Full version: Trädsmultron
BigDaddy
I Nov -09 plockade jag med mig 1st bär hem från Barca. Lyckades småslarvigt få ut 2-3 pyttesmå fröer från det jag sparade. Satte dem för ngn månad sedan & nu har en av dem grott. smile.gif
Nu vet jag inte om det är trädsmultron. Såg ut som större smultron & växte på meterstora buskar i Park the Guel el vad den hette.
Kan det vara ngt annat tror ni?

Börjar bli varmare väder nu till veckoslutet & smultronen, men framförallt allt annat, tar vansinnigt mkt plats här inne.
Hoppas det blir ok för dem att stå på altanen dygnet runt framöver. Tomater, fikonsticklingar & hela köret.
Blir säkert ner mot 2-3 grader nattetid ute men jag har inget val längre här hemma.

Några citrusar åker ut helt som står på inglasad altan nu. Måste göra såhär nu för sambon blir tokig, men även jag på all röra.

Iaf väldigt kul att smultronet grodde. Antar att den inte är härdig som svenska smultron men i övrigt, liknande förutsättningar den önskar el?

edit. Googlade lite & hittade denna bild:
http://3.bp.blogspot.com/_HwAldrSkf9Q/SuxX...-6142_1600L.jpg

Så såg det ut vad jag minns. Inte 100 säker men tror det så verkar vara trädsmultron. Men vad är det latinska namnet på den?
Hittar inget om det & från vanligt smultron på Wikipedia finns inget länkat el nämnt.
kerstin z5-6
Arbutus unedo , växer i medelhavsområdet.Liknar de bilder du beskriver och finns i Barcelonaområdet som prydnadsväxt.
Det svenska namnet är nog en översättning av engelskans "strawberry tree"
De tål inte frost i någon högre utsträckning och ska du ha dina växter ute redan nu måste de avhärdas ordentligt
Skydda med flera lager fiberduk
Alexander-VG-zon3
smultronträd tål frost, så någon frostnatt på hösten gör inget, fröplantor är såklart känsliga och bör kanske tas in första hösten innan frosten. finns till och med dom som har/har haft på friland i zon 1 i sverige (Göteborg bland annat) http://www.odla.nu/fragor-svar/x/arbutus-unedo-0 , härdigt ca -15c/-16c i rätt läge/klimat,[i] [/i]Arbutus x andrachnoides anes vara något härdigare. vill ha lågt ph i jorden och övervintras under extraljus

ska du ha dom på altanen behöver dom inte så mycket skydd, altanen ger ju ett skyddat läge, tomaterna är känsligast mot kyla (klarar sig) men stannar av i tillväxt. skydda dom med fiberduk. är det välrotade fikon sticklingar kan dom tas ut på altanen, annars är det bättre att dom har det varmt på natten också, samma gäller nyligen rotade. mina fikon sticklingar som är rotade eller håller på att rota sig tar jag ut när nätterna inte blir alltför kalla och dagarna börja regelbundet bli sommarvarma. men på din altan kan du nog sätta ut dom tidigare men blir det för kallt på nätterna avstannar tillväxten av rötterna. redan ''färdiga'' fikon tål kyliga nätter (utan frost)på våren, och kan börja växa när det blir varmare på dagen. bladlösa fikon kan sättas ut direkt. med blad avhärda mot sol när dom sätts ut helt. citrusarna du tänkt sätta ut skulle jag tror ha vant sig vid starkare ljus om dom redan varit på altanen innan, viktigt är att skydda mot solen när dom tas ut. placering i skugga första tiden ev med fiberduk på.

mina växter har varit ute dygnet runt sen 30mars, numera har mer fyllts på på balkongen. har gardiner över som solskydd, då mina övervintrar inne så behöver dom mer skydd när dom tas ut direkt. dock en del växter jag har på balkongen är det överflöd med solskydd exempel solfjäderspalmer och växter utan blad.
http://www.pixbox.se/pic_show_id32260958.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id32260959.html

vinrankan om den redan skjutit skott inne och ska tas ut, solskydd. planteras ut när frostrisken är förbi. det är jus vårt att säga när frostriksen är förbi hos dig. hos mig är sista vårfrost ca någon gång under början av maj-till 15maj. även om april för det mesta är ganska frostfritt så kan det ändå någon natt gå ner till noll och därunder.
BigDaddy
Ok, tackar tackar för allt detta. smile.gif

Ska läsa på lite om trädsmultronen nu när jag vet vad de heter. Hoppas de går att frukt på dem här & att de är ätbara. Vore skoj.

Flaxs, du får komma & hälsa på nu när jag bor i hus äntligen & börjar få plats med alla växter.
Dock en jäkla röra här än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon