Christa
Skatorna förde ett förfärligt väsen så jag gick för att kolla vad som stod på. Fick då se min lilla kattkompis sitta i tujan utanför min sambos sovrum.

Han sågade av den en bit för ett par år sedan och katten satt på stubben minst en meter nedanför hängrännan. Skatorna attakerade honom hela tiden.

Plötsligt hoppade katten upp i hängrännan. Oj, oj katten på hustaket. Hur skulle han komma ner?

Vi gick ut och tittade. Han promenerad i hängrännan men rätt som det var så lyckades han hoppa så han fick tag i den veka toppen på tujan och han blev väääldigt lång när han hängde mellan rännan och tujan. Min sambo stod där med kameran men fick tyvärr bara med bakbenen när han hoppade tillbaka.
Christa
Skall jag dra slutsatsen att det är vanligt att katter hoppar upp på villatak eftersom ingen kommenterat denna i mitt tycke uppseendeväckande händelse.
Myosotis
Mina är aldrig på taket men visst händer det. Det var någon på odla som hade letat efter katten och ropat och tyckt sig höra den, men inte kunnat lokalisera den. Sen på ett foto hon hade tagit på trädgården och huset såg hon katten på hustaket och fick gå ut och rädda den. Det är väl omöjligt att hitta den tråden nu.

För övrigt anser jag att kommer de upp så kommer de ner också (med väldigt få undantag) om man bara låter dem vara i fred.
*Stintan*
Mina katter var ofta på taket. Dom tog sig både upp och ner utan hjälp. Då var jag mer orolig när en av katterna en dag parkerat sig högst upp i en kraftledningsstolpe men den klarade sig som tur var oskadd ner därifrån också.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 13-06-2011, 21:50) *
Mina katter var ofta på taket. Dom tog sig både upp och ner utan hjälp. Då var jag mer orolig när en av katterna en dag parkerat sig högst upp i en kraftledningsstolpe men den klarade sig som tur var oskadd ner därifrån också.

ohmy.gif en kraftledningsstolpe! Då skulle jag också blivit orolig. Kan riktigt se katten med pälsen på ända.

CITAT (Myosotis @ 13-06-2011, 21:22) *
Mina är aldrig på taket men visst händer det. Det var någon på odla som hade letat efter katten och ropat och tyckt sig höra den, men inte kunnat lokalisera den. Sen på ett foto hon hade tagit på trädgården och huset såg hon katten på hustaket och fick gå ut och rädda den. Det är väl omöjligt att hitta den tråden nu.

För övrigt anser jag att kommer de upp så kommer de ner också (med väldigt få undantag) om man bara låter dem vara i fred.

Det svåra är väl när man skall ge upp hoppet att de tar sig ner och försöka hjälpa dom. Jag har ju sett katter ibland som suttit och jamat över natten i ett träd.

När tycker du man skall tro att de faktisk inte klarar sig ner själva?
Myosotis
Jag vet inte, jag bara gissar, men har de suttit över natten och verkligen vill ner så vågar de nog inte. De tar ingen skada av att sitta där några timmar, de kanske lär sig att bedöma risker bättre till nästa gång.
Min fd katt klättrade högt upp i ett lärkträd en gång. Jag såg henne från fönstret och ingrep inte, efter ett tag klättrade hon ner igen.
Senare när mina föräldrar var här fick jag genom fönstret se pappa med stege, jag blev ju nyfiken vad han skulle göra så jag ställde mig och tittade på. Han klättrade upp i samma lärkträd och då fick jag se att katten satt där igen. När jag kom ut hade han redan "räddat" henne. Båda mina föräldrar berättade att hon hade verkat helt hjälplös och jamat på hjälp, de var helt övertygade att hon aldrig skulle ta sig ner. Om det står en massa folk och kanske brandkåren också, så väntar nog de flesta katter med att klättra ner, så det bästa är att gå därifrån ett tag så ser man ju vad som händer.
*Stintan*
Man kan alltid ställa upp en lång stege för katter klarar bra att ta sig ner på sådana men många gånger är det ju så att står det folk nedanför och försöker locka eller klättra upp för att rädda katten så klättrar katten bar ännu högre upp.
Azur
En av våra katter är rena apan. Han är nästan oftare på taket eller högt uppe i träd än han är på marken.

[attachment=61677:Kl_tterkatt_upp.jpg]

Våra två andra katter är rätt knubbiga och klättrar mer sällan och aldrig lika högt, men ingen av våra katter har nånsin behövt hjälpas ner. Jag misstänker att katter som fastnar i träd ofta är katter som jagats upp i trädet, och därför klättrat där de normalt inte skulle klättrat.
Thalassa
Vilken fantastiskt rolig bild Azur!
omk
Angående om Räddningstjänsten åker och hjälper till vid "Katt-i-träd".

Räddningstjänsten åker egentligen bara om katten sitter fast, alltså med halsband, ben eller dylikt. Annars får katten sitta däruppe i minst 3 dygn innan de åker och hjälper till.

Det kan verka "grymt", men en katt är en otroligt tänkande och kalkylerande filur som, om den blir hungrig/törstig/kissnödig, löser de flesta problem själv.
Och att stå nedanför och kalla, är helt bortkastat. Lämna den ifred. Den kommer ner (till 99,9%).

Jag tror att det katten INTE gillar, är om den måste "ramla ner", den sista biten, på ett ovärdigt sätt OCH att nån ser det ..... Då sitter den hellre kvar ett tag till !!!
Aqvakul
CITAT (Thalassa @ 14-06-2011, 15:37) *

giggle.gif tummenupp.gif
Christa

Ja och likadana katter allihop också. Är det fem eller sitter det en sjätte katt i toppen?
Christa
CITAT (omk @ 14-06-2011, 23:28) *
Angående om Räddningstjänsten åker och hjälper till vid "Katt-i-träd".

Räddningstjänsten åker egentligen bara om katten sitter fast, alltså med halsband, ben eller dylikt. Annars får katten sitta däruppe i minst 3 dygn innan de åker och hjälper till.

Det kan verka "grymt", men en katt är en otroligt tänkande och kalkylerande filur som, om den blir hungrig/törstig/kissnödig, löser de flesta problem själv.
Och att stå nedanför och kalla, är helt bortkastat. Lämna den ifred. Den kommer ner (till 99,9%).

Jag tror att det katten INTE gillar, är om den måste "ramla ner", den sista biten, på ett ovärdigt sätt OCH att nån ser det ..... Då sitter den hellre kvar ett tag till !!!

När vi åkte skidor en gång så hörde vi ett förfärligt jamande och upptäckte till slut en katt högt uppe i en gran. Det fanns inga hus i närheten. Vi åkte skidor ett par timmar och när vi kom tillbaka till granen så satt katten fortfarande på samma ställe och skrek hjärtskärande.

Jag klättrade upp (kände mig som elefant och då var jag inte mer än 26 år). Katten var precis på väg att krypa in under min tröja när den plötsligt blev rädd och backade igen och sedan var det omöjligt att få tag i den. Det var mycket grenar i vägen också. Jag kunde inte komma så nära så det blev lite långt ner för att komma in i tröjan.

Den hade halsband men det gick inte att läsa adressen utan att ta av det. Gjorde det till slut och med stort besvär lyckades vi spåra ägaren som bodde i ett hyreshus på andra sidan sjön kanske 3-4 km landvägen.

När vi ringde på så var det mamman till ägaren som öppnade. Hon var bara kattvakt och ägarna var bortresta. Hon blev bara sur och sa inte tack ens. Det var väl besvärligt för henne.

Vet ju fortfarande inte om jag gjorde rätt men ni skulle ha hört vad kissen skrek och det var mitt vintern och snart mörkt och han hade suttit där ifred utan folk nedanför hela eftermiddagen utan att gå ner. Vi såg åtminstone ingen människa i närheten.
*Stintan*
Jag är övertygad om att den katten hade kunnat ta sig ner på egen hand. Att en katt "skriker" betyder inte att den är i nöd.
Azur

Tackar! Jag behövde bara skugga den lille odågan i ett par minuter innan han drog iväg upp i tallen! Jag har en liknande serie när han klättrar ned, men den är inte lika rolig eftersom han backar hela vägen.

CITAT (Christa @ 15-06-2011, 08:56) *
Ja och likadana katter allihop också. Är det fem eller sitter det en sjätte katt i toppen?

Det är sex exponeringar av vår katt Leon. smile.gif Jag tog foton med nån sekunds mellanrum och monterade ihop dem som ett panorama.

CITAT (*Stintan* @ 15-06-2011, 10:15) *
Jag är övertygad om att den katten hade kunnat ta sig ner på egen hand.

Jag är väldigt försiktig med att ge såna råd efter den här tråden här på odla. (Och ja, jag tror fortfarande att den katten skadades innan den klättrade upp i trädet.)
*Stintan*
Häftigt! Verkligen skojig bild!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon