Bortglömd kanske inte är rätt ord, förträngd är kanske bättre. Kirskålen hade fått fotfäste och även spridit sig utanför. Jag hade lite funderingar om vad som skulle göras för det var inte bara kirsen som ställde till det. Rabatten var en djungel av kirs, Rudbeckia laciniata, rosenflockel, praktlysing, astilbe, riddarsporre och några till. Lite Rudbeckia flyttade jag bort förra året så nu blev det dags för resten. Jag hade nu insett att det inte gick att rädda det mesta utan jag sparade astilben och rensade bort så mycket kirs och annat det gick. Den är ju tacksam för rotstockarna går nästan att bryta itu hur mycket som helst för att pilla ut kirsrötter. Riddarsporrarna rensades men sen åkte resten i komposten. Det var ett slit men det gick och så här blev det. Allt är inte klart men det kvarvarande är acceptabelt.

Lite bättre. Nu får den rabatten ligga i träda för att kunna plocka all kirs som överlevt massutrotningen. Nästa projekt, att mota bort höstsolrosen som invaderar en annan astilberad. Här är jag halvvägs

Färdig. Även aklejrutan är bortflyttad.

Allt är inte ogräsrensning, här håller trädgårdsirisen på att skicka upp blomställningar, 5 st blir det.

Sen funderar jag på om jag skall ta vara på julrosens frö. Kunde vara kul att testa.

Så här blommade den en månad tidigare. Långt från jul men vad gör det?

Komplettetrat lite, irisen kom inte med av någon anledning.