Full version: 1-årig sparrisplanta
charlotte_13
Planterade i våras ett antal ettåriga sparrisplantor. De har nu alla skjutit skott, tunna små sparrisar smile.gif Min fråga är hur jag sköter denna planta på bästa sätt för att så småningom får tjocka finna sparrisar.

Ska jag "skörda" dessa späda skott den skjutit? Läste någonstans att det gör plantan mer robust, stämmer det?
Vad jag sen förstår så klipper man ner hela plantan på hösten. Hur är det med gödsling, stämmer det med att man inte ska gödsla efter midsommar?
Tulipanaros
Nej, du ska *inte* skörda! De första åren behöver sparrisen växa till sig, och den blir starkare av att få utveckla sina skott och samla näring i lugn och ro. Om du skördar utarmar du den. Därför ska du inte heller klippa ner den förrän den har vissnat ner av sig själv. Jag brukar inte klippa bort de torra skotten förrän på våren, precis som med andra perenner. Gödsla fram till midsommar, och tillför gärna mullhaltigt material som håller jorden lätt. Och håll efter ogräset, i synnerhet det fleråriga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon