fia67
Hej!
Jag har ett problem som jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med.
I min trädgården, som är från 70-talet, så har man använt sig av slipers som mur/terassering. Nå, jag vill odla ätbara växter (hallon, vinbär, jordgubbar etc.) där och undrar då om hur jag ska gå till väga för att inga gifter ska tas upp av rötterna och transporteras vidare ut i bären.
En idé jag har är att odla i pallkragar, grunda med tidningspapper och tjock markduk, mellan befintlig förgiftad trädgårdsjord och jorden i pallkragarna. Det som oroar mig är om vattnet inte bara följer gravitationen lagar, alltså ner, in mot Tellus kärna, utan om det på något vis även rör sig nerifrån och upp, igenom markduken, upp till jorden i pallkragen.
Kanske är det säkrast att lägga tät plast och skapa vattenavrinning ovanpå den för växtligheten i pallkragen?
Att byta ut den förgiftade jorden är inte aktuellt, i värsta fall odlar jag helt enkelt icke ätbart där. Tyvärr innebär det att det inte blir så mycket ätbart i trädgården eftersom ytan är ganska begränsad. Till stor sorg för mig och barnen....
Jag är MYCKET tacksam för era svar/åsikter.
Bästa hälsningar // Agneta
beritskoloni
Mitt råd är nog att inte odla något ätbart där på flera år. Varför inte istället odla massor med blommor, t ex solrosor, krasse, ringblommor från frön, lite enkla, okomplicerade arter och se hur de utvecklas. Så här vackert har jag odlat rosenskäror i en pallkrage, en påse frön och det blir underbara höga blommor. Rekommenderas.

Du skulle ju kunna köpa stora krukor och i dem odla sallad, rädisor. lök och kryddörter så får du ju i alla fall odla lite nyttigheter. De kan ju stå varsomhelst i trädgården.
Scout
Just kreosotinpregnerat skulle jag personligen aldrig släppa genom grinden. Men det var lite annan medvetenhet om sånt förr i tiden. De sågs väl antagligen som underhållsfria, hållbara och praktiska.

Den mest viktiga frågan tycker jag är hur giftig det du skördar och äter egentligen är. Det är ju inte säkert att den squash, morot eller sallad som växer i närheten av slipersarna ens har detekterbara halter i sig. Av den del av innehållet i slipersarna som lakat ut till omgivande jord har en del bundit till jorden endel försvunnit med vattenavrinning och en del dunstat till luften. Organiska föroreningar kan binda mycket hårt till partiklar i jorden. Den del som är biotillgänglig är därför oftast mycket mindre än den totala halt som finns i jorden. Sen är det ju bara en del av den biotillgängliga delen som faktiskt tas upp av växter. Sen är det ju bara en delav växten som du äter, och den del du äter är bara en liten del av din totala matkonsumtion. så den dos gift du får i dig varje år från din odling är lite svår att uppskatta.

Om det är gamla begagande slipers så bör de ju ha legat länge i sin första användning (t.ex. järnväg/telefonstolpe), där de gifter som är lättlösliga lakat ut eller dunstat. Antagligen under många års tid. Sen har de förvisso legat på befintlig plats i runt 40 år. Och det händer ju en del på den tiden.

Det går så klart att ta jordprov och skicka in för labanalys, men jag skulle gissa att det går på ett par tusen. Kreosot är ju en koktail av framför allt organiska ämnen, så det blir några ämnen att analysera.

Vad jag skulle gjort är först och främst att ta dän slipersarna och forsla dem till återvinning/destruktion/deponi och bygga upp en ny mur/terass av sten/betongblock. Och eventuellt tagit bort den jord som legat i direkt kontakt med slipersarna. Ring och fråga något lab om de tror att det är meningsfullt att provta jorden, samt vad det kostar. Det finns ett antal lab som pysslar med förorenad mark och vatten. Flera av dem tillhandahåller även gratis rådgivning i hopp om kunder. Här är några exempel:
http://alsglobal.se
http://www.eurofins.se/
http://www.alcontrol.se
http://www.swedgeo.se

Ett annat alternativ är som du säger att odla i pallkragar som står avskiljda från jorden under. Jag tror inte att det är så stora risker med det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon