|
DykUnderYtan
24-03-2011, 16:39
Nu är det fler busfrön på gång, tänkte posta dessa under helgen. Om sambon har möjlighet att skriva ut på jobbet under morgondagen så kommer nedanstående beskrivning med i kuverten. Om inte så har ni "instruktionerna" här i tråden. Då vet ni ifall ni bara hittar en fröpåse med bus i kuvertet. En av mina favoriter i trädgården, får sprida sig vidare till er. Hade städat bort frökuvertet bland barnkläder och annat skoj som kommer på köpet när man får en bebis. Hittade det igen idag, i sista stund känner jag men vi kör väl på ändå. Här finns det många varianter men jag föreslår att vi sår dessa fröer inne direkt, så snart ni fått dem och hinner så. Börjar ni få ont om plats så kan man så inne och sen ställa ut sådden efter ett dygn. Hinner ni inte med i vår så går det också att så på friland eller i kruka i maj-sept. Täck fröerna med ett tunt lager jord eller perlite och håll fuktigt precis som ”vanligt”. Plantera om en och en när de är hanterbara och låt dem sen så småningom flytta ut. Blommar troligtvis inte förrän nästa sommar men har ett fint bladverk så jag tycker den är fin även första året. Lite mer ledtrådar om detta bus får ni så småningom här i busfrötråden men gissa får ni gärna göra så snart ni sett fröerna. Ni borde ha fröerna i början på nästa vecka!  Bus på er och lycka till! DykUnderYtan
Maggan H
24-03-2011, 16:41
Vad kul, mera bus!
Rosmarin
24-03-2011, 19:58
[attachment=59149:gilla__Small_.jpg]
Gilla
/Anki
DykUnderYtan
25-03-2011, 06:59
CITAT (Anki V @ 24-03-2011, 20:34)  [attachment=59149:gilla__Small_.jpg]
Gilla
/Anki HAHAHAAA... där är den ju, gilla-knappen!
Maggan H
28-03-2011, 19:01
CITAT (DykUnderYtan @ 25-03-2011, 07:59)  HAHAHAAA... där är den ju, gilla-knappen!  Haha, då trycker jag på den jag också! För nu jag vet också vad det är-vi hade en liten diskussion om det på mässan, Anki o jag.... TACK, Anki! För ordningens skull skickar jag svaret via pm.... om jag nu kan komma ihåg vad det var...
DykUnderYtan
28-03-2011, 20:43
Maggan har minsann gissat redan INNAN hon sett fröerna... men hon har gissat fel.  Imorgon åker kuverten härifrån, blev visst liggande krasslig som bara den i helgen men nu är jag på bättringsvägen.
Maggan H
28-03-2011, 21:12
Haha, ja det är helt sjukt, snacka om snurrig, såg bara tummen upp för Anki och en aha-upplevelse flög upp i hjärnan- men det var någons annans frö som vi har gissat på....  F'låt! Krya på dig, Mia!
Maggan.....jag tror det var min felgissning till Rosmarin vi talade om....fast då viste jag inte att det var en felgissning. CITAT (DykUnderYtan @ 28-03-2011, 21:43)  Maggan har minsann gissat redan INNAN hon sett fröerna... men hon har gissat fel.  I busfrötrådarna kan vad som helst hända!!!!! Det är det som gör det hela så kul/Anki
Rosmarin
28-03-2011, 21:27
CITAT (Maggan H @ 28-03-2011, 22:12)  Haha, ja det är helt sjukt, snacka om snurrig, såg bara tummen upp för Anki och en aha-upplevelse flög upp i hjärnan- men det var någons annans frö som vi har gissat på....  F'låt! ...  Snurrigt värre! CITAT (Anki V @ 28-03-2011, 22:22)  Maggan.....jag tror det var min felgissning till Rosmarin vi talade om....fast då viste jag inte att det var en felgissning.  Jaså ni pratar om mig när jag inte är närvarande! CITAT (Anki V @ 28-03-2011, 22:22)  I busfrötrådarna kan vad som helst hända!!!!! Det är det som gör det hela så kul
/Anki Det är ju dé dé é!
DykUnderYtan
29-03-2011, 08:25
Hihii.. ja men gissa om jag fått mig ett par goa skratt... fick ju inte alls ihop det.
Oj, Mia! Hoppas jaginte smittade dig när vi träffades! Jag var på väg med en förkylning som blommade ut under lördagen... Idag har jag bara kraxat fram allt jag vill ha sagt! Och det är ju inte så lite det!!!
Margith
31-03-2011, 13:15
Tack och bock, frö-kuvertet har landat hos mig idag. Vad det är? Inte en susning. Små svarta fröer, det kan ju vara vad som helst
DykUnderYtan
31-03-2011, 13:16
CITAT (Peztis @ 29-03-2011, 20:01)  Oj, Mia! Hoppas jaginte smittade dig när vi träffades! Jag var på väg med en förkylning som blommade ut under lördagen... Idag har jag bara kraxat fram allt jag vill ha sagt! Och det är ju inte så lite det!!!  Det tror jag inte du gjorde, jag var ju redan krasslig men lördagen var inte nådig... nu är jag mycket piggare, lite krax kvar bara.  Kul att träffas, även om det blev lite kort denna gång.
Tack för det söta kuvertet! Undrar om man ska våga sig på en gissning...  Måste kolla på dem en gång till och se om det fortfarande ser ut som det jag tyckte vid första anblick.
Tack och bock.......små runda svarta frön....... hmm Jag tror jag ska våga mig på en lien gissning. /Anki
Maggan H
31-03-2011, 18:57
Tackar, har oxå mottagit ett fint blommigt kuvert....  undrar om färg o form på det motsvarar innehållet?  Nästan inbrottssäkert var det, var rädd att jag skulle ha i sönder det innan jag hittade fliken.... Skickar en vild gissning i alla fall.... Skriver att jag gissar samma som Anki...
CITAT (Maggan H @ 31-03-2011, 19:57)  Skickar en vild gissning i alla fall.... Skriver att jag gissar samma som Anki...  Det kan gå käpprätt åt pipan det!!!!!
blomkronan
31-03-2011, 20:56
Fröna kom oxå till mig idag  dom åker i jorden i morgon, ingen gissning nu...
DykUnderYtan
01-04-2011, 15:39
CITAT (Anki V @ 31-03-2011, 20:07)  Det kan gå käpprätt åt pipan det!!!!!  Anki, hur gör du??? Inte åt pipan här inte, förstås rätt gissat på en gång! Det är ju hopplöst att busa med dig...  Grattis, grattis!  Peztis och Maggan H har också gissat på fröerna men ni får försöka igen. Inte rätt denna gång!
Rosmarin
01-04-2011, 21:00
Tack för fröna som kom fram idag!
pelargonfreak
03-04-2011, 07:02
Hur lyckas ni har ni hållt på med fröer länge ? Många fröer har varit lika, små vad ser man för skildnad ? Nu börjar jag bli arg har gissat fel på alla
Pelargonfreak, jag har ställt den frågan till Anki också! Men fick inget vettigt svar vad jag kan minnas. (Sorry, Anki!) Jag vet inte riktigt vad det är som gör att jag minns vissa fröer. Och ibland sitter man där och tänker att det skulle kunna vara... och så Googlar man och inser att antagligen inte men vad 17, kan väl gissa i alla fall! Ibland har man tur! Sedan är det så att tycker man det är skoj och är med i de olika kedjorna så tror jag man sätter på sig Busfrö-ögonen lite när man ser alla påsar på bordet framför sig. Man registrerar mer än man tror och när man sedan sitter med det lilla kuvertet från en Busare så är det en liiiiiiiten klocka som plingelingar långt därinne i tomrummet bakom ögonen. Förhoppningsvis... Ibland finns det absolut inget som gör att klockan plingar när man ser fröet men har man tur så är det någon som drar i klocksnöret när karaktärsbladen dyker upp. Och ibland så sätter den lille klockaren i skallen igång när man läser såråden! Vad gäller DUY:s frön så har klockaren i mitt tomutrymme mellan öronen dragit i snöret några gånger men tonen som kom var rätt falsk och illalåtande...
CITAT (pelargonfreak @ 03-04-2011, 08:02)  Hur lyckas ni har ni hållt på med fröer länge ? Många fröer har varit lika, små vad ser man för skildnad ? Nu börjar jag bli arg har gissat fel på alla  Jag är ju en rent sjuklig frösamlare och kan aldrig lämna en mogen frökapsel. Det är klart att när man samlat så mycket som jag gjort så känner man igen en hel del. Jag har ju mest perenner så ettåringar och grönsaker är jag helt värdelös på. /Anki
CITAT (Anki V @ 03-04-2011, 09:24)  ...Jag har ju mest perenner så ettåringar och grönsaker är jag helt värdelös på.
/Anki Vilket är väldigt bra information till nästa års Busfrö! Det kommer bara att bli ettåringar!
Crazy4Flowers
03-04-2011, 11:35
OCH grönsaker i massor :-)
Idag fick jag tummen ur och sådde de ännu oidentifierade fröna... Och 41 andra sorter till....  Fast de andra krukorna vet jag vad de innehåller - i alla fall till namnet!
DykUnderYtan
03-04-2011, 21:04
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 09:27)  Vilket är väldigt bra information till nästa års Busfrö! Det kommer bara att bli ettåringar!  Ahaaa... Anki, det finns vissa svagheter minsann?? Ja då blir det till att satsa på nån lurig ettåring till nästa år. Bäst att börja fundera redan nu.
DykUnderYtan
03-04-2011, 21:09
CITAT (pelargonfreak @ 03-04-2011, 08:02)  Hur lyckas ni har ni hållt på med fröer länge ? Många fröer har varit lika, små vad ser man för skildnad ? Nu börjar jag bli arg har gissat fel på alla  Inte bli ledsen, jag har inte heller en susning... känner mig helt vilse i busfrögissandet.
Jag tror inte ens att DUY vet vad det är hon själv har skickat oss! Jag menar, det är därför som hon säger att alla mina gissningar är fel!
CITAT (Peztis @ 03-04-2011, 22:18)  Jag tror inte ens att DUY vet vad det är hon själv har skickat oss! Jag menar, det är därför som hon säger att alla mina gissningar är fel!  Joodå……det vet hon…. eller då var det jag som berättade det för henne. Jag knäckte gåtan genom att jag tänker så den här växten själv med egna frön. Fast jag tänkte vänta till våren. Eftersom den hinner bli utplanteringsbar vinner jag inget på att så den inomhus. En riktig fining är det i alla fall. /Anki
Maggan H
04-04-2011, 07:18
Hm, jag har ingen aning..... tror jag..... Sådde i af igår!
DykUnderYtan
04-04-2011, 08:35
CITAT (Anki V @ 03-04-2011, 22:43)  Joodå……det vet hon….eller då var det jag som berättade det för henne.
Jag knäckte gåtan genom att jag tänker så den här växten själv med egna frön. Fast jag tänkte vänta till våren. Eftersom den hinner bli utplanteringsbar vinner jag inget på att så den inomhus. En riktig fining är det i alla fall.
/Anki Tack Anki!  Såå Peztis minsann, du tror att jag är ännu virrigare än jag utgett mig för att vara?  Haha, nä du... så mycket vet jag, att jag skickat fröer... öhh, visst ja... vet ju tom vad det är för fröer för det har Anki berättat.
Maggan H
19-04-2011, 17:17
Vet ff inte vad detta är, minns inte ens om jag har gissat på vad det kanske är....
[attachment=59876:P4190014.JPG]
DykUnderYtan
19-04-2011, 18:43
CITAT (Maggan H @ 19-04-2011, 18:17)  Vet ff inte vad detta är, minns inte ens om jag har gissat på vad det kanske är....
[attachment=59876:P4190014.JPG] Vilka fina små bebisar du fått Maggan!  Däremot hjälper det inte att gissa en gång till på samma sak som var fel sist du gissade hihihi.
Maggan H
19-04-2011, 18:45
CITAT (DykUnderYtan @ 19-04-2011, 19:43)  Vilka fina små bebisar du fått Maggan!  Däremot hjälper det inte att gissa en gång till på samma sak som var fel sist du gissade hihihi. Tänkte de kanske hade konverterat nu....
Rosmarin
19-04-2011, 21:14
CITAT (Maggan H @ 19-04-2011, 19:45)  Tänkte de kanske hade konverterat nu....  Det kanske de gör om du bara insisterar tillräckligt!!!
Maggan H
04-05-2011, 07:23
Nu liknar dom här rackarna Kokardblomster men det är det ju inte.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|