Full version: Medborgarskap
Sidor: 1, 2
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 17:12) *
Men om du inte förstår varför det borde vara tillåtet, så finns det ju en orsak till varför du inte förstår. Dvs, att du tycker det är konstigt att det är okej med dubbla medborgarskap. För om du tycker det är fullt normalt och att folk ska få ha dubbla medborgarskap bara de vill, så bör ju det vara anledningen till varför det bör vara tillåtet.

Det jag gjorde var att ställa en motfråga. Vad är det för konstigt med att tillåta dubbla medborgarskap? För att uttrycka det annorlunda.

Visste inte att fan läste så bra wink.gif När jag läser inlägg tolkar jag dem bokstavligt. simple as that. Du uttryckte att du tyckte det var konstigt att tillåta dubbla medborgarskap, och jag frågade varför.

Poängen med att citera är helt enkelt för att man avser svara på det man citerat, ja. Dock finns det inget som ställa allmänna frågor, som inte endast inriktar sig till den man citerade. Såvida man gör det klart och tydligt är det inga problem, och här gjorde jag det genom att skriva "ni", vilket talar för sig självt.

Är du dium eller gör du dig bara till. Hur många gånger ska jag behöva förklara? Du tolkar inte alls bokstavligt eftersom du antar att jag menar något indirekt som inte står och som jag inte gör. Du antar bara att det är på ett visst sättt trots att jag säger att du tolkat fel.

Min okunskap i frågan gör att jag inte kan tycka varken bu eller bä men jag tycker att det är intressant att få höra andras synvinklar. Vad tillför du i frågan mer än att tjafsa?
merlin68
CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 17:19) *
Även om det finns undantag så är ju svensk sjukvård till för svenskarna. Och EU-medborgare i vissa fall. Övriga får väl betala ut egen kassa eller ha försäkringar som täcker om en akut situation skulle uppstå. Tror inte man kan neka sjukvård om livet står på spel, men det kan kosta.

Jag är privatförsäkrad i annat land för att slippa den svenska sjukvården med evighetsköerna ifall jag skulle bli jättesjuk. Här hinner man ju dö innan man är färdigutredd thumbdown.gif Svensk sjukvård till för svenskarna - varså goda låter som kamikaze för självmordsbenägna.... rotfl.gif
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 13-04-2011, 17:19) *
Även om det finns undantag så är ju svensk sjukvård till för svenskarna. Och EU-medborgare i vissa fall. Övriga får väl betala ut egen kassa eller ha försäkringar som täcker om en akut situation skulle uppstå. Tror inte man kan neka sjukvård om livet står på spel, men det kan kosta.

Det har väl ändå inte med medborgarskapet att göra! Har du uppehållstillstånd och bor och arbetar i Sverige får du sjukvård oavsett medborgarskap!
Red Top
CITAT (merlin68 @ 13-04-2011, 17:37) *
Jag är privatförsäkrad i annat land för att slippa den svenska sjukvården med evighetsköerna ifall jag skulle bli jättesjuk. Här hinner man ju dö innan man är färdigutredd thumbdown.gif Svensk sjukvård till för svenskarna - varså goda låter som kamikaze för självmordsbenägna.... rotfl.gif

giggle.gif bravo.gif

Skämt åsido, sjukvård mm har inte något med medborgarskap att göra. Det handlar om att var skattskriven och att bidra till samhället med sin del av kakan, genom skatteinbetalningar.
Anma
Precis. Sjukvård får man i Sverige precis som vilken svensk som helst om man är mantalskriven och bosatt i Sverige.
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 17:31) *
Är du dium eller gör du dig bara till. Hur många gånger ska jag behöva förklara? Du tolkar inte alls bokstavligt eftersom du antar att jag menar något indirekt som inte står och som jag inte gör. Du antar bara att det är på ett visst sättt trots att jag säger att du tolkat fel.

Min okunskap i frågan gör att jag inte kan tycka varken bu eller bä men jag tycker att det är intressant att få höra andras synvinklar. Vad tillför du i frågan mer än att tjafsa?

Får jag lägga mej i lite här?
Jag ser inte heller dubbelt medborgarskap som något problem och har därför aldrig brytt mej om at fördjupa mej i ämnet. Trots det är jag, precis som Stintan, nyfiken på vad det är som motiverar människor till att vilja ha det. Bara lite allmänbildande sund nyfikenhet alltså. När ämnet nu ändå kom på tapeten, så varför inte passa på att fråga?
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 13-04-2011, 18:31) *
Jag ser inte heller dubbelt medborgarskap som något problem och har därför aldrig brytt mej om at fördjupa mej i ämnet. Trots det är jag, precis som Stintan, nyfiken på vad det är som motiverar människor till att vilja ha det. Bara lite allmänbildande sund nyfikenhet alltså. När ämnet nu ändå kom på tapeten, så varför inte passa på att fråga?

Exakt tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Cacki @ 13-04-2011, 18:31) *

Fördelar och nackdelar finns listade på regeringens hemsida:

http://www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070
Cacki
CITAT (Huggorm @ 13-04-2011, 19:59) *
Fördelar och nackdelar finns listade på regeringens hemsida:

http://www.regeringen.se/sb/d/6998/a/84070

Bra och informativ länk, tack!
Fast det är ändå lite spännande att höra hur olika individer tänker. Jag tror nämligen inte att det alltid är så enkelt som att det enbart är juridiska för- och nackdelar som styr. Jag tycker inte att det vore så konstigt om det även finns känslomässiga orsaker till att man väljer dubbelt medborgarskap också och det är minst lika intressant det. Om inte annat för att träna upp sin egen empatiförmåga.
Aqvakul
Min erfarenhet från en stor mängd invandrare som jag mött på komvux är att det här med medborgarskap ofta är väldigt känslomässigt laddat.

Personligen är jag dock kritisk till den lagändring som gjordes för tio år sen och som innebar att dubbelt medborgarskap accepterades. Jag tycker att det är mycket tydligare och att det i längden gynnar acceptansen och integrationen av invandrare om medborgarskapet är entydigt.
gnon49
Jo är man skatteskriven och har fått sitt personnummer så omfattas man givetvis av svensk sjukvård, även om arbetstillståndet är tidsbegränsat. Skrev slarvigt. Invånarna i Sverige är nog ett bättre uttryck.
Överbölingen
Begriper inte vad som diskuteras egentligen.

Person 1 från Alfaland har fått arbetstillstånd och efterhand får han/hon svenskt medborgarskap.

Person 2 Från Betaland är flykting och greppar svenskt entreprenörskap och får med tiden arbetstillstånd och medborgarskap.

Kompetensen är ofta hög och företagsamheten likaså. Öppna dörrarna!

Varför är det fel att behålla sitt ursprungliga medborgarskap dessutom?

En av sönerna har varit skiträdd för att han fick ett US personnummer pga visakortet. (minderårig). Gällde inför de senaste 15 årens US-insatser i fredsbevarande syfte. Men han och vi har inte hört något så det är förmodligen borttaget.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 17:31) *

Ok, hur ska detta tolkas?

"Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?"

Jo, det bör rimligen tolkas som du tycker det är konstigt att de accepterar att folk har dubbla medborgarskap. Men för all del, fråga övriga hur det ska tolkas då..

Vad jag tillför mer än att tjafsa var ju att fråga dig varför det är konstigt att tillåta det, men då flippade ju du ur som nån jävla jojo.. Men för all del, nu vet jag att det inte var du menade, men beskyll inte mig för att du formulerar dig på ett visst sätt...
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 13-04-2011, 21:30) *
Varför är det fel att behålla sitt ursprungliga medborgarskap dessutom?

CITAT (Överbölingen @ 13-04-2011, 21:30) *
Begriper inte vad som diskuteras egentligen.

Hade du läst tråden innan du skrev ditt inlägg, så hade du haft svar på båda dessa frågor.
Överbölingen
Uschäkta! Huggorm

Började skriva och gick ut med hunden en sväng, diskade och fortsatte att skriva.
*Stintan*
CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 21:35) *
Ok, hur ska detta tolkas?

"Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?"

Jo, det bör rimligen tolkas som du tycker det är konstigt att de accepterar att folk har dubbla medborgarskap. Men för all del, fråga övriga hur det ska tolkas då..

Vad jag tillför mer än att tjafsa var ju att fråga dig varför det är konstigt att tillåta det, men då flippade ju du ur som nån jävla jojo.. Men för all del, nu vet jag att det inte var du menade, men beskyll inte mig för att du formulerar dig på ett visst sätt...

Jag har inte sagt att det är konstigt (återigen något jag aldrig sagt) det är ju bara en fundering, en undran, en fråga. Lägg av nu och nöj dig med det svar du fått. Jag tror alla förstått vid det här laget att jag bara frågar för att jag inte är så kunnig på området. Det enda jag beskyller dig för är att du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt. /slutdiskuterat med dig.
Anki på Öland
När mina barn föddes blev dom brittiska medborgare. Jag är svensk, vi bodde i Sverige och dom är båda födda på svenska sjukhus men deras pappa var brittisk. Då var det inte tillåtet att ha dubbla medborgarskap. När jag så småningom skilde mig skulle vi fixa det svenska medborgarskapet åt dom och det var ju inga problem. Det ordnades snabbt och vi fick instruktioner att kontakta brittiska ambassaden för att avsäga oss deras brittiska medborgarskap, men se det gick inte. Det skulle dom inte få göra förrän dom var 21 år och myndiga. Vi som förmyndare kunde inte göra det. Alltså fick dom vara olagliga i Sverige. I England var det OK att ha 2 medborgarskap.
ryss_борис
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 22:22) *
Jag har inte sagt att det är konstigt (återigen något jag aldrig sagt) det är ju bara en fundering, en undran, en fråga. Lägg av nu och nöj dig med det svar du fått. Jag tror alla förstått vid det här laget att jag bara frågar för att jag inte är så kunnig på området. Det enda jag beskyller dig för är att du lägger ord i min mun som jag aldrig sagt. /slutdiskuterat med dig.

Jaja, skit samma. Nej, du sa aldrig rent ut att du tyckte det var konstigt, men du antydde det. End of discussion
Gossen Ruda
CITAT (Anki på Öland @ 13-04-2011, 22:24) *
När mina barn föddes blev dom brittiska medborgare. Jag är svensk, vi bodde i Sverige och dom är båda födda på svenska sjukhus men deras pappa var brittisk. Då var det inte tillåtet att ha dubbla medborgarskap. När jag så småningom skilde mig skulle vi fixa det svenska medborgarskapet åt dom och det var ju inga problem. Det ordnades snabbt och vi fick instruktioner att kontakta brittiska ambassaden för att avsäga oss deras brittiska medborgarskap, men se det gick inte. Det skulle dom inte få göra förrän dom var 21 år och myndiga. Vi som förmyndare kunde inte göra det. Alltså fick dom vara olagliga i Sverige. I England var det OK att ha 2 medborgarskap.

Det hade ju kunnat vara bra om alla länder kunde ha samma regler om medborgarskap, men med tanke på hur det ser ut i världen med andra regler är det nog helt otänkbart. Där är det polsk riksdag som gäller.
ryss_борис
Jag är för övrigt för fri invandring. Och helst detta i alla länder.
Huggorm
Fri invandring, men krav på egen försörjning och livstids utvisning vid brott med fängelse på straffskalan. Då hade det kanske fungerat.
Myosotis
Har inte läst tråden förrän nu och vill bara nämna en anledning som inte finns med än. En kompis till mig var turkisk medborgare men född och uppvuxen i Tyskland. Turkiet tyckte han skulle göra sin värnplikt i Turkiet, men han kände inte för att skjuta kurder eller leka krig överhuvudtaget, så då ansökte han om dubbelt medborgarskap för att kunna göra civiltjänst i Tyskland istället, för om han hade vägrat helt hade han inte vågat resa till sina släktingar i Turkiet sen för risken att bli gripen vid inresan.
Är inte det rimligt att kunna göra så? Vad har andra med hans beslut att göra? Han gör väl ingen skada genom att vara medborgare i två länder.
Huggorm
Räckte det att bli medborgare i båda länder alltså? Jag trodde enda sättet var att säga upp sitt medborgarskap i ursprungslandet. Det var ju samma sak för många finska ynglingar som fötts i Sverige, jag känner en som fick hålla sig undan Finland i åratal för att undgå fängsling. Det finns till och med en särskild garnison någonstans i Finland för svenska pojkar som tvingas göra finsk värnplikt.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 20-04-2011, 09:51) *
Räckte det att bli medborgare i båda länder alltså? Jag trodde enda sättet var att säga upp sitt medborgarskap i ursprungslandet. Det var ju samma sak för många finska ynglingar som fötts i Sverige, jag känner en som fick hålla sig undan Finland i åratal för att undgå fängsling. Det finns till och med en särskild garnison någonstans i Finland för svenska pojkar som tvingas göra finsk värnplikt.

Trodde jag också.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 20-04-2011, 09:51) *

Ja, finländare i Sverige fick åka för att göra sin värnplikt i Finland om de var (är?) finska medborgare.

Men en särskild garnison för just dessa grabbar finns det inte. Dragsvik är en garnison för finlandsvenskar och där gör alla med svenska som modersmål sin värnplikt. Finland är ju tvåspråkigt.
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2011, 12:35) *
Ja, finländare i Sverige fick åka för att göra sin värnplikt i Finland om de var (är?) finska medborgare.

Men en särskild garnison för just dessa grabbar finns det inte. Dragsvik är en garnison för finlandsvenskar och där gör alla med svenska som modersmål sin värnplikt. Finland är ju tvåspråkigt.

Aha, det är nog den jag tänker på då ja.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2011, 12:35) *

På sin höjd 1,5-språkigt. Försök med svenska bortåt ryska gränsen. biggrin.gif
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 20-04-2011, 15:15) *
På sin höjd 1,5-språkigt. Försök med svenska bortåt ryska gränsen. biggrin.gif

Formellt så är Finland tvåspråkigt men finlandssvenskarna finns ju i Österbotten, Nyland och runt Åbo. De gamla bördiga kusttrakterna där svenskarna en gång slog sig ner...

Talar man svenska bortåt ryska gränsen så är det alltid någon som skriker `hurrit´ - tyvärr även i lilla Finland så finns det motsättningar och nu har ju Sannfinländarna fått vind i seglen efter valet i söndags så inte lär det bli bättre inte.
RibesRubusVitis
Nylands brigad är det svenskspråkiga förbandet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nylands_brigad
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 20-04-2011, 17:18) *
Formellt så är Finland tvåspråkigt men finlandssvenskarna finns ju i Österbotten, Nyland och runt Åbo. De gamla bördiga kusttrakterna där svenskarna en gång slog sig ner...

Talar man svenska bortåt ryska gränsen så är det alltid någon som skriker `hurrit´ - tyvärr även i lilla Finland så finns det motsättningar och nu har ju Sannfinländarna fått vind i seglen efter valet i söndags så inte lär det bli bättre inte.

Vi får väl deportera alla invandrare från Finland tillbaka dit så blir det kanske tyst. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon