Majjijann
Jag har drivit upp gurkplantor från frö. Så länge jag hade dem inne växte de så det knakade. Planterade ut dem 11 maj och de såg fortfarande fina ut.

Ett par dagar senare ser jag att plantorna ser lite vissna ut, bladen hänger och de små gurkorna som kommit har blivit lite mjuka. Jag trodde det berodde på att det blivit för varmt i växthuset. Har ett litet växthus där det lätt blir lite väl varmt, hade dessutom glömt öppna dörren en dag.

Två plantor såg fortfarande fina ut och fortsatte växa, den ena har nu en gurka på nära 20 cm. Den andra plantan ser lite trött ut, några av gurkorna på den är mjuka och en gurka växer halvt. Ena änden av gurkan ser så där skrumpen ut och växer inte, medan andra änden av samma gurka växer som den ska. De två plantor som såg värst ut från början fick jag slänga ut, de växte inte och gurkorna var fortfarande små och mjuka.

Vad är felet? Värme, kyla, vatten, torka, ljus, näring, ...?

Tycker jag testat allt nu, men det verkar som jag inte ska odla gurkor.
rosita
Avhärdade du dem innan du planterade ut dem i växthuset? Skuggar du dem något där de står? Har du värme i växthuset? Gurkor vill inte ha kallare än 13-15 grader.
Majjijann
Avhärdning - nja. Det brukar jag strunta i. Sätter ut dem när det är lagom varmt på dagarna istället. Fast veckan innan hade jag balkongdörren öppen hela dagarna och plantorna stod precis i dörröppningen, så lite vind och varierande temperatur fick de känna på.

Skugga - nej. Växthuset är av kanalplast, så solen blir inte riktigt lika direkt brännande som genom glas. Ett träd skuggar mitt på dagen då solen är som mest brännande.

Värme finns inte i växthuset. Temperaturen har varit nere på 7 grader nattetid någon gång, men oftast har den legat runt 10.

Det låter som att jag kan ge upp gurkor. Har nog inte tålamod med såna känsliga växter.
Åsa, mälardalen zon 2
Du är inte dålig på att odla bara för snabb och otålig. Gurka mår dåligt av temperaturer under +15C, i oisolerat växthus är 1mån senare plantering än din nog att rekommendera. 11maj är på tok för tidigt ifall det är så låga temperaturer
Christa
Jag hade växthus i 16 år och odlade gurka varje år. Inte en planta dog på alla åren och jag var alltid ganska sen med att plantera ut dom.

En granne planterade alltid ut sina tidigt men så var det plantor som dog för honom nästan varje år.

Grejen är att man knappast tjänar något på att vara tidig med gurkor. Det blir ändå ingen fart på dom innan det blir sommar och när det väl blir varmt så växer dom så fort så att de som satts ut sent ändå växer ifatt.

När det är kallt ute så är de väldigt känsliga för att få vatten på rothalsen så skall man vattna en bit ifrån stjälken. Min tidiga granne satte dom till slut i plastkrukor utan botten och planterade dom med kruka och allt. Då stack krukan upp kanske 5 cm ovanför jorden och han vattnade utanför krukan. Då överlevde de i alla fall.
Majjijann
Tack! Du har så klart alldeles rätt. Jag är en mycket otålig människa tongue.gif

Men nu vet jag till nästa år. Plantera ut sent.

Just i skrivande stund har jag 11 grader i växthuset, så utplantering framåt midsommar hade väl varit att föredra...
Shabbadang
När det är kallt så blir det också fuktigt i växthuset och en bra grogrund för svampar. Kan tänka mig att de har drabbats av rothalsröta, speciellt om du har vattnat nära plantan.
Christa
CITAT (Majjijann @ 02-06-2011, 11:17) *
Tack! Du har så klart alldeles rätt. Jag är en mycket otålig människa tongue.gif

Men nu vet jag till nästa år. Plantera ut sent.

Just i skrivande stund har jag 11 grader i växthuset, så utplantering framåt midsommar hade väl varit att föredra...

Jag brukade plantera ut mina ca 20 maj. Midsommar är ju lite sent om man inte bor långt norr ut. Är det ovanligt kallt kan man ju vänta lite men jag har inte vänta så länge som till midsommar.

Men som sagt är det kallt så bör man vara extra försiktig med att vattna för nära och man kan ju ha en vattenkanna inne i växthuset eller inomhus så att vattnet inte är kallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon