|
Gossen Ruda
15-05-2011, 19:44
Skulle aldrig kunna stjäla något ur en privat eller offentlig plantering, det är för lågt. Jag har dock någon gång plockat till mig något som rymt från någon trädgård eller från ödetomter. Jag har även grävt upp och flyttat olika träd, bokar, hassel och oxel men aldrig så bestånden skadats. I en bokskog finns det oftast tusentals fröskott som aldrig kommer att kunna utvecklas till träd. Det är egentligen inte tillåtet men lagar är ganska fyrkantiga. Vissa saker är inte tillåtna medans sådant som borde vara förbjudet är tillåtet.
VitMalva
16-05-2011, 01:47
Jag är så pass feg att jag aldrig skulle våga gräva upp något från skogen eller norpa tex sticklingar från offentliga planteringar. Fina stenar i skogen har jag dock tagit hem (är man geovetare och ser en snygg sten så.....  ) Däremot har jag själv blivit utsatt för stöld på sommarstället, förra året var alla jordgubbar och en buske med röda vinbär borta (bären alltså) förra veckan såg jag att någon norpat åt sig av vår gräslök. Väldigt trist faktiskt.  särskilt för barnen som såg fram emot bären dom inte fick smaka på.
CITAT (VitMalva @ 16-05-2011, 02:47)  Jag är så pass feg att jag aldrig skulle våga gräva upp något från skogen eller norpa tex sticklingar från offentliga planteringar. Fina stenar i skogen har jag dock tagit hem (är man geovetare och ser en snygg sten så.....  ) Däremot har jag själv blivit utsatt för stöld på sommarstället, förra året var alla jordgubbar och en buske med röda vinbär borta (bären alltså) förra veckan såg jag att någon norpat åt sig av vår gräslök. Väldigt trist faktiskt.  särskilt för barnen som såg fram emot bären dom inte fick smaka på. Är du säker på att det är människor som tagit bären? En flock fåglar kan rensa en buske på nolltid. Det har hänt mig åtskilliga gånger när jag inte nätat.
nykomling
17-05-2011, 10:03
fått många fina blommor av min mamma. men aldrig stulit nåt från nån annans trädgård
Anemone nebulosa
18-05-2011, 14:25
CITAT (PMK @ 15-05-2011, 01:00)  Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte. Det stämmer ju inte. Låter mer som ett romantiserande. Skogarna skulle växa igen om inte människan var där och tog hand om den och röjde och gallrade, och t.ex. svampsjukdomar skulle i större utsträckning sprida sig. Låter skogsvård obekant?
merlin68
18-05-2011, 15:20
För mig är det mest "tvärtom". Istället för att ta växter så planterar jag växter från min trägård i skog och mark. Har inte hjärta att förpassa friska ungträd av ek, kastanj och lönn till komposten och då planterar jag dem i utkanten av en stor äng som ligger nära vårt hus. Eftersom vi har bott här i 8 år nu så börjar vissa av träden bli riktigt stora
*Stintan*
18-05-2011, 15:36
CITAT (Nicoline @ 18-05-2011, 15:25)  Det stämmer ju inte. Låter mer som ett romantiserande. Skogarna skulle växa igen om inte människan var där och tog hand om den och röjde och gallrade, och t.ex. svampsjukdomar skulle i större utsträckning sprida sig. Låter skogsvård obekant? När började man idka "skogsvård" i skogarna? Har du sett en orörd gammelskog? Det låter inte så.
Överbölingen
18-05-2011, 20:58
Men hur svårt är det att säga —kan jag få några frön av den här när du samlar in dem?
CITAT (Nicoline @ 18-05-2011, 15:25)  Det stämmer ju inte. Låter mer som ett romantiserande. Skogarna skulle växa igen om inte människan var där och tog hand om den och röjde och gallrade, och t.ex. svampsjukdomar skulle i större utsträckning sprida sig. Låter skogsvård obekant? ''Skogarna skulle växa igen'' Du skrämmer mig!
Anemone nebulosa
19-05-2011, 01:59
CITAT (PMK @ 18-05-2011, 22:43)  ''Skogarna skulle växa igen''
Du skrämmer mig! Alltså. Sakta i backarna. Det beror helt på vad för slags "skog" vi pratar om. Nu vet inte jag var du bor eller hur skogarna sköts där, men faktum är att människan kan påverka skog och natur i positiv bemärkelse. Jag förstår inte var den där jantekänslan kommer ifrån som vill utesluta människan ur naturens kretslopp, eller nedvärdera hennes påverkan - alla gånger. Eller få henne att skämmas om hon plockar upp lite döda grenar och tar hem, eller (hu!) gräver upp en liiiiten liiiiten växt som det finns tusen av och istället placerar i hennes närhet, i hennes trädgård? Nä, jag förstår inte ditt resonemang. Berätta för mig VARFÖR jag skrämmer dig. "Sen, ni som pratar om att ''man klipper ju buskar och delar plantor hemma så varför inte i naturen?'' Jo, just därför!! För att naturen SKALL vara orörd, och växa just.. *trumvirvel*... NATURLIGT! Bingo! Den skall inte ''förbättras'' eller förändras på något vis, så enkelt är det, så såna ''argument'' håller inte." Jag förstår inte vad du menar med "naturen" och "naturligt". Anser inte du att människan är en del av naturen? Jag ser mig som en skogspixie som är en del av naturen lika mycket som något annat, så min påverkan är inte mindre naturlig än en duvas eller rådjurs. När det gäller min påverkan så är den ju så klart inte av den nedskräpande sorten eller så, utan mer att jag äter lite blåbär där, flyttar en sten här, gräver upp en liten planta där, går på en stig här och så vidare.
Anemone nebulosa
19-05-2011, 02:26
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 16:36)  När började man idka "skogsvård" i skogarna? Har du sett en orörd gammelskog? Det låter inte så. Jag vet att det finns stora skogsarealer som står "orörda". Och vad gäller skogsvård så jag tror att man har gjort det så länge människan har funnits till, men mer förr än nu, för precis som PMK, så verkar de flesta helst vilja se människan avskärmad från naturen. PMK pratade om skogarna som att de alla skulle få vara orörda gammelskogar, att mänsklig påverkan var bannlyst; ett sånt resonemang känns inte riktigt genomtänkt, för vi är också komna ur naturen och kan precis som en hare tugga i oss maskrosblad, som en mullvad gräva en grop i mullen eller som en fågel bygga en trädkoja - om vi så vill. Att förespråka att skogarna ska få stå där som orörda museum är väl mer ett tecken på hur avskärmad man själv känner sig från skogen och en indikation på bristande tro på att människans påverkan kunde vara annat än dålig. Att vilja bannlysa människan från skogen oavsett om hon är dålig för den eller inte, det argumentet håller inte.
Anemone nebulosa
19-05-2011, 02:35
CITAT (*Stintan* @ 18-05-2011, 16:36)  När började man idka "skogsvård" i skogarna? Har du sett en orörd gammelskog? Det låter inte så. Och ja, jag har vandrat i både gammelskogar och naturreservat. Jag älskar skogar.
Anemone nebulosa
19-05-2011, 03:01
Efter att ha följt den här tråden så har jag fått uppfattningen att det är en genomsyrande skam hos många, i att en del växter man har i sin trädgård har hittats - "snotts" - i skogen eller att ett litet skott har knipsats från nån (offentlig) plantering. De andra växterna då, har ni tänkt på hur de har kommit till? Köpta på en vinstdrivande plantskola för en dyr peng. Mången gång transporterad från Tyskland. Miljövänligt värre. Ursprungligen kommer allt från naturen. Men så fort människan organiserat en företagsverksamhet så är det plötsligt ok. Så fort ett område inte har varit skog sen en tid tillbaka och ni råkar bo i ett hus i det området så är det ok. Ni har ju inte huggit ner skogen där ni bor, ni är ju oskyldiga och har inte påverkat. Tror ni. Hade ni levt som ~skogsfolk å andra sidan så hade ni fått tillverka ert eget köksbord av trä från skogen eller skapat er permakulturträdgård i skogen, och gjort er påverkan. Där ni lever nu hade det varit skog eller äng om det inte varit för att människan kommit på att hon behövde någonstans att bo. Dessutom hittade hon på att man kunde "äga mark". Så ni påverkar, om än i passiv bemärkelse. Om ni tittade på allt det ni köper så skulle ni hitta mycket att verkligen känna skam inför, och den där lilla liljekonvaljen som jag kommer gräva upp om en vecka skulle blekna i jämförelse.
kolmask
19-05-2011, 06:23
CITAT (Nicoline @ 19-05-2011, 04:01)  Efter att ha följt den här tråden så har jag fått uppfattningen att det är en genomsyrande skam hos många, i att en del växter man har i sin trädgård har hittats - "snotts" - i skogen eller att ett litet skott har knipsats från nån (offentlig) plantering. De andra växterna då, har ni tänkt på hur de har kommit till? Köpta på en vinstdrivande plantskola för en dyr peng. Mången gång transporterad från Tyskland. Miljövänligt värre. Ursprungligen kommer allt från naturen. Men så fort människan organiserat en företagsverksamhet så är det plötsligt ok. Så fort ett område inte har varit skog sen en tid tillbaka och ni råkar bo i ett hus i det området så är det ok. Ni har ju inte huggit ner skogen där ni bor, ni är ju oskyldiga och har inte påverkat. Tror ni. Hade ni levt som ~skogsfolk å andra sidan så hade ni fått tillverka ert eget köksbord av trä från skogen eller skapat er permakulturträdgård i skogen, och gjort er påverkan. Där ni lever nu hade det varit skog eller äng om det inte varit för att människan kommit på att hon behövde någonstans att bo. Dessutom hittade hon på att man kunde "äga mark". Så ni påverkar, om än i passiv bemärkelse. Om ni tittade på allt det ni köper så skulle ni hitta mycket att verkligen känna skam inför, och den där lilla liljekonvaljen som jag kommer gräva upp om en vecka skulle blekna i jämförelse. Bra skrivet, håller helt med! Liljekonvaljerna som finns i handeln - var tror ni de kommer ifrån från början? Det är bara nån annan som snott dem i skogen och förökat dem, är det bättre då? Dessutom är det ingen i den här tråden som ställts sig positiv till att gå in i folks trädgårdar och sno växter eller frön. De flesta på det här forumet är nog generellt ganska måna om naturen, och kan klara av att plocka saker i det fria utan att för den skull störa eller förstöra. Man kommer ganska långt med sunt förnuft.
Eva i Skåne
19-05-2011, 06:37
CITAT (kolmask @ 19-05-2011, 07:23)  -Dessutom är det ingen i den här tråden som ställts sig positiv till att gå in i folks trädgårdar och sno växter eller frön. De flesta på det här forumet är nog generellt ganska måna om naturen, och kan klara av att plocka saker i det fria utan att för den skull störa eller förstöra. Man kommer ganska långt med sunt förnuft. Håller med
*Stintan*
19-05-2011, 11:32
Om människan nöjde sig med att vara en del av naturen och inte någon som tror sig ha rätt att stå över den skulle mycket vara vunnet.
Tulipanaros
19-05-2011, 11:51
CITAT (Nicoline @ 19-05-2011, 03:26)  vi är också komna ur naturen och kan precis som en hare tugga i oss maskrosblad, som en mullvad gräva en grop i mullen eller som en fågel bygga en trädkoja - om vi så vill. Att förespråka att skogarna ska få stå där som orörda museum är väl mer ett tecken på hur avskärmad man själv känner sig från skogen och en indikation på bristande tro på att människans påverkan kunde vara annat än dålig. Att vilja bannlysa människan från skogen oavsett om hon är dålig för den eller inte, det argumentet håller inte. Detta håller jag helt med om -- dock har det mycket lite, eller ingenting alls, att göra med det som numera kallas "skogsvård", och som de stora skogsbolagen sysslar med. Otaliga skogar är numera granplanteringar, och det kallas skogsvård. Helt OT, men i alla fall.
Lär vara OT-inlägget of the year men måste ändå få svara: Nicoline: Jag är en stor naturvän och en hängiven sportfiskare sen barnsben, och har således sett en hel del skog, av alla dess slag, och jag har rest i de smålänska ''skogsbruksskogarna'' likväl som jag låg och fotograferade vårskogarna runt Kiviks musteri nu i våras, bara för att fastslå att jag är allt annat än avskärmad från skog och natur.  Du verkar vara på rätt nivå trots allt, så nu skrämmer du mig inte längre, men uttalande som det jag citerade, skrämmer mig. Här där jag bor verkar folk vara av just den uppfattningen, att deras jobb dem gör på något vis gynnar den biologiska mångfalden (som enligt mig är A och O när man pratar om att gynna naturen över huvud taget) när dem röjer och river som dårar runt promenadstigarna här i skogarna. Dårar säger jag. Inte fan har dem nått skogsbruk här i dem skogarna, ändå skall folk in och peta. Slutligen måste jag bara säga att jag faktiskt gillade ditt synsätt på att man som människa är en del av naturen, visst.. i en perfekt värld kanske. Men vi har trots allt ställt oss utanför det darwinistiska systemet i princip helt och hållet, och har därför en mer ''leka gud'' roll än ''en del i kretsloppet'' då vi har så otroligt stor makt och inflytande på just detta kretslopp. Står nog fast vid mitt synsätt att naturen är naturen, och vi människor står utanför det systemet, faktiskt, mycket medveten om att de två möts och på många vis har ett dynamiskt samspel. Att man gräver upp några blommor, tar grenar, stenar eller liknande har jag dock aldrig nånsin haft något emot, och det har jag aldrig sagt heller?  Sunt förnuft, det är alltid det bästa. Är snarare av den uppfattningen att den minimala påverkan som vi naturälskare gör när vi är ute i naturen, vägs upp av det intresse som bildas och att man då blir mån om att värna om den fina natur och allemansrätt vi har!
VitMalva
19-05-2011, 22:49
CITAT (Kat @ 16-05-2011, 07:31)  Är du säker på att det är människor som tagit bären? En flock fåglar kan rensa en buske på nolltid. Det har hänt mig åtskilliga gånger när jag inte nätat. Jordgubbarna var faktiskt inte nätade, så det kan vara fåglar men vinbärsbusken stod bredvid tre andra som inte var länsade så det var nog inte fåglarna tror jag. Gräslöken var dessuton tvärt avklippt, dock bara halva "tofsen".
CITAT (merlin68 @ 18-05-2011, 16:20)  För mig är det mest "tvärtom". Istället för att ta växter så planterar jag växter från min trägård i skog och mark. Har inte hjärta att förpassa friska ungträd av ek, kastanj och lönn till komposten och då planterar jag dem i utkanten av en stor äng som ligger nära vårt hus. Eftersom vi har bott här i 8 år nu så börjar vissa av träden bli riktigt stora  Ja, så kan man ju också göra! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|