Eva-Helene
Vad jag kan se så har det inte satts upp någon stödmur. Om det rasar så är några fina syrener i farozonen sad.gif Både grannens och vår tomt har en rejäl lutning och som högst är utfyllnaden omkring 2 meter!
Någon som vet vad som händer ifall det rasar in på vår tomt, visst måste väl grannen bli ersättningsskyldig för de skador som blir på våra träd och buskar då? Eller entreprenadfirman...

Dessutom har grannen (eller nån) i samband med detta slitit loss stålwire och en kabel som var fäst i bägge hus (tunn, med 2 blå, 1grön och 1 vit...har ingen aning om vad den är till). Nu hänger och dinglar kabeln och wiren i vårt hus. Jag blir så sur...men drar mig för att gå över och prata med grannen. Suck! Vill veta vad jag har för rättigheter först och vet inte vart jag ska hämta den informationen...annat än på detta eminenta forum wink.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva-Helene @ 23-05-2011, 17:06) *
Vad jag kan se så har det inte satts upp någon stödmur. Om det rasar så är några fina syrener i farozonen sad.gif Både grannens och vår tomt har en rejäl lutning och som högst är utfyllnaden omkring 2 meter!
Någon som vet vad som händer ifall det rasar in på vår tomt, visst måste väl grannen bli ersättningsskyldig för de skador som blir på våra träd och buskar då? Eller entreprenadfirman...

Dessutom har grannen (eller nån) i samband med detta slitit loss stålwire och en kabel som var fäst i bägge hus (tunn, med 2 blå, 1grön och 1 vit...har ingen aning om vad den är till). Nu hänger och dinglar kabeln och wiren i vårt hus. Jag blir så sur...men drar mig för att gå över och prata med grannen. Suck! Vill veta vad jag har för rättigheter först och vet inte vart jag ska hämta den informationen...annat än på detta eminenta forum wink.gif

Kabeln är förmodligen telefon. Tuka som det kallas med en fyrskruv vit-blå-turkos-violett. Har du fortfarande fungerande telefon kanske grannen saknar. biggrin.gif Beträffande utfyllnaden så är grannen ansvarig och går att stämma, dock först efter något hänt. Annars kan man snacka med kommunen som kan åka dit, man får inte justera marken för mycket utan tillstånd. Åtminstone inte på planlagt område.
ingrid fuxwall
Det finns ingen möjlighet att få till stånd ett samtal med grannen? så att Ni kan prata om problemen på ett vettigt sätt
Myosotis
Tycker att du absolut ska prata med grannen först innan du eventuellt ringer kommunen eller nån. De kanske bara inte har tänkt på det. Hoppas dina syrénbuskar klarar sig!!

CITAT (Gossen Ruda @ 23-05-2011, 17:14) *
Kabeln är förmodligen telefon... Har du fortfarande fungerande telefon kanske grannen saknar...

Där har vi förklaringen till att min telefon krånglar! Jag som trodde det var åskan, och så var det Eva-Helenes granne. wink.gif
Peztis
För att göra större marknivåändringar (över halvmetern eller så) så kräver nog de flesta kommuner marklov. Kolla vad det står på din kommuns hemsida om det.

Det trista är ju om de redan har börjat, du kontaktar kommunen för att kolla om de har lov och de inte har det... då lär det inte bli mycket till grannsämja... Men å andra sidan så får de ju inte utsätta andra för fara eller förstöra för sina grannar.

Ibland undrar man hur folk tänker - eller inte tänker...
Piccante
En såpass stor schaktning borde kräva bygglov speciellt om de inte har tillräcklig tomt att tippa massorna på (om det riskerar att falla ned på er tomt).
Ralf
CITAT (Peztis @ 23-05-2011, 20:58) *
För att göra större marknivåändringar (över halvmetern eller så) så kräver nog de flesta kommuner marklov. Kolla vad det står på din kommuns hemsida om det.

ja nu kan jag inte lagtexten utantill med vad jag minns ÄR markförändringar alltid bygglovspliktiga! Grannen gör alltså troligtvis en lagvidrig grej.
Anma
Grannen kanske har skaffat bygglov?
mamamaggan
Men då hade de väl fått riktlinjer att följa ?

Vid vår sommarstuga ska en av grannarna gräva ner en septitank . Det finns inte tillräckligt utrymme där det är bästa platsen att gräva ner den för att den ska hamna 4 meter från vår tomtgräns.

Grannen fick veta av kommunen att han skulle ha tillstånd från oss för att få gräva ner den där . Man får inte göra vad som helst på sin tomt utan att tänka på sina grannar och i förekommande fall ha tillstånd från dem.

Jag skulle i alla fall höra med kommunen vad som gäller , man kan fråga rent generellt och behöver inte prata om ett specifikt fall.
KatteLatte
Dokumentera med bilder så du kan påvisa eventuella skador ifall det skulle gå illa och de skulle råka förstöra nåntnig för dig.

Prata med grannen, och/eller de som utför jobbet om ifall du är orolig att det rasar ut nånting på din tomt. Anteckna efteråt, så du har bätre chans att kunna visa att du faktiskt har påtalat din oro, ifalld et skulle gå så långt spm att bli en ersättningsfråga.

Prata med kommunen och fråga de om vad som gäller
*Stintan*
Tror inte någon får ändra marknivån vid tomtgräns utan byggnadslov och grannens medgivande. Kolla med byggnadsnämnden i din kommun vad som gäller.
Gossen Ruda
Jag har bara en uppmaning: Agera! Antingen genom att prata direkt eller ta kontakt med kommunen. Det är bättre att ta lite försämrad grannsämja än att gå och vara arg på sig själv i långa tider för att man inte agerade. Det är dock typiskt svenskt att inte vilja bråka men det utnyttjas för ofta av mer eller mindre hänsynslösa typer. Var osvensk! smile.gif
Aqvakul
Instämmer med tidigare inlägg: Kolla upp med kommunen vad som gäller, dokumentera, kommunicera din oro till grannen...
Överbölingen
1975 ff var grannen fotbolls idiot. Skulle i ett sluttande område ha plan tomt. vår tomt lutade 2 m på 29. För att slippa bråk, på den tiden var inte tomt- och trädgård av större intresse så fick han hållas. Både med häckval och idé om ny häck 1988. Den senare som normalt är en av de mest kraftfullt växande häckarna Syringa hungaria 'Odensaliensis' börjar först nu se ut som en häck när naturen har jämnat sluttningen mot sagda granntomt. Sonen som numera äger huset och grannens sonsom ocksåägerhuset numera, är goda vänner och med tiden blir det nog en riktig häck. Det var tillsammans med honom som jag planterade häcken i oktober 1988. Med muntra till rop av vår amerikanska dotter med –bra at ni workar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon