Har några krukor som jag ju hoppades skulle ha sprande grönska i sig men det enda jag kan se är såjord uppblandad med perlite...
Så är det någon som kan tipsa om följande fröer, vad kan man göra för att de ska väckas till liv? Datumet är då jag sådde och den märkta med * har efter en vecka fått flytta in i kylskåpet i ca fyra veckor och sedan ut i värmen igen.
Kapris 2/5*
Knippgentiana 2/5*
Pelargon 'Horizon Picotée Cherry' 5/2
Vintergäck 5/2
Gräs jag inte vet namn på, får rosa vippor, trol perenn 2/5
Höstsilverax 5/2
Kransveronika 5/2 (två olika sorter)
Rosenincarvillea 5/2
Lofus 1/2
Daglilja 4/3
Järnek
Sedan har jag ett gäng där det har kommit upp endast ett fåtal som jag har skolat om men låtit krukan stå kvar i hopp om att det ska gro fler. Men frågan är om det kommer gro något?
Rosenhibiscus 5/2 (fick bara två frö av flera - minns inte hur många - att gro)
Perukbuske 5/2 (fick bara ett frö av 20 att gro)
Alpmarton 5/2
Blodnäva 5/2
Fingerborgsblomma 5/2
Det var ju en liten lista, det...
Men någon som har synpunkter? Ljusgroende, mörkergroende, vänta till nästa år...?
kerstin z5-6
27-03-2011, 22:09
Kapris 2/5*
Knippgentiana 2/5* färska frö är viktigt kan vara sega, behöver ibkland in ut många veckor
Pelargon 'Horizon Picotée Cherry' 5/2
Vintergäck 5/2
Gräs jag inte vet namn på, får rosa vippor, trol perenn 2/5
Höstsilverax 5/2 samma där
Kransveronika 5/2 (två olika sorter)
Rosenincarvillea 5/2
Lofus 1/2
Daglilja 4/3
Järnek
Om de inte gror inom tre -fyra v inne sätt ut rubbet!
Åsa, mälardalen zon 2
28-03-2011, 07:37
Vintergäck behöver man hyfsat färska frön av och de brukar gro efter en vinter enligt min erfarenhet = de behöver kallstratifiering
Maggan H
29-03-2011, 07:09
Lofus behöver iaf ingen strat, har inget frö grott?? Hur har du sått dem, djup? Jag sår mina i plantjord, med lätt täcke av jord och eller perlit. Fuktigt och varmt, ljust.
Passar på att flika in en fråga om Vallmon Royal Wedding; ingen grodd på 3 veckor, finns det hopp? Den ska inte heller kräva några konstigheter...
Jgag gjorde väl som jag alltid gör när jag inte vet: såjord och ett tunt lager med jord. Fuktigt, varmt och ljust står de.
Maggan H
29-03-2011, 19:20
CITAT (Peztis @ 29-03-2011, 20:02)

Jgag gjorde väl som jag alltid gör när jag inte vet: såjord och ett tunt lager med jord. Fuktigt, varmt och ljust står de.
Mycket konstigt, här har många grott, både vit och rosa.
Det rosa gräset är troligen Pampasgräs Pink Feather. Veronika ocg Incarvillean brukar inte tjura vad jag vet men är ju perenna, sätt i kyla. Silverax är riktigt besvärlig, sådde i fjol ingen grodde, krukan står ute denna vintern. Skulle först ha en månad varmt, sen 1 månad kallt och sen in igen men det hjälpte alltså inte. Hoppas någon gror nu ivår!
kerstin z5-6
29-03-2011, 20:59
Färska frö är ofta kruxet med silverax.. sen är de svårväckta, ge inte upp o kasta inte , de kan gro ute i sommar!
Jag har för mig jag höstsådde silverax förra säsongen och att det grodde en liten stackare sent framåt sommaren. Typiskt att jag inte har varit bättre på att notera sådant! Har skärpt mig i år, dock.
Å, vad typiskt det är! Jag som vill se det spira i krukorna.
Och Lofusen är jag ju så nyfiken på!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.