|
malarmaster
28-03-2011, 19:53
när du har en facklig organisation som är nära lierad för att inte säga del i ett politiskt parti o samma folk sitter i partiet som i fackorganisationen får du problem särskilt som de enskilda medlemmarna inte röstar på det politiska partiet. vi har den lägsta andelen fackanslutna någonsin o många lämnar,t o m de som varit medlemmar i många år.ungdommar har alltid varit svårt att motivera att gå med,nu är det nästan omöjligt. jag hade helst sett en fackförening som är opolitisk o kämpar för sina medlemmars rättigheter,löner,miljö m.m istället för att agera stödtrupper. vitsen med en fackförening är ju att vara stor o stark för att kunna påverka.men har man inga medlemmar så lyssnar ingen,särskilt inte arbetsgivaren. i mitt fack har det gått så långt att egen a-kassa är borta,avdelningar har slagits ihop o de lokala sektionerna är borta,tillika medlemmarna.inte för att yrkeskåren krymt,tvärtom. min mening är att om den fackliga verksamheten,särskilt inom LO sidan skall överleva bör man tänka om angående sin politiska förankring. varför skall facket agera parti,det finns ju redan i riksdagen. Ulf
CITAT (malarmaster @ 28-03-2011, 20:53)  när du har en facklig organisation som är nära lierad för att inte säga del i ett politiskt parti o samma folk sitter i partiet som i fackorganisationen får du problem särskilt som de enskilda medlemmarna inte röstar på det politiska partiet. vi har den lägsta andelen fackanslutna någonsin o många lämnar,t o m de som varit medlemmar i många år.ungdommar har alltid varit svårt att motivera att gå med,nu är det nästan omöjligt. jag hade helst sett en fackförening som är opolitisk o kämpar för sina medlemmars rättigheter,löner,miljö m.m istället för att agera stödtrupper. vitsen med en fackförening är ju att vara stor o stark för att kunna påverka.men har man inga medlemmar så lyssnar ingen,särskilt inte arbetsgivaren. i mitt fack har det gått så långt att egen a-kassa är borta,avdelningar har slagits ihop o de lokala sektionerna är borta,tillika medlemmarna.inte för att yrkeskåren krymt,tvärtom. min mening är att om den fackliga verksamheten,särskilt inom LO sidan skall överleva bör man tänka om angående sin politiska förankring. varför skall facket agera parti,det finns ju redan i riksdagen. Ulf Man kan nog tycka vad man vill om facket/sossarna men vi får inte glömma hur partiet och fackföreningarna uppstod och då kanske det är en ganska naturlig koppling ändå. Om nu så många är emot att det är på det viset varför startar man då inte upp en ny fristående förening? Det skulle säkert gå att få till något slags samarbete med LO ändå. Det stora medlemstappet anser inte jag att man kan beskylla varken fack eller sossarna för helt och hållet . Det var andra saker som alliansen fixade som gjorde att folk gick ur. Den där omorganisationen du nämner berör nog nästan(?) alla förbund som en frukt av medlemstappet, tyvärr. Jag skulle också önska att det vore lite mer krut i våra förtroendevalda fackgôbbar men till syven och sist är det ändå alltid arbetsgivarna som har sista ordet. Men visst lite mer mod och kampvilja efterlyses! Att det är sossarnas fel att det ser ut som det gör idag håller jag inte med om. Snarare alliansens försök att söndra facken. Sossarna har väl aldrig försökt att motarbeta det fackliga arbetet, varför skulle de?
*Stintan*
28-03-2011, 20:28
Att folk lämnat facket beror till största delen på de kraftigt höjda avgifterna, knappast något man kan lägga skulden på sossarna för.
Aqvakul
28-03-2011, 20:33
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 21:28)  Att folk lämnat facket beror till största delen på de kraftigt höjda avgifterna, knappast något man kan lägga skulden på sossarna för. Precis! Borgarna började sitt regeringsinnhav med att försämra villkoren så att både A-kassa och fackavgifter steg rejält. Målet är naturligtvis att försvaga facket och göra livet lättare för företagarna.
Huggorm
28-03-2011, 20:57
CITAT (Aqvakul @ 28-03-2011, 21:33)  Precis! Borgarna började sitt regeringsinnhav med att försämra villkoren så att både A-kassa och fackavgifter steg rejält. Målet är naturligtvis att försvaga facket och göra livet lättare för företagarna. Nog började det väll försvinna folk från fackföreningarna långt innan dess? Exempelvis gick både min mor och min syster ur efter kommunals extremt dåliga löneförhandling i mitten på 00-talet då min mor faktiskt fick sänkt lön. Sedan är det klart att många kom till skott när villkoren förändrades, men de flesta av de hade nog gått ur förr eller senare ändå. Sedan kanske man skall förtydliga att förändringen som gjordes var att man tog bort avdragsrätten för fackföreningsavgiften, alltså samma som man gjorde med RUT-jobben fast tvärtom. Kan man anta att det var exakt samma människor som klagade i båda fallen?
CITAT (Huggorm @ 28-03-2011, 21:57)  Nog började det väll försvinna folk från fackföreningarna långt innan dess? Exempelvis gick både min mor och min syster ur efter kommunals extremt dåliga löneförhandling i mitten på 00-talet då min mor faktiskt fick sänkt lön. Sedan är det klart att många kom till skott när villkoren förändrades, men de flesta av de hade nog gått ur förr eller senare ändå. Sedan kanske man skall förtydliga att förändringen som gjordes var att man tog bort avdragsrätten för fackföreningsavgiften, alltså samma som man gjorde med RUT-jobben fast tvärtom. Kan man anta att det var exakt samma människor som klagade i båda fallen? Det var en RIKTIG höjning. För IF Metalls medlemmar steg avgiften med 246 kronor från 93 till 339 kronor per månad. Eller menar du att avdraget var två gånger så stort som avgiften från början?  Dessutom togs avdragsrätten bort så i realiteten blev höjningen ännu högre.
*Stintan*
28-03-2011, 21:05
Ibland är du helt ute och cyklar Huggorm.
Rättelse. Höjningen gällde A-kasseavgiften, inte fackavgiften som mig veterligen inte höjts alls. (rätta mig om jag har fel)
malarmaster
28-03-2011, 21:07
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 21:28)  Att folk lämnat facket beror till största delen på de kraftigt höjda avgifterna, knappast något man kan lägga skulden på sossarna för. tappet av medlemmar är något som började långt innan regeringsskiftet 2006,håller med om att det accelererade senare men det beror inte bara på höjda avgifter de var minsann inte låga innan heller . facket behövs,nu mer än på många år men för att vinna tillbaks medlemmar måste man tänka om. jag vet mycket väl arbetarrörelsens historia,jag är själv del av den men samhället o framförallt arbetsmarknaden har förändrats,dock står facket kvar i sin klasskampsretorik istället för att följa sina(tidigare) medlemmar o förnya facket så att det passar vår tid. visst kan man försöka bilda nya fack,men då krävs det eldsjälar o framförallt pengar. bättre att de fackföreningar vi har idag tänker om,tänker på fackets roll för sina medlemmar. politik ska skötas av partier,inte fack.problemet är att de som arbetar aktivt i facket oftast är sossar,valda eller anställda av sossar .när de annonserar efter personal står det oftast," skall dela arbetarrörelsens värderingar" därmed redan från början sortera bort olämpliga kandidater. har själv upplevt hur styrelseledamöter sorterats bort om de yttrar sig olämpligt om "rörelsen". förstår inte varför man måste tillhöra ett visst parti för att jobba som ombudsman t.ex. ulf
Huggorm
28-03-2011, 21:10
CITAT (Anma @ 28-03-2011, 22:07)  Rättelse. Höjningen gällde A-kasseavgiften, inte fackavgiften som mig veterligen inte höjts alls. (rätta mig om jag har fel) Med andra ord så fanns det inga fel i det jag skrev? CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 22:05)  Ibland är du helt ute och cyklar Huggorm. Vad är det du anser vara fel?
CITAT (malarmaster @ 28-03-2011, 22:07)  tappet av medlemmar är något som började långt innan regeringsskiftet 2006,håller med om att det accelererade senare men det beror inte bara på höjda avgifter de var minsann inte låga innan heller . facket behövs,nu mer än på många år men för att vinna tillbaks medlemmar måste man tänka om. jag vet mycket väl arbetarrörelsens historia,jag är själv del av den men samhället o framförallt arbetsmarknaden har förändrats,dock står facket kvar i sin klasskampsretorik istället för att följa sina(tidigare) medlemmar o förnya facket så att det passar vår tid. visst kan man försöka bilda nya fack,men då krävs det eldsjälar o framförallt pengar. bättre att de fackföreningar vi har idag tänker om,tänker på fackets roll för sina medlemmar. politik ska skötas av partier,inte fack.problemet är att de som arbetar aktivt i facket oftast är sossar,valda eller anställda av sossar .när de annonserar efter personal står det oftast," skall dela arbetarrörelsens värderingar" därmed redan från början sortera bort olämpliga kandidater. har själv upplevt hur styrelseledamöter sorterats bort om de yttrar sig olämpligt om "rörelsen". förstår inte varför man måste tillhöra ett visst parti för att jobba som ombudsman t.ex. ulf Är det själva ordet "arbetarrörelsen" som spökar igen? Vad sägs om "solidaritetsideologiska värderingar" istället. Det är ju trota allt solidaritet som bär upp hela fackföreningsidén, så visst kör på!  Finns det verkligen några skrivna regler om ombudens partitillhörighet? Att det sedan ev skulle kunna ses som en merit är ju en annan ska. Men annars borde det väl inte vara några större hinder bara vederbörande klarar av att se bortom sina egna politiska åsikter och klara att sköta jobbet proffisionellt. Personligen skulle jag nog ha väldigt svårt att jobba med något som går helt emot mina egna värderingar.
*Stintan*
28-03-2011, 21:37
A -kassan var ju inbakad i fackavgiften så nog sjutton steg avgiften som sådan med betydande belopp, för en del väldigt mycket. Många ansåg sig inte ha råd längre efter alliansens försämringar
CITAT (*Stintan* @ 28-03-2011, 22:37)  A -kassan var ju inbakad i fackavgiften så nog sjutton steg avgiften som sådan med betydande belopp, för en del väldigt mycket. Många ansåg sig inte ha råd längre efter alliansens försämringar Japp.
Huggorm
29-03-2011, 00:23
Det var kanske så att många var medlemmar i facken bara för att de inte förstod att det var skilt från A-kassan, och facket gjorde nog inget för att sprida den kunskapen heller? Och när folk slutligen förstod så gick dom ur facket eftersom dom ändå inte tyckte det var värt pengarna? Hur som helst har inte regeringen gjort något annat för att jäklas med facken än att ta bort avdragsrätten på avgiften
Törnsångare
29-03-2011, 20:50
CITAT (Huggorm @ 29-03-2011, 01:23)  Det var kanske så att många var medlemmar i facken bara för att de inte förstod att det var skilt från A-kassan, och facket gjorde nog inget för att sprida den kunskapen heller? Och när folk slutligen förstod så gick dom ur facket eftersom dom ändå inte tyckte det var värt pengarna? Hur som helst har inte regeringen gjort något annat för att jäklas med facken än att ta bort avdragsrätten på avgiften Jag tror att de flesta har och hade koll på att a-kassan och facket är två skilda avgifts/medlemssystem. Det stora tappet från a-kassan kom i samband med den kraftigt höjda avgiften. Enligt LO har nästan 1/2 miljon människor lämnat a-kassan sedan 2006. Det kan ju inte vara tillfälligheter som gör att det skedde samtidigt som de höjda avgifterna. Jag är själv medlem i Musikerförbundet och a-kassan och arbetar heltid. Jag är fortfarande med och skulle aldrig kunna tänka mig att gå ur eller byta till ett billigare förbund trots att vår avgift (fack+a-kassa) mer eller mindre chockhöjdes till närmare 800 kr/mån. Jag ser det som en solidaritetshandling att jag som heltidsarbetande är med och stöttar de sämre lottade. Jag tror att det är/var en genomtänkt strategi av Alliansen med först en försämring av a-kassan och sedan förslag på obligatorisk a-kassa. De länder som har en obligatorisk a-kassa har nämligen en lägre grad av fackligt anslutna. Fiffigt va?
malarmaster
30-03-2011, 11:21
CITAT (Cacki @ 28-03-2011, 22:27)  Är det själva ordet "arbetarrörelsen" som spökar igen? Vad sägs om "solidaritetsideologiska värderingar" istället. Det är ju trota allt solidaritet som bär upp hela fackföreningsidén, så visst kör på!  Finns det verkligen några skrivna regler om ombudens partitillhörighet? Att det sedan ev skulle kunna ses som en merit är ju en annan ska. Men annars borde det väl inte vara några större hinder bara vederbörande klarar av att se bortom sina egna politiska åsikter och klara att sköta jobbet proffisionellt. Personligen skulle jag nog ha väldigt svårt att jobba med något som går helt emot mina egna värderingar. har inget emot ordet arbetarrörelse,skrämmer inte mig då jag är arbetare.dock vänder jag mig emot att man måste tycka om ett visst parti för att få använda frasen.är man v-partist kan man då räknas hit,med bakgrund av att sossarna alltid varit njugga mot dem,de har t.ex aldrig fått sitta i regering trots att de stöttats av dem i långa perioder.Mona ville inte heller ha med dem. men strunt samma,har faktiskt hittat ett fackförbund som är partipolitiskt obundet. Unionen med 500000 medlemmar,mest tjänstemän i privata sektorn men de tar även andra yrkesgrupper.dessutom 100.- billigare/månad än mitt nuvarande(kan det vara den 100-lappen de skickar till partiet?) Kanske dags att byta fack? Ulf
theseraphim
30-03-2011, 14:18
CITAT (pejori @ 27-03-2011, 23:42)  Är du förvånad? En maskinist på ett sjukhus, får betydligt bättre lön, än en sjuksköterska, med motsvarande utbildning, trots att hon handhar mäniskoliv och maskinisten sköter en maskin. Skyll på facken för de tär ju de som sköter lönesättningen i slutändan. Sen så kan jag till viss del styrka uppfattningen att det var ganska vanliga att många trodde att man var tvungen att vara med i facket för att få A-Kassa men då utgår jag bara från anställda i min närhet. Det jag inte tycker om med facket är att de är politiskt styrda och inte oberoende, kommer ihåg den korta tiden jag själv var med och fick hem inför 1 maj att det var dags till "upp till kamp" osv tillsammans med lokala VP osv, jag är inte VP och har inget intresse av att stödja dem bara för jag vill vara med i facket! Därför gick jag ur också:-)
*Stintan*
30-03-2011, 14:27
CITAT (theseraphim @ 30-03-2011, 15:18)  Skyll på facken för de tär ju de som sköter lönesättningen i slutändan. Sen så kan jag till viss del styrka uppfattningen att det var ganska vanliga att många trodde att man var tvungen att vara med i facket för att få A-Kassa men då utgår jag bara från anställda i min närhet. Det jag inte tycker om med facket är att de är politiskt styrda och inte oberoende, kommer ihåg den korta tiden jag själv var med och fick hem inför 1 maj att det var dags till "upp till kamp" osv tillsammans med lokala VP osv, jag är inte VP och har inget intresse av att stödja dem bara för jag vill vara med i facket! Därför gick jag ur också:-) Men var det inte så för länge sen att man var tvungen vara med i facket för att vara med i A-kassan?
Aqvakul
30-03-2011, 14:31
Vare sig TCO eller SACO kan väl anses "politiskt styrda". Idag representerar de de betydligt fler medlemmar än LO....
Visst behöver vi fackföreningar, även om arbetsformerna kan behöva vitaliseras...
malarmaster
30-03-2011, 14:54
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2011, 15:27)  Men var det inte så för länge sen att man var tvungen vara med i facket för att vara med i A-kassan? så var det för inte så länge sedan,då var man också kollektivansluten till SAP. gick o hålla på så när man hade omkring 50 % av rösterna,problemet är att vissa gamla stötar i facket tror att det fortfarande är så. samhället o arbetslivet har och håller på att förändras,dags att vakna o se verkligheten.flertalet medlemmar är inte sossar längre,det politiska livet är inte så enkelspårigt nu som det var på typ 60-70-talet. ulf
*Stintan*
30-03-2011, 15:02
CITAT (malarmaster @ 30-03-2011, 15:54)  så var det för inte så länge sedan,då var man också kollektivansluten till SAP. gick o hålla på så när man hade omkring 50 % av rösterna,problemet är att vissa gamla stötar i facket tror att det fortfarande är så. samhället o arbetslivet har och håller på att förändras,dags att vakna o se verkligheten.flertalet medlemmar är inte sossar längre,det politiska livet är inte så enkelspårigt nu som det var på typ 60-70-talet. ulf Precis.
theseraphim
30-03-2011, 15:08
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2011, 15:31)  Vare sig TCO eller SACO kan väl anses "politiskt styrda". Idag representerar de de betydligt fler medlemmar än LO....
Visst behöver vi fackföreningar, även om arbetsformerna kan behöva vitaliseras... De är inte politiskt styrda i den form av att de styrs av ett parti direkt men alla sympatiserar med specifika partier tex LO är ju troget S in i döden. För var det ju än mer påtagligt tex inom bryggeribranschen när Spendrups försökte slå sig in på den svenska marknaden och KF(Coop) försökte putta ur dom med hjälp av bland annat styrande regering men också så blev det så att Transport gick in och stödde genom att vägra köra Spendrups öl:-) Man vill ju inte behöva ta ett indirekt politiskt åtagande bara för man tror på facket eller om man bara vill vara medlem, det ska tex inte automatiskt innebära att ens pengar går till att stötta S valkampanj. CITAT (*Stintan* @ 30-03-2011, 16:02)  Precis. Håller helt med det är ju inte bara S och V som är medlemmar i facken eller som anser att facken ska få finnas. Skulle de var mer oberoende och neutrala så hade de fått lättare att få mer medlemmar tror jag själv plus att de måste nog anpassa sig till 2000 talet än försöka hålla kvar vid ideal ano 1950-1960.
Gunilla T
30-03-2011, 15:18
CITAT (theseraphim @ 30-03-2011, 16:08)  De är inte politiskt styrda i den form av att de styrs av ett parti direkt men alla sympatiserar med specifika partier tex LO är ju troget S in i döden. Ajdå, jag har varit medlem i Saco under större delen av mitt yrkesliv men jag hade ingen aning om att de sympatiserar med ett specifikt parti. Vilket då?
Aqvakul
30-03-2011, 15:19
CITAT (theseraphim @ 30-03-2011, 16:08)  De är inte politiskt styrda i den form av att de styrs av ett parti direkt men alla sympatiserar med specifika partier tex LO är ju troget S in i döden. Påstår du att TCO- och SACO-facken är politiskt styrda i den mening att de "sympatiserar med specifika partier"? Detta får du nog förklara lite närmre...
Blomstertanten
30-03-2011, 20:05
DN Ekonomi: Borg ifrågasätter kommunlöner
Borg menar att ingångslönerna i kommunerna kan vara så höga att de hindrar tillväxten av nya jobb. De låga kvinnolönerna är alltså ett hot mot Sveriges ekonomi!!!!
Aqvakul
30-03-2011, 20:12
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2011, 21:05)  <a href="http://www.dn.se/ekonomi/borg-ifragasatter-kommunloner" target="_blank" rel="nofollow">DN Ekonomi: Borg ifrågasätter kommunlöner </a> Borg menar att ingångslönerna i kommunerna kan vara så höga att de hindrar tillväxten av nya jobb. De låga kvinnolönerna är alltså ett hot mot Sveriges ekonomi!!!!  Skamligt! Ska de som sköter våra gamla, städar och undervisar i våra förskolor och skolor utnyttjas för svältlöner. Dessutom är det huvudsakligen kvinnor, varav många har ansvar för att försörja och uppfostra barn. Nej, sänk ingångslönerna för riksdagsmän och ministrar!
Huggorm
30-03-2011, 20:29
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2011, 21:12)  Skamligt! Ska de som sköter våra gamla, städar och undervisar i våra förskolor och skolor utnyttjas för svältlöner. Dessutom är det huvudsakligen kvinnor, varav många har ansvar för att försörja och uppfostra barn. Nej, sänk ingångslönerna för riksdagsmän och ministrar! Vad kommer ge effekt, sänka lönen för en miljon kommunarbetare eller för några hundra ministrar? Det ena kan möjligen ge symbolisk vinst, men i reda pengar blir det inte speciellt mycket Jag håller med finansministern, vi behöver lägre ingångslöner. Fler måste komma i arbete, och är det en ingångslön så tyder det på att det är en ganska ung människa som fortfarande har studietidens ekonomi i färskt minne och dessutom ännu inte dragit på sig några stora fasta kostnader. En låg lön är bättre än ingen lön alls.
Aqvakul
30-03-2011, 20:39
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 21:29)  Vad kommer ge effekt, sänka lönen för en miljon kommunarbetare eller för några hundra ministrar? Det ena kan möjligen ge symbolisk vinst, men i reda pengar blir det inte speciellt mycket
Jag håller med finansministern, vi behöver lägre ingångslöner. Fler måste komma i arbete, och är det en ingångslön så tyder det på att det är en ganska ung människa som fortfarande har studietidens ekonomi i färskt minne och dessutom ännu inte dragit på sig några stora fasta kostnader. En låg lön är bättre än ingen lön alls. Två bestämda invändningar: Varför just inom offentlig sektor? Vad finns det för garantier för att det inte innebär en försämrad lön även för de som jobbat länge?
Huggorm
30-03-2011, 20:53
CITAT (Aqvakul @ 30-03-2011, 21:39)  Två bestämda invändningar:
Varför just inom offentlig sektor? Vad finns det för garantier för att det inte innebär en försämrad lön även för de som jobbat länge? Därför att offentlig sektor kostar skattepengar, så därför är den mest prioriterad att göra något åt. Dessutom något lättare att påverka för politikerna. Och visst kommer det påverka lönerna även för de som jobbat länge, men jag har ju så många gånger förespråkat sänkta löner rent generellt så det hoppar jag över nu
*Stintan*
30-03-2011, 21:00
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 21:29)  Vad kommer ge effekt, sänka lönen för en miljon kommunarbetare eller för några hundra ministrar? Det ena kan möjligen ge symbolisk vinst, men i reda pengar blir det inte speciellt mycket
Jag håller med finansministern, vi behöver lägre ingångslöner. Fler måste komma i arbete, och är det en ingångslön så tyder det på att det är en ganska ung människa som fortfarande har studietidens ekonomi i färskt minne och dessutom ännu inte dragit på sig några stora fasta kostnader. En låg lön är bättre än ingen lön alls. Ja det är säkert lockande för många att ta ett jobb med låg ingångslön  Lärare, personal på förskolor och inom äldreomsorg saknar väl enligt dig också utbildning, har inga studelån och har nog inte heller någon bostad. Och som sagt...varför bara offentliganställda. Ska vi ha ministrar som lägger dig i lönesättningar? För mig är finansministerns utspel ett klavertramp utan like.
Huggorm
30-03-2011, 21:03
Kommunalarbetare är ju så mycket mer, det är ju allt från parkarbetare till gatsopare och bibliotekarier.
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 22:03)  Kommunalarbetare är ju så mycket mer, det är ju allt från parkarbetare till gatsopare och bibliotekarier. Och ingenjörer, civilingenjörer, lärare, sjuksköterskor, ekonomer osv osv osv
Jag håller med finansministern, vi behöver lägre ingångslöner. Fler måste komma i arbete, och är det en ingångslön så tyder det på att det är en ganska ung människa som fortfarande har studietidens ekonomi i färskt minne och dessutom ännu inte dragit på sig några stora fasta kostnader. En låg lön är bättre än ingen lön alls. Så där ja! Nu har jag satt upp dej på Västra götalandsregionens svarta lista. Skulle du behöva sjukvård så kan jag lova dej att du är dubbelt så sjuk när du går från sjukan som du var när du kom dit!
CITAT (Cacki @ 30-03-2011, 22:51)  Så där ja! Nu har jag satt upp dej på Västra götalandsregionens svarta lista. Skulle du behöva sjukvård så kan jag lova dej att du är dubbelt så sjuk när du går från sjukan som du var när du kom dit!  Han/hon ligger även på Västernorrlands och förmodligen på åtskilliga andra vårdgivares "svarta lista". Det blir till att teckna privata försäkringar och gå via den privata vården. Syster Anki
Nu tar vi fajten så kommunalfacket med Ylva i spetsen. Men G.Persson satte ner foten och LO böjde sig. Det blev i stort sett ingenting i lönekuvertet. Så var det med den solidariteten o jämställdheten. Snacka om att bli dragna vid näsan.
CITAT (Anki V @ 30-03-2011, 22:58)  Han/hon ligger även på Västernorrlands och förmodligen på åtskilliga andra vårdgivares "svarta lista". Det blir till att teckna privata försäkringar och gå via den privata vården. Syster Anki  Var precis inne och kollade på landstingens rikstäckande karta och den var redan kolsvart! Delar av Norge hade också katastrofberedskap. Nu ska jag kolla upp om man även kan få veterinärena med på en stödaktion. Ambulanssyrrorna står redan beredda efter vägarna... (Han kan glömma privatsjukorna också. Säger bara S O L I D A R I T E T!!!)
Huggorm
30-03-2011, 22:22
CITAT (Cacki @ 30-03-2011, 22:51)  Så där ja! Nu har jag satt upp dej på Västra götalandsregionens svarta lista. Skulle du behöva sjukvård så kan jag lova dej att du är dubbelt så sjuk när du går från sjukan som du var när du kom dit!  Det hände en annan gång
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 23:22)  Det hände en annan gång Du ser! Vi kan sniffa oss till varhärdar....
Huggorm
30-03-2011, 22:34
CITAT (Cacki @ 30-03-2011, 23:27)  Du ser! Vi kan sniffa oss till varhärdar....  Varhärd var precis vad det var. Men det gör inget, för läkaren var en ung, vacker och trevlig kvinna så jag förlåter henne misstagen
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 23:34)  Varhärd var precis vad det var. Men det gör inget, för läkaren var en ung, vacker och trevlig kvinna så jag förlåter henne misstagen Det var inget misstag....
Huggorm
30-03-2011, 22:37
CITAT (Cacki @ 30-03-2011, 23:35)  Det var inget misstag....  Man vet aldrig med en kommunalarbetare
CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 23:37)  Man vet aldrig med en kommunalarbetare Samla ihop getterna nu och återgå till en seriös diskussion....men det kanske vore att vänta sej för mycket...
Och så blev denna också en tramstråd.
CITAT (netha @ 30-03-2011, 23:51)  Och så blev denna också en tramstråd. ...och gnälltråd tydligen. Läs föregående inlägg och förstör nu inte tråden.
Huggorm
30-03-2011, 22:54
CITAT (netha @ 30-03-2011, 23:51)  Och så blev denna också en tramstråd. Så går det när inte du är här och styr upp
Aqvakul
31-03-2011, 15:10
Jag träffade idag en pensionerad kollega (SFI-lärare). Hon har kontrakterats av en gulfstat för att personligen följa läkare därifrån som gör sin specialistutbildning i Sverige. Arbetstid: 4 timmar per dag. Lön: Drygt 500 kronor i timmen...
Det finns tydligen de som uppskattar gamla kommunalarbetare...
malarmaster
31-03-2011, 18:02
yrkeskunskaper blir aldrig för gamla o det finns visst en arbetsmarknad för pensionärer,ex kommunalare eller inte inom vissa segment, håller inte med en del inlägg om lönenivåer. det löser inga problem att sänka redan låga löner,tvärtom.många yrkesgrupper inom det offentliga är lågavlönade i relation till sin kompetens o utbildning.frågan är hur höjer man löner utan att höja skatter? skattehöjningar säger svenska folket nej till,det beskedet gavs i sista valet.finns bara ett sätt att öka skatteintäkter o det är att öka jobben,i privat sektor annars blir det ju en kostnadsökning istället. den politiken har tyvärr avstannat, idetorka hos regeringen säjer en del,problem med att sitta i minoritet säger andra.dags att börja samarbeta o få bättre fart på näringslivet.denna situationen varnades det för innan valet o nu ser vi problemen med en regering som inte kan genomföra sina förslag. receptet:kryp till korset o se till att samarbeta med några andra partier,även om det är SD. Ulf
Huggorm
31-03-2011, 18:12
CITAT (malarmaster @ 31-03-2011, 19:02)  yrkeskunskaper blir aldrig för gamla o det finns visst en arbetsmarknad för pensionärer,ex kommunalare eller inte inom vissa segment, håller inte med en del inlägg om lönenivåer. det löser inga problem att sänka redan låga löner,tvärtom.många yrkesgrupper inom det offentliga är lågavlönade i relation till sin kompetens o utbildning.frågan är hur höjer man löner utan att höja skatter? skattehöjningar säger svenska folket nej till,det beskedet gavs i sista valet.finns bara ett sätt att öka skatteintäkter o det är att öka jobben,i privat sektor annars blir det ju en kostnadsökning istället. den politiken har tyvärr avstannat, idetorka hos regeringen säjer en del,problem med att sitta i minoritet säger andra.dags att börja samarbeta o få bättre fart på näringslivet.denna situationen varnades det för innan valet o nu ser vi problemen med en regering som inte kan genomföra sina förslag. receptet:kryp till korset o se till att samarbeta med några andra partier,även om det är SD. Ulf Men frågan är vilka förslag det är som skulle hjälpa ner arbetslösheten, och som SD nu motarbetar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|