|
herkules
30-03-2011, 09:44
CITAT (Red Top @ 30-03-2011, 10:01)  Det är ovanligt i min bekantskapskrets. Vi lever ju i en cybervärld där alltfler exponerar sig öppet på olika sociala nätverk, så varför ska man ha hemligt nummer, om man inte är förföljd t.ex. Jag har full förståelse för människor, som av sådana anledningar inte vill skylta med sitt telefonnummer på eniro och liknande. Men det finns ju andra sätt att undvika att numret syns.
Tyvärr läcker ju våra myndigheter som såll, även om man har skyddad identitet, går man inte helt säker. Det finns alltid någon klantskalle som vill vara vänlig mot till exempel "gammelfaster", som tappat bort numret eller adressen.
Jag står själv inte i några register med telefonnummer. En kvarleva från den tiden jag arbetade, och ville vara fredad i bostaden.
Själv har jag dessutom otrevliga erfarenheter av dolda nummer. Liknande de, som beskrivits förut i tråden. jag finns inte heller i några telefonkataloger eller på nätet med mina privata telefonnummer pga jobb, men fattar ändå inte varför man inte svarar på dolt nummer OM MAN INTE ÄR FÖRFÖLJD ELLER PARANOID ELLER SÅ
Chamomille
30-03-2011, 09:46
CITAT (herkules @ 30-03-2011, 10:44)  jag finns inte heller i några telefonkataloger eller på nätet med mina privata telefonnummer pga jobb, men fattar ändå inte varför man inte svarar på dolt nummer OM MAN INTE ÄR FÖRFÖLJD ELLER PARANOID ELLER SÅ 
Red Top
30-03-2011, 11:24
CITAT (herkules @ 30-03-2011, 10:44)  jag finns inte heller i några telefonkataloger eller på nätet med mina privata telefonnummer pga jobb, men fattar ändå inte varför man inte svarar på dolt nummer OM MAN INTE ÄR FÖRFÖLJD ELLER PARANOID ELLER SÅ  Det gör inget att du inte förstår.
ängsvädd
31-03-2011, 09:54
CITAT (herkules @ 30-03-2011, 10:44)  jag finns inte heller i några telefonkataloger eller på nätet med mina privata telefonnummer pga jobb, men fattar ändå inte varför man inte svarar på dolt nummer OM MAN INTE ÄR FÖRFÖLJD ELLER PARANOID ELLER SÅ  Det kan även vara så att det bland dem som har ens telefonnummer även finns personer man absolut inte vill prata med och det går ju inte att se vem som är vem av dem som har skyddat nummer. För det mesta undviker jag att svara på skyddat nummer, beroende på hur stark jag känner mig. Vill de mig något så får de tala in på svararen så ringer jag upp
Inga från Närke
31-03-2011, 10:45
Sjukvården har ju för det mesta skyddat nummer och har man inte telefonsvarare så måste man väl svara på dessa nummer eller?
Vi har inte skyddade nummer och det som vi mest har problem med är telefonförsäljare, de går inte att bli av med trots anmälningar till Nix m.m.
Meriona
31-03-2011, 11:47
Jag har också skyddat nummer och jag bryr mig inte om att jag inte "syns" när jag ringer, har aldrig haft problem med det. Och jag svarar ALLTID på skyddat nummer, just av den anledningen som någon skrev, vården och hemtjänsten ringer oftast från nummer som inte visas. Skulle aldrig riskera att missa ett sådant samtal. Eller ett från Tipstjänst heller för den delen.
smuleborg
31-03-2011, 18:11
CITAT (Inga från Närke @ 31-03-2011, 11:45)  Vi har inte skyddade nummer och det som vi mest har problem med är telefonförsäljare, de går inte att bli av med trots anmälningar till Nix m.m. Samma här, eller för att vara noga; vårt enda problem är "telefonförsäljare". I snitt ett samtal per vardagskväll och som av en händelse ringer de alltid när man lägger sista handen vid maten  . Men nu slant jag ur trådens ämne.
smuleborg
31-03-2011, 18:18
Funderar därför förövrigt att säga upp den fasta telefonin, och enbart använda tjänstetelefonen. Haken är, det kan bli dyrare för den som ringer (och enbart har fast telefoni, typ äldre släktingar), det är ju det.
CITAT (Meriona @ 31-03-2011, 12:47)  Eller ett från Tipstjänst heller för den delen. 
*Stintan*
31-03-2011, 19:01
CITAT (smuleborg @ 31-03-2011, 19:18)  Funderar därför förövrigt att säga upp den fasta telefonin, och enbart använda tjänstetelefonen. Haken är, det kan bli dyrare för den som ringer (och enbart har fast telefoni, typ äldre släktingar), det är ju det. Jag ångrar inte en sekund att jag sa upp den fasta telefonen. Har bara mobil med kontantkort. Funkar perfekt men så är jag ingen långpratare i telefonen heller.
smuleborg
31-03-2011, 19:24
Ja, och då kan det ju t.o.m. bli billigare (som grädden på moset). Ja, jag har halkat ur trådens ämne.
CITAT (smuleborg @ 31-03-2011, 19:11)  Samma här, eller för att vara noga; vårt enda problem är "telefonförsäljare". I snitt ett samtal per vardagskväll och som av en händelse ringer de alltid när man lägger sista handen vid maten  . Men nu slant jag ur trådens ämne. NIX-registret? Det blev rätt lugnt sedan vi gick med och det är så skönt att kunna hänvisa till det när man vill bli av med försäljare som man inget har med att göra.
Vi har gratis IP-telefoni eftersom vi har BBB 100 Mbit fiber som vi betalar 320 kr/mån för. Mobilen anv till så gott som all telefoni ... hela familjen, släkt o vänner har telia mobil ... då betalar vi bara 49 - 69 öre/samtal oavsett längd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|