umeafia
Vi håller på att anlägga gräsmatta på vår gamla skogstomt. Vi har schaktat, lagt ut jord, vältat och krattat och nu äntligen ska vi rulla gräs. Under arbetets gång så slog spaden i sten mer än en gång. Eftersom vi kände att vi inte kunde få iväg allt från tomten så slängde vi allt i en hög och bestämde oss för att lösa det med ett stenparti. Nu när det börjar bli aktuellt så sökte jag lite om hur man gör och insåg att jag att det kanske inte bara är att hälla på jord och planetera vad som helst... Med andra ord; jag behöver er hjälp.

Läge på stenhögen idag: Bakom/runt en ek, väst/nordväst läge. Morgonsol och runt 14 tiden delvis skuggigt, solstålarna silas genom trädkronan och senare skugga.

Jag skulle vilja anlägga en kryddträdgård men är osäker på om läget fungerar? Vad säger ni? Passar det bättre med blommor och i så fall vilka?

Tacksam för alla tips om vad jag kan göra med min stenhög... allt annat än att flytta den...

josohl
Vad är det för zon? (Umeå av ditt forumnamn?)
Jag tror det skulle fungera om du väljer dina växter, du kan ju ha både blommor och kryddor (varav en del är väldigt vackra, tex oregano är jättefin när den blommar).
Vad gäller kryddor som klarar (den antagna) zonen och läget skulle jag säga att oregano klarar sig bra i lite skugga, backtimjan likaså (vanlig timjan får nog svårt), myntor också, men skulle nog ta över helt (om du inte sätter upp begränsningar för dem av plastkanter, stor kruka el dyl). Vill du ha libsticka (många gillar inte smaken) kan du ju sätta ett bestånd bredvik högen. Citronmellis har jag inte koll på vilken zon den klarar.
malcolm
Varför inte lite smultron mellan stenarna...
Katarina Odla.nu
Kryddor gillar sol, värme, vindskydd och väldränerad mark. Av dessa tre är nog vindskydd det allra viktigaste. Får de mindre sol än de önskar brukar det sällan resultera i att de dör utan bara i att de inte utvecklas helt ultimat. Så jag håller helt med första svaret här om att testa med kryddväxter. Fördelen är också att det är relativt billiga växter så det är inte så farligt om du får prova dig fram och kanske misslyckas med några plantor. Gråtimjan är fint.

Du kan också testa med låga, krypande kärleksört.

Lycka till!
hälsar Katarina på redaktionen.
kerstin z5-6
Hej! Naturligtvis ska du odla i ditt parti! Bor du i norr?Här har vi ljust 24/7 den här årstiden och växer" om söders plantor på nån vecka bara.Rosenrot är en fin stenpartiväxt som även är en läkeört.Perenn.
Du kan ha myntor, men de sprider sig förfärligt snabbt,samma gäller smultron.
Vill du ha bara kryddväxter där kan du satsa på en mix av de perenna sorterna och fylla på med de som sås varje år ,men inte är härdiga i sverige.
Libbstickan blir 3 meter hög här så planterar du den tänk på var du gör det-det får pålrötter som är i stort sett omöjliga att bli av med.Rysk dragon,temynta mfl är perenna
umeafia
Tack för era svar!

Bor i Stockholm, vilken zon det nu är...

Då ska jag nog satsa på en liten kryddträdgård mellan stenarna. Kanske funkar smultronen också där eller vad tror ni?

Något jag ska tänka på i form av jord, gödsel, planering av min täppa etc?

Skulle någon blomma fungera med kryddorna för att få lite färg?
kerstin z5-6
Då finns du antagligen i z3 och då kan du def testa lavendel i ljusaste delen av ditt kryddparti -de blommar ju:)om ert ljus räcker.Jorden bör vara grusblandad om du ska odla kryddor där
malcolm
Jag hade smultron mellan mina stenplatttor i ett hörn av uteplatsen förut och det gick alldeles utmärkt. Bor ca. 17 km söder om Skanstull.
Fågelvägen
Hej umeafia! Du skrev "Något jag ska tänka på i form av jord, gödsel, planering av min täppa etc?"
Jag vet inte hur stor din stenhög är, men jag undrar om du inte hittade några riktigt stora stenar? De flesta stenarna som syns på din bild är bra som dränering i botten på ett stenparti, men vanligen behövs ordentliga stenbumlingar. Mellan dem skapar man små, väldränerade klyftor där växternas rötter hittar fukt.
Risken är att du får en jättefin gräsmatta, men med en pluttig liten dåligt maskerad stenhög i kanten. Sorry, det var inte vad du ville höra. sad.gif

umeafia
Då blir det kryddor och kanske lite smultron i täppan och levander så klart. Nu till själva arrangemanget.

"Fågelvägen": Alla åsikter är av värde och det är ju roligare om jag vet nu innan om risken finns att det inte blir bra. Om jag utgår från att stenhögen ligger där den ligger men att jag kanske ska tänka om lite så snälla hjälp mig. Ska jag göra den lite lägre och större och försöka frakta dit lite storsten som vi har gott om på tomten. Det är i så fall läge att göra det idag för sedan kommer gräset och skopan lämnas tillbaka. vad ska jag tänka på och har ni några fler konkreta tips gällande själva skapandet av partiet.
kerstin z5-6
Håller med, utöka området inte i en jämt rundel" utan en lite mer oregelbunden form med flera stora stenar inblandade
Fågelvägen
Det verkar svårt att fatta alla besluten nu. Om du faktiskt HAR stora stenar och vill ha ett riktigt stenparti, så är ju frågan var du du ska ha det. Kanske stenpartiet passar bäst där de stora stenarna är nu? Naturligast ser stenpartier ut i en sluttning. Har du en sluttning + allvarliga stenpartiavsikter, så kan du be grävskopeföraren lyfta upp alla de stora stenarna högst upp. Det går alltid att baxa dem neråt.

De relativt små stenarna på din bild går att flytta också senare, utan grävskopa, när gräsmattan är klar. Kanske nästa år? Jag tror det blir vackrast - lugnast för ögat - om gräsmattan sedan går fram ända till trädet.

Klart att du kan ha något tillfälligt arrangemang i stenhögen i år. Inga beslut för evigheten, alltså. (Sådana gör man sällan i trädgårdar.)

När gräsmattan är lagd och grävskopan bortlämnad är du välkommen till min hemsida! Där finns antagligen mer stenidéer än du står ut med just nu.

Lycka till med gräsmattan!
umeafia
Tack för tipsen! Jag har ett stenhög i en slutning men jag känner inte att det är aktuellt just nu att skapa något där eftersom det är på en del av tomten som vi inte använder. Men kanske i framtiden.

Nu ska jag satsa på något vid trädet så som tänkt ochså är det ju som Fågelvägen säger; inget är för evigt.

Om jag släpar dit några lite större stenar och sedan på med jord så borde ju något kunna växa där i sommar, om inte annat ogräset wink.gif Vilken jord och gödsel ska jag ha till kryddor och smultron? Jag har ju tomten full av anläggningsjord men det kanske behövs något med mer näring i?

Tacksam för att ni tar er tid.
josohl
CITAT (Fågelvägen @ 13-06-2011, 13:29) *
När gräsmattan är lagd och grävskopan bortlämnad är du välkommen till min hemsida! Där finns antagligen mer stenidéer än du står ut med just nu.

Lycka till med gräsmattan!

Grymt imponerande! Jag kanske borde behållit alla våra sprängstenar också när vi byggde... Fast det var långt över 700 kubik har jag för mig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon