MissKay
Har fått STORA problem med skator. Det är ett par med ungar som har ett bo precis intill vårat hus. Problemet är att de är VÄLDIGT orädda.... De har börjat landa på vår altan och så fort något nytt ställs ut där är de där och kollar läget. Vi har katt, men skatorna verkar vara allt för tuffa mot honom så de går fria... Ställde av misstag ut kattmat en dag, det tog väl typ tre sekunder, så var skatorna där och tjuvade, jo jag förstår varför man säger "tjuvaktiga skator".... Men idag tog de priset, hade dörren öppen och var ute i trädgården, när jag kom tillbaka till huset kom skatan utflygandes från hallen. Den hade gått in hela vägen genom hallen och till vårat kök (såg bajsspår) där kattmaten stod. Känns ju sådär att man inte ens kan vädra nu.... Dessutom har vi en åttamånaders bebis som sover ute i sin vagn ibland, idag flög skatorna så nära att jag tyckte det var obehagligt. Vill inte de ska landa på vagnen eller skita där, eller på altanen heller såklart. Så snälla, tips på hur man motar bort skatorna. Jag vill inte förstöra boet nu när de har ungar. Men nästa år blir det inget bo så nära, det kan jag lova!!
ingrids
Du kan försöka med att skaffa en uv-atrapp och lägga plastormar på altanen - fejkade rovfåglar och ormar är liksom det jag vet som kan funka mot skator.
malcolm
Jag föreslår att du sätter upp en myggnätsdörr så skatorna inte kommer in i huset i alla fall.
Eva i Skåne
Om du har ett hyfsat stort terassparasoll kanske du kan vinkla det över barnvagnen så skatorna inte kan flyga mot vagnen.

Gossen Ruda
Skator ÄR besvärliga, och som alla kråkfåglar läraktiga. En katt är inget för en skata, bara något att reta. Jaga skatorna så mycket det går så kanske de håller sig undan, de är som sagt läraktiga. Skall du sen få bort boet hjälper det inte med att riva det, kör bara upp en pinne genom det så lämnar de platsen.
HelénE
Sätt upp en norsk flagga: http://gunnarbernstrup.wordpress.com/2010/04/01/

Helén
Jan af Lisö
Kråkfåglar skyr platser där de ser en död artfrände. Så leta upp en död skata och häng den så att de andra skatorna ser den väl....

Andra metoder finns också, men fågel på bilden blev utsläppt då fällan är tänkt för råttorna:
[attachment=61777:senaste_...ten__002.jpg]
DragonLady
Trist med skator.. har det dock bra själv iom att jag har en mästerkatt som tar dem o då håller de sig borta nåt år eller 2, sedan kommer de o terroriserar igen o då nyper han en till o så håller det på yahoo.gif
dahla
CITAT (DragonLady @ 16-06-2011, 10:56) *
Trist med skator.. har det dock bra själv iom att jag har en mästerkatt som tar dem o då håller de sig borta nåt år eller 2, sedan kommer de o terroriserar igen o då nyper han en till o så håller det på yahoo.gif

Där jag bor skjuts katter som rör sig i naturen... anledningen till det ses på bilden du postade...
DragonLady
Jo att katter tar fåglar är väl inte så bra precis.. mäster tar dock bara dessa skator när de terroriserat honom tillräckligt i trädgården.. har aldrig sett att han tar några andra fåglar fastän vi har fågelbord o matar småfåglarna.. han bryr sig inte om dem, o det e inte ofta han passerar tomtgränsen smile.gif firrarna i dammen däremot e väldigt intressanta, han kan sitta i timtal o spana in dem happy.gif
*Stintan*
CITAT (dahla @ 16-06-2011, 11:11) *
Där jag bor skjuts katter som rör sig i naturen... anledningen till det ses på bilden du postade...

Tjyvjakt då eller? Inte för att jag gillar bilden men ändå.
MissKay
CITAT (DragonLady @ 16-06-2011, 10:56) *

wow det var en "duktig" misse :-)

tack alla för tips. skjuta ner dem vill jag nog inte, där går gränsen för mig.

Gossen Ruda: vet du varför man ska köra en pinne igenom? återkommer de annars?
malcolm
I icke tätbebyggt område är det det tillåtet att skjuta frispringande katter men nåde den som ger sig på vår katt som även hon tar en och annan fågel men mest råttor och möss vilket grannarna glädjs åt.
dahla
CITAT (*Stintan* @ 16-06-2011, 13:23) *
Tjyvjakt då eller? Inte för att jag gillar bilden men ändå.

Nej, varför skulle det vara tjuvjakt?
Gossen Ruda
CITAT (MissKay @ 16-06-2011, 21:13) *
wow det var en "duktig" misse :-)

tack alla för tips. skjuta ner dem vill jag nog inte, där går gränsen för mig.

Gossen Ruda: vet du varför man ska köra en pinne igenom? återkommer de annars?

För att de skall överge boet och boplatsen. River man ner boet bygger de ofta ett nytt på samma ställe.

Min pappa praktiserade det en gång. Vi hade fått skator som börjat bygga i ett äppleträd. Han körde upp stången till stångsaxen genom boet med saxen ner i gräsmattan. När vi kom tillbaka från sommarstugan efter helgen stod stången kvar men saxen var borta. Någon hade skruvat bort skruven som höll saxen och tagit den med sig. Nån tjuvaktig skata hade varit framme. Skratta eller gråta är frågan?
*Stintan*
Visa mig var det står att man får skjuta katter hur som helst. Vad jag vet så måste dom antas vara förvildade och aldrig i tätbebyggt område..
dahla
Jag behöver inte visa dig nånting... ta reda på det själv om du nu inte tror mig... här anses nämligen alla lösa katter vara förvildade och alla tolkar det hela på samma vis här.

Klart man kan skjuta dom i tätbebyggt område... man skaffar bara skottlossningstillstånd från polisen. Det flesta katterna tas dock i fälla och avlivas utan att man avlossar en kula från ett vapen.
kerstin z5-6
trollinlägg -varning sleeping.gif
dahla
Japp, troll... och vissa kallar mig monster, idiot, arsle och allt möjligt... men jag gör inget olagligt... jag står bara fast vid min åsikt.
MissKay
tacksam om ni håller er till ämnet och skippar diskussionen om katter. eller starta egen tråd om det. tack!
malcolm
Luftgevär mot skator funkar också men det är säkert inte lagligt, det samma gäller säkert för forumtroll. giggle.gif
dahla
Luftgevär är lagligt att använda för att avliva vissa djur (däribland skata) som kommer in på tomten under vissa förutsättningar... etiskt är det dock inte att döda någon fågel under ruvningstiden...
kerstin z5-6
Troll är en vedertagen internet term, har inget med dej att göra som person
-någon infekterad- pro katt-non katt diskussion får du starta i egen tråd
coolgleam.gif
dahla
Jag vet mycket väl vad ett troll är på ett forum... och det är knappast någon som har varit på forumet i sex år...
malcolm
Jag skall i alla fall inte skaffa något luftgevär vare sig mot skator eller forumtroll även om jag varit sugen emellanåt. naughty.gif
kerstin z5-6
dahla
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-06-2011, 22:28) *

Åhh... en självutnämnd forumpolis! Väx upp människa!
*Stintan*
Lika go och glad som vanligt märker jag thumbdown.gif
Anette W
Det där med död artfrände verkar vara synnerligen effektivt.

Förr året la vi ett nät över två långa störar som vi drog över körsbärsträdet. (Dom är JÄTTEgoda och vi brukar inte få många själv). När dom började mogna var himlen full av kajor som ville kalasa. En dag när jag kom hem från jobbet var det helt blåst på kajor, fanns inte en enda - förutom en som hade fastnat i nätet!!!

Trots uppmaningar som "bryt nacken av den så blir det i alla fall en mindre" så tog jag på mig handskar och tog en liten nagelsax, klippte sönder nätet lite och släppte den fri.

Nu var ju inte den här död men de verkar fatta snabbt när nåt är galet.

Snöflinga
Ja både skator och kajor är intelligenta djur och svåra att hålla på avstånd. Har inget tips förutom att kanske ringa Antisimex, de kanske kan ge dig goda råd.
Solstorm
Har letat efter död skata i många år för att kunna hänga upp en här men aldrig hittat någon. Eländesskatorna har sina ungar intill huset varje år. Riva boet är inte lätt, det är så fast inflätat och murat med stelnad lera eller något så att det sitter som berget. När man väl får bort det så bygger de snabbt nytt.

Skjuta skator är lättare sagt än gjort. De kan vara nästintill tama och hur orädda som helst. På något underligt sätt så VET de vad som är på gång redan innan bössan kommer fram och de är helt plötsligt pyts väck. Hm, jag kanske skulle hänga upp en bössa i trädet när jag nu inte kan få tag i någon död skata biggrin.gif

Kommer att testa tipset med pinne upp genom boet nästa år.
zaaritha
dahla!
Är du djurhatare?
Otäckt!
Och "naturen tillhör djuren"--inte oss människor!
Gossen Ruda
CITAT (zaaritha @ 25-06-2011, 22:30) *

Fast nu hade skatorna lämnat naturen och begett sig in på människans territorium.
ingrid fuxwall
Har lusläst denna tråden då jag själv har enorma problem med skator - det var "lära sig flyga skola" för skatungarna helt nyligen och dagen innan började de ge sig på katten. Han är tuff men inte lika tuff som den vi sett på bild så han försöker skrämma bort dem men de är för många och för påfugna. Önskar att jag hade en katt som klarde av att ge skatorna en minnesbeta

Värsta tillbudet var väl, för x antal år sedan, när jag hittade en i skafferiet eller den gången det kom in en skata och stal min smörgås som låg på matbordet.

Återgår vi till ditt problem så har vi haft det bra under några år då det varit jordgubbsodling i närheten - vet inte om de haft tillstånd men de har i alla fall varit ute med hagelbössan och prickat ett antal skator som fått ligga kvar på marken.
Sedan tog sambon ut luftgeväret och sköt utan kula, alltså bara med luft och sedan så placerade han geväret på altanen och det räckte för att skatorna skulle lämna oss ifred.

Tänker jag efter lite mer så minns jag att han använde geväret och prickade några skator, då på den tiden då han var frisk och vill någon anmälla detta är det helt ok.

Luftgeväret har jag kvar och letar jag lite hittar jag kanske kulorna också - om så ska jag starta kriget mot skatorna - de är bara för mycket när de blir ett hundratal så jag ska starta kriget även om det inte passar alla här
dahla
CITAT (zaaritha @ 25-06-2011, 22:30) *
dahla!
Är du djurhatare?
Otäckt!

Nej, vad får dig att tro det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon