Sidor: 1, 2
Orkidétjuven
Flera puckon var amerikanska Shakespeare sällskapet som släppte ut en grupp starar i Central park som nu har spritt dig över hela Nordamerika typ och är de värsta invasiva arterna där- De ville ha alla arter Shakespeare skrev om i central park för konstens skull.

Alla olika arter vi har här släpptes många som ex igelkott, stadsduvor, knölsvan, alla finkar och många träd osv av accklimatiserinsgförbundet som ville att folk skulle känna sig hemma som Hemma i England.

finns säkert fler olika puckon att berätta om...

Orkidétjuven
CITAT (dahla @ 10-06-2011, 08:16) *
Jag brukar samla på mig ekollon, rönnbär, kastanjenötter, nypon och alla möjliga bär, nötter och frön när jag är ute i naturen om hösten... det blir en och annan dag för mig i naturen då... :-) Sen brukar jag välja platser att plantera dessa ganska omsorgsfullt. Nypon och liknande "buskar" får ofta en plats i någon kraftledningsgata eftersom dom inte blir så höga.

Tänk då bara att när du sprider kastanj att arten inte är en naturlig art i svensk flora, likså nypon om de hörrör från vresrosor som idag tillhör en av de invasiva arterna i Sverige idag.
Men det är bra med ekollon biggrin.gif

CITAT (dahla @ 10-06-2011, 08:16) *
Nu är ju inte dom här dammarna skapade enbart för att gynna djurlivet eftersom man på marken bedriver jakt på änder i rent vinstsyfte och därför föder upp och släpper ut över 30000 änder årligen.

Inte bra. Många härrör från importerade kläckägg som har fötts upp i anläggningar i Sverige. När de utsatta fåglarna fortplantar sig leder det till ett omfattande inflöde av genetiskt material som kan bli ett hot och slå ut den lokala genpopulationerna hos de naturliga populationerna av dessa arter som änder och rapphöna.

dahla
CITAT (Orkidétjuven @ 12-06-2011, 23:17) *
Inte bra. Många härrör från importerade kläckägg som har fötts upp i anläggningar i Sverige. När de utsatta fåglarna fortplantar sig leder det till ett omfattande inflöde av genetiskt material som kan bli ett hot och slå ut den lokala genpopulationerna hos de naturliga populationerna av dessa arter som änder och rapphöna.

Inte alls, det finns krav på de här kycklingarna som är ganska restriktiva och alla härrör från infångade "svenska" änder som släpps ut efter att dom har lagt ett visst antal ägg.
Orkidétjuven
Om du säger det.
Står annorlunda i Strategi och handlingsplan för främmande arter och genotyper från naturvårdsverket. Kan nog tänka mig att det finns seriösa och oseriösa utsläppare. SÅ du har säkert rätt med.
dahla
Det är inga främmande arter som släpps ut.
Orkidétjuven
nej, men samma art, med annan genetisk uppsättning som kan slå ut den lokala genpopulation hos den naturliga populationen. Den lokala genpopulationen skiljer sig i olika ekologiska regioner.
Myosotis
CITAT (dahla @ 14-06-2011, 00:20) *
Det är inga främmande arter som släpps ut.

Jo fasan.
dahla
CITAT (Myosotis @ 14-06-2011, 09:03) *
Jo fasan.

Jo, men nu pratades det om marken där jag bor nu och där slutade man föda upp och släppa ut fasan 2006.

Den svenska stammen av fasan är introducerad men har förvildats och stora delar av populationen kategoriseras idag som spontant förekommande av SOF

Fasan är väl en av få arter som har introducerats i många länder utan att störa eller märkbart påverka övrigt vilt.

På marken där jag nu bor har man fött upp och satt ut fasaner långt innan jag var född och det är många hundratusentals fasaner som har släppts ut genom åren för jaktens skull. När jag var i femårsåldern hade man till och med en egen hönsfoderfabrik på marken... där tillverkades foder för tamhöns och vildfågel. Fabriken lades dock ner för länge sedan. Idag är det inte längre lönsamt att föda upp fasaner för jakt. Nu bedrivs ingen jakt på fasan på marken alls och ingen utsättning sker. Det sitter dock varningsskyltar utmed vägen som varnar för fasan för dom finns i stort antal fortfarande :-) Tupparna är ju riktigt fina i rätt solljus och köttet är många gånger godare än fabrisuppfödd kyckling eller broiler...
Myosotis
Stämmer, fasan verkar ha hittat en nisch där den inte stör. Personligen har jag därför inget emot dem, men egentligen ska de inte finnas här. Hos mig har man också slutat släppa ut för länge sen, de har dött ut och jag kan sakna deras skrik.
Orkidétjuven
Jag pratade dock mer om hela landet typ, eller de delar där det förekommer dvs-
Men men...
*Stintan*
Trodde det var rätt hårt reglerat för hur det får gå till.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 14-06-2011, 12:26) *
Trodde det var rätt hårt reglerat för hur det får gå till.

Hur menar du nu? När det gäller utsläpp av djur så är det ordentligt reglerat.
dahla
Dubbelpost
*Stintan*
CITAT (dahla @ 14-06-2011, 12:35) *
Hur menar du nu? När det gäller utsläpp av djur så är det ordentligt reglerat.

Ja det var ju det jag menade happy.gif
dahla
Här finns lite rekommendationer och allmänna råd vad gäller uppfödning av fasaner och änder. Där står även lite om regler och bestämmelser.

http://www.yrkesjagarna.se/documents/Rekom...dningavvilt.pdf
Orkidétjuven
Näbbkorg, näbbring? Hur funkar det

"Näbbkorgar till avelshönor är ett operativt ingrepp och får endast appliceras av veterinär" Vad ska det vara bra för egentligen?

Hur äter de då? Putsar fjädrar osv?
*Stintan*
Det är väl för att förhindra fjäderplockning och det ska endast vara av veterinärmedicinska skäl.

Statens jordbruksverks författningssamling: http://www.sjv.se/download/18.5586fdf512e8...f%C3%A5glar.pdf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon