skogstrollet2
Hej!
Vi har haft 4 vackra magnoliabuskar som förra ägarna hade planterat framför gästhuset i en liten egengjord rabatt. Det fanns ej mer plats för de att växa samt att det växte upp framför det enda fönstret på huset.
Iaf, jag vet ju att de är känsliga och att man helst inte ska flytta buskarna.
Därför anlitade jag vad jag trodde var kunniga människor inom området. De kom hit och tittade, vi såg ut ny plats där de skulle trivas mm. Inga problem skulle det vara iaf fick jag höra.
Så jag betalade några tusenlappar, vilket jag tyckte var värt, eftersom de visste vad de gjorde..
Men, nu ett år senare, nix, inga knoppar, de skulle väl börjat blomma nu....
Döda med all säkerhet...

Försöker sedan 2 veckor (!) få tag i bolaget som gjort detta,. Vill att de kommer hit och tittar.
Nu min fråga. De är försäkrade. Som OM jag får tag i bolaget, hur ska jag gå tillväga?
De borde väl inte vägra en ersättning? Men OM de gör det, hur går man vidare? Är det ord mot ord? Är jag försent ute?
Det ska väl vara 1 års "garanti". Man kan ju inte hojta till på en gång, jag tänkte att de behövde tid att återhämta sig.
Älskade dessa buskar och vill gärna ha nya!!
Hjälp!
skogstrollet2
[attachment=59414:f_re.jpg]Så här såg de ut ett par år innan flytten. Å sen ett kort på var de hamnade efteråt... [attachment=59415:efter.jpg]

Första ggn jag är inne å laddar upp bilder så vi får väl se om det kom med några smile.gif
Huggorm
Väldigt tråkigt om de har dött. Du kan även prova att skrapa lite på en kvist med nageln. Är det grönt under ytterbarken lever dom.
skogstrollet2
Ingen som vet hur man går tillväga när det gäller försäkringen? Samt om de emotsätter sig?
Eller är det en dum fråga som inte tycks kräva svar?
Får iaf hoppas att de i första hand vill svara när jag ringer, sen hoppas jag att de inte bråkar om försäkringen.......Vilket jag antar att de kommer göra då de inte verkar speciellt seriösa..

CITAT (Huggorm @ 04-04-2011, 12:17) *
Väldigt tråkigt om de har dött. Du kan även prova att skrapa lite på en kvist med nageln. Är det grönt under ytterbarken lever dom.

Verkar väldigt dött sad.gif
Jan af Lisö
Så här stora magnolior kan man absolut INTE flytta. Du har nog råkat ut för hjärtlösa bondfångare som såg lättförtjänta pengar.

Även om du får tag på dessa så kommer de att hävda att du skötte magnoliorna "fel" efteråt.

Verkligen synd om så stora och vackra magnolior. De måste ju vara värda många tusenlappar var (lite beroende på sorten).

Verkligen synd....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon