Full version: Döda nyponbuskar
cremedaz
Hej alla.

Förra våren köpte jag barrotade nyponros plantor på Blomsterlandet.
Jag hade inte fått iordning på slänten där jag skulle plantera nyponros häcken, så jag frågade hur man skulle kunna förvara plantorna tills dess att grävmaskinen hade varit hemma (vårsäsongen för häckplantor började lida mot sitt slut).
Trädgårdsmästaren sa att det går bra att plantera rosorna i krukor för då kan man lätt plantera ut hela jordklumpen närsomhelst senare på sommaren.
Mycket bra tyckte jag och beställde 100 st.
Efter en vecka fick jag hämta en svart sopsäck innehållande 10 buntar á 10plantor.
Någon annan i personalen som lämnade över säcken till mig tyckte att plantorna såg torra ut och sa till mig att sätta dom i vatten minst 2 dagar innan plantering, vilket jag gjorde.
Jag köpte säckar med planteringsjord och planterade i stora krukor (efter mina 100cm thujahäck plantor), vilka sedan grävdes ner halvvägs i ett trädgårdland.
Nu till det tråkiga....ingen av plantorna fick några blad, alla dog eller var redan döda?
När jag kontaktade trädgårdsmästaren så fick jag som svar "hur kunde du vara så dum att plantera dom i krukor? ,du skulle ju givetvis stoppat ner dom direkt i backen!"

Nu till frågan, växer inte friska nyponplantor som ogräs? Jag har odlat gran, ek, äpple (egenympade) och plommonträd i krukor och det har alltid gått bra.

Har jag rätt att kräva 100st nya plantor som ersättning?

Mvh Nisse
ingrids
Hej, jag förstår inte riktigt - dog de förra året eller i år? Stod de i slänten eller krukorna när de dog?
cremedaz
Plantorna dog alltså förra året, och då det var sent på vårsäsongen gick det ej att få tag på nya plantor.
Jag satte dom i krukor för att kunna plantera dom i slänten när de börjat få blad, vilket aldrig skedde.
De såg lika livlösa ut efter 4v i sina krukor som de såg ut när jag köpte dom.
Trädgårdsmästaren sa att jag bettet mig väldigt dumt och egentligen inte skulle få nya plantor, men jag skulle komma tillbaka nästa år.
Jag undrar om jag kan bli nekad nya plantor nu i år?
Det enda jag har är kvitton från förra året.
ingrids
Om du inte fick skriftligt och den personen inte jobbar kvar kan det nog blir svårt, men annars bör ett muntligt löfte gälla.
cremedaz
Jag fick inte skriftligt, men gubben verkar jobba kvar?

Men jag undrar vad ni tycker om att först ger gubben goda råd om att plantera i kruka, sen är man en idiot för att man har gjort det?
Vad är det som skiljer en krukväxt från en bar rotad växt?
KRT
Jag förstår inte riktigt hur det skulle vara helt skiljda saker att stoppa dem i jord eller krukor? Jord kring rötterna får ju plantorna i båda fallen... Var nog snarare så att plantorna var döda från början, och det är enklare att skylla på dig än att ta ansvar för dålig kvalité. Hade det varit friska plantor borde de tagit sig, oavsett om de stod i jord eller kruka!
Jag hade reklamerat plantorna och krävt att gå nya!
Gunilla T
CITAT (cremedaz @ 30-04-2011, 00:14) *
Vad är det som skiljer en krukväxt från en bar rotad växt?

Barrotade plantor är alltid billigare än krukodlade. En krukodlad planta har sina rötter intakta medan en växt som är barrotad har grävts upp ur sin odlingsbädd med rötterna avskurna. Därför är barrotade plantor alltid känsligare.

Men man kan också bli lurad på det som sägs vara krukodlat. Oseriösa odlare gräver upp och kapar rötter på växter och säljer dem som krukodlade eftersom det inbringar mer slantar. Växternas rötter kan vara skadade.

Därför vid inköp av växter i krukor - lyft upp växten och kolla att den verkligen har vuxit i krukan och inte nyss blivit nertryckt där med avkapade rötter.
cremedaz
Tack för era svar.
jag tror också att plantorna var döda redan när jag fick säcken.
Dels var det sent på vårsäsongen (gränsfall till att det fanns plantor kvar), samt att det tog nästan en vecka för butiken att få hem plantorna.
Jag tycker det var underligt att ingen planta överlevde trots att nyponrosor i stort sett växer som ogräs?
Lite konstigt att man blev idiotförklarad för krukplanteringen då det var trädgårdmästaren själv som gav mig tipset några veckor innan.

Mvh Nisse
Misty
Självklart ska du få kompensation! Det hade varit bra om du tog foton och dokumenterade när du misstänkte att de inte levde.
Stå på dig och kontakta annars deras huvudkontor, det skulle jag göra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon