susanne-79
31-05-2011, 20:51
Hej!
Var en vecka på Peloponessos förra sommaren och hade där fri tillgång till köksträdgård. Där kunde vi skörda lite småludna, grågröna blad från en knappt meterhög buske som vi sedan kokade i saltat vatten och åt med olivolja och pressad citron. Tror det var en väldigt välkänd sidorätt från trakten... Busken gav otrolig avkastning, det var bara att nypa av när vi behövde.
Nu till saken - vet någon vad detta var för växt, och går den att odla i Sverige? Var riktigt gott och kändes dundernyttigt!
susanne-79
31-05-2011, 21:40
Nej, inte salvia - bladen var mycket större och ganska storflikiga, lite som små lönnlöv typ... Och inte så ludna som salvia.
Platinum
01-06-2011, 06:10
Kanske vlita (amaranth)?
susanne-79
01-06-2011, 08:43
Ja, vlita var det! Tack! Och den var visst inte så flikig som jag mindes...
Nästa fråga var ju om den gick att odla här. Googlade lite och det verkar tyvärr som om det bara fungerar i växthus. Någon som har erfarenheter?
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2011, 08:53
Nej man behöver inte växthus jag har odlat flera olika ätliga amarantsorter på friland här MEN man måste förkultivera plantorna.
(finns även amaranter med fina blommor som man kan hitta i sommarblomsplanteringar men man brukar förkultivera dem med)
susanne-79
01-06-2011, 09:14
Efter en massa sökande hittade jag detta!
Vlita verkar vara en sorts målla - och då ska det väl gå att odla på friland?
Taget från Runåbergs fröer´s sida;
Trädgårdsmålla
Artiplex hortensis och Chenopodium giganteum
Mållorna vi odlar tillhör samma familj, men olika släkten. Atriplex eller Chenopodium. Det första har enkönade blommor, medan det andra har tvåkönade.
Mållorna betraktas idag av många som ogräs, men genom historien har de spelat en mycket stor roll som föda både åt människor och djur.
Ursprungligen kommer mållorna från saltstäppsområden och havsstränder, men har genom årtusenden anpassat sig till de flesta områden i den tempererade zonen där vissa arter har följt i människans fotspår. De har använts både som mycket näringsrik mat och viktig medicin och odlats i ganska stor omfattning innan spenaten kom och trängde bort en stor del av odlingen.
Mållorna innehåller de flesta näringsämnen vi behöver. Järn, kalcium, vitamin C och A är några som mållorna är välförsedda med.
De odlade arterna av målla, främst trädgårdsmålla och lungrot trivs bäst i en fuktighetshållande, näringsrik jord med ett högt pH-värde. Där kan de bli mer än meterhöga och ge ett överflöd av blad.
Läs mer om samplantering under spenat.
SÅDD: Så på våren när jorden blivit lite uppvärmd och sedan i omgångar fram till juli, ca. 1 cm djupt. Låt inte sådden torka ut.
AVSTÅND: Ge plantorna mellan 20 och 50 cm i raden och håll minst 50 cm mellan raderna.
SKÖRD: Knipsa eller klipp av blad allteftersom. Toppas plantan, bryter nya grenar fram som i sin tur toppas. Får den inte gå i blom, kan mållan skördas hela sommaren. Efter ev. blomning sprider sig fröna med vinden. De övervintrar lätt och tidiga, självsådda vårplantor är en av de första delikatesserna från trädgården. De smakligt milda bladen används råa i sallader och på mackor. Också tilllagade i soppor, stuvningar, grytor, fräs, pajer etc.
FRÖ: Artiplex ca. 150 frön/g. Chenopodium ca. 500 frön/g. En portion sår 5-10 meter.
Tack Åsa!
Har du någon aning om vilken amaranth som är- eller som är mest lik den grekiska?
Åsa, mälardalen zon 2
01-06-2011, 10:04
Nej det är ingen målla trots att den har det svenska namnet mållamarant Amaranthus blitum L. och det smakar inte likadant, mållorna smakar spenat
Synonymer och övriga botaniska namn:
Amaranthus ascendens Loisel.
Amaranthus lividus L.
Amaranthus oleraceus L.
Trädgårdsmållan är dock mycket mer odlingsvärd än amaranther tycker jag eftersom man kan äta den rå med (späda blad) och spenatsmaken är utsökt.
Christa
02-06-2011, 13:47
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 01-06-2011, 11:04)

Nej det är ingen målla trots att den har det svenska namnet mållamarant Amaranthus blitum L. och det smakar inte likadant, mållorna smakar spenat
Synonymer och övriga botaniska namn:
Amaranthus ascendens Loisel.
Amaranthus lividus L.
Amaranthus oleraceus L.
Trädgårdsmållan är dock mycket mer odlingsvärd än amaranther tycker jag eftersom man kan äta den rå med (späda blad) och spenatsmaken är utsökt.
Smaken är ju som baken så jag undrar lite om vad man kan jämföra med. Jag försökte ju med Malabarspenat men tyckte inte alls om den. Lite syrlig och slemmig tyckte jag.
Späda plantor av vanlig ogräsmålla har jag kokat i år och tyckte den var god.
Hur stor skall trädgårdmålla vara när man skördar dom? Kommer dom tidigare än Mangold?
Du skriver att man kan äta dom råa men är det inte oxalsyra i målla? Kanske bara innebär att man inte skall äta för mycket?
CITAT (susanne-79 @ 01-06-2011, 09:43)

Ja, vlita var det! Tack! Och den var visst inte så flikig som jag mindes...
Nästa fråga var ju om den gick att odla här. Googlade lite och det verkar tyvärr som om det bara fungerar i växthus. Någon som har erfarenheter?
Har du listat ut vilken amarant det var?
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2011, 20:01
Det är lika mycket oxalsyra i rå målla som det är i babyspenaten man köper i matbutiken och har i sallad + man har kommit fram till att det är väldigt lite oxalsyra och det nyttiga i växten överväger.
Trädgårdsmålla sås samtidigt som mangold, växer något snabbare dock. De blad man äter råa är de som är späda och bara några centimeter de blad som blir större och grövre tillagar man. Växten klarar flera nedklippningar, låter man den vara blir den runt 1-1,5m blommar, frösår sig rejält så man får hundratals småplantor i landet året efter = helt onödigt köpa frö varje år.
Christa
02-06-2011, 20:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-06-2011, 21:01)

Det är lika mycket oxalsyra i rå målla som det är i babyspenaten man köper i matbutiken och har i sallad + man har kommit fram till att det är väldigt lite oxalsyra och det nyttiga i växten överväger.
Trädgårdsmålla sås samtidigt som mangold, växer något snabbare dock. De blad man äter råa är de som är späda och bara några centimeter de blad som blir större och grövre tillagar man. Växten klarar flera nedklippningar, låter man den vara blir den runt 1-1,5m blommar, frösår sig rejält så man får hundratals småplantor i landet året efter = helt onödigt köpa frö varje år.
Jag har faktiskt undrat över babyspenaten och inte vågat äta den. Har frågat Livsmedelsverkets upplysningstjänst om oxalsyra flera gånger och fått olika svar varje gång. En kvinna svarade att man skulle undvika att äta mjölkprodukter tillsammans med oxalsyra. Tror det bildas oxalater när kalcium och oxalsyra kommer i kontakt med varandra. Kan orsaka njursten.
Har du också fått dina uppgifter från Slv?
Smakar trädgårdsmålla som svinmålla?
susanne-79
02-06-2011, 21:46
Christa - Om jag har listat ut vilken amarant det var?
Nej, det har jag väl egentligen inte men på många sätt verkar praktmållan stämma. Den har samma flikiga bladform som jag mindes, men de grekiska bladen hade inte den röda färgskiftningen alls.
Är riktigt förvirrad av alla mållor och amaranter som på vissa sidor är samma, andra inte. Har hur som helst blivit grymt sugen på att odla praktmålla nästa år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.