Janbanan
05-05-2011, 15:30
Hallå.
Efter väldigt lång tid har äntligen första dadel"strået" tittat upp. Hade en förut som dog (vet inte varför) men vill inte misslyckas med denna. Den tidigare kom upp i en annan växts kruka då jag hade petat ner en kärna istället för att slänga den av ren lathet. När jag kom på vad det var blev jag genast intresserad å köpte en ny ask med dadlar.
Jag vill gärna att denna ska överleva så jag tar glatt emot alla tips jag kan få. <(^^)>
För er som är nyfikna på hur jag gjorde för att få upp en dadel:
Efter att jag ätit dem la jag kärnorna i vatten i kanske en dag, sedan i jord. 3-6 st har börjat få rot, 2 av dem har en lång rot som jag ansåg vara värt att plantera i riktig kruka, och bara 1 har kommit upp. Totalt sådde ja kanske 15 st. Men jag vet sen tidigare att dom tar god tid på sig, så vi får vänta och se. Sedan jag la dom i jord har det tagit kanske ett 4-6 månader. Man måste alltså ha tålamod.
Alexander-VG-zon3
05-05-2011, 21:56
ett tips för att få fler att gro och gro snabbare dessutom är att ha varmt, gärna runt 30-35grader (om man nu kan ge så varmt). är de riktigt färska gror de inom en månad i hög temp.
dom är lättskötta, odla den inne åretrunt ett ljust fönster (inga norrläge). vill man kan man ge dom extraljus på vintern men inget tvunget. låt torka upp innan man vattnar igen, ge näring enligt flaskan rekommendationer. vanlig krukväxtjord med extra leca, grus.
dom trivs också bra att växa ute under den frostfriaperioden, då tar man ut dom efter att frostrisken är förbi. placera först i skuggan i någon vecka därefter placera soligare till sist i ett soligt och varmt läge. ge vatten och näring som jag beskrev ovan. ta in innan frosten kommer (äldre plantor tål någon lätt frostnatt även i kruka) övervintra som krukväxt ev med extraljus.
dadelpalmer vill ha djupa krukor (pålroten ska helst få kunna utvecklas redan från början i djupa krukor).