Full version: Aloe Vera-produkter
Myosotis
Har ni någon erfarenhet av aloe vera? En bekant är återförsäljare av diverse aloe vera-produkter och har lånat mig en hel väska med olika grejor att testa (tanken är ju då att jag ska bli kund eller återförsäljare, men hjälp så dyra de är!!). Hudprodukter och sånt är jag inte intresserad av, men det jag undrar över är att man ska dricka det! De påstår att man får bättre immunförsvar och aldrig blir sjuk om man dricker lite svindyr gel varje dag, dessutom ska det vara bra för matsmältningen. Kan det ligga något i det eller är det bara hokuspokus som så mycket annat? Jag har gått med på att dricka det i några dagar, inte för jag har några matsmältningsproblem eller brukar bli sjuk, men jag tror inte det kan skada i alla fall unsure.gif
En annan sak som finns med är solskyddskräm. Vad jag alltid har hört är att man kan ju använda aloe vera-blad direkt på huden (var det bra på sår eller vad?), men då får man inte utsatta huden där man använt det för solen, för då kan det bli brännskador. Vad är då vitsen med att kleta aloe vera på huden när man tänker utsätta sig för en massa sol? Låter ologiskt i mina öron. Någon som är insatt i detta? Finns det oberoende forskning?
*Stintan*
Ja har man inget att göra kan man ju pyssla med hokus pokus biggrin.gif För mig är det inte seriöst när man vill få folk att tro att vissa örter/växter är nån sorts "universalmedel" genom olika hopkok och lurar på människor detta för dyra pengar.

Att sen aloe vera betecknas som en gammal medicinalväxt är en annan sak. Gelen i växtens kött sägs ha läkande effekt vid bl.a. brännskador. Om det är bra att dricka det vet jag inte men jag skulle inte göra det. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=8504

Myosotis
Oj, det var intressant. Då kan det vara skadligt i alla fall kanske (fast jag tror inte det gör något att dricka det i tre dagar).
KRT
Mitt spontana och uppriktiga svar; verkar det för bra för att vara sant är det så, det finns inga genvägar och mirakel inträffar mycket mycket sällan....
Vilket var svaret till min mamma när hon frågade mig i ett liknande ärende (fast då handlade det om en prenumeration på förskräckligt dyr kallpressad choklad som skulle ätas som kosttillskott).

Jag är mycket skeptisk till den typen av försäljning, det bygger på att man ska känna sig tvungen att köpa eftersom man känner försäljaren. Hade produkterna varit SÅ remarkabla, bra och undergörande skulle de sålts som läkemedel eller naturläkemedel.

Summa summarum, tvivlar på att du hittar några korrekt vetenskapligt genomförda studier som tittat på detta. Däremot kan du säkert hitta anekdoter eller personer som färsäkrar att de blivit mycket bättre av produkten. Ur en vetenskaplig synvinkel har den typen av "bevis" inget värde. Men prova gärna, det lär väl inte skada (om du inte är allergisk, överkänslig eller överdoserar smile.gif)
Myosotis
Det är precis så jag tänker också. Jag skulle gärna vilja tro på det, men jag är helt enkelt för kritiskt lagd. Och jag kan absolut inte tänka mig att själv sälja någonting jag inte tror på, det måste tära på vänskapsrelationer om man hela tiden försöker pracka på folk något de inte behöver, och de kanske känner sig tvungna att köpa för att de vet att jag behöver pengar. Det känns nästan som en sekt eller så.
*Stintan*
Ja och jag blir förvånad över hur folk man tror sig känna som kloka och hyfsat intelligenta går på det och blir såna fanatiska säljare av produkterna.
*Stintan*
hittade detta också: http://www.testfakta.se/kropp_halsa/article15065.ece
Christa
CITAT (Myosotis @ 12-06-2011, 09:01) *
Oj, det var intressant. Då kan det vara skadligt i alla fall kanske (fast jag tror inte det gör något att dricka det i tre dagar).

Jag vet ju flera som använder AloeVera juice och en av dom sa att hon får bäst effekt om hon tar det före frukost.

Jag tror inte att det är något undermedel och man kanske kan få samma effekt om man äter en tallrik gröna grönsaker före frukost.

När det gäller farlighet så är det massor av människor som använder det. Samtidigt lade någon ut en länk i en av mina trådar där det stod att man kunde få leverskador av AloeVera. Tror det var Anma. Är dock lite skeptiskt till det och skulle vilja ha lite mer bakgrundsmaterial.

Det är ju som sagt en stor produkt i hälsokostbranchen och min svägerska har använt det i flera år. Hon försökte också jobba med försäljning av AloeVeraprodukter men det gick trögt. Dom är som du skrev rätt dyra.
Anki på Öland
Min dotter "gick på" samma sak. Juicen, var nog 3 st. 1-litersflaskor hon var tvungen att köpa, drack hon i 3 dagar eller så men tyckte den var så äcklig att det inte blev mer - så gav hon det till mig. Jag smakade en dag, sen stod den i mitt skåp till jag i min tur gav den till en annan. Vet inte om hon drack den eller om hon mådde bättre av den, var en kvinna jag bara kände genom ett forum och jag har glömt att fråga.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-06-2011, 09:38) *
Jag vet ju flera som använder AloeVera juice och en av dom sa att hon får bäst effekt om hon tar det före frukost.

Jag tror inte att det är något undermedel och man kanske kan få samma effekt om man äter en tallrik gröna grönsaker före frukost.

När det gäller farlighet så är det massor av människor som använder det. Samtidigt lade någon ut en länk i en av mina trådar där det stod att man kunde få leverskador av AloeVera. Tror det var Anma. Är dock lite skeptiskt till det och skulle vilja ha lite mer bakgrundsmaterial.

Det är ju som sagt en stor produkt i hälsokostbranchen och min svägerska har använt det i flera år. Hon försökte också jobba med försäljning av AloeVeraprodukter men det gick trögt. Dom är som du skrev rätt dyra.

Jag la ju in en länk om just leverskador lite högre upp i den här tråden.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 09:53) *
Jag la ju in en länk om just leverskador lite högre upp i den här tråden.

Tycker du inte själv att det verkar lite mysko att man skulle få leverskador enbart av vanlig AloeVera juice om man följer doseringen?

Monica zon 1
Universalmedel som är bra mot allt, vågar jag inte tro på att det finns.

Men ALOE VERA har en bra effekt för MIG. Jag har rätt sål ätt för att få för mycket sol och då bli lite röd i skinnet... Aloe Vera Kräm som "efter sun" kräm fungerar då utmärkt, har en skön kylande effekt. Mina två favorit krämer innehåller båda Aloe Vera.
(Någon nämnde tidigare dokumenterad effekt för bränskador, även om jag inte har skador av så "kraftig karraktär") så kan jag med min begränsade använding ändå personligen intyga denna egenskap hos Aloe Vera krämen.
Men dricka Aloe Vera juice har jag aldrig prövat.

Priset på "homeparty"-prudukter är väl ofta i överkant, tycker i alla fall jag.

Känner så väl igen mig själv när man blivit hembjuden till någon och får den där hemska känslan av att "jag måste köpa annars är det synd om min väninna....". Det är ju här jag ska ta fram det starka självförtroendet och säga "nej tack" inte idag..... whistling.gif

*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-06-2011, 11:23) *
Tycker du inte själv att det verkar lite mysko att man skulle få leverskador enbart av vanlig AloeVera juice om man följer doseringen?

Vad jag tycker har ju ingen betydelse i sammanhanget. Det kanske finns något annat som i kombination med aloe vera kan ge skadorna vem vet.

Det är märkligt att det inte går att finna några studier på aloe vera om det nu är ett så undergörande medel mot ditten och datten. Det borde ju som tidigare sagts vara klassat som läkemedel eller naturläkemedel om påståendena om aloe veras förträfflighet är sanna.
KRT
CITAT (Christa @ 12-06-2011, 11:23) *

Problemet är väl snarast vad "doseringen" baseras på? Med största sannolikhet inte den typen av omfattande studier som riktiga läkemedel genomgår.....

Monica - som lindrande medel vid tex solsveda är det nog ingen som säger att Aloe vera inte kan verka lindrande på! Tycker det känns mycket lenande själv, har nämligen också lätt att bränna mig....
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag tycker att allt som skall vara så bra mot så mycket är lurendrejeri

För många år sedan köpte även jag en liten flaska i en hälsokostaffär. Men oj så äckligt det var och det hjälpte inte heller.

Men däremot har jag alltid 1 eller flera Aloe Vera växter och om jag bränner mig så klipper jag bara av ett blad.

Elisabeth
Christa
CITAT (*Stintan* @ 12-06-2011, 12:12) *
Vad jag tycker har ju ingen betydelse i sammanhanget. Det kanske finns något annat som i kombination med aloe vera kan ge skadorna vem vet.

Det är märkligt att det inte går att finna några studier på aloe vera om det nu är ett så undergörande medel mot ditten och datten. Det borde ju som tidigare sagts vara klassat som läkemedel eller naturläkemedel om påståendena om aloe veras förträfflighet är sanna.

Jag frågade vad du trodde eftersom jag funderat kring saken i mitt inlägg och du bara hänvisade till din länk som om det vore svar på frågan.

Självklart vill alla som använder AloeVera juice veta varför en del får leverpåverkan som går tillbaka när dom slutar ta AloeVera. Det står i och för sig inte om det är juice eller tabletter eller vilken sort det gäller. Det står också i artikeln att det kan finnas fler substanser i en del sorter.

Extrakt av grönt te är ju känt för att ge leverskador.

Kanel kan visst också göra det så det är ju fråga om dos också.

Solstorm
Aloe Vera innehåller massa nyttigheter men jag tycker att juicen är åt hekskotta för dyr. Bättre att ha en växt själv och ta en bit av ett blad ibland tycker jag som är så himla snål.

Eftersolkrämer eller ännu hellre eftersolgel med aloevera tycker jag är överlägsen andra produkter, men det är sådant som jag försöker titta efter när jag är utomlands eftersom det brukar finnas till mycket bättre priser än här hemma.

Jag var på ett homeparty en gång där det såldes aloeveraprodukter. Reklamen gick ut stort med att det innehöll 100procentig ren aloe. Jag försökte få fram hur stor andel av produkten som bestod av ren aloe men det var omöjligt. Det är ju ointressant att tala om att det innehåller ren aloe när man inte talar om hur stor andel som är aloe. Stor skillnad om det innehåller 90 procent aloe eller 1 promille aloe.

Aloe är verkligen suveränt bra när man bränt sig i solen, allra bäst fungerar det att ta en bit av ett blad och gnida in sig med.
Tikka
Har inte några fakta om just produkterna men jag har en egen upplevd historia:

för några år sedan blev uppringd av en gammal klasskamrat som sålde dessa produkter via forever living products. Fick komma ner till deras kontor för information. Jag gick dit o blev informerad om dittan o dattan fick se en väldigt amerikaniserande informationsfilm o kände att näää det här va inte nåt för mig. Fick inte ens smaka på dryckerna för det var ju så dyra grejor det här fick jag till mig??!! Men fick reda på att ju mer jag sålde ju mer kunde jag tjäna. Gick därifrån o kände att inte ska jag satsa på det här för att få kunna åka till det ny köpta gamla Dallas huset som de just inhandlat sig efter att man sålt till en viss nivå.....om nu detta var sant....Min gamla klasskamrat han fick klättra själv på den karriärs stegen o ragga andra än mig att sälja!

Googlade lite o fann detta: http://foreverlocations.com/welcome.cfm jodå dom verkar ha blivit stora utan mig wink.gif
*Stintan*
CITAT (Christa @ 12-06-2011, 13:15) *
Jag frågade vad du trodde eftersom jag funderat kring saken i mitt inlägg och du bara hänvisade till din länk som om det vore svar på frågan.

Självklart vill alla som använder AloeVera juice veta varför en del får leverpåverkan som går tillbaka när dom slutar ta AloeVera. Det står i och för sig inte om det är juice eller tabletter eller vilken sort det gäller. Det står också i artikeln att det kan finnas fler substanser i en del sorter.

Extrakt av grönt te är ju känt för att ge leverskador.

Kanel kan visst också göra det så det är ju fråga om dos också.

Det verkade som om du inte sett att jag lagt in länken det var enbart därför jag påpekade det.
Myosotis
Tikka, det är samma företag.

CITAT (Monica zon 1 @ 12-06-2011, 11:54) *
...Priset på "homeparty"-prudukter är väl ofta i överkant, tycker i alla fall jag.

Känner så väl igen mig själv när man blivit hembjuden till någon och får den där hemska känslan av att "jag måste köpa annars är det synd om min väninna....". Det är ju här jag ska ta fram det starka självförtroendet och säga "nej tack" inte idag..... whistling.gif

Detta var inget home party och jag är hur som helst inte den typen som säger ja fast jag menar nej. Att få låna några produkter gratis skadar ju inte (mer än levern möjligen), jag har inte köpt något. Skulle jag mot förmodan vilja köpa något måste jag råna en bank först.
Samsara
Misstänker att det är Forever Living som det snackas om. Vissa av deras produkter är bra som deras Heat Lotion är jättebra vid muskelvärk. Deras "kosttillskott" skulle jag tacka nej till. Jag är "återförsäljare" av dem men nej, jag säljer inget då jag inte tycker att alla produkter så himla bra och varför sälja något man inte själv tror på? Jag köper sminket dem säljer för det är väl det enda som inte är gjort på aloe vera och dem produkterna är jättebra. Är nöjd med det men jag köper endast för eget bruk.
Alexander-VG-zon3
På huden funkar den jätte bra, läker snabbt och huden blir len och håller sig otorr. Men dricka det har jag testat fick ont i magen av det.
Samsara
Jag hällde upp drickan och kollade på den och luktade innan jag hällde ut den. Den såg inte aptitlig ut.
Passion
Hej Myosotis jag såg vad du ndrat om aloe vera! Jaaaa aloe vera är så bra! Men bara den man köper från Forever Living Products, all annan är utspädd. Vi säljer produkten sedan många år och är toppennöjda med alla produkter. Nej det är inte dyrare att köpa en dunk med aloegel att dricka än att gå till apoteket och köpa massor av produkter.
I aloe vera finns alla vitaminer du behöver för att hålla dig frisk och igång. Ja på sår är aloe fantastiskt bra. kontakta mig så får du se på en brännskada min son hade men använde aloe och ....
kontakta mig för vidare info, jag har många aloeväxter hemma och de växer så det knakar. du kan få ett skott av växten. Hälsn Passion /
*Stintan*
Har du inte läst forumreglerna? Den här typen av gratisreklam är inte tillåten i forumet! Företaget har säkert råd att betala annonsplats så kontakta annonsavdelningen på Odla.nu.
HelénE
Tror riktig aloe vera är bra mot vissa saker. En kompis till mig använde det på hunden som fått fukteksem. Det bruakr vara riktigt svårbehandlat men hon bröt ett blad och gned in ett par dagar så läkte det jättefint.

Men alla dessa produkter som finns undrar jag hur mycket aloe vera det är i? Köpte själv en tub på en marknad och den skulle vara så bra mot insektsbett, brännäsleutslag mm. Visst den funkar hyfsat, men jag har andra salvor som funkar lika hyfsat, inte direkt nåt undermedel.

Samma aäljare hade också sådana där juicer, han rekommendera det till och med till hunden confused.gif utan att på nåt vis kunna påvisa att det var testat på djur och att de verkligen tål det. Finns ju massvis som hundar inte mår så bra av att äta, choklad, lök, vitlök, vindruvor mm. så hur man kan rekommendera det, det tycker jag är lite väl vågat.

Som någon annan sa, verkar något för bra, så är det säkert lurendrejeri. Och jag har sett massa såna där försäljare på olika marknader nu i år.

Helén
Passion
OJ DÅ Stintan, och alla som tog illa upp av "gratisreklamen! Det var ingen reklam det var en berättelse.
Då får jag väl gå ur här, fast jag är alldeles ny. Det var en riktig blunder jag gjorde. Nu får vi se vad som sker...../Passion
Samsara
CITAT (HelénE @ 01-08-2011, 18:27) *
Samma aäljare hade också sådana där juicer, han rekommendera det till och med till hunden confused.gif utan att på nåt vis kunna påvisa att det var testat på djur och att de verkligen tål det. Finns ju massvis som hundar inte mår så bra av att äta, choklad, lök, vitlök, vindruvor mm. så hur man kan rekommendera det, det tycker jag är lite väl vågat.

Helén

En säljare från Forever sa till mig när jag skulle börja sälja det, att deras juice kunde man sälja till hästar, speciellt travhästar som var så "stressade". Problemet är att vissa Aloe Vera produkter har livstidskarens och kul att använda det på sina djur när man tävlar :S
*Stintan*
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:35) *
OJ DÅ Stintan, och alla som tog illa upp av "gratisreklamen! Det var ingen reklam det var en berättelse.
Då får jag väl gå ur här, fast jag är alldeles ny. Det var en riktig blunder jag gjorde. Nu får vi se vad som sker...../Passion

Du behöver inte alls gå ur du väljer själv, men du kanske tycker att du uppnått ditt syfte.

Var är berättelsen i nedanstående? Jag ser inget annat än reklam.

CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:15) *
Hej Myosotis jag såg vad du ndrat om aloe vera! Jaaaa aloe vera är så bra! Men bara den man köper från Forever Living Products, all annan är utspädd. Vi säljer produkten sedan många år och är toppennöjda med alla produkter. Nej det är inte dyrare att köpa en dunk med aloegel att dricka än att gå till apoteket och köpa massor av produkter.
I aloe vera finns alla vitaminer du behöver för att hålla dig frisk och igång. Ja på sår är aloe fantastiskt bra. kontakta mig så får du se på en brännskada min son hade men använde aloe och ....
kontakta mig för vidare info, jag har många aloeväxter hemma och de växer så det knakar. du kan få ett skott av växten. Hälsn Passion /
silos
CITAT (Passion @ 01-08-2011, 18:35) *

NEJ NEJ NEJ,du får inte gå ur SNÄLLA!!!! Du skall veta att Stintan är våran "polis"
Silos
HelénE
CITAT (Samsara @ 01-08-2011, 18:37) *
En säljare från Forever sa till mig när jag skulle börja sälja det, att deras juice kunde man sälja till hästar, speciellt travhästar som var så "stressade". Problemet är att vissa Aloe Vera produkter har livstidskarens och kul att använda det på sina djur när man tävlar :S

Herrejisses, tur man inte gick på det. Jag tävlar nämligen med hunden och har bra koll på läkemedelsartade saker och annat som jag fått berättat att det är förbjudet, typ choklad hör faktiskt dit.

Men aloe vera skulle jag nog inte tänkt på, OM jag ens skulle fått för mig att ge det.

Som tur är har jag en bekannt som är pensionerad veterinär och hon har bra koll på doping (och annat med djur och medel) så jag brukar alltid rådfråga henne innan jag vare sig utvärtes eller invärtes ger nåt typ av medel .

Helén
*Stintan*
CITAT (silos @ 01-08-2011, 18:50) *
NEJ NEJ NEJ,du får inte gå ur SNÄLLA!!!! Du skall veta att Stintan är våran "polis"
Silos

Jävla dumheter!
silos
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 18:56) *
Jävla dumheter!

Verkligen?Det är inte bara dumheter som du håller på med,du har ju bra kunskap om vad som gäller här,så tar det som en komplimang!
Passion
Till er som undrar och diskuterar aloe vera, vill ni veta mer har jag meddelat att man kan maila mig, och för övrigt är jag tyst i detta ämne hädanefter på tråden. Hälsn Passion
Samsara
CITAT (silos @ 01-08-2011, 18:50) *
Silos

Stintan är verkligen inte någon polis här. Men man får inte sprida reklam på ett forum.

Det låter på Passion att hon har blivit lurad av Forever för att börja sälja för dem, tyvärr är det inte så lätt som det låter på rekryteraren och priserna är skyhöga. Hälften av produkterna fungerar utmärkt resten är verkligen inte bra. Jag gick med i det företaget men köper endast smink från dem eller hudvårdsprodukter till egen användning.
Meriona
CITAT (Samsara @ 01-08-2011, 21:35) *
Stintan är verkligen inte någon polis här. Men man får inte sprida reklam på ett forum.

Det låter på Passion att hon har blivit lurad av Forever för att börja sälja för dem, tyvärr är det inte så lätt som det låter på rekryteraren och priserna är skyhöga. Hälften av produkterna fungerar utmärkt resten är verkligen inte bra. Jag gick med i det företaget men köper endast smink från dem eller hudvårdsprodukter till egen användning.

tummenupp.gif Precis, ingen reklam tack.
gnon49
Ju dyrare produkt desto bättre är väl en sanning med modifikation. Hoppsan, fel tråd. slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon