Sidor: 1, 2
Mårbacka
CITAT (Anja Danmark @ 06-06-2011, 13:35) *
Ikke hvis man kun bliver syg ved at spise dem - men der er faktisk også en medarbejder på stedet, der er blebet syg.

Men det er jo herligt, hvis de har lokaliseret smittekilden - så kan grønsagsavlerne få solgt deres afgrøder igen!

mvh
Anja

Önska jag kunde ditt språk så jag förstod vad du skrev.

Hursomhelst, det jag menar, om arbetarna har så mycket virus på händerna, hur kan det komma sig att det blir epidemi för oss och inte för dem är vad jag undrar, och att arbetarna inte är sjuka vid arbetet.
Piccante
CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 14:05) *

Hursomhelst, det jag menar, om arbetarna har så mycket virus på händerna, hur kan det komma sig att det blir epidemi för oss och inte för dem är vad jag undrar, och att arbetarna inte är sjuka vid arbetet.

EHEC är en bakterie och inte ett virus. Bakterier förökar sig genom delning och om vi teoretiskt tänker oss att kreatursgödsel (vanlig smittkälla) kom i kontakt med bönorna när de skördas så är det inte säkert att bakterierna tillväxer när de rensas och lagras. Förmodligen blev det en gynnsam miljö för bakterierna förs när bönorna lades i blöt för att groddas. Sen måste man få i sig bakterierna för att bli sjuk. De restauranganställda var kanske hygieniska och använde latexhandskar när de beredde maten men när man åt av de färdiga groddarna så blev man sjuk.
Myosotis

Det är väl inga problem att läsa danska.
Rihane

//.....klippt

Var det en vädjan till oss andra att översätta?
Isf, så här förstod jag texten:

"Inte konstigt om man bara blir sjuk av att äta dom, men det är faktiskt också en medarbetare på stället, som har blivit sjuk.
Men det är ju härligt om dom lokaliserat smittkällan, så att grönsakshandlarna kan sälja sina grödor igen."

Huggorm
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 04-06-2011, 15:18) *
Eller varför måste folk klämma på alla tomater när dom sen köper en (1 !)
Elisabeth

Samma med äpplen och många andra frukter, folk står och vänder och vrider på mängder av äpplen innan de hittar ett de vill ha. Köper man äpplen kanske man har tio personers handsmuts på det. Och det är fortfarande många, många som inte ens orkar tvätta händerna efter toalettbesök. Jag har till och med gjort iakttagelsen att de som fingrar längst på frukten också är de som ser ut att ha den sämsta personhygienen.
Mårbacka
CITAT (Myosotis @ 06-06-2011, 15:36) *
Det är väl inga problem att läsa danska.

Jag förstod inget nej.

CITAT (Rihane @ 06-06-2011, 16:34) *
Var det en vädjan till oss andra att översätta?
Isf, så här förstod jag texten:

"Inte konstigt om man bara blir sjuk av att äta dom, men det är faktiskt också en medarbetare på stället, som har blivit sjuk.
Men det är ju härligt om dom lokaliserat smittkällan, så att grönsakshandlarna kan sälja sina grödor igen."

Vad bra att du kunde översätta, där ser man.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Dom första provsvaren av groddorna var negativa...... Nu återstår ca 10-15 provsvar
anncharlotte
CITAT (Christa @ 02-06-2011, 14:56) *
Jag tvättar händerna så mycket så dom blir uttorkade men när det gäller mat så undrar jag ibland om man kan vara FÖR noga. Självklart är jag noga med kyckling och EHEC vill jag ju inte heller bli smittad av men jag har en kompis som är supernoga och en som är väldigt slarvig och dom var på restaurang tillsammans. Dagen efter blev den noggranne kompisen så magsjuk så han fick läggas in på sjukhus med dropp medan den slarvige bara blev lite orolig i magen.

Om man aldrig utsätts för dåliga bakteri i någon form så kanske man får dålig motståndskraft mot elaka bakterier. Det sägs ju att det tar minst ett halvår efter en antibiotikabehandling innan man får normalt immunförsvar igen.

Skulle vara intressant om någon vet något om detta.

När det gäller EHEC utbrottet så tycker jag det vore konstigt om smittad kommer från något annat land när det bara är dom som varit i Tyskland som blivit smittade. Spanska odlare borde väl sälja till andra än tyskar. Om inte annat så borde de äta av sina egna produkter.

Nej jag vet egentligen inget om detta, men jag tror lite som du. Jag jobbar med mat och är på jobbet supernoga, vill naturligtvis inte riskera något där och tvättar mina händer så ofta jag kan, tvättar alla grönsaker och gör över huvud taget allt jag har fått lära mej att man ska när man handskas med livsmedel.
Men privat är jag inte lika noga, jag kan ha mat framme ganska länge och sen äta den, är inte lika noga med handtvätt od. Är jag på semester är jag ofta i Indien, magsjukornas paradis med andra ord.
Jag är helt urkass på att använda handsprit, tvättar mina händer i handfaten på restaurangen och använder mej gärna av den handduken som hänger där till allmänt bruk, äter med händerna när jag blir bjuden, inte alltid att det finns tvättmöjligheter där mm. Och jag blir aldrig sjuk.
Dricker dock aldrig vattnet, och är lite försiktig med kalla rätter, undviker gärna buffeér.
Myosotis
CITAT (Mårbacka @ 06-06-2011, 20:42) *
Jag förstod inget nej.

Nähä okej, det trodde jag alla svenskar gjorde. Enstaka ord kanske som man inte förstår men det ger sig när man tittar på sammanhanget.
Christa
Är det någon som vet om alla smittade har ätit på restaurang eller om någon blivit smittad när dom köpt något i affären och ätit hemma?

Dom visade på nyheterna igår att mängder av grönsaker måste kasseras därför att folk inte köper dom. Jag förstår inte varför.

Vi köper ekologiska tomater från Spanien. Ingen har ju blivit smittad i något annan land än Tyskland. Vi sköljer dock lite noggrannare än tidigare även om vi alltid varit noga med det.

Jag skriver som tidigare i tråden. Varför skulle smittan komma från något annat land när alla blivit smittade i Tyskland?
*Stintan*
Varför köper du tomater från Spanien när det finns svenska? En fråga i största allmänhet eftersom jag inte fattar varför man inte handlar närodlat när det finns gott om det.

Att folk inte tänker rationellt är ju helt uppenbart när man hör att odlarna måste kassera grönsakerna.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 09-06-2011, 12:11) *
Varför köper du tomater från Spanien när det finns svenska? En fråga i största allmänhet eftersom jag inte fattar varför man inte handlar närodlat när det finns gott om det.

Att folk inte tänker rationellt är ju helt uppenbart när man hör att odlarna måste kassera grönsakerna.

Vi har inte hittat några svenska än som är ekologiskt odlade. Så fort dom är klara så köper vi både gurkor och tomater från odlare i trakten.

Hoppas inte detta svar gör att huvudfrågan i mitt inlägg försvinner i hanteringen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag köper varka spanska eller holländska grönsaker nu, men inte heller tyska.

Vi äter ju ofta en blandad sallad till maten men inte nu. I förrgår gjorde jag en gurksallad av svensk gurka, måste helt enkelt ha sallad.....

Christa många har blivit smittade hemma, dom flesta.

Dom första EHEC bakterier dom hittade va ri spanska gurkor. Det var visserligen inte samma bakterier som dom svår sjuka har, men i alla fall. Jag vill inte ens ha lindrig EHEC

Svenska tomater har inte jag heller sett, tittade förut hos COOP. Men gurkor och sallad finns det och lite till...

Elisabeth
Christa
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 09-06-2011, 13:32) *
Jag köper varka spanska eller holländska grönsaker nu, men inte heller tyska.

Vi äter ju ofta en blandad sallad till maten men inte nu. I förrgår gjorde jag en gurksallad av svensk gurka, måste helt enkelt ha sallad.....

Christa många har blivit smittade hemma, dom flesta.

Dom första EHEC bakterier dom hittade va ri spanska gurkor. Det var visserligen inte samma bakterier som dom svår sjuka har, men i alla fall. Jag vill inte ens ha lindrig EHEC

Svenska tomater har inte jag heller sett, tittade förut hos COOP. Men gurkor och sallad finns det och lite till...

Elisabeth

Men ingen har ju blivit smittad i Sverige och det borde väl räcka att skölja ordentligt? Risken att bli smittad här är väl varken större eller mindre nu än tidigare. Det finns ju alltid en viss risk. Sverige är väl inte fritt från EHEC?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon