CITAT (omk @ 14-06-2011, 23:28)

Angående om Räddningstjänsten åker och hjälper till vid "Katt-i-träd".
Räddningstjänsten åker egentligen bara om katten sitter fast, alltså med halsband, ben eller dylikt. Annars får katten sitta däruppe i minst 3 dygn innan de åker och hjälper till.
Det kan verka "grymt", men en katt är en otroligt tänkande och kalkylerande filur som, om den blir hungrig/törstig/kissnödig, löser de flesta problem själv.
Och att stå nedanför och kalla, är helt bortkastat. Lämna den ifred. Den kommer ner (till 99,9%).
Jag tror att det katten INTE gillar, är om den måste "ramla ner", den sista biten, på ett ovärdigt sätt OCH att nån ser det ..... Då sitter den hellre kvar ett tag till !!!
När vi åkte skidor en gång så hörde vi ett förfärligt jamande och upptäckte till slut en katt högt uppe i en gran. Det fanns inga hus i närheten. Vi åkte skidor ett par timmar och när vi kom tillbaka till granen så satt katten fortfarande på samma ställe och skrek hjärtskärande.
Jag klättrade upp (kände mig som elefant och då var jag inte mer än 26 år). Katten var precis på väg att krypa in under min tröja när den plötsligt blev rädd och backade igen och sedan var det omöjligt att få tag i den. Det var mycket grenar i vägen också. Jag kunde inte komma så nära så det blev lite långt ner för att komma in i tröjan.
Den hade halsband men det gick inte att läsa adressen utan att ta av det. Gjorde det till slut och med stort besvär lyckades vi spåra ägaren som bodde i ett hyreshus på andra sidan sjön kanske 3-4 km landvägen.
När vi ringde på så var det mamman till ägaren som öppnade. Hon var bara kattvakt och ägarna var bortresta. Hon blev bara sur och sa inte tack ens. Det var väl besvärligt för henne.
Vet ju fortfarande inte om jag gjorde rätt men ni skulle ha hört vad kissen skrek och det var mitt vintern och snart mörkt och han hade suttit där ifred utan folk nedanför hela eftermiddagen utan att gå ner. Vi såg åtminstone ingen människa i närheten.