CITAT (dahla @ 10-06-2011, 08:16)

Jag brukar samla på mig ekollon, rönnbär, kastanjenötter, nypon och alla möjliga bär, nötter och frön när jag är ute i naturen om hösten... det blir en och annan dag för mig i naturen då... :-) Sen brukar jag välja platser att plantera dessa ganska omsorgsfullt. Nypon och liknande "buskar" får ofta en plats i någon kraftledningsgata eftersom dom inte blir så höga.
Tänk då bara att när du sprider kastanj att arten inte är en naturlig art i svensk flora, likså nypon om de hörrör från vresrosor som idag tillhör en av de invasiva arterna i Sverige idag.
Men det är bra med ekollon

CITAT (dahla @ 10-06-2011, 08:16)

Nu är ju inte dom här dammarna skapade enbart för att gynna djurlivet eftersom man på marken bedriver jakt på änder i rent vinstsyfte och därför föder upp och släpper ut över 30000 änder årligen.
Inte bra. Många härrör från importerade kläckägg som har fötts upp i anläggningar i Sverige. När de utsatta fåglarna fortplantar sig leder det till ett omfattande inflöde av genetiskt material som kan bli ett hot och slå ut den lokala genpopulationerna hos de naturliga populationerna av dessa arter som änder och rapphöna.