Full version: Sommarrosor
Sidor: 1, 2
Kajsa
Många härliga rosbilder ni visar idag rose.gif

Captain Hayward, Remontantros, den lever efter två hårda vintrar, zon 4 ros, blir ca 1 m, stark doft och får nypon. Kan få allt möjligt av sjukdomar senare.

Postillion, modern buskros från Kordes 1998. Ska kunna bli ganska hög men här blir den ca 1.20, zon 4 ros och doftar, frisk, också klarat tuffa vintrarna.

John Davis, Kanadarosen har tokblommat i år, så det blir en bild till av den. Klätterros.
Kajsa
Ezereht, du visar en Rugosa som du inte vet namnet på här ovan, den liknar Hansa

Hansa
Ezereht
Ja jag tror det är den Kajsa, den doftar jättemycket och det stämmer ju med.

Snyggt med Arabella till Leonardo, annars lite svår färg att matcha biggrin.gif
Kajsa
Blir bara en bild idag, en svensk Rugosa från 1931 av Hammarberg.
Tycker mycket om denna för den är frisk, doftar starkt och får stora rödvioletta blommor.

Moje Hammarberg, ca 1.20 - 1.5 m och klarar zon 7 och magra lägen
svennis
Fler ROSOR.
Elmshorn
Violacea
Fruit Sorbet

Elmshorn.JPG

Violace.JPG

u.JPG

Ezereht
mmmmm Violacea är som pannacotta med lavendel happy.gif
Kajsa
Åh svennis vill genast ha Fruit Sorbet, är det en Delbardros ?

Leonardo da Vinci och astilbe min älsklings perenn alla kategorier.

Smarty, modern buskros, en stark zon 4 ros som växer kallt och blåsigt här men klarat många vintrar. Frisk och doftar fruktigt, blommar om, blir 1.5 m.

Aloha från 1949, inte den nya Kordes ros Aloha. Denna blir en stor buskros i Skåne men inte här, den blir 1.20 och är en zon 3 ros, växer skyddat och har ändå haft den en massa år. Doftar gott.
svennis
Suzanne hadde så in blomma idag, pimpinellros.

suZanne x.JPG

Monarda
Verkar vara ett bra rosår, Leonardo blommar som aldrig förr.

[attachment=62711:P7120954.jpg]

Kajsa
Suzanne hade en vacker färg svennis ! Och Monarda, Leonardo da Vinci är en pärla jag valde den rosen vid min lilla damm !
Jag tar två Rugosa idag. Ägnar mycket tid just nu att klippa bort vissna ros blommor, ganska trist.

David Thompson, Kanada ros med läcker färg, blir ca 1.5 m, frisk och en zon 6 ros. Kryddig doft.

Wild Fox, tysk Rugosa av George Ruf. Den är nästan krusig med en tung blomma, jag är inte helt överens med den blomman ? Annars frisk förstås, doftar en del.
renate
Oj vad fina rosor ni visar här.Är nu hemma igen och njuter av rosblomningen.
[attachment=62835:2011_07_...800x600_.jpg]
[attachment=62835:2011_07_...800x600_.jpg]

CITAT (renate @ 15-07-2011, 23:54) *
Oj vad fina rosor ni visar här.Är nu hemma igen och njuter av rosblomningen.
[attachment=62835:2011_07_...800x600
renate
Oj så fel det blev 3xGhislaine de Feligonde och inte går det att rätta till heller.Är nog lite för sent för sånt.
Ezereht
Ä det Ghislaine de feligonde? Tjusigt att fångat getingarna. Jag försökte fota en humla häromdagen, men den bara gömde sig eller flög iväg tsssk.
renate
Det var 2 blomflugor jag fångade i Ghislaine de Feligonde,vet inte vat som hände när jag laddade upp bilderna.

[attachment=62869:2011_07_...800x600_.jpg] Leander
[attachment=62871:2011_07_...800x600_.jpg] Surbrunnsgatan 109
svennis
Rosenhlom blommar nu när andra håller upp.

rosenh.JPG

Kajsa
Vackert renate och svennis ! Annars lite rosvila här nu mot förut men här några bilder från idag.

Hyde Hall, Austinros, klängros som varit 3 m här men frös hårt sista vintrarna, men är på gång igen.

Morden Sunrise varit friska och fina i sommar, Kanadaros som doftar gott

The Fairy blommar mycket nu, alltid gillat denna ros

White Grootendorst, mutant av Pink Grootendorst 1962 kan få lite rosa fläckar i det vita

svennis
Trevlig linje. Blev bra.
Tack Kajsa.
Fler kan sätta in bilder. flirting.gif
Det är bara att försöka.
Finns ju plats
Krolliljan
CITAT (Ezereht @ 06-07-2011, 10:36) *
Lite fler bilder...
Aïcha, tror det är tredje året nu, och äntligen kommer det massor av blommor biggrin.gif

Detta är en ros som jag bara måste köpa. wub.gif
Kajsa
Ljuvlig bild Krolliljan !

Honorine de Brabant, Bourbonros som hängt med många år, zon 4 blir 1.5 m

James Galway, Austinros och klematis Star river

Ingrid Bergman

I kväll får mina rosor gå till alla ungdomar som dog i Norge !

svennis
Open Arms
Warner ros
Open Arms.JPG

Krolliljan
wub.gif Men så ljuvlig svennis
Ezereht
Vilken härligt mjuk färg på Open arms. Min son gillade den också han sa "ååååh vad fin" smile.gif
annika wall
Efter att nästan ha dött blommar New Dawn igen!

White Dorothy tar sig långsamt men säkert upp i rosengången.
Kajsa
Jo vintern var nog tuff på många ställen annika, min New Dawn fryser alltid ner.

Några dagsbilder

Sarah Van Fleet, Rugosa en vacker buskros med lila/rosa blommor

Linnaeus, Poulsen ros från 2007, älsklingsros ! Rabattros 1 - 1.20 hög, klasar med blommor

Charles Albanel, Rugosa från Kanada och blir bara ca 1 m, en tuff zon 6 ros

Ezereht
Åååh den är så fin Linnaeus. Jag blir nästan sugen att skaffa en igen och försöka.
Monarda
[attachment=63370:P7291195.jpg]
Monarda
[attachment=63371:P6290747.jpg]
svennis
Fina bilder!

Jag vet inte vad de heter.
Canadensare?
Alba?
Monarda
Den rosa är antingen en New Century eller en Wild Edric, jag har tyvärr blandat ihop dom.
Den vita är en Princesse de Lamballe
Krolliljan
Ett nyförvärv. Köpte jag igår.
Kronprinsessan Mary

[attachment=63404:IMG_0001_885.JPG]
Många knoppar. Denna utslagna är lite nött i kanterna men jag får en känsla av hur den kommer att se ut.
Kajsa
Monarda kolla i mitt album/Austinrosor där finns många bilder på Wild Edric.
Svennis Kronprinsesse Mary doftar starkt, jag har en ros kvar, lika fin som Austinrosorna.

Stamros The Pilgrim och fuchsian Cecile Smedley

Magic Pink, köpt för att ha i kruka, annars vet jag inget om den, god doft och blommar om nu.

Monarda
Martin Frobischer har nu passerat 2-meters strecket.

[attachment=63521:P8011306.jpg]
Ezereht
Wow tjusigt foto av den rosen Monarda! Riktigt fin.

Den där solgula färgen på Pilgrim är riktig gladfärg, men lite svårmatchad i rabatten. Jan Speck är lite liknande i färg också en aning hmm... Men det får vara. På en stamros är det helt okej förståss, den är ju som i ensamt majestät =)
svennis
Nu blommar det igen. Härligt.

Lady Hiullingdon

Lady Hillingdon.JPG

Quatre Saisons

4 årstider.JPG

Kajsa
Fina foto rosvänner !
Remonterande rosorna börjar komma igen lite nu och idag fick vi äntligen 23 mm regn, vi har haft svår torka hela sommaren ( tack och lov att jag kan vattna )

Hansaland börjar hämta sig lite, frös i botten de två sista vintrarna, för att vara en zon 5 ros borde den klarat sig bättre här.

Eglantyne, Austinros som jag haft i många år, bra för den fryser inte bort.

Rugspin, dansk Rugosa av Petersen 1966. Och en tuffing, zon 7. Ny ros hos mig, stark doft och nypon.
Kan bli ca 1.5 m frisk !
Kajsa

Köpt som Selma Lagerlöf av Flora Linnea i vår, men jag tvivlar starkt, Selma L. finns med i LÅG och jag tror jag fått en annan, rugosan Marga ? Är det någon som har Marga och känner igen den, lösa blommor nästan ingen doft och ruskigt taggig.

Kanadarosen John Cabot blir tokhög i augusti och klematis Jenny, sen stor blommig.
Kajsa

Louise Bugnet, Kanada rugosa blommar om nu, alltid frisk !

Munstead Wood, Austinros mörk och ljuvlig, klarat två hårda vintrar här så då får man vara nöjd
Kajsa
Ja vi får väl snart avsluta tråden och ta Höstrosor !

Wild Mountain, en ny tysk Rugosa av George Ruf, ca 1.20 buskros

Souvenir de Philémon Cochet, äldre fransk Rugosa som jag dyrkar, alltid frisk, stark doft

Morden Belle, Kanadaros, köpt på mässan i Sthlm - 09, rotäkta och växer sakta, en liten rabattros
liknar många andra rosa, men den är tuff förstås.

svennis
Några till i sommar.
Gertrud Jekyll

Jekyll.JPG

Gertrud J.JPG
Orange Triumpf

Or Triumf.JPG

o t.JPG
Elle tror jag

Elle.JPG

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon