Sidor: 1, 2
Biggan_
Så skönt att du känner dej trygg med omvårdnaden om din pappa. tummenupp.gif

På en månad har han ju haft tid att känna efter om han kan trivas där.
ninnisky
CITAT (Meriona @ 11-06-2011, 21:13) *
Nu har det gått en månad och jag måste verkligen berömma personalen på Källstorpsgården. FÖrutom i inledningen när allt administrativt var fullkomligt katastrof (när man själv är administratör så känns det extra frustrerande), så funkar det kanonbra. Sjuksköterskorna är jättebra, undersköterskorna har järnkoll på allt och är jättegulliga. Så vi har verkligen ingenting att klaga på. smile.gif Just nu iallafall! bravo.gif

Härligt att det funkar så bra! smiley_small_hug.gif

Jag hann aldrig skaffa mig erfarenheten om äldreboende för min mamma, tyvärr! Men tidigare erfarenheter från svärmors äldreboende (demensboende) var enbart positiva. Personalen betyder oerhört mycket.
ingrid fuxwall
Vad glad jag blir!
Inbillar mig att får personalen bara möjlighet så skulle de flesta ställen fungera bra
ninnisky
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-06-2011, 18:22) *
Vad glad jag blir!
Inbillar mig att får personalen bara möjlighet så skulle de flesta ställen fungera bra

Helt överens med dig! smiley_small_hug.gif
Meriona
Uppdatering. Personalen har varit än mer underbar ju längre slutet för pappa det kommit, sista natten hade de till och med en person som satt hos honom hela natten så att brorsan fick komma hem och sova. Själv var jag i Stockholm och hann inte hem, han dog 10 minuter efter att brorsan återkommit på morgon, precis som om han väntat på att han skulle komma tillbaka.

Men om alla avdelningar på alla äldreboenden funkade som denna så skulle jag fortfarande tro på välfärds-Sverige.

Aqvakul
Stackars dig som mist din älskade pappa! kompiskram.gif trostar.gif smiley_small_hug.gif

Synd att du inte hann hem, men så skönt att hans sista tid blev fylld av respekt och värdighet.

Du vet att du har många vänner som gärna stöttar dig nu. Använd oss!
Meriona
Det vet jag att jag har AQ, det är jag tacksam för! wub.gif Trots att allt inte kom som en överraskning, så är det jobbigt ändå. Känns inte som om jag nånsin vill sätta mig i en båt igen.
mamamaggan
trostar.gif kompiskram.gif

Känner med dig . Tråkigt med din pappa och att ni inte hann men han hade någon hos sig och det är värt mycket.

Ta hand om dig djälv också , glöm inte det . Det är mycket du och din bror ska orka med nu och då måste man vara i någon sånär gott skick .
*Stintan*
Mitt i sorgen är det kanske en liten tröst för dig att veta att din pappa fick en bra sista tid.
Håller med Aqua, använd oss om du känner att du behöver.
trostar.gif smiley_small_hug.gif
Gunilla T
Känner med dig Meriona.
Meriona
Tack allihop för att ni tänker på mig. Jag och pappas väninna var och tog avsked av honom idag. En mycket märklig upplevelse. Han var så kall och ändå kändes det som om han skulle vakna till närsomhelst. Men jag skulle inte vilja ha det ogjort, trots att det var jobbigt.

Rihane
Beklagar sorgen Meriona.

Lokan
Så ledsamt Meriona! trostar.gif Men skönt för dig att veta att han inte var ensam sin sista tid.
Meriona
Nej han var ju inte ensam, dessutom var brorsan snäll och höll telefonluren mot pappas öra kvällen innan så att jag fick tala lite till honom. Brorsan sa att det verkade som om han reagerade på det, det vill jag ju gärna tro på såklart. Så här i efterhand känns det som extra värdefullt.

Aqvakul
CITAT (Meriona @ 18-06-2011, 21:31) *
Nej han var ju inte ensam, dessutom var brorsan snäll och höll telefonluren mot pappas öra kvällen innan så att jag fick tala lite till honom. Brorsan sa att det verkade som om han reagerade på det, det vill jag ju gärna tro på såklart. Så här i efterhand känns det som extra värdefullt.

wub.gif
Mårbacka
Det finns flera typer av äldreomsorg, t.ex. servicehus, gruppboende, hemtjänst, osv.. Ni som nämnt något, vilket menar ni, och vilket föredrar ni mest, respektive minst?

Jag tycker hemtjänst låter bra, då fortsätter man leva hemma hos sig själv men får hjälp med vardagssysslor. Enda nackdelen här är att man kan aldrig vara säker på vem som kommer hem till dig.

Beklagar också sorgen Meriona.
mamamaggan
Om man klarar sig med Hemtjänst så men den erfarenhet jag har av sådan är att de tittar i fem - tio minuter ett par gånger om dagen . Då hinns det inte med så mycket .

Dessutom kan man bli väldigt isolerad , bättre med servicehus då tycker jag.
ninnisky
Meriona kompiskram.gif trostar.gif om du visste vad jag tänker på dig! Delar verkligen din sorg med dig
Meriona
Det kan du lita på att jag vet Ninnisky, du har varit med mig hela vägen. wub.gif

Pappa ville inte bo hemma längre efter sitt sjukdomsbesked och det är jag hemskt glad över, jag har ingen bra erfarenhet av hemtjänsten här i Trollhättan, den tid han hann utnyttja den. Tror inte det var nånting som blev rätt faktiskt, om jag ska vara ärlig. sad.gif
Istället fick han först en underbar månad hos sin väninna och därefter en trevlig månad på gruppboendet. Tror inte det kunde blivit bättre faktiskt.

ninnisky
CITAT (Meriona @ 18-06-2011, 20:04) *
Det kan du lita på att jag vet Ninnisky, du har varit med mig hela vägen. wub.gif

Pappa ville inte bo hemma längre efter sitt sjukdomsbesked och det är jag hemskt glad över, jag har ingen bra erfarenhet av hemtjänsten här i Trollhättan, den tid han hann utnyttja den. Tror inte det var nånting som blev rätt faktiskt, om jag ska vara ärlig. sad.gif
Istället fick han först en underbar månad hos sin väninna och därefter en trevlig månad på gruppboendet. Tror inte det kunde blivit bättre faktiskt.

Skönt att han fick ha det som han ville! Det fick min mor också smiley_small_hug.gif
Meriona
Jo det gör det hela lite lättare. smile.gif Man ska få som man vill när det är på sluttampen.
Olle A
Meriona, vad jobbigt för dig! Jag tänker på dig och skickar en stor tröstekram. trostar.gif Själv miste jag en morbror i förra veckan.

Olle
Tikka
Åhh så ledsamt, tänker på dig o många bamse kramar till dig Meriona o din familj trostar.gif

Beklagar sorgen för dig med Olle Kram på dig med trostar.gif
Wilmer
Meriona, skönt att ta ett avsked även om det är jobbigt. Döden är så ofattbar, att den man älskar ligger där och ser ut som vanligt, men att man aldrig ska kunna säga ett enda litet ynka ord till varandra igen. Jag hade väldigt gärna fått ett avsked när T dog, men de avrådde oss för han var för förändrad. Det tyckte jag var urjobbigt, speciellt som han gick bort så oväntat. Det är gott att din pappa fick god omvårdnad och att du känner så också, och att han slapp ha ont månader i sträck. När min pappa var dödssjuk fick man inte ge smärtstillande i hög dos (1986), tack och lov har vissa saker blivit bättre.
Hoppas allt det praktiska går smärtfritt. Största kramen till dig smiley_small_hug.gif Du vet var det finns vänner.

Olle, det var tråkigt att höra. En smiley_small_hug.gif till dig med!
Biggan_
Så ledsamt och sorgligt för dej och din familj Meriona! trostar.gif

Tänker på dej! smiley_small_hug.gif

En kram till Olle också! smiley_small_hug.gif
Skruttis
smiley_small_hug.gif Stora tröstekramar till Meriona och Olle A som förlorat era nära och kära. smiley_small_hug.gif
Olle A
Tack ska ni ha! smiley_small_hug.gif

Olle
Meriona
Tack alla igen. Ja Wilmer, morfinet var verkligen både nödvändigt och gudasänt. Måste även berömma Palliativa Teamet i Uddevalla, de har varit helt fantastiska under de här månaderna.
Aqvakul
smiley_small_hug.gif skickar en liten styrkkram!
ninnisky
söndags- smiley_small_hug.gif till er båda, Meriona och Olle A !
Cacki
Det är alltid så svårt att mista nära och kära och ni behöver nog så många tröstekramar ni kan få. Jag vill också vara med i kramgivargänget så här kommer mitt bidrag: smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Så skönt att allt blev så bra med din pappas sista tid här i livet Meronia, och att ni är så nöjda med den vård han fick. Sorgen är tillräckligt svår nog i sej, utan att man ska behöva känna bitterhet och missnöje över ett ickefungerande vårdomhändertagande. Jag tror att det gör att ni i framtiden kan minnas den svåra tiden runt hans sjukdom med mindre smärta.
Just idag skulle det varit min mammas födelsedag och även det datum hon begravdes för nio år sedan, så idag blir minnet av henne lite extra påtagligt. Hon fick också bästa möjliga vård på slutet och jag kan bara minnas den tiden med värme i bröstet trots att denna tid var så smärtsam.
Myosotis
Kram min vän smiley_small_hug.gif Glöm nu inte att sörja, svälj inte ner det för då kommer det bara tillbaka.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Meriona smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (Cacki @ 19-06-2011, 11:12) *
Det är alltid så svårt att mista nära och kära och ni behöver nog så många tröstekramar ni kan få. Jag vill också vara med i kramgivargänget så här kommer mitt bidrag: smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif

Så skönt att allt blev så bra med din pappas sista tid här i livet Meronia, och att ni är så nöjda med den vård han fick. Sorgen är tillräckligt svår nog i sej, utan att man ska behöva känna bitterhet och missnöje över ett ickefungerande vårdomhändertagande. Jag tror att det gör att ni i framtiden kan minnas den svåra tiden runt hans sjukdom med mindre smärta.
Just idag skulle det varit min mammas födelsedag och även det datum hon begravdes för nio år sedan, så idag blir minnet av henne lite extra påtagligt. Hon fick också bästa möjliga vård på slutet och jag kan bara minnas den tiden med värme i bröstet trots att denna tid var så smärtsam.

Så himla klokt skrivet! kompiskram.gif Och skickar tillbaka en kram till dig som har så tungt idag. smiley_small_hug.gif

Och tack också till alla andra. smiley_small_hug.gif Jag åkte och jobbade ett par timmar idag, för det kändes som om det vara bra att måsta koncentrera sig på nåt annat. Det är lite svårare att få saker gjorda som inte är några måsten.
mamamaggan
Kramar till er som har det jobbigt just nu . trostar.gif

Kom ihåg det som jag skrev även förut , ta hand om er själva så att ni orkar igenom det svåra .
Meriona
Det gör vi mamamaggan, eller jag tar hand om alla andra iallafall, sonen och 11 gerbiler. wink.gif Jag känner mest en stor lättnad att pappa slapp lida, det gick hyfsat snabbt och det är jag så glad för.
mamamaggan
Förstår att du känner så , det är jättebra att ta till sig av sådant nu.

Cacki
CITAT (Meriona @ 19-06-2011, 15:59) *
Så himla klokt skrivet! kompiskram.gif Och skickar tillbaka en kram till dig som har så tungt idag. smiley_small_hug.gif

Och tack också till alla andra. smiley_small_hug.gif Jag åkte och jobbade ett par timmar idag, för det kändes som om det vara bra att måsta koncentrera sig på nåt annat. Det är lite svårare att få saker gjorda som inte är några måsten.

Tack, en liten kram är alltid välkommen! wub.gif
Visst har tankarna gått till henne lite extra idag och tidigare idag var jag vid graven med en bukett blommor och satt där en stund. Fast vet du, jag sörjer nog inte i den bemärkelsen längre, jag bara saknar. Mitt sorgearbete är över, precis som det kommer att ske med dej så småningom. När man är mitt uppe i den smärtsammaste sorgen är det lätt att tro att man aldrig mer kommer att kunna glädjas, men det gör man. Var sak har sin tid och det är en jobbig tid du är mitt uppe i nu, men det kommer att bli bättre bara du inte låser in din sorg. Släpp ut den och gör det på det sätt som just du behöver Ville bara påminna dej om det. Kram! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon