Sidor: 1, 2, 3
Topsy
Hej!
Jag brukar inte skriva i forumet, utan bara läsa. Men då kanske inte så många provat detta vill jag berätta om mina erfarenheter.

Jag har också provat detta under ett år nu och är nöjd även om jag också tvekade innan. Men efter att läst igenom mycket insåg jag att det är logiskt.

Det kan inte jämföras med vanlig kompost eftersom där går mycket förlorat av flera skäl. Bokashi är fermentering och odlar så att säga microlivet. På Fobo finns en bra artikel kring detta samt om EM (EM-A) som man också kan börja med.
http://www.fobo.se/kunskap/miljo/effektivamikroorganismer.shtml

Jag började som sagt med detta förra året och vad, som är vad, vet jag inte ännu, men växterna i trädgården och balkonglådor, krukor blommade som aldrig förr och min låda med blå petunior blommade ända fram till lucia! Så gjorde även mina Stjärnögon som är känsliga för frost. Det jag märkte var att det stod emot frost bättre. Rosorna har inte fått så mycket svartfläck, rost etc detta år. Om nu allt detta beror på kombinationen av jordförbättring med Bokashi samt EM-A återstår att se. Men jag har ingen annan förklaring. Det var i alla fall så härligt och man kände sig som en riktig proffsodlare smile.gif

För mig tar det ganska lång tid att fylla en hink ca 3-4 veckor, och jag lägger i allt utan att hacka. På diskbänken står en burk med ett fat över där jag under dagen samlar ihop kaffefilter med sump, brödsmulor, grönsaksrester, bananskal osv. Sen tömmer jag den i bokashihinken på kvällen och strör över lite bokashiströ och så på med locket. Sen grävs innehållet ner lite här och var i rabatter och land. (Man måste inte ta hela hinken, utan göra delar av den.) Inga möss och råttor vad jag märkt. Den syrliga doften är nog mer repellerande än god för dem.

Jag tappar regelbundet av lakvattnet och blandar i vattnet jag vattnar mina växter med. Tidigare köpte jag Biobact som är dyrt, men har slutat med det eftersom jag nu i princip har eget. (Inköp EM+melass ca 400:- och räcker till många liter koncentrerad EM-A.)

I år ska jag exprimentera vidare. Alla frösådder ska först betas med EM-A och vatten. Sen ska frösådderna sprejas varje dag med detsamma. Ska bli spännande och se om det blir någon extra skjuts.

EM-A gör jag i en petflaska. EM plus melass samt vatten blandas och ställs i skåpet ovanför kylen en vecka. Sen är det klart att använda.

(Jag har även hällt det i vattenlåsen för att lösa upp samt att det sen går ut i slambrunnen och jobba vidare där.) Fler användningsområden ska testas. Försöker fasa ut så mycket kemiska saker som möjligt och vara mer varsam.

Hoppas detta kan vara till mer hjälp.

MVH
Caroline

Har försökt göra länken klickbar men vet inte hur man gör! Så ni får kopiera den och klistra in i webbläsaren.
rosita
CITAT (Ally @ 25-01-2012, 23:36) *
Samma bekymmer för mig... Att behöva köpa strö hela tiden, nej tack! Men till slut kunde inte motstå att prova! Jag fick dubbla hinkar från lunchrestaurangen, borrade hål och köpte 2kg bokashikli. Nu har jag börjat fylla hink nr 4. Hink nr 1 var tömt 7:e januari och blandade med jord, har inte än förvandlats till jord, det är nog lite för kallt i garaget, bara 10 grader.

Det luktar ganska mycket när jag tömmer hinken som är färdig jäst, måste göra det när jag är ensam hemma. Och när jag tömmer vätskan,då är det ännu starkare surt doft. som surkål, fast mycket mer.
Ska det vara så? Vätskan i första två hinkar hade vit mögel som flöt ovanpå... För lite bokashi kanske?

jag är nöjd i alla fall, tror att jag kommer att klara mig nästa säsong utan en enda påse kogödsel.

Vätskan ska vara sur och ibland rinner det ut lite strö som möglat och det beror på att det helt enkelt följer med vätskan, så det är helt naturligt.
När man förvarar bokashin som är blandad med jord i svalare temperatur än ca 20 grader, så vilar bara bokashin och den sätter fart att ombildas till jord så fort den står varmare.
Jag förvarar min bokashi/jordblandning i växthuset nu under vintern och processen startar så fort det blir varmare i vår.
Jag är helnöjd med bokashi!
Rihane
CITAT (Topsy @ 29-01-2012, 10:29) *
Hej!
Jag brukar inte skriva i forumet, utan bara läsa. Men då kanske inte så många provat detta vill jag berätta om mina erfarenheter.

Jag har också provat detta under ett år nu och är nöjd även om jag också tvekade innan. Men efter att läst igenom mycket insåg jag att det är logiskt.

Det kan inte jämföras med vanlig kompost eftersom där går mycket förlorat av flera skäl. Bokashi är fermentering och odlar så att säga microlivet. På Fobo finns en bra artikel kring detta samt om EM (EM-A) som man också kan börja med.
http://www.fobo.se/kunskap/miljo/effektivamikroorganismer.shtml

Jag började som sagt med detta förra året och vad, som är vad, vet jag inte ännu, men växterna i trädgården och balkonglådor, krukor blommade som aldrig förr och min låda med blå petunior blommade ända fram till lucia! Så gjorde även mina Stjärnögon som är känsliga för frost. Det jag märkte var att det stod emot frost bättre. Rosorna har inte fått så mycket svartfläck, rost etc detta år. Om nu allt detta beror på kombinationen av jordförbättring med Bokashi samt EM-A återstår att se. Men jag har ingen annan förklaring. Det var i alla fall så härligt och man kände sig som en riktig proffsodlare smile.gif

För mig tar det ganska lång tid att fylla en hink ca 3-4 veckor, och jag lägger i allt utan att hacka. På diskbänken står en burk med ett fat över där jag under dagen samlar ihop kaffefilter med sump, brödsmulor, grönsaksrester, bananskal osv. Sen tömmer jag den i bokashihinken på kvällen och strör över lite bokashiströ och så på med locket. Sen grävs innehållet ner lite här och var i rabatter och land. (Man måste inte ta hela hinken, utan göra delar av den.) Inga möss och råttor vad jag märkt. Den syrliga doften är nog mer repellerande än god för dem.

Jag tappar regelbundet av lakvattnet och blandar i vattnet jag vattnar mina växter med. Tidigare köpte jag Biobact som är dyrt, men har slutat med det eftersom jag nu i princip har eget. (Inköp EM+melass ca 400:- och räcker till många liter koncentrerad EM-A.)

I år ska jag exprimentera vidare. Alla frösådder ska först betas med EM-A och vatten. Sen ska frösådderna sprejas varje dag med detsamma. Ska bli spännande och se om det blir någon extra skjuts.

EM-A gör jag i en petflaska. EM plus melass samt vatten blandas och ställs i skåpet ovanför kylen en vecka. Sen är det klart att använda.

(Jag har även hällt det i vattenlåsen för att lösa upp samt att det sen går ut i slambrunnen och jobba vidare där.) Fler användningsområden ska testas. Försöker fasa ut så mycket kemiska saker som möjligt och vara mer varsam.

Hoppas detta kan vara till mer hjälp.

MVH
Caroline

Har försökt göra länken klickbar men vet inte hur man gör! Så ni får kopiera den och klistra in i webbläsaren.

Tack för en jättefin länk. tummenupp.gif Har läst både den artikeln och andra artiklar på hemsidan(ex den om genteknik)

(Ett snäpp till höger om rutan med den gula smileyen finn en ruta med ett grönt plustecken i, mixtra lite med den så får du in länk)
Rihane
Glömde.
EM
Jag undrar om det är lättare att hantera EM? Jag är bara en balkongodlare och bokashi är ett för stort företag för mig (även om jag ibland tror att det är fullt möjligt)
Topsy
Ang EM finns massor av info på denna sida. Info EM

Här några små filmer om hur du gör EM-A Göra EM-A

På samma sida kan man beställa EM samt melass, även i mindre storlekar. Vill man bara använda det kan jag inte se något problem. Inte alls svårt, bara lite pyssligt. Men det är det värt och det blir betydligt billigare också än att köpa färdigt.
Det går ju att använda på många olika sätt. Det verkar som dessa bakterier ligger i tiden och kan användas till allt möjligt. (Mjölksyrebakterier) Hörde igår på radion att man nu ska testa dem inom sjukvården då de finns i ljunghonung som är verksamt mot resistenta bakterier. Honung kan bli medicin

Blev många länkar, men många tror nog detta är hokus pokus så bäst är om man läser själv. Jag är själv mycket nöjd med mitt första "testår" och ser fram emot år två som borde bli ännu bättre då jag fått mer rutin så att säga. Vore roligt om fler vill prova och man kan jämföra resultat och kanske ge varann mer tips.

Hoppas länkarna fungera nu då rolleyes.gif
Rihane
CITAT (Topsy @ 02-02-2012, 11:44) *
Ang EM finns massor av info på denna sida. Info EM

Här några små filmer om hur du gör EM-A Göra EM-A

På samma sida kan man beställa EM samt melass, även i mindre storlekar. Vill man bara använda det kan jag inte se något problem. Inte alls svårt, bara lite pyssligt. Men det är det värt och det blir betydligt billigare också än att köpa färdigt.
Det går ju att använda på många olika sätt. Det verkar som dessa bakterier ligger i tiden och kan användas till allt möjligt. (Mjölksyrebakterier) Hörde igår på radion att man nu ska testa dem inom sjukvården då de finns i ljunghonung som är verksamt mot resistenta bakterier. Honung kan bli medicin

Blev många länkar, men många tror nog detta är hokus pokus så bäst är om man läser själv. Jag är själv mycket nöjd med mitt första "testår" och ser fram emot år två som borde bli ännu bättre då jag fått mer rutin så att säga. Vore roligt om fler vill prova och man kan jämföra resultat och kanske ge varann mer tips.

Hoppas länkarna fungera nu då rolleyes.gif

Länkarna fungerar.
Har hunnit läsa en del och jag tycker det verkar vara lite för bra för att vara sant och blir nästan lite misstänksam av den anledningen.
Är jättesugen på att prova men ska fundera lite och sansa mig lite.

Topsy
Jo jag vet, kände likadant och funderade länge och läste på, för bättre sätta mig in i det hela innan jag började.
Rihane
Har tittat lite mer på EM nu och tror att rent praktiskt skulle Bokashi fungera bättre för mig. Bokashi har jag redan avfärdat sedan tidigare hur mycket det än kliar i fingrarna på mig att ändå försöka. (Får nöja mig med att smygläsa här)
Ally
CITAT
min låda med blå petunior blommade ända fram till lucia!

Milda vädret hade kanske betydelse i år, mina sommar blommar (stärnöga) var friska och blommade till nyårsafton när det blev många minus grader för första gången (stockholmstrakten)

Nu har jag flyttat min första hink med jord/bokashi blandning inomhus så att det går fortare, mina paprikasådd behöver jord för omplanteringen!
Än så länge är jag jätte nöjd att kunna ta hand om allt matavfall själv på vintern när komposten vilar....

Som sagt, jag siktar på att inte behöva köpa jord eller gödsel ....
Zzzleepy
Det här verkar ju riktigt spännande. smile.gif
Som nån skrev tidigare så skulle det ju vara extra kul om man blev självförsörjande på strö med. Inte av snålhet utan mer av ideologiska själ.

Det borde ju gå att varva nytt matavfall med färdigjäst kompost för att hålla kulturen vid liv. Ett alternativ då borde ju vara att man samlar kompost i köksbehållaren som man gör vid vanlig kompostering sen blandar man hela hinkar på en gång. Så slipper man öppna hinkarna hela tiden. Man behöver ju kanske nån annanstans att vara än i köket dock.

Det borde ju vara ännu enklare med EM-A eftersom det är en vätska. Kan man inte bara använda den EM-An som man har bryggt för att starta en ny kultur? Dom små organismerna borde ju överleva så länge dom har mat. Eller har jag fel nu? smile.gif
soff
Fyllde min första hink för 3 dagar sedan! biggrin.gif

Men.. det verkar jäsa där i hinken...? Locket buktar upp, och idag blev jag rädd att jag kommer komma hem en dag och hinken exploderat och jag har finhackad kompost över hela väggarna! Så jag släppte ut lite luft... Ska det vara så att den jäser? Eller har jag använt för lite strö? (Har inte varit så noga och mätt hur mycket strö jag har strött över, bara tagit lite så där på måfå wink.gif) Jag proppade verkligen hinken, kanske inte var en bra idé...

Och som många andra sitter även jag och klurar på det här med att slippa köpa strö. Så om någon exprimenterar där hemma i köket, låt oss veta hur det går!
Azur
Så bokashikompostering är mjölksyrajäsning av köksavfall följt av kompostering?

Intressant. Undrar om man kan använda ensileringsmedel.
evely
Vilken fart denna tråden har tatt :-) Jättekul ju!

Jo man kan säga att Bokashi är mjölksyrafermentering av köksavfall. Jäsning vet jag inte om det är rätt ord, när man säger att något jäser så tänker jag på den växande bröddegen och avfallet varken bubblar eller växer.

Jag hade oxå blitt orolig om locket hade bucklat sig.

Och med doft. Det doftar ju väldigt mycket mindre än vad avfallet skulle ha gjort om jag inte hade tatt i bokashiströ, men doften stör mig i alla fall. Jag tror att det handlar om att jag inte har hittat rätt kompressionsnivå. Antingen pressr jag ihop det för mycket och då stinker det när jag skapar jordfabriken, eller så pressar jag ihop det för lite och då kommer det en svag sopdoft där hinkarna står. De står i rummet bredvid köket så det är inte så kul det heller...

Det som fascinerar mig mest är att avfallet inte krymper. Så mycket som tidigare måtte ha försvunnigt som metangas, kolmonoxid och koldioxid. Det känns jättebra.

Jag har börjat göra jordfabriker i mina jättestora utomhuskrukor. Häftigt att få jorden på rätt plats från början :-) Korgkistan är tyvärr full eller i alla fall nästan full av frusen jord, så den får vänta till ett par senare hinkar. Tyvärr sad.gif
Racemosa
Så roligt att bokashifermenteringen sprider sig! Jag började på sensommaren efter att ha läst om det på nätet. Skickade efter två hinkar (med kran) och strö. Det tog ca två veckor att fylla den första hinken. Sedan fick den efterjäsa och därefter grävde jag en grop i ett land och hällde i hela rasket. Efter bortemot tre veckor bestämde jag mig för att gräva upp lite för att lägga bland gurkplantorna. Jag grävde och grävde - hittade ingenting som liknade det jag lagt ner tidigare. Fantastiskt! (Gurkorna blev utan) Jag ser verkligen fram emot säsongens odlingar.
Ser fram emot att följa diskussionerna på detta forum också!
Maj-Elén
Hej, nu har jag läst hela denna tråden och beställde ett startkit. Jag har under ca ett år funderat på bokashikompostering men inte riktigt kommit till skott. Däremot har jag följt deras Facebooksida med intresse.
Skulle jag stöta på parull så kanske jag kan få bra råd och stöd i detta forum.
Jag har reagerat lite på de inlägg som kritiserar och är rädda för tidningspapper i komposten. Därför har jag sökt på det fantastiska Internet och funnit denna sidan som är intressant att läsa, dels för att det är kul att veta hur det går till på ett tryckeri, men är man bara intresserad av miljöaspekterna kan man börja på sidan 29.
Sedan kan ju var och en själv bestämma om man vill ha tidningspapper i komposten. Själv har jag alltid lagt till det pappret eftersom det även behövs kolkälla i en väl fungerande kompost.

[url="http://www.sveff.se/Branschinformation/Tryckt_med_tryckfarg.pdf

soff
HJÄLP!!

Fyllde första hinken för några veckor sedan, blandade det i en stor plastlåda med massa jord. Lät den stå i rumsvärmen. Tänkte jag skulle röra om lite i den nu, öppnar locket och det är fullt med mögel!!! Vitt tjock ludd överst på jorden.... Vad gör jag?? Skrapar jag bort översta lagret och använder jorden som vanligt, eller är det bara att kasta bort allt???
soff
OK, ingen panik smile.gif Ringde de på kombucha i säffle, de var så trevliga och förklarade för mig att det var som det ska vara biggrin.gif det är en levande process, och hon sa att om det är vitt fluff mögel och jorden inte luktar konstigt, så är nog allt i sin ordning! Blått, grönt eller brunt mögel var tydligen inte lika bra....
så jag mixade jorden lite, låter den stå ett tag till, ser vad som händer smile.gif
Helen vid Ljungan
Har just fyllt min första hink och ställt den på efterjäsning så det var jättekul att hitta den här tråden. Vår kallkompost blev full nu mitt i vintern och jag hade haft ögonen på Bokashi ett tag och slog till på två hinkar. I höstas tömde jag alla krukor i två IKEA-kassar, den jorden ska jag börja att förnya med första hinken. Tack för alla erfarenheter så här långt.
Diabolique
Åh vilken spännande tråd!
Jag är så sugen på att köra igång, men jag måste ha min kille med på idén innan.
Tror tyvärr att jag får vänta tills vi byggt hus, och då blir första steget en varmkompost.
I varmkomposten tänkte jag sedan slänga bukashi och täcka med torra löv och kanske lite jord.
Då borde processen gå snabbt... smile.gif
Men men... Än är det bara en dröm, och det verkar för bra för att vara sant, som de flesta säger...

Enda problemet är att man måste betala för det där som ska strös i hinken.
gräslig
Jag sitter också och kikar lite på det här, och har två funderingar.

För det första gäller det hinkarna. Man är ju förstås alltid intresserad av att hålla ner kostnaderna, och så är jag ju en sån som tycker att det är roligare att pyssla ihop saker själv än att köpa färdiga lösningar. Jag såg att det var någon tidigare som skulle borra hål i botten på en hink och sätta den i en annan, för att på så sätt få ett sånt uppsamlingsutrymme för näringsvätskan, och det är nog den typen av lösning jag är inne på.

Men när man säger att hinkarna ska vara tätslutande, hur noga är det då? Jag funderar på om man bara kan använda såna 10liters-hinkar med lock från t.ex. Clas Ohlson, som jag vet av erfarenheter i andra sammanhang inte är helt täta. Skulle det fungera ändå?

Mina andra fråga gäller jord, och kanske är lite dum då jag egentligen inte kan nånting alls om kompostering. Men när man ska blanda ner hinkens innehåll med jord efter "jäsningen" är klar, räcker det då att bara är jord eller måste det finnas maskar i den också (som jag har inbillat mig är en ganska viktig del i "normala" komposter)??
Jag bor ju i en lägenhet, och har inte tillgång till någon varmkompost eller dylikt, som många av ni andra tycks ha. Så funkar det att bara blanda ut det med jord från någon säck, eller måste jag gå och kidnappa maskar nånstans?
Ally
Om du vill hålla ner kostnaderna, fråga bara efter 10-liters hinkar i vilken restaurang som helst. Jag har fått både från pizzerian, och från lunch restaurangen på jobbet.
Då är det också garanterad tätslutande lock.

Men jag skulle gissa att billiga hinkar går också bra. Det finns ju luften i hinken när man börjar samla matavfall innan hinken blir full.

Och ang. jord, det ska inte finnas maskar, jag tror att dom skulle inte överleva i bokashi pga den låga pH värdet (surt). Det finns beskrivet i www.bokashi.se hur man "skapar" ny jord: antingen ta gamla krukjord, eller billiga jord i påse.
gräslig
Ah, just det. Verkar vettigt! Tackar, då ska jag skissa vidare på det hela.
katah
Alla ni jordfabrikörer!
Hur gick det?
Blev det bra planteringsjord för småplantor, sticklingar och sommarblommor?
Fungerade det hela i växthuset över vintern?
Bahövde du Rosita köpa någon jord?

Jag har läst om metoden 1-2 år sedan, men var fundersam och släppte tanken då.
Men nu är jag klart nyfiken igen!
evely
Jag har tyvärr inte så mycket info, vart på go väg in i den berömda väggen i våras. Jag valde att prioritera träningen och prioritera bort trädgården. Jag har tom slängt matavfallet i kommunens insamling under de månaderna, men nu ska jag köpa den nya fina "lyxkärlen" och börja igen. Jag kommer att ha megamassa jord nästa sommar :-)

Min känsla är däremot att den jorden som jag gör själv blir för stark för fröer, så ett tunnt lager såjord övers är nog bra, men det är ju bara en känsla så det bidrar ju inte till något alls :-)
rosita
CITAT (katah @ 10-06-2012, 00:36) *
Fungerade det hela i växthuset över vintern?
Bahövde du Rosita köpa någon jord?

Jag efterkomposterade ju i 20-liters hinkar blandat med jord och hade dessa stående i växthuset under vintern. Det lät så bra att det skulle vara färdig jord framåt våren, processen skulle stanna upp under den kalla perioden, men sätta igång igen tidigt på våren när temperaturen steg i växthuset. Jag startar förkultiveringen i februari och vill gärna ha jord då. dunno.gif Det var förstås för tidigt, så jag köpte såjord. 3 veckor senare behövde jag omskola och hade då tänkt att använda jorden i hinkarna, att plantera tomater direkt i den. Men jorden var inte klar ranting.gif , så jag blandade och fixade så att jag la en del av den inte färdigkomposterade jorden i botten och sedan köpt jord överst. Mycket krångel, tyckte jag.

Även senare på våren var det halvförmultnad jord duh.gif , men då måste jag ställa ut hinkarna utanför växthuset p.g.a. platsbrist. 5-6 hinkar fick jag slutligen tömma i grävda hål i köksträdgården och det var fortfarande inte färdig jord. Däremot hade jag under hösten grävt ner ett par hinkar och blandat runt det med jord i en rabatt utanför växthuset och där växte spenaten sig stor och fin! Så jag tror att det funkar bättre när man blandar det direkt i marken.

Det största problemet för mig var ändå under de 14 dagarna som bokashin skulle stå i rumstemperatur. Mannen tyckte det luktade shy.gif , själv har jag inte så känslig näsa, så jag kände inte någon lukt mer än någon enstaka gång. Nu hade jag den stående i hallen under trappan vid ytterdörren, det var det bästa stället jag kunde komma på, jag ville inte ställa in det i någon garderob eller så. Det var några av barnen som klagade på lukten när de kom på besök och det kändes ju inte så kul! rtfm.gif

Så jag har bestämt mig för att sluta med Bokashikomposteringen, mest p.g.a. lukten. -cry-.gif

Jag kommer nog, när mitt bokashiströ är slut, använda mina hinkar till att göra nässelvatten i istället under sommaren. Så kommer de dyra hinkarna till nån nytta i alla fall! g.gif

Så jag går tillbaka till att använda Skurupsborren och kompostera direkt i jorden. Jag kommer att köpa hem jord under hösten och lagra den torrt under vintern, så jag har jord tidigt på våren. Vi har nog diskuterat det i en annan tråd tidigare. yes.gif
Racemosa
Hej Rosita! Trist att du haft problem med bokashin. Jag samlade också på hög ( i säckar och i tunnor) under vintern. När jag kunde gräva i pallkragarna, spred jag ut innehållet. Det såg inte ut som jord men det spelar inte någon roll - det behövs högre temperaturer i jorden för att det ska förvandlas. Köpejord ovanpå. Man ska helst vänta minst två veckor innan man planterar i det hela. Nu växer det som sjutton. Frodigt! För ca fyra veckor sedan grävde jag ett hål i landet och tömde en bkashi-hink. Härom dagen grävde jag i den och hittade bara några kaffefilter. Jorden ska helst blandas upp nu eftersom den är alltför näringsrik för att användas drekt till plantor. Det går alltså inte att så i den.
Jag har två hinkar med kran. Kan förefalla dyra, men i jämförelse med vad en kompostbinge kostar och hur länge man måste vänta för att komposten är klar, så är den kostnaden inte hög. Om det luktar, kan det bero på att innehållet blivit alltför vått. När jag lagt i något vått, har jag kompletterat med papper eller med kompostströ, Funkar fint.
Jordisering är bra. Idag borrade jag hål med snålvarianten av Skurupsborren - nämligen en variant inhandlad på Jula. I hålen lade jag bokshi som efterfermenterat i två veckor.
Jag trodde att jag aldrig mer skulle behöva köpa jord. Men det behöver jag. Jorden blir dock levande av mikroberna i bokashin och näringen är imponerande.
Hoppas du inte ger upp utan ger det hela en till chans!
rosita
CITAT (Racemosa @ 23-06-2012, 16:30) *
Köpejord ovanpå. [i]Det går nog lika bra med trädgårdsjorden.[/i] Man ska helst vänta minst två veckor innan man planterar i det hela.[i] Ja och det gjorde jag också och det funkade fint. Nu växer det som sjutton. Frodigt!Som jag skrev, så tyckte jag också att min spenat växte mycket bra där jag hade tömt bokashin. För ca fyra veckor sedan grävde jag ett hål i landet och tömde en bkashi-hink. Så gör jag också.
Jag har två hinkar med kran.Det har jag också. Kan förefalla dyra, men i jämförelse med vad en kompostbinge kostar och hur länge man måste vänta för att komposten är klar, så är den kostnaden inte hög.Så tänkte jag också. Om det luktar, kan det bero på att innehållet blivit alltför vått. När jag lagt i något vått, har jag kompletterat med papper eller med kompostströ. [i]Det gör jag alltid, men det luktar ändå enligt mannen.[/i]
Jordisering är bra.Jag har jordiserat några år och tycker att det är bra, men det går ju bra även utan bokashi.
Jag trodde att jag aldrig mer skulle behöva köpa jord. Det var det som vore det bästa med bokashi och därför som jag började med det. Men det behöver jag. Precis! Och där föll den stora vinsten för mig! [/i]Jorden blir dock levande av mikroberna i bokashin och näringen är imponerande. Jag håller med! Men det blir bra jord av jordisering även utan bokashi.

[/i]
Ally
Rosita, jag hoppas att du inte ger upp!

Till nästa vår blir det säkert färdig jord, eftersom du kan börja tidigare.

Jag satt igång med bokashi i slutet på nov., och efterkomposterad med jord i början på januari i garaget, men med 10 grader det var nog för kallt. Hade inte heller färdig jord i mars/april, och jorden i hinkarna luktade verkligen illa. För mycket fukt tror jag.

Men nu har jag precis använd resten av jorden från sats #10, som blev blandad med jord 21-juni, och klar att använda 3-5 juli. Bara två veckor! Det hade jag i en stor 30-liters plast kruka, täckt över med en riven jordpåse. Det har funkat bäst hittills. Men jorden längst ner luktade lite illa, kanske borde ha tidningspapper eller nåt längst ner.

Jag har inte köpt jord alls i år, mer än en 10-liters påse såjord i januari.

För omskolning i april sållade jag bokashijorden (som inte var rikigt färdig) och blandade med kompost.

Men eftersom jag kommer att fortsätta "skapa jord" hela tiden, jag kommer att ha en hel del färdig jord till nästa vår....

Jag har bokashi samlingshinkar (inte dom riktiga hinkar med kran, men den budget varianten, gratis hinkar från pizzerian...) i tvättstugan, och det luktar bara när jag tar ut bokashivattnet.
Konstigt att det luktar för dig, när du har "riktiga" hinkar.... Luktar det surt, eller ... stinker?
Kan det vara för lite bokashiströ?
rosita
CITAT (Ally @ 08-07-2012, 23:24) *
Rosita, jag hoppas att du inte ger upp!

Till nästa vår blir det säkert färdig jord, eftersom du kan börja tidigare.

Jag satt igång med bokashi i slutet på nov., och efterkomposterad med jord i början på januari i garaget, men med 10 grader det var nog för kallt. Hade inte heller färdig jord i mars/april, och jorden i hinkarna luktade verkligen illa. För mycket fukt tror jag.

Men nu har jag precis använd resten av jorden från sats #10, som blev blandad med jord 21-juni, och klar att använda 3-5 juli. Bara två veckor! Det hade jag i en stor 30-liters plast kruka, täckt över med en riven jordpåse. Det har funkat bäst hittills. Men jorden längst ner luktade lite illa, kanske borde ha tidningspapper eller nåt längst ner.

Jag har inte köpt jord alls i år, mer än en 10-liters påse såjord i januari.

För omskolning i april sållade jag bokashijorden (som inte var rikigt färdig) och blandade med kompost.

Men eftersom jag kommer att fortsätta "skapa jord" hela tiden, jag kommer att ha en hel del färdig jord till nästa vår....

Jag har bokashi samlingshinkar (inte dom riktiga hinkar med kran, men den budget varianten, gratis hinkar från pizzerian...) i tvättstugan, och det luktar bara när jag tar ut bokashivattnet.
Konstigt att det luktar för dig, när du har "riktiga" hinkar.... Luktar det surt, eller ... stinker?
Kan det vara för lite bokashiströ?

Jag tror inte att jag använder för lite bokashiströ, jag följer rekommendationerna.

Jag tror nog att det fungerar, att det blir jord, även om det tar lägre tid på vintern. Men jag orkar inte höra på resten av familjens tjat om att det luktar! Jag fortsätter med bokashi tills ströet är slut och sedan går jag över till fordisering i stället, det funkar bra för mig!

Topsy
Hej svejs!

För mig fungerar det fortfarande finfint. Nu har jag väl inte så bråttom att göra jord, utan lägger ner mina hinkars innehåll lite här och där i rabatter och land. Vätskan jag tappar av blandar jag i kannan när jag vattnar. Denna sommar har det inte blivit så mycket i rabatterna pga av allt vatten från ovan whistling.gif Men krukor och balkonglådorna har fått och allt växer och frodas som bara den.

Lukten har jag vant mig vid och jag samlar ihop lite under dagen och det som ska komposteras lägger jag ner i hinken under diskhon 1-2 gg per dag beroende på hur mycket det blivit. Öppnar locket jättesnabbt och så ner med kaffefilter, grönsaksskal mm. och så snabbt stänger jag till igen. Vet att man helst bara ska öppna en gång per dag, men nu gör jag så och det funkar för mig.

Hur snabbt det komposteras i rabatter och land vet jag inte för jag kollar inte av direkt. Men det funkar och jag har inte köpt någon jord i år.

Det som jag inte är nöjd med är att de dyra hinkarnas lock inte håller tätt lika bra längre och det är inte bra med tanke på hur dyra dom var.
kerstin z5-6
Tycker ni gör det väldigt svårt för er, varför blanda i hushålls avfall öht.. det stinker blä..
Gras, kompost , äkta kodynga, häst skit, avfall från trädgård ..mm
lager på lager i en lasange.. ger utmärkt ogräsfri jord på 9 månader.
rosita
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2012, 00:47) *
Tycker ni gör det väldigt svårt för er, varför blanda i hushålls avfall öht.. det stinker blä..
Gras, kompost , äkta kodynga, häst skit, avfall från trädgård ..mm
lager på lager i en lasange.. ger utmärkt ogräsfri jord på 9 månader.

Det är ju inte riktigt samma sak. Och vill man ta vara på hushållsavfallet och få jord lite snabbt, så är bokashi ett bra sätt. Dessutom är det kanske inte så lätt för alla att få tag i kodynga och hästskit.
Bassam
Hej

Vi kan få kompost snabbt och har en lukt under skift, vi ska täcka dem på jord lagret och spreja dem med vatten två gångar på vecka, och vända dem två gångar varje vecka, så kan ni få komposten snabbt inom två till tre månader.

Obs

Det är snabbt och luktar bra på grund är ändringen med luft.

H.Bassam
merlin68
Istället för dyr bokashiströ går det jättebra att använda opastöriserad surkål (finns i hälsokostaffärer) och blanda med avfallet. Extremt mycket billigare och samma effekt enligt mitt vetande iaf smile.gif

http://www.tistelvind.se/h1-surkal.html
rosita
CITAT (merlin68 @ 09-08-2012, 11:44) *
Istället för dyr bokashiströ går det jättebra att använda opastöriserad surkål (finns i hälsokostaffärer) och blanda med avfallet. Extremt mycket billigare och samma effekt enligt mitt vetande iaf smile.gif

http://www.tistelvind.se/h1-surkal.html

Hur mycket tror du att det behövs mellan varven i en hink? 1 burk Tistelvinds surkål kostar 36:- och om jag uppskattar rätt, så skulle det gå på ca 360:- om jag använder 10 burkar om året. 3 påsar Bokashiströ kostar 225:- och räcker 11-12 månader. Så jag undrar vad som är dyrast!?
merlin68
CITAT (rosita @ 09-08-2012, 12:47) *
Hur mycket tror du att det behövs mellan varven i en hink? 1 burk Tistelvinds surkål kostar 36:- och om jag uppskattar rätt, så skulle det gå på ca 360:- om jag använder 10 burkar om året. 3 påsar Bokashiströ kostar 225:- och räcker 11-12 månader. Så jag undrar vad som är dyrast!?

Jag gör min surkål själv smile.gif Bilden jag tog fram från nätet var för att man ska se vad för typ av surkål jag menar. Hemgjort surkål är jättelätt att göra och kostar i princip ingenting!!!!
Ally
"surkål", funny!! Matavfall som är färdigjäst luktar som surkål, men är inte lika med surkål!! rotfl.gif
har du provat göra surdeg med att blanda mjöl med surkål också?

Man behöver egentligen inte fortsätta köpa bokashiströ efter man har kommit igång, jag här testat att använda färdigjäst matavfall varvat med färsk matavfall, istället för strö.
Samma princip som att göra mer surdeg från surdeg eller mer yogourt från yogourt.

Jag har köpt ett 2-kg paket bokashiströ i november förra året för 150:-, påsen kommer att räcka ca 2 månader till. Med tre hinkar skulle jag kunna vara "självsörjande", men det är ju inte lika smidigt, vet inte om det är värt besväret att spara 150:- om året ... men för principens skull :-)

Det jag gillar är att det blir jord så fort... 2-veckors jäsning, och ca 2 veckor blandat med jord.
Min vanlig kompost tar minst 6 månader.... Men jag kan inte "skörda" lite kompost då och då, inte på ett smidigt sätt i alla fall.
merlin68
Ally jag har jättestora komposter hemma. Mjölksyrad sätter riktigt bra fart om den behöver lite extra fart. Jag har gjort så i många år. Man tar en näve surkål och spär med några liter vatten och vattnar komposten med det. Skyndar på nedbrytningen enormt och det går ju knappast åt några mängder av det heller smile.gif Komposterad i hink har jag inte gjort, ingen mening för jag behöver mycket kompostjord varje år till odlingarna. Bokashi är nog bra om man inte har så stora mängder att ta hand om eller bor i lägenhet exempelvis för några hinkar kompostjord i kvartalet räcker inte så värst längt.
Ally
Ja så! Sorry, det visste inte jag. Värt att prova... Kan jag få recept på din surkål?

Förresten, det blir många hinkar jord med en hink bokashi-surad-avfall, eftersom man måste bland med jord. Min senaste experiment blev 5 hinkar jord från 1 hink bokashi.

Men som sagt, en sak jag uppskatta på våren är att få ny jord kontinuerligt. Jag brukar tomma stora komposten bara en gång om året på våren, bara för att det är tungt, men jag skulle kunna ta ut botten delen som är nu färdig slutet på sommaren. Orkar....
Bokashi blir lite jobb men oftare, passar nog inte till alla.
merlin68
Ally, här kommer ett busenkelt grundrecept:
Hyvla vitkål (rödkål, lök, rödbetor eller grovt rivna morötter funkar lika bra smile.gif )
Lägg det hyvlade i en stor balja och tillsätt 30 gram salt per 4 kilo kål. Mosa allting så det bildas vätska. Låt det ta tid - det ska mosas och knådas rejält sweatingbullets.gif . Fyll nu kålen i ett kärl, stengods om du har annars duger stora glasburkar och blanda gärna med kryddor som exempelvis enbär, senapskorn, hela pepparkorn eller kummin. Om du ska använda den enbart till komposten kan du såklart hoppa över "kryddningen" smile.gif. Det är viktigt att pressa ner kålen ordentligt i kärlet. När kärlet är fullt ska vätskan täcka kålen. Jag brukar tynga ner mitt lerkärl med en ekbräda som tyngs ner med en stor sten och lägga plastfolie över som hålls fast med en gummisnodd. Om man använder glasburk lägger man plastfolie under locket men det kan jäsa över (ställ glaset i en balja för säkerhets skull så slipper du grisa ner hemma om det rinner ut vätska från loket). Låt stå varmt i två - tre veckor och ställ svalt därefter. Detta grundrecept är rätt surt så om du tillagar kålen tillsätt gärna lite sirap/honung smile.gif Både magen och komposten kommer att må finfint!

Topsy
CITAT (Topsy @ 19-07-2012, 21:48) *
Hej svejs!

För mig fungerar det fortfarande finfint. Nu har jag väl inte så bråttom att göra jord, utan lägger ner mina hinkars innehåll lite här och där i rabatter och land. Vätskan jag tappar av blandar jag i kannan när jag vattnar. Denna sommar har det inte blivit så mycket i rabatterna pga av allt vatten från ovan whistling.gif Men krukor och balkonglådorna har fått och allt växer och frodas som bara den.

Lukten har jag vant mig vid och jag samlar ihop lite under dagen och det som ska komposteras lägger jag ner i hinken under diskhon 1-2 gg per dag beroende på hur mycket det blivit. Öppnar locket jättesnabbt och så ner med kaffefilter, grönsaksskal mm. och så snabbt stänger jag till igen. Vet att man helst bara ska öppna en gång per dag, men nu gör jag så och det funkar för mig.

Hur snabbt det komposteras i rabatter och land vet jag inte för jag kollar inte av direkt. Men det funkar och jag har inte köpt någon jord i år.

Det som jag inte är nöjd med är att de dyra hinkarnas lock inte håller tätt lika bra längre och det är inte bra med tanke på hur dyra dom var.

En liten uppdatering.
Skrev och berättade om att jag inte var nöjd med hinkarna till Bokashi, och häromdagen kom ett paket med helt nytt set och med de nya hinkarna som jag tycker verkar bättre på flera punkter.
Tummen upp för sån kundservice! blomma.gif Jag blev så glad.

Jag tycker inte heller en kostnad på ca 150:- för ett år är mycket med tanke på vad man får ut i slutänden. Slipper allt krångel som det är med att sköta en vanlig kompost. Inget kväveläckage. Och vätskan man tappar av använder man ju till odlingarna och rabatter, krukor mm. Köpte Biobact tidigare och det blev faktiskt dyrare än vad ströet kostar.

Sen går det inte att jämföra vanlig kompostering med Bokashi rakt av. Personligen tycker jag det är mycket enklare med denna metod och bättre på alla punkter.
Ärtanpärtan
hejsan,
Har med stort intresse följt denna tråd och i kväll slog jag till, jag beställde ett startpaket!
Ser nu fram emot att få börla kompostera under diskbänken :-)
//Ärtanpärtan
Schannalle
Jag har också följt den här tråden ett tag och beställde för några veckor sen. Tyvärr har jag inte fått mitt strö än, för de hade förseningar i tillverkningen, men det ska bli så spännande att börja!
Ärtanpärtan
Samma som för mig, men jag väntar på både hinkar och strö :-)
dregegni
Bokashi är fantastiskt. Man tar tillvara allt sitt avfall och på bara några veckor blir det till fin, levande, näringsrik jord igen, utan att metangaser och ökat koldioxid i atmosfären. Och så växer det så att det knakar, stora skördar och friska plantor.

En sidan som har oerhört bra information steg-för-steg-guider om man vill vill tillverka eget EM och bokashikli, så att man spar massor av pengar (man behöver tex INTE köpa de där dyra hinkarna eller de färdiga produkterna utan kan precis göra allt själv m hjälp av startsatsen som de även säljer), är

www.greenfoot.se

Det är en seriöst och kunskapsbaserad sida av de som tog Bokashi och EM till Sverige för över tio år sedan. De har nära kontakt med forskningsvärden och kan svara på de flesta frågor.
dregegni
CITAT (Zzzleepy @ 05-02-2012, 15:46) *
Det här verkar ju riktigt spännande. smile.gif
Som nån skrev tidigare så skulle det ju vara extra kul om man blev självförsörjande på strö med. Inte av snålhet utan mer av ideologiska själ.

Det borde ju gå att varva nytt matavfall med färdigjäst kompost för att hålla kulturen vid liv. Ett alternativ då borde ju vara att man samlar kompost i köksbehållaren som man gör vid vanlig kompostering sen blandar man hela hinkar på en gång. Så slipper man öppna hinkarna hela tiden. Man behöver ju kanske nån annanstans att vara än i köket dock.

Det borde ju vara ännu enklare med EM-A eftersom det är en vätska. Kan man inte bara använda den EM-An som man har bryggt för att starta en ny kultur? Dom små organismerna borde ju överleva så länge dom har mat. Eller har jag fel nu? smile.gif

Hej där!

Visst kan du använda ditt aktiverade EM (dvs EM-A) och ge dem egen mat! Du kan antingen köpa eget vetekli, en säck på en byggvaruhandel är billigt, eller så kan du blanda med vad som helst annars! Jag använder ibland sågspån (viktigt att virket som sågspånet är gjort av är obehandlat) och blandar i lite hönsgödsel. Sedan knådar du ihop EM-A med vad du har och lägger i en tättsluten hink eller bytta, vad som helst går bra bara det inte kommer in luft, och låter detta stå i 20 - 30 grader i några veckor. Sedan kan man använda detta som Bokashiströ. Kolla här, finns bra bruksinfo om hur man kan komma undan väldans billigt med sin bokashi:

http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551

skrolla ner på den sidan så finns bruksanvisningar och massor av tips. Lycka till!
Anja V.
Hej!

Ville bara tipsa om sidan www.greenfoot.se Den har ochså försäljning, men även mycket bakgrund till detta med Bokashi och ideen bakom, Effektiva Mikroorganismer.
Det behövs inte längre beställas ifrån England!
Edwin
Fungerar det med vätskan från hemgjord kefir? Jag tänker definitivt prova bokashikompostering. Var köper man de billigaste bokashihinkarna med kran, 2 stycken, runda hinkar? Jag hittar endast 2 mycket dyra alternativ. Det finns massor med YouTube om bokashi på engelska men väldigt lite information på svenska. I England har många lokala myndigheter annamat bokashi och redan underlättar för befolkningen att göra sitt för miljön på det viset. London kommer att starta med det snart om jag har förstått rätt. På Amazon UK kostar 2 x märket Libby 20 liter runda bokashihinkar med kranar, med 2 flaskor accelerator (1 liter) och 2 kg bran ca 477 kr inkl frakt. Här är billigaste priset som jag har hittat över 800 kr för 2 x Urban Composter 15 liter runda bokashihinkar, med bara 1 acceleratorspray (ingen volymuppgift) och ingen bokashi. Jag tycker inte att Urban Composter är lika bra som Libby.
Bassam

Hej

Bokashi Kompost är: blandning av mikroorganismer som blandad med sågspån eller kli för att ge de socker som behöver för att leva till vi använder dem, de hjälper att jäser vanliga kalt eller varm kompost, så bli komposten värdiga på kort tid o har mindre skit lukt.

H.Bassam
dregegni
CITAT (Edwin @ 27-01-2015, 03:34) *
Fungerar det med vätskan från hemgjord kefir? Jag tänker definitivt prova bokashikompostering. Var köper man de billigaste bokashihinkarna med kran, 2 stycken, runda hinkar? Jag hittar endast 2 mycket dyra alternativ. Det finns massor med YouTube om bokashi på engelska men väldigt lite information på svenska. I England har många lokala myndigheter annamat bokashi och redan underlättar för befolkningen att göra sitt för miljön på det viset. London kommer att starta med det snart om jag har förstått rätt. På Amazon UK kostar 2 x märket Libby 20 liter runda bokashihinkar med kranar, med 2 flaskor accelerator (1 liter) och 2 kg bran ca 477 kr inkl frakt. Här är billigaste priset som jag har hittat över 800 kr för 2 x Urban Composter 15 liter runda bokashihinkar, med bara 1 acceleratorspray (ingen volymuppgift) och ingen bokashi. Jag tycker inte att Urban Composter är lika bra som Libby.

Hej Edwin, på greenfoot.se finns 2 x 20 liters hinkar med kran för 930 kr inklusive strö för 3 månader om du vill ha ett "färdigt kit". De är av bättre kvalitet än urban composter (har provat båda). Vill du komma billigare undan så kolla runt på Greenfoot, där finns beskrivningar på hur man kan göra egna hinkar mycket billigare om man är beredd att pyssla lite smile.gif. Den sidan har också det billigaste ströet och många användbara tips. Lycka till - du kommer inte att ångra dig när du ser hur fin jorden blir!

Tyvärr kan du inte använda Kefir-kulturen då det behövs fler grupper av mikroorganismer till Bokashi, bl. a. anaeroba bakterier. Däremot kan du komma undan billigt om du själv tillverkar ditt Bokashiströ genom att köpa vetekli lokalt (finns billigt hos kvarnar) och icke-aktiverat EM-1 samt Rörsockermelass. Dessa ingredienser tillsammans blir Bokashiströ för en bråkdel av summan. Här är receptlänk (skrolla ner en bit på sidan): http://www.greenfoot.se/greenfoot-bokashi-...e-jord-21752551
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon