Eva i Skåne
Köpte för första gången en paket torvbriketter efter att ha köpt sticklingar som var satt i sådana och ville prova själv.
Vattna försiktigt i hålet på briketten så sväller den på ett par minuter stod det på asken. Jo jo. unsure.gif Efter idogt vattnande ovanpå briketten i försök att få det i den pyttelilla fördjupningen så var de inte färdigsvällda efter en halvtimme. Då fick de ha lite vatten underifrån också och vips så var de fullvuxna.
Hälften har jag satt frön i, men när jag nu klippte mina pelargoner i helgen så tänkte jag prova att sätta dem i torvbriketterna. Denna gången visste jag hur jag skulle få briketterna att svälla och jag stoppade ner sticklingarna, men nu äntligen kommer jag till frågan/ problemet.
Det känns så ostabilt när de står där i. Hålet är liksom för stort huh.gif och de står inte stadigt rakt upp. Nu pratar jag alltså om pelargonsticklingarna biggrin.gif
sanna
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ja, du får ursäkta mig Eva, jag har inget svar på din pelargonfråga, men jag måste bara få skratta lite åt din humor!!! laugh.gif laugh.gif

Sanna smile.gif
nilla
CITAT
Nu pratar jag alltså om pelargonsticklingarna biggrin.gif  

biggrin.gif

Kanske är det olika på olika sorters torvbriketter men jag har inte fått bra resultat med pelargonsticklingar i dom. Tycker det verkar som om dom hämmar rotsystemets utveckling efter ett tag. Visst, man kan klippa bort resterna av briketterna vid omplantering så rötterna får plats att utvecklas - men jag har nog fått bäst resultat med att sticka dom i en blandning av såjord och sand.

Dom står ganska stadigt i det också wink.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon