Full version: Sen plantering
j0sefine
Jag kommer att byta lägenhet 1/7 och därmed få tillgång till trädgård. Av min hyresvärd kommer jag att få några pallkragar som jag tänkte odla i. Min tidigare erfarenhet är helt begränsad till fönsterodling. Jag undrar därmed om det är för sent för det mesta och jag helt bör vänta tills nästa år, eller om det finns något ätbart som hinner utvecklas innan vintern. Jag bor i Skåne, och den här lägenheten ligger inte i en kuststad i fall det spelar någon roll.

Vad skulle ni ha planterat?
Preussen
sockerärtor, rödbetor, bönor av diverse olika slag. dill, grönkål.

i slutet av juli kan du så asiatiska bladgrönsaker.
Åsa, mälardalen zon 2
O vitlöken kan stoppas ner i nov.

ev. kan sommarsquash funka jag direktsådde ett år vid midsommar och det hann bli skörd här i mälardalen i skåne brukar man ju kunna odla längre på hösten så det borde funka där med.
katah
Rättika i slutet av juli!

Det är faktiskt riktigt gott och fungerar som potatis.
Men den ska sås först i slutet av juli INTE tidare!
j0sefine
Tack så mycket för alla råd!

Bönor - bör jag förkultivera dem inomhus från nu till då jag får den nya lägenheten? Då får de ungefär en månads extra växttid, är detta nödvändigt?

Morot - jag har en morotssort (karottmorot, en liten rund grej) som tydligen skall vara mycket snabbväxande, men det står att man ska plantera den tidigt. Går det att plantera snabbväxande morot i juli och fortfarande få normal skörd, eller finns det risk att den bara går i blom?
Preussen
CITAT (j0sefine @ 30-05-2011, 11:19) *
Tack så mycket för alla råd!

Bönor - bör jag förkultivera dem inomhus från nu till då jag får den nya lägenheten? Då får de ungefär en månads extra växttid, är detta nödvändigt?

Morot - jag har en morotssort (karottmorot, en liten rund grej) som tydligen skall vara mycket snabbväxande, men det står att man ska plantera den tidigt. Går det att plantera snabbväxande morot i juli och fortfarande få normal skörd, eller finns det risk att den bara går i blom?

här nere på kontinenten kan du så bönor direkt på friland. jorden skall bara ha rätt temperatur och du kan utgå från att den har det nu.
j0sefine
Jag tänkte på utvecklingstiden. Det finns ingen risk att det inte blir någon skörd alls på grund av tidsbrist om det planteras i början av juli?
Christa
CITAT (j0sefine @ 30-05-2011, 19:57) *
Jag tänkte på utvecklingstiden. Det finns ingen risk att det inte blir någon skörd alls på grund av tidsbrist om det planteras i början av juli?

Det brukar stå sådd 15 maj - 15 juni på påsarna. Du kan ju så dom inne den i mitten på juni så har de i alla fall hunnit gro och kanske få sina första blad. För tidigt inomhus kan göra att dom blir veka och känsliga.

Sallat, ruccola och andra bladväxter är det som jag skulle satsat på om jag bara hade några pallkragar. Det ger snabb och säker skörd och bladgrönsaker är dom grönsaker som förlorat mest i näringsvärde när du köper dom i affären.

Färska bladgrönsaker innehåller mer c-vitaminer och folsyra än dom du köper i affären. Dom är ju finare och krispigare också. Det ger mycket per kvadratmeter.

Bönor är ju också bra men ta en låg sort med snabb utveckligstid. Kokta bönor som inte varit frysta är verkligen en läckerhet och ekologiska sådana har jag aldrig sett i affären.
j0sefine
Tack! Har hittat en bönsort som är lägre än de jag tittade på innan, det var ett mycket bra tips som jag inte hade en tanke på.

Tänker odla oerhörda mängder sallatsgrönt. Jag har några lådor i fönstret nu och får tillräckligt för en liten sallad till varje måltid. Smaken är fullständigt annorlunda än köpt sallatsgrönt, aldrig igen om jag fortfarande har chansen att odla eget!
Christa
Kom på en sak till som man kan odla sent om du får plats över. Låga sockerärter. Man skördar skidorna platta.

Jag har haft Pak choi i pallkrage. Jag satte dock mina på våren. Provade på eftersommaren ett år men det blev inget med dom. Sätter man dom nu kan dom gå i blom. Vet inte när man tidigast kan sätta dom för att få höstskörd. Jag tyckte dock inte dom var goda men min sambo gillade dom.
Christine D
Förutom bönor och sånt kan du alltid så rädisor, tar lite plats och ger skörd snabbt! Dessutom superenkelt att odla + billigt!
Hälsningar, Christine
j0sefine
Hur sent på hösten kan man plantera rädisor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon