blomkronan
Sent i höstas köpte jag ett "pelaräppelträd" på rean, jag kunde inte gräva ner det i jorden ute, så jag grävde ner den i växthuset.
1:a april satte jag på lite värme i växthuset och trädet börja slå ut blad...

Nu på morgonen upptäckte jag att den blomma!!! Nu finns det ju inga andra äppelträd i närheten som kan hjälpa till och pollinera, det finns ju inga som blommar NU!! kan jag pollinera det själv på något sätt? med pensel som jag gör på chilisarna wink.gif eller ska jag ta bort blommorna, kommer det flera sen då??? ett äppelträd blommar väll bara en gång per år...är det kört nu!! blush.gif

och... Hur är det med äppelträd, är dom lika känsliga som andra växter... måste jag avhärda trädet, jag vill ställa ut den, med det finns ju risk för nattfrost fortfarande blush.gif
[attachment=59765:tg.JPG]
[attachment=59764:fr.JPG]

SOM DET KAN GÅ giggle.gif
Cilla
Det finns självpollinerande äppelsorter, men de är få. Då hjälper pollineringshjälp med t ex pensel.

AVhärdning behövs, ställ trädet i skuggan till att börja med, och någon stund om dagen. Så länge det är frostrisk, undvik den men utsätt i övrigt trädet för temperaturskillnader. Dock ej sol på ett tag.

Kanske får du ingen pollinerring i år, men nästa! Passa på att njuta av trädet i sin fagra blomning!
Maggan H
OOps, men ändå kul! Inte många som har blommande äppelträd nu, även om de står i växthus! biggrin.gif

Fina blommor, kanske kan du öppna på dagarna så humlorna kommer in? De brukar söka sig fram till blommande, eller kanske är det det gröna som drar in dom? Hade en humla i mitt växthus i går och där blommar inget än men är gott om grönt... wub.gif
blomkronan
Vad skönt att höra att det faktiskt finns självpollinerade sorter biggrin.gif då är det bara att hoppas att det blir frukt i år, jag tog en pensel och pollinerade med för säkerhetskull smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon