Full version: Sköna lakan?
Sidor: 1, 2
Whiskuchi
Bambu är lösningen på alla problem! Jag tror La Redoute har sängkläder i bambumix.
malcolm
CITAT (Anma @ 30-03-2011, 11:00) *
Jag har inte samma erfarenhet av IKEAs sängkläder. Kanske har du haft de allra billigaste därifrån? De är i mycket sämre kvalitet än de lite dyrare, som också är billiga i jämförelse med andra ställen.

Jag skall åka dit och kolla nästa gång jag behöver sängkläder, minns inte nu om de jag köpte förut var av den billigaste sorten eller inte. Var ju ensam med tre barn då och behövde sängkläder till oss allihop så det är inte omöjligt att det blev av den billigare sorten.
Wilmer
alvine medaljong ikea

alvine grövre ikea

Liten bild, men det ser ut som mina två favoriter (nu är de inte lakan då!) från Ikea. Har haft dem flera år, de är inte på något sätt ankomna. Den första är mjuk från start, den andra "hård" och härlig, men slät. Hoppas på ett skönt åldrande av det settet, som liknar "mormors". Ikeas billiga är rena skiten, men de andra har jag bara bra erfarenhet från.
malcolm
Kaniner sliter hårt på sängkläder, vet inte hur mycket jag har kasserat då barnen har haft sina älsklingar i sängarna. Djuren följer sin naturliga instinkt och försöker gräva med resultat att det bara blir trasor av tyget, numera finns dock inga kaniner här hemma, bara en liten katt som inte river på sängkläderna.
Huggorm
CITAT (Whiskuchi @ 30-03-2011, 11:09) *
Bambu är lösningen på alla problem! Jag tror La Redoute har sängkläder i bambumix.

Även ikea har väll bambu, om jag inte minns fel
Motti
Bästa lakanen att sova i är bomullslakan nytvättade som doftar rent då sover man som ett barn.Siden lakan är inget för mig man sno ju runt som en snorloska och har man lite torra fötter så fastnar dom hela tiden och river upp väven,nä tacka vet jag gammla hederliga nytvättade bomullslakan d010.gif
VitaFingrar
CITAT (Motti @ 01-04-2011, 00:57) *
Bästa lakanen att sova i är bomullslakan nytvättade som doftar rent då sover man som ett barn.Siden lakan är inget för mig man sno ju runt som en snorloska och har man lite torra fötter så fastnar dom hela tiden och river upp väven,nä tacka vet jag gammla hederliga nytvättade bomullslakan d010.gif

Inte om det är bomullssatin, då fastnar inte fötterna. Det är bara mjukt och mysigt. Har i och för sig inget lakan i bomullssatin, utan ett påslakanset. Gällande bomullslakan verkar det vara en extrem skillnad i kvalitet mellan lakan och lakan, vart köper du dina? smile.gif
Motti
Här heter det Textilhuset anntar att det är motsvarande Hemtex !min mor fick en gång en hel rulle Fransk lakansväv av en bekatn dom höll i trettio år underbara underlakan:)i dag har jag inga kvar utslitna och averkade men saknar den lena goa kännslan att sova på dom smile.gifI dag är alla lakan för tunna men av den orskaen att det inte är mening att de ska hålla tio femton år man ska köpa nya varje år nu !själva Påslakanet kan ju hålla fem år och längre men inte underlakanet eller örngottet.
netha
Kör med helvitt från IKEA ... har gett bort alla färgade/mönstrade underlakan och påslakansset.
Tror att man till o me sover bättre med vitt eller enfärgat. smile.gif
Klint
Undrar om jag inte håller med dej där netha! Jag har visserligen vita och ljusblå randiga påslakan av ekologisk bomull köpta i Ullared och ett vitt kuvertlakan dyrt köpt på EM när vi använder dem sover vi xtra gott helt klart!!
Motti
Vår dotter jobbar på Ikea så jag vet att de har bra sängkläder och försöker hålla kvalitet till bra priser.
*Stintan*
Tror aldrig att vi slitit ut ett lakan i vår familj. Bomullslakan som är köpta på en massa olika ställen. Skönast är dom när dom fått hänga ute och torka efter tvätt. Gamla mönstrade påslakan jag tröttnat på har fått bli mattrasor.
Wilmer
Jag är ganska okunnig, men SIDEN och satin är inte samma sak? Siden skulle jag aldrig få för mig att sova i, men det finns säkert o-slinkigt siden också (jag har ju tex. en råsidenklänning, men den är rätt grov rolleyes.gif ). Satin är en form av väv? Siden/silke?
Klint
Jag är in te kunnigare än du men här står det http://sv.wikipedia.org/wiki/Satin
Peztis
Dea absolut bästa lakanen är ju de gamla från mormor och farmor! Har många som jag är rädd om - för rädd om antagligen för jag använder dem för lite.

Det är sådant man ska kolla efter på auktioner osv. Koka dem i 100 grader om du vill - de är fortfarande perfekta!

Och allra helst om de har fått torka ute och sedan manglats!

Bäckebölja - huuuuuuu! Slätt ska det vara!
malcolm
Inget slår de "lakan" av papper med en etta och många nollor efter sig. Sådana vill jag ha många av.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 02-04-2011, 22:38) *
Inget slår de "lakan" av papper med en etta och många nollor efter sig. Sådana vill jag ha många av.

Men dom håller inte så länge dom heller
Klint
Håller med till 100% gäller båda 2!!
Carl

Hittade ett kanon lakan hemma. Skön tjock bomull. Men det bästa är att runt kanten finns en resår som stoppar runt under madrassen vilket innebär att lakanet hålls på plats hela natten utan att man vaknar på morgonen med lakanet veckat eller borta helt.Härligt!!
malcolm
Tänk om det fanns bädddmadrasser som höll sig på plats. *suck*
Huggorm
CITAT (Carl @ 14-05-2011, 09:50) *
Hittade ett kanon lakan hemma. Skön tjock bomull. Men det bästa är att runt kanten finns en resår som stoppar runt under madrassen vilket innebär att lakanet hålls på plats hela natten utan att man vaknar på morgonen med lakanet veckat eller borta helt.Härligt!!

Dom är bra, såna där lakan. Med det ger ju lite institutionskänsla rolleyes.gif
Carl

Malcom!

Man kan inte ha en bäddmadrass som tunn då uppför den sig som ett lakan. Själv har jag en PUR madrass 6cm tjock plus en bäddmadrass runt 2-3cm tjock och lakanet håller allt på plats. Sov gott!
netha
CITAT (malcolm @ 14-05-2011, 09:54) *
Tänk om det fanns bädddmadrasser som höll sig på plats. *suck*

10 cm tjock från IKEA ... ligger alltid på plats.
JanneJanne
hmm

Lyocell är ett syntetmaterial som kan framkalla allergier. Det är billigt och inte slittåligt. Kolla så att det är 100% bomull i det som införskaffas och med fördel ska ett underlakan vara i Percale. Det är en tätare väv med finare trådar. Det håller länge och blir inte noppigt. Det ska minst vara 200 TC(Trådtäthet) om det ska vara nåt som håller.

Det finns de som har fått allergiska reaktioner av Lyocell. Det är bara att googla.
Lokan
Så här står det på Råd & Röns sida:

Lyocell

Lyocell är en regenatfiber som tillverkas av cellulosa från snabbväxande energiskog. Den benämns ibland Tencel, som egentligen är ett varumärke. Lyocell bearbetas med ”snällare” kemikalier i ett slutet system och med mindre energiåtgång. Därmed kan man återvinna det mesta av kemikalierna i stället för att släppa ut det med spillvattnet. Tyget är 100 procent biologiskt nedbrytbart och kan tillverkas i allt från silkesliknande tyger till denim. Det är ett starkt och tvättåligt tyg med liten risk för krympning. Kläderna är hudvänliga med god förmåga att transportera fukt.
JanneJanne
Sant.

Det finns dock ett flertal olika kvalitéer av Lyocell och den bör för att vara fri från allergena produkter vara märkt med Ökotex. Är den inte det så kan det framkalla allergiska reaktioner.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon