Blåklockan
Jag har en ganska stor rabatt med en stenmur runt som är några år gammal, jag vill höja jordnivån i nivå med stenmuren, ca 20 cm, och samtidigt förbättra jorden med torv och gödsel då den är av väldigt dålig kvalité (perennerna tycks dock trivas bra ändå hittills).

Hur gör man bäst? Jag behöver inte fylla på allt på en gång förstås och inte allt i år heller men hade velat få på iaf 10 cm under sommaren. Är det bara att börja i en ände och gräva upp allt och plantera igen på den nya nivån eller klarar perennerna att växa igenom ett tunt lager med ny jord?

I landet finns många olika perenner, mest små ömtåliga som aklejor, stockrosor, vallmo och andra mindre perenner, hoppas även på att aklejor m fl frösått sig och är rädd att skada ev små plantor. Sen är det även mycket lökar i landet för att göra det hela ännu mer pilligt men dom är ju iaf ganska tacksamma att flytta på.

Gunilla T
Inte behöver du gräva upp någonting, det är bara att fylla på jord. Undantag pioner och trädgårdsiris förstås, de vill inte hamna för djupt i jorden.
Blåklockan
CITAT (Gunilla T @ 30-03-2011, 21:03) *
Inte behöver du gräva upp någonting, det är bara att fylla på jord. Undantag pioner och trädgårdsiris förstås, de vill inte hamna för djupt i jorden.

Menar du det? Hur tjockt kan jag lägga utan att riskera att aklejorna stryker med (ja dom är mian favoriter wink.gif ) ?
Har både strandiris, sammetsiris och ca 4-5 sorter till som jag köpte förra året och inte har en aning om vart i landet dom är blush.gif
Peztis
Åh vilken fin liten mur du har!!!!
Blåklockan
CITAT (Peztis @ 30-03-2011, 21:56) *
Åh vilken fin liten mur du har!!!!

Tack! Hade duktigt ont i ryggen när den väl var klar...eller klar....sista 2 m är fortfarande inte riktigt färdigt...underar om jag någonsin får tummen ur att göra det sista. Aldrig murat innan i hela mitt liv men konstigt nog så har den hållt i runt 3-4 år även om jag ibland kliver på den. Men jag skulel inte vilja göra om det...hua, vilken tid det tog ohmy.gif
Peztis
Men väl värt det, inte sant!

Använde du murbruk? det ser då himla prydligt ut. Har en slänt där jag skulle vilja göra något liknande bara för att jämna ut det lite, kanske göra några terrasser... Fast det är klart, då är det bra om man hade sten att bygga med! Har inte direkt ekonomi nu att köpa.

Eller så får det bli något annat år - precis som allt annat.

Men en riktigt söt och fin mur har du! Är allt lite avis, jag. smile.gif
Anki V
Jag måste fylla på en av mina rabatter varje vår. Jag brukar ställa hinkar/krukor över växterna för att de ska få lite skydd, sedan öser jag koskit och jord över. Inga växter har protesterat hittills.

Dagliljor, Iris och pioner gillar inte den behandlingen så de har jag flyttat till en ”bättre” rabatt.

/Anki
Överbölingen
Är man två så går det utmärkt att sedan man grepat runt t ex en pion så kan en bända upp plantan till önskad höjd (5 cm under tänkt yta). Sedanärdetbara attskyffla på jord. Görs lämpligast om hösten.
Tänk på att lös jord sjunker ihop ca 35% efter regn.
Blåklockan
CITAT (Peztis @ 30-03-2011, 22:18) *
Men väl värt det, inte sant!

Använde du murbruk? det ser då himla prydligt ut. Har en slänt där jag skulle vilja göra något liknande bara för att jämna ut det lite, kanske göra några terrasser... Fast det är klart, då är det bra om man hade sten att bygga med! Har inte direkt ekonomi nu att köpa.

Eller så får det bli något annat år - precis som allt annat.

Men en riktigt söt och fin mur har du! Är allt lite avis, jag. smile.gif

Japp det är det smile.gif

Hm..ja ngn typ av murbruk var det, tror jag köpte på cheapy, blandade bara efterhand i en murarhink, kan försöka hinna kolla vad den hette, har en säck kvar. Stenen kommer från våra åkrar wink.gif Alldeles gratis. Bor ju i småland så man kan nästan tror att vi odlar sten och inte spannmål på åkrarna.

CITAT (Anki V @ 30-03-2011, 22:34) *
Jag måste fylla på en av mina rabatter varje vår. Jag brukar ställa hinkar/krukor över växterna för att de ska få lite skydd, sedan öser jag koskit och jord över. Inga växter har protesterat hittills.

Dagliljor, Iris och pioner gillar inte den behandlingen så de har jag flyttat till en ”bättre” rabatt.

/Anki

Smart!

När är bäst att göra det? Nu är det ju tulpaner på gång i hela landet, kommit upp runt 1 cm. Sen ser man ju inte perennerna så bra nu och inte om dom frösått sig heller...Kanske får vänta lite längre fram när dedet börjat växa upp ?

CITAT (Överbölingen @ 31-03-2011, 08:04) *
Är man två så går det utmärkt att sedan man grepat runt t ex en pion så kan en bända upp plantan till önskad höjd (5 cm under tänkt yta). Sedanärdetbara attskyffla på jord. Görs lämpligast om hösten.
Tänk på att lös jord sjunker ihop ca 35% efter regn.

Smidigt, kan man ju göra likadant med irisen då.
Peztis
Lökar är det sällan problem med!

Om du häller på t ex 5 cm med kompost eller jord nu så kommer lökarna att förflytta sig uppåt så att de ligger i lagom höjd med jordytan.

Fascinerande, inte sant!
Överbölingen
Äh? Varför ligger då narcisslökarna på ca 25 cm djup efter ett antal år?

Här är det lerjord så de kommer väl inte att orka klättra. Men å andra sidan så ligger det något i att den kompost eller i nödfall påsjord, ko på påse eller vad man har, myllar ner sig självt så det blir mer eller mindre ett status qvo.
Däremot har vi noterat att väldigt mycket som har djupt lager under sig av torvhaltigt material fryser upp.

Kontentan är att vi blandra uppgrävd lerjord med godsaker när vi nyplanterar. Tillför också rätt grovt grus <10>.

Lyfte några pioner för ett antal år sedan. Under den största slängde ja lite för mycket planteringsjord. Den frös upp. Huvudjordstammen befinner sig i dag (om den lever under halvmetern snö) tio cm ovan jord. Men de senaste 9 åren har den blommat gladeligt varje sommar.
Blåklockan
CITAT (Peztis @ 31-03-2011, 22:07) *
Lökar är det sällan problem med!

Om du häller på t ex 5 cm med kompost eller jord nu så kommer lökarna att förflytta sig uppåt så att de ligger i lagom höjd med jordytan.

Fascinerande, inte sant!

Jag har dessvärre ingen kompost, ska bli ett av årets projekt. Men jag har hästgödsel blandat med lite spån från i somras som är hyffsat välbrunnen, samt nästan granne med en torvmosse så jag tänkte fylla på med torv+hästgödslen, funderar även på om jag skulel lägga i lite av de halvt förmultnade löven som ligger i en hög på gräsmattan... Jorden behöver verkligen fluffat upp och få näring.
Aqvakul
Jag hade gjort det i två omgångar, nu och nästa vår, för att vara på säkra sidan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon