Full version: Ogräs eller inte?
La Fleur
Hej!
Vi har en rabatt utanför hyreshuset som värden sagt att jag får göra vad jag vill med. Det är i princip ett hav av kirskål med några gamla växter här o där. En del lyckas jag identifiera men inte dessa tre.
Tyvärr tog jag bilder med en dålig mobilkamera så det är kanske omöjligt att se?

Längst till vänster är ett mörkgrönt blad som kommer upp i tuvor här och där. Det nästan skimrar lite i blå/silver. Något luden både på ovansidan och undersidan. Inte slätt blad utan lite buckligt där nerverna är.

I mitten är ett ljusare grönt blad som kommer upp ett och ett. Det är inte ludet, smalnar av i slutet av bladet och har en ljus mitt.

Ännu en luden sak till höger. Samma som bilden där jag håller i en växt.

ronja
Min gissning från vänster till höger: Skräppa, ängsvädd, revsuga. Kan du ta en bild på plats?
La Fleur
CITAT (ronja @ 27-04-2011, 21:39) *
Min gissning från vänster till höger: Skräppa, ängsvädd, revsuga. Kan du ta en bild på plats?

Yes, jag tar bild på plats imorgon! tummenupp.gif

Skräppa skulle kunna vara mitten kanske? Den får väl enstaka spridda blad? Den till vänster växer tillsammans i tuvor. Men det går nog lättare att gissa om ni får se eländet imorn tongue.gif
ronja
Googla på bilder på "Rumex", så hittar du tuvor av skräppa!
La Fleur
[font="Arial Narrow"][/font]
CITAT (ronja @ 27-04-2011, 22:06) *
Googla på bilder på "Rumex", så hittar du tuvor av skräppa!

Ah, du har så rätt så. Det kan mycket väl vara en skräppa. Usch, ångrar att jag tog mig an landet. Kommer få gräva ur det helt för att ens ha en liten chans att bli av med allt skräp. Sate trädgårdsspaden i jorden... Finns bara massa rötter och gammal hård jord slap.gif
kerstin z5-6
Ta en grep, så mkt lättare när jorden är genomväxt
Platinum
Den till höger och som du håller i handen tycker jag påminner väldigt mycket om förstadiet på en praktlysing. Bodde du där förra sommaren så du vet om det växte något halvmeter-meterhögt med gula blommor i rabatten?
La Fleur
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-04-2011, 10:53) *
Ta en grep, så mkt lättare när jorden är genomväxt

Ja, eller en minigrävmaskin och skyffla bort allt, fylla på med ny jord och plantera nytt. Är i princip bara daggkåpan och en höstaster jag vill behålla ändå.

CITAT (Platinum @ 28-04-2011, 11:48) *
Den till höger och som du håller i handen tycker jag påminner väldigt mycket om förstadiet på en praktlysing. Bodde du där förra sommaren så du vet om det växte något halvmeter-meterhögt med gula blommor i rabatten?

Det kan det absolut vara. Har aldrig gillat praktlysing så i så fall åker de bort. Jag flyttade in i januari så jag har ingen aning om vad som finns i rabatten. Jätte svårt då. Men jag tror knappt där finns mer än astern och daggkåpan jag vill spara på. Ska gå ut och ta en bild nu så ni får se eländet hihi.
KatteLatte
Nja, praktlysingar är väl inte ludna?

Bara av att titta på bilden fick den högra mig att tänka på mynta, men det borde ju å andra sidan märkts å doften....
La Fleur
Ok, håll i er för här kommer bilder på missfostret till rabatt....

Bild 1. Så här ser hela "rabatten" ut. Mest ett hav av kirskål.
I cirkeln ser man bladet i mitten på min första bild.

Bild 2. Närbild på samma blad

Bild 3. De mörka nästan metalliska bladen. Skräppa?

Bild 4. De där små ludna som någon trodde va praktlysing eller mynta (de doftar inte mynta när jag gnuggar bladen)

Bild 5. Nåt annat som kämpar sig upp genom kirskålen...

Bild 6. Nåt ludet till som i vissa vinklar drar åt grått. Inte lammöron dock.

Säkert ogräs det med...

Sist men inte minst, en bild på lite avstånd för att ni ska se vilket smycke denna fantastiska rabatt är för vårt bostadsområde....
Gossen Ruda
Ojjj. Så såg en del av mina rabatter ut innan jättejobbet. Du har föreslagit det enda rätta, bortgrävning och ny jord. Att rensa bort kirsen och försöka rädda enstaka växter är det inte värt mödan. Det finns nya växter att köpa.
amaira
Jag tycker jag ser vallört där också. Ditt första blad kan vara vallört. Vackra blå blommor, men stor och brer ut sig okontrollerat - inget för en liten rabatt.
Jag kan inte heller se något annat alternativ än att helt byta jord - eller ha rabatten helt täckt under några års tid (hur kul är det?).
La Fleur
CITAT (Gossen Ruda @ 29-04-2011, 09:07) *
Ojjj. Så såg en del av mina rabatter ut innan jättejobbet. Du har föreslagit det enda rätta, bortgrävning och ny jord. Att rensa bort kirsen och försöka rädda enstaka växter är det inte värt mödan. Det finns nya växter att köpa.

Hah ja visst kliar det i fingrarna när man ser såna rabatter. Mycket jobb som jag med glädje hade tagit mig an om det va min trädgård. Men nu är det en rabatt utanför hyreshus. Vet inte om jag är sugen på att lägga ner så mycket pengar. Hyresvärden sa att om jag inte vill ha rabatten fyller dom bara igen det eller asfalterar. Lite synd det med. Ska höra om jag inte kan få spara en liten rundel som jag kan odla i och att vi sen gör resten till gräsmatta (de får betala den biten i så fall).
Känns inte som om jag kommer bo här resten av livet så lite trist att lägga ner för mycket pengar.

Tror jag lägger dom på min egna balkong istället. Är på god väg att fylla den med blommor redan hihi.
La Fleur
CITAT (amaira @ 30-04-2011, 09:54) *
Jag tycker jag ser vallört där också. Ditt första blad kan vara vallört. Vackra blå blommor, men stor och brer ut sig okontrollerat - inget för en liten rabatt.
Jag kan inte heller se något annat alternativ än att helt byta jord - eller ha rabatten helt täckt under några års tid (hur kul är det?).

Ja vallört är det nog! Tack!

Näää inte alls kul. Inte heller så kul att betala ny jord och nya plantor när det är en allmän rabatt i ett hyreshusområde. Såg rabatten i senhöstas/vintras när jag flyttade in i lägenheten. Hyresvärden sa att tanten som bott i min lägenhet hade tagit hand om rabatten men att den nu blivit vildvuxen. Jag blev erbjuden att få göra vad jag vill med den annars tar de bort den o anlägger gräsmatta/asfalterar.
DÅ såg den ju inte så farlig ut så jag tog mig an uppgiften med glädje. Nu ångrar jag mig lite. Kommer kosta mycket pengar att få iordning rabatten. Tror jag lägger de pengarna på min balkong istället.

Möjligtvis om de vill deala o så gräsmatta men spara en liten rundel till mig. Då har jag nog råd o lust att fixa fint där. Lite synd att inte ha någon rabatt alls här ute heller.
amaira
Jag skulle också lägga pengarna på egen balkong. Om inte de skulle stå för kostnaden och du för arbetet.
Kanske synd, men jag tycker nog mer synd om dina pengar och ditt arbete ...
En balkong kan bli helt ljuvlig!!! Särskilt med lite pengar och arbete. biggrin.gif
La Fleur
CITAT (amaira @ 01-05-2011, 12:09) *
Jag skulle också lägga pengarna på egen balkong. Om inte de skulle stå för kostnaden och du för arbetet.
Kanske synd, men jag tycker nog mer synd om dina pengar och ditt arbete ...
En balkong kan bli helt ljuvlig!!! Särskilt med lite pengar och arbete. biggrin.gif

Ja du har helt rätt. Jag ringer dom imorgon och säger att jag inte tar mig an rabatten. Vill göra min lilla balkong till ett alldeles eget litet paradis istället smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon