|
Nu vill jag veta vad krackat singel är för nåt!!
gammelnalle
02-03-2004, 21:11
CITAT (Berith @ 02-03-2004, 20:48) Nu vill jag veta vad krackat singel är för nåt!!  nyfiken i en strut!!! "eller slå sönder till mindre molekyler (kracka). " singel behöver inte vara ensam!!! inte för att du har frågat mig, men jag tolkar det som stendamm... dvs krossat grus!!! men jag kan vara ute och cykla, det har jag gjort förr....
 Nu har jag lärt mej - igen! - att man vet ingenting förrän man tagit reda på om man vet nåt eller inte. Jag trodde alltså i min enfald att ordet kracka var ett påhittat ord, det låter lite svengelskt. Men så var det ju inte! Har slagit upp det och i min ordbok står så här: Kracka - sönderdela genom krackning Krackning - värmeprocess genom vilken organiska ämnen med stor molekylvikt sönderdelas till mindre (t.ex. vid bensinframställning) Krackat singel handlar alltså om den ensamma killen på bensinmacken!
gammelnalle
03-03-2004, 06:45
CITAT (Berith @ 03-03-2004, 06:23) Krackat singel handlar alltså om den ensamma killen på bensinmacken! :unsure: ;) Berit !! Vofför lyssnar du inte på mig?? det var ju det(nästan) jag sa: "men visst kan det kännas som man har krackat sig genom en stenkross... " ps, jag visste inte heller vad kracka/d/t var förrän jag började leta...) DS
CITAT (gammelnalle @ 03-03-2004, 06:45) Berit !! Oj Rammelkalle! Menar du mej? Vill bara pepåka att jag stavar mitt namn Berit h - gärna uttalat med den mjuka suck som bokstaven H ger....
CITAT (Berith @ 03-03-2004, 06:58) CITAT (gammelnalle @ 03-03-2004, 06:45) Berit !! Oj Rammelkalle! Menar du mej? Vill bara pepåka att jag stavar mitt namn Berit h - gärna uttalat med den mjuka suck som bokstaven H ger....   Tack för dagens godaste skratt!!! Man kan känna sig hur småvissen som helst men efter att man loggat in här dröjer det inte länge innan man sitter och skrattar högt vid datorn! Ni är bara för härliga!
Maria i Helsingborg
03-03-2004, 10:54
Används inte ordet "krackelerat" på svenska (eller är det bara danska)???? Har er slutledningsförmåga blåst iväg med marsvinden?
CITAT (gammelnalle @ 02-03-2004, 21:11) singel behöver inte vara ensam!!! Nej just det! Och det var ju det som den här tråden handlade om från början - Boråstjej är singel men vill inte vara ensam. Eller har jag fattat fel nu igen??
gammelnalle
03-03-2004, 15:54
CITAT (Berith @ 03-03-2004, 06:58) CITAT (gammelnalle @ 03-03-2004, 06:45) Berit !! Oj Rammelkalle! Menar du mej? Vill bara pepåka att jag stavar mitt namn Berit h - gärna uttalat med den mjuka suck som bokstaven H ger....  alla verkar inte gilla att vi skämtar , så ta det lilla lugna!!! Och förlåt mig BeritH ... ingen höjdare att inte få sitt namn rätt... "Nej just det! Och det var ju det som den här tråden handlade om från början - Boråstjej är singel men vill inte vara ensam." Ja vart tog hon vägen???? Fick hon napp??? Eller dök hon upp i annan skepnad förkädd till skaraborgare.... mystiken tätnar.... Färgen på uthuset har krackelerat så det blir väl att fixa det åså... Vad mycket värre är , är att marsvinden tog ett av fönstren på mitt växthus....(och `på TAKET) Hur skall det gå, hur skall det sluta. Vänligen eder Rammelkalle
*Boråstjej*
03-03-2004, 20:57
Tänk vilka vändningar saker kan ta. Singel... Nå jag har singelgångar och uppfart med singel. Vilket är fruktansvärt opraktiskt eftersom det gärna växer upp ogräs i den och när man skottar snö så är det lätt att den hamnar på gräsmattan. Jag har natursingel vilket i alla fall är bättre än KROSSAD singel som är vasst och förstör skorna.
Jag tror att den som skrev krackat helt enkelt hört fel och menade krossat eller krossad singel. Eftersom det är ont om natursingel blir det allt vanligare med krossad. När min bror gifte sig hade de lagt ett tjockt lager krossad singel på kyrkgången och alla damerna fick sina skor förstörda.
Min brors svärfar är hängiven perennodlare och har gjutit betonggångar mellan odlingarna för att slippa ogräset och sedan lagt singel ovanpå för att det skall se snyggt ut.
Sedan kan man säkert använda singel till andra saker som t ex det som gav upphov till denna diskussion.
Inget napp ännu f öv. Någon tyckte att det räckte med att karlen var villig att gräva. Det kan jag hålla med om men han måste åtminstone uppskatta blommor. Om jag sedan får sköta trädgården medan han sköter underhållet på huset så vore det ju förståss jättebra. Det är myyycket hellre mullvad än målarmästare...
Boråstjejen
För dem som letar efter en händig karl med C-körkort och vill sköta blommorna själva - finns det inget forum för bygg- och fix-intresserade på nätet? Det vore ju ett strålande ställe att lägga ut krokar på. Säkert med stort överskott av män också, om jag får lufta mina fördomar lite.
Quercus
04-03-2004, 19:25
det som hände med Adam efter att han litat på Eva i lustgården kanske fortfarande gör att män är rädda för kvinnor som är trädgårdsintresserade.....
Tittiluringen
04-03-2004, 19:52
och den sagan är ju trovärdig från början till slut....  Tittiluringen
CITAT (Quercus @ 04-03-2004, 19:25) det som hände med Adam efter att han litat på Eva i lustgården kanske fortfarande gör att män är rädda för kvinnor som är trädgårdsintresserade.....  skulle det skrämma dom??? Nä, utan Evas påhitt hade män missat MYCKET eller....  ...och vi kvinnor med.......då hade ju "han på 3 bokstäver" skött alltihopa utan vår inblandning och HUR kul hade det varit????  Det var allt bra tur att Eva var trädgårdsintresserad.....
smisse01
04-03-2004, 22:49
CITAT (Tesa @ 04-03-2004, 22:37) CITAT (Quercus @ 04-03-2004, 19:25) det som hände med Adam efter att han litat på Eva i lustgården kanske fortfarande gör att män är rädda för kvinnor som är trädgårdsintresserade.....  skulle det skrämma dom??? Nä, utan Evas påhitt hade män missat MYCKET eller....  ...och vi kvinnor med.......då hade ju "han på 3 bokstäver" skött alltihopa utan vår inblandning och HUR kul hade det varit????  Det var allt bra tur att Eva var trädgårdsintresserad..... he he he så rätt så  och tur att män fortfarande är intresserade av både kvinnor och trädgård (åtminstonde många)
CITAT (smisse01 @ 04-03-2004, 22:49) CITAT (Tesa @ 04-03-2004, 22:37) CITAT (Quercus @ 04-03-2004, 19:25) det som hände med Adam efter att han litat på Eva i lustgården kanske fortfarande gör att män är rädda för kvinnor som är trädgårdsintresserade.....  skulle det skrämma dom??? Nä, utan Evas påhitt hade män missat MYCKET eller....  ...och vi kvinnor med.......då hade ju "han på 3 bokstäver" skött alltihopa utan vår inblandning och HUR kul hade det varit????  Det var allt bra tur att Eva var trädgårdsintresserad..... he he he så rätt så  och tur att män fortfarande är intresserade av både kvinnor och trädgård (åtminstonde många)  Instämmer. Det var väl med det där äpplet som allt det roliga började?!?
Tittiluringen
06-03-2004, 11:09
"ett äpple om dagen håller Gud borta".... eller hur var det nu? Luringen
Eller om det var en banan hon åt av... (det är banan som anges som frukten Eva åt av inom islam).
Hannele
06-03-2004, 19:31
CITAT (Hampus @ 06-03-2004, 19:26) Eller om det var en banan hon åt av... Nej, nej... Har ni aldrig läst Kalevala? Klart, att flickan åt ett lingon! "I Kalevala berättas historier om män och kvinnor med övermänskliga krafter. Om Väinämöinen som sjunger fram en båt. Om Lemminkäinen som skapar en häst av sina motgångar. Om den mäktiga Pohjafrun Louhi som förvandlar sig till en väldig örn. Om den unga Marjatta som befruktas av ett lingon i skogen. Urgamla skapelsemyter, folklig visdom och befriande humor."
Maria i Helsingborg
06-03-2004, 19:59
Hu, vad du skräms, Hannele! Går man fri från lingonen i kylskåpet inatt, undrar man??
gammelnalle
06-03-2004, 20:11
Hallå där!!! Vart har ni fått alla frukter ifrån??? Står det verkligen så i biblen? Nog har jag för mig att det står :" ur KUNSKAPENS träd".... (va´ roligt det är att vara glädje´dödare!!!  ) Jag befruktar det värtsta efter detta !!!! helt annonym bezzerwizzer
CITAT Nog har jag för mig att det står :" ur KUNSKAPENS träd".... Jag tror nog man kan benämna lingon som träd om man är tillräckligt kortvuxen. Och vi vet ju att medellängden var betydligt kortare förr, så jag är helt på Hanneles linje.  Gunilla
Hannele
07-03-2004, 09:59
CITAT (Maria i Helsingborg @ 06-03-2004, 19:59) Hu, vad du skräms, Hannele! Går man fri från lingonen i kylskåpet inatt, undrar man??  Jag har i alla fall varnat!
*Boråstjej*
12-03-2004, 07:58
Tack för alla svar även om det skett en del utvikningar... Att många finner ämnet intressant kan man ju i alla fall konstatera. Nästan 3000 besök!
Än så länge får jag gräva själv (ja inte riktigt än förståss, här är snö och tjäle.) Trots riktigt kalla nätter har dock koltrasten sjungit den här veckan så snart kan man få köra fingrarna i myllan igen. Härligt!
Boråstjejen
gammelnalle
12-03-2004, 16:36
*Boråstjej*
14-03-2004, 13:07
Tack Helén, det låter lovande.
evelina
14-03-2004, 14:03
Maria i Helsingborg
14-03-2004, 16:28
Ja, Everydaychatten skulle jag ju kunna inflika om det inte vore för att den inte finns längre. Men där mötte jag ingen mindre än den, på så många sätt, perfekta mannen för mig. I trädgårdssammanhang kommer detta till uttryck att jag engagerar mig i det blommande och han, i det han brinner mest för, det ätbara! Chat är alltså inte att förakta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|