försöka hålla samma fart som honom gjorde jag en luftfärd och landade som Jas-planet med mina fingertoppar rakt ner i marken. Knak, sa det och sen var det dags för akuten och 4 veckors gipsning för bruten handled. Sedan dess håller jag mig gärna i sängen och under täcket på fredagen den 13:e.

Hälsningar Lena (som numera är lite mer skrockfull)  :unsure:

Hej Stampe!!!

Men inte behöver du försöka flyga bara för att din sambo har längre ben? Du kunde ju ha tagit snabbare steg.... tongue.gif

Och vofför tror du att det hade med datumet att göra??? Jag har också plöjt marken som det värsta JAS-planet ... Har du aldrig gjort det någon annan gång?? Även jutan SÅ taskig utgång.? Men DET datumet kommer du inte ihåg...
gammelnalle
Hmmmm
f'rlåt om jag öppnar denna igen... men snart är det dags igen...
och sedan sist har det ju tillkommit en hel del nya roliga individer..?????

(eller R.I.P. ???)
Annica i Sörmland
Kan bara hoppas att man tillhör de där roliga individerna... tongue.gif

Hakar gärna på en tråd om skrock. Just fredagen den 13 skrämmer mig inte så mycket. Just denna fredag fyller min kusin år. Samma dag kommer samvon och jag att åka upp till Värmland, sisådär 27 mil på vägarna en dag då vissa är mer skraja än vanligt... wacko.gif

Däremot lägger jag aldrig varken skor eller nycklar på bordet. Jag går inte under stegar och jag tar inte in ljung. Skulle vara Martin då om han ville ha lite fika! laugh.gif Sen har jag hört att det betyder otur att peka på regnbågen, fast det kanske bara är i England? I så fall har jag nog otur till den dag jag lägger näsan i vädret! biggrin.gif Jag såg till att betala för katten för det har jag hört att man ska göra. Hon kostade mig en flaska vin!
Berith
ohmy.gif Hade totalt missat dagens datum om inte amaira påmint mej i en annan tråd!

Dagen har iaf börjat bra.... unsure.gif

Äsch förresten är jag skrockfull på ett positivt sätt! biggrin.gif
amaira
CITAT
Däremot lägger jag aldrig varken skor eller nycklar på bordet.

Det är klokt tycker jag!

Skor på bordet! Nänä...

Och varför man aldrig ska lägga nycklarna på bordet? Det vet jag! För sen glömmer man dem så lätt där (har hänt mig några gånger, så jag vet) och SEN kan man tala om "otur", när man behöver nycklarna!!!

Inte gå under en stege - kan väl också vara ett praktiskt och klokt råd. Särskilt om någon står däruppe och målar t.ex. tongue.gif

Nä, skrockfull är jag inte. Fredagen den 13:e har många gånger varit en extra trevlig dag för mig istället.

Möjligen kan jag säga som Berith, "skrock full på ett positivt sätt".

Detär mycket roligare att förvänta sig positiva saker. Och många gånger brukar det ju bli som man förväntar sig av nån anledning.
"Mental träning" (eller vad det nu heter) är ju en variant av det.

Som även sportsutövare använder sig av, att "visualisera" ett bra resultat innan man utför det.

Så, jag förväntar mig en bra dag idag wub.gif . (och lär säkerligen få det! vet inte varför jag inte skulle få det)

/amaira
marigt
Kul detta med fredagen den 13
ibland köper jag en lott, kanske vinner jag den dagen eftersom det inte lyckas övriga dagar!!
Finns det inte något med tappade skedar också eller blandar jag ihop det

Hört en sak som jag fastnade för:

Jag är absolut inte skrockfull, så länge jag har min hartass i fickan.
Lars-Olof Arvids
Jag är inte heller skrockfull - det var igår jag blev påkörd av en annan cyklist och vurpade (utan skador som väl var), inte idag! smile.gif

Olle
yla
min yngsta son e född idag
världens finaste
så trettonde e en lyckodag rolleyes.gif
Tesa
..men oldwolfie då.....jag visste inte ens att du var gravid.... rolleyes.gif laugh.gif

Peppar, peppar( är inte alls skrockfull...) -men hela dagen har gått utan större missöde än ett krossat glas.......

Tvi, tvi, tvi...det är lite jobbigt att ha en svart katt ....för vad menar dom egentligen med "korsar vägen"...... wink.gif
gammelnalle
CITAT (Tesa @ 13-08-2004, 23:04)
..men oldwolfie då.....jag visste inte ens att du var gravid.... rolleyes.gif laugh.gif

Peppar, peppar( är inte alls skrockfull...) -men hela dagen har gått utan större missöde än ett krossat glas.......

Tvi, tvi, tvi...det är lite jobbigt att ha en svart katt ....för vad menar dom egentligen med "korsar vägen"...... wink.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 13-08-2004, 11:12)
min yngsta son e född idag
världens finaste
så trettonde e en lyckodag rolleyes.gif

Grattis! till både dig och grabben. wub.gif
yla
wub.gif wub.gif wub.gif fniss för trettioår sen ganska precis wub.gif wub.gif wub.gif
ju

morgonens garv o lite gravid har jag nog känt mej men de har nog berott mer på god mat än på annat

thihihihihi
gammelnalle
Väcker liv i denna då det ju faktiskt ÄR FREDAGEN DEN 13:e

knock on wood
Åsa, mälardalen zon 2
Jag trodde jag skulle få en riktig otursdag idag när jag började dagen med att slå ut kaffekoppen över bordsduken men efter det har inget annat otursaktigt hänt. Jag har varit i Stockholm på programkontorets 10-års jubileum (EU-grejs) och inget otursaktigt inträffade.
yla
jag säger då de
jo jag tänkte på att de va fredagen den trettonde
men tänkte att en så underbar dag kan inget hemskt hända
eller hur
Reserv
Jag har aldrig sett Fredagen den trettonde som otursdag förr, men nu vete tusingen! Straxt före klockan nio nu ikväll så fick vi boende (vad jag vet om, det kan vara längre utbrett)från Söråker ca.3 mil Norr om Sundsvall till Årskogen ca.3 mil Söder om Sundsvall, en omskakande upplevelse. Dom boende runtomkring stan trodde först att det var sprängningar vid ett brobygge, men som känns 4 mil bort. ohmy.gif Skulle inte tro det, själv trodde vi att tåget spårat ur alldeles utanför huset, och alla andra som bor runtikring kom utspringande dom också. Katterna for rakt upp i taket och hunden satte igång att skälla som en tok. Nu är djuren mycket nervösa och vi andra kan bara konstatera att det förmodligen var en liten jordbävning vi haft. unsure.gif man får väl kolla tidningarna lite extra i morgon. Sundsvalls Tidnings hemsida går det över huvud taget inte att komma in på, den är överbelastad. sad.gif
gammelnalle
håller med dig oldwolfie... DENNA dag var underbar (förutom lite åska vid middagstid)
Körsbärsträden har precis slagit ut och koltrastarna försöker överrösta varandra med sitt spel...
yla
reserv kolla aftonbladet där står de om en jordbävning
Reserv
Lite uppdatering: Det var en jordbävning med centrum mellan Timrå och Härnösand, skalvet mätte drygt 3 på richterskalan och kom med två separata smällar. Skalvet var mindre än vad forskarna beräknat/väntat. sad.gif Väntat! Och dom säger inget så folk i alla fall kan vara beredda på vad det är som skakar om husen blink.gif
Lena
Ja, det var riktigt otäckt, vi trodde pannan i källaren exploderat och sprang ut, det var två riktiga skalv, så att huset skakade, har aldrig varit med om förut, vi bor en mil söder om Sundsvall , det var en Fredag den 13 att minnas

Lena zon 4
fruberglund
Inte ett dugg...och gårdagen gick utan problem, fick till och med god kinamat på kvällen smile.gif
Reserv
När man läser dagens tidning (lokalpressen alltså) så blir man glad över att man inte bor Norr om Sundsvall, det var tydligen där som skalvets centrum var. jag bor alltså 4-5 mil söder om skalvet och trodde ändå att nåt expioderat eller att tåget spårat ut. ohmy.gif Oj, oj, oj, stackars dom som bodde mitt i då, måste ha varit riktigt omskakande. sad.gif Men det är inga skador rapporterade, mer än chockade och skärrade människor som fått nya kontakter med sina grannar smile.gif inget ont som inte har nåt gott med sig rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon