Full version: Sommarrosor
Sidor: 1, 2
Kajsa
Tråden " första rosorna " känns fel nu, tar en ny tråd
Har haft tidningen VLT här i eftermiddag och ni som vill se lite bilder härifrån trädgården titta till helgen, vet ej vilken dag.
www.vlt.se

Här kommer lite från dagen

John Cabot, som delar buren med en sen klematis

Irma Balsgårdsrosen och Will Alderman, rugosa

Aimable Amie, gallica ros som blir 1.5 m, stark doft

Charles de Mills, gallica med stora flata blommor, stark doft
Fågelvägen
Härliga rosor, Kajsa! De ser så frodiga och friska ut, hoppas regnet räckte till för ett tag. Förstod VLT-reportern hur mycket du jobbat med vattnandet? sweatingbullets.gif Trevligt att du skriver vilka som doftar.
Kajsa
Jo, journalisten har trädgård så hon vet, nu skulle det visst bli lite mer ostadigt.
svennis
Jag vattnar mina krukor, det syns när jag glömmer.
Vi är lyckligt lottade med regn tycker jag.
Rosorna blommar o nu försöker jag hitta namn på dom. >150 bilder idag

Cardial de R.JPG

två rosor.JPG

egen.JPG

Kajsa
Underbara rosor svennis, nu är allt så fantastiskt vackert !
Ezereht
Mossrosen var ju bara helt underbar.
Ezereht
Fast det blir ju första rosorna för mig wink.gif Men nu äääääääääääntligen kan jag också visa lite bilder. Blåsigt i dag så aningen oskarpa, ursäkta.
Min Tornedalsros nyutslagen.

Samma ros när blomman stått någon dag och blekts lite.

Finlands vita ros (vid parkeringen).

Jag saknar den vid huset, men var ska man ha den, den spred sig så himla fort med massa rotskott? sad.gif
Och en bonusbild till Svennis, han gillar ju fåglar. Men kanske inte ankor? Dom var så söta så jag måste fota. Från sjön nära där vi bor.
svennis
Tack för de bilderna Thereze.
Kanelrosen samma som jag fick av dig? Liknar inte min Tornedalen riktigt.:-)) Har velat HA!
Tycker den liknar en viss ruffsig höna.
Fåglar o fågelsången är underbar nu.. Paradiset..
Tack Kajsa! Du håller igång här.
Kajsa
Härligt nu har du också alla rosor på ggn rose.gif
Det regnar här idag bara det gör en glad så torrt som vi haft !
svennis
Peace blommar. Fredsrosen.
Visst har rosor betytt mycket

Peace.JPG

Kajsa
Ja visst är den läcker svennis !

Hansaland, som frös i botten förra vintern och först nu börjar den ta igen, det blir annars en 3 m ros här.
En tomteröd gladros !
Fågelvägen
Snyft, nu har rådjuren för första gången hittat rosorna på den smala kanten utanför spaljén uppe på vår stora terrass. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif 'Golden Wings' 'Nevada' och 'Lykkefund' - alla avbitna, blomknoppar och friska skott brutna eller uppätna. Clematis och höstanemoner avbetade.

Enda trösten, ett gott skratt: googlade bland nät, elstängsel och olika skadedjursskrämmor, hittade en lång lista på skadedjur, sist "vägglöss". Därefter "Övriga klövdjur".
Kajsa
Det låter för trist, sätta upp staket runt om kanske ?
svennis
Måndaa! Nya rosor..bara jag inte sätter in dubbla.
Balsgård.. Irma, Anna, Freja......

IRMA.JPG

Anna.JPG

Freja.JPG

kluringen
Längtar efter en riktig trädgård när jag ser era underbara bilder. Lite kan jag bidra med från vår lilla "låtsasträdgård". Vi har inte en gnutta mark, allt är upphöjda bäddar på ett betongvalv. Märkligt att det funkar med endast 30 cm planteringsdjup.

[attachment=61919:austin1__1_.JPG]
Crown Princess Margareta
[attachment=61920:austin1__2_.JPG]
The Pilgrim
Ezereht
Fina bilder Svennis. Vad var den här för ros?
svennis
[quote name='Ezereht' date='20-06-2011, 12:58' post='1423246']
Fina bilder Svennis. Vad var den här för ros?

Hej Thereze!
Är det inte BRA?
Cristata är det, Napoleons Hatt! Den nr 2 kan det vara Tour de Malakoff, rök från Malakoff
Napoleon tyckte om krutrök o därför är de kompisar. Eller...

Freja är så bra i sweatingbullets.gif år så den är värd en egen sida, flirting.gif

Freja.JPG
svennis
[quote name='kluringen' date='20-06-2011, 12:56' post='1423245']
Längtar efter en riktig trädgård när jag ser era underbara bilder. Lite kan jag bidra med från vår lilla "låtsasträdgård". Vi har inte en gnutta mark, allt är upphöjda bäddar på ett betongvalv. Märkligt att det funkar med endast 30 cm planteringsdjup.
[attachment=61919:austin1__1_.JPG]
Crown Princess Margareta
[attachment=61920:austin1__2_.JPG]
The Pilgrim
Fina Austin rosor..

Crown Princess Margareta en favorit.. yes.gif
Ezereht
Oj vilken gul crown princess margaretha, det är roligt med rosor hur dom skiftar i färg beroende på hur dom växer bravo.gif

Napoleons fru hade ett gott öga till rosor och hur spendera pengar wink.gif
svennis
[quote name='Ezereht' date='20-06-2011, 21:09' post='1423528']
Oj vilken gul crown princess margaretha, det är roligt med rosor hur dom skiftar i färg beroende på hur dom växer bravo.gif

Napoleons fru hade ett gott öga till rosor och hur spendera pengar wink.gif

Bild på Cristata o rätt blomma.

Napoleons fru, den nr 2 har betytt mycket för rosor.
Kan du skriva rätt So..de la Malmasion ...stava

Nopoleon hatt.JPG

Kajsa
Och här var det rosiga tråden vackert !

Zoé

Zoé, mossros, en buske som blir 2 m, har aldrig frusit något här, blommar en ggn, doftar en del.
LÅG skriver zon 4 men då är det en väldigt tuff zon 4 ros.

Henri Martin, mossros den frös ner helt vintern -09/10 men börjar hämta sig, annars en zon 5 ros som blir drygt 1.5 m, blommar en ggn, stark doft.

Belle Doria, gallica ros från Belgien före 1847, rödlila, känns randig i mönstret.
Zon 5 och doftar inte så starkt.
svennis
Kajsa! Henri Martin är så fin.
Blev gla när jag ser en blomma på Hebe´s Lip..

Hebe´s lip.JPG

Kajsa
Napoleons hatt ja den är väl rolig svennis, jag har också den.

Här kommer fler rosor från dagen

Belle de Crécy, gallica ros som gett mig en liten buske från rotskott en bit ifrån efter många år.

Duchesse de Montebello, ny gallica ros här och första blommorna i år

L Evéque, gallica ros blir en fyllig buske ca 1.5 m

Variegata di Bologna, randig Bourbonros som kan frysa ner men har haft den många år, den kan få allt möjligt av sjukdomar men just nu är den vacker.
Fågelvägen
Duchesse de Montebello, vilken förnäm gallica! Doftar den?

Här är min nyplanterade pimpinellifolia från Matti i Oulunjoki, 'Posliinikaunotar' (Porslinsskönhet). Kronbladen är mer oregelbundna än på de bilder jag sett.

[attachment=62020:SAM_0314.jpg]
Kajsa
Jo Duchesse de Montebello doftar starkt och sött ! Köpt för två år sedan av Odla.
Vilken söt pimpinell du visar !

Det ösregnar I Västerås, bara tacka och ta emot nu slipper vi vattna ett tag.

Närbild av klätterrosen Irma som är ljuvlig nu. En av mina stora favoriter, eller hur svennis

Idag kom inslaget från www.vlt.se från min trädgård om någon vill kika.
Fågelvägen
Trevliga reportage med fina rosbilder! Jag tittade också på "Kajsa klipper till". Nyttigt och vackert!
Varför i all världen skulle du fira semestern någon annanstans?
Kajsa
Nej det får bli dagsutflykter på sommaren, jag har på tok för mycket i trädgården, man kan ju alltid ta en resa på vintern.
Ezereht
Eller på våren Kajsa som när du var till England smile.gif
Fint reportage, och jag fick lite annorlunda bild av Wild edric. Den har inte så rugosa-aktiga blad? Tyckte dom såg ganska släta ut?

Glad av att se din Jhon Cabot var så stor, jag gklippte ju ner min helt förra året för att få in den i ett rosstöd av metall, och hoppas ju den ska växa på sig. Den har kommit en bit iofs redan men man oroar sig ju alltid lite när man gör drastiska saker.

Regn regn här på midsommar. Mulet och kallt kan man ju pyssla i trädgården men i regn tycker jag man blir så smutsig så fort.
renate
Oh nu ha rosparaden börjat och jag höll på att missa det.Vilka härliga rosbilder ni visar.Här börjar rosorna blommar med.Det var ett tag jag var här,höll på ute och med min nya blogg.Några rosbilder kan jag bidrar med.
[attachment=62080:2011_06_...480x640_.jpg] Henri Hudson [attachment=62079:2011_06_...60x1280_.jpg] Nuit de Young
Tyvärr fick jag bara plats med 2 bilder,filerna var för stora .Jag återkommer i morgon.
Kajsa
Vad trevligt att du kikar in renate, ja nu tokblommar allt på en ggn.

John Davis som nu är ca 2 m, den kan få svartfläck senare av sommaren
Jag skulle inte ha några klätterrosor här om inte Kandarosorna fanns, tack för dom.

Quadra också en Kanadaros med stora blommor

Hipplyte, ny här men den liknar alla de andra Gallica rosorna tycker jag

Pergolése, Portlandsros som remonterar en del sedan, stark doft, blir en 1.5 m buske, fryser aldrig.

James Veitch, mossros som blir ca 1.5 m och doftar och aldrig frusit en cm, en stor favorit.
svennis
[quote name='Kajsa' date='23-06-2011, 12:29' post='1424800']
Jo Duchesse de Montebello doftar starkt och sött ! Köpt för två år sedan av Odla.

Närbild av klätterrosen Irma som är ljuvlig nu. En av mina stora favoriter, eller hur svennis

Tack för Irma!
Irma o Freja var fina på Trädgårdsföreningen i Göteborg. Rosdagar där den 2 juli, nästa söndag.
Har gått o beundrat ROSOR två dagar där nu. Fantastiskt roligt. Löst säsongskort. QL = KUL

Irma 2000.JPG

Irma.JPG

Freja.JPG

Nattviol.JPG

Kajsa
Vad härligt svennis, två rosdagar på Trädgårdsföreningen, säsongskort låter som det blir många besök.
Jo Irma är en av mina 10 stora favoritrosor rose.gif
Kajsa

Anna Balsgårdsros klätterros och denna är från dig svennis och börjar nu bli stor

Petite Lisette, Alba ros, blir en liten söt buskros ca 1.20 frisk och har aldrig frusit.

Cosimo Ridolphi, Gallica ros med en kraftig färg, doftar gott, ca 1 m, ny ros här.

Constance Spry frös ner hårt - 09/10 och då inga blommor förra året, men nu är den stor igen.
Blommar bara en ggn. Stark doft, zon 4
renate
Oj vad det blommar hos er.Här är det inte riktigt så långt kommen men det tar sig nu när solen är tillbaker.Tyvärr lyckades jag bara lägger in en bild

[attachment=62112:2011_06_ Den underbara Schneekoppe
svennis
Hattrosen
Scharlachglut!

Hattrosen.JPG

Fågelvägen
Vilken fin färg på Hattrosen! Varför kallas den så?

Här är nu den fjärde av pimpinellifoliorna från Matti i Oulunjoki. Juhannusmorsian (Midsommarbrud) heter den. Rådjuren har redan varit framme och smakat på de späda skotten. Hoppas de lämnar resten i fred.

[attachment=62135:SAM_0338.jpg]

Kajsa
Ja den där Hattrosen är för grann, färgen är otrolig ! ! Midsommarbruden en helt ny ros för mig, så söt Fågelvägen !
Som sagt rosorna rusar på och allt blommar, blir det tomt på blommor snart med värmebölja ?

Henry Kelsey, klätterros från Kanada, haft länge och klippt den i botten en ggn då den blev så stor.

Gul Dagmar Hastrup, denna Rugosa rosen är ömtålig och fryser ofta ner, zon 4 men blir ändå ca 1.20 varje sommar, stark doft och väldigt taggig.

F.J Grootendorst, nejlikrosen kallas den, mycket tuff ros som ska klara zon 7 enligt LÅG. Finns i tre färger och jag gillar dom alla så mycket, saknar doft. Kan bli 1.5 - 2 m, Friska.

Mary Rose, har tre buskar en mycket tuff Austinros som sällan fryser.
Kajsa

Balsgårdsrosen Balder, klarar zon 6 enligt LÅG och hos mig har den blivit så stor att jag klippt ur den hårt en ggn. kan bli yvig. Blommar om.
Rotäkta svensk ros från 2001, frisk och bra !

Här med klematis The President som blommar nu.
Monarda
Winnipeg Parks

[attachment=62204:P6290743.jpg]

Maigold

[attachment=62205:P6290735.jpg]
Krolliljan
CITAT (Kajsa @ 23-06-2011, 12:29) *

Fint reportage tummenupp.gif

Är inne och kikar i denna tråden allt som oftast. Lyckas inte med rosor själv men njuter gärna av andras/ era. wub.gif
svennis
Roligt om det uppskattas.. biggrin.gif

Starkodder tar priset. Cedergren ROS. Kommer från ingenstans.
Mundi förvånar alltid..

Stark.JPG

Starkodder.JPG

R Mundi.JPG

Kajsa
Åh Starkodder svennis, din är just så där stor som den ska vara ! Min växer såååå långsamt den kommer aldrig bli som din, suck !

Jubilee Celebration, Austinros 2002, till Drottning Elizabeth/England som firade 50 år som regent. Haft den länge och det är en liten ros men så kommer dom otroliga tunga blommorna, då måsta jag fota den.

Crocus Rose, Austinros som blivit en liten buske här 1.5 m och frös inget i vinter, växer skyddat i söderläge, den är ljuvlig och doftar gott som alla Austinrosor.

Heritage, en av David Austins favorit rosor, har tre ex som klarar sig utmärkt här, blir bara lite väl höga mot hösten 1.5 - 2 m då.

The Mayflower, Austinros som blir lite bollig, vacker blomma, doftar starkt, ca 1.20 blir buskig, klarar sig bra här.
Det är ett fåtal Austinrosor som frusit bort här, dom är mycket tuffare än vanliga rabattrosor.
kerstin z5-6
[attachment=62269:_rt3.jpg]Fina bilder! Här blommar örtelius Finlands vita, tornedal,Louise B -alborna slår nog ut om nån dag och Morden centennial med
Monarda
Leonardo och Arabella, ett vackert par.

[attachment=62302:P7020778.jpg]
Kajsa
Vackert tjejer rose.gif
Här några bilder från dagen

Christata, " Napoleons hatt " Centifolia ros och blommar en ggn. Foderbladen har krusiga utväxter, mycket udda ros, ska kunna bli ca 1.5 m men är mindre här, zon 5

Commandant Beaurepaire, Bourbonros och blir en stor buske, inte alltid så fin i bladen.
Stark doft och remonterar, zon 4, kan frysa en del tuffa vintrar. Haft den i många år.

Aimable Amie, gallica ros, blir en ganska yvig buske så jag klipper ofta tillbaka den efter den blommat.
Stark doft, en zon 5 ros.

Munstead Wood, Austinros från 2007. Hade den i kruka förra sommaren men grävde ner den i höstas, klarade vintern bra. Stark doft och blomman blir mustigt röd/lila, ca 1.20.
renate
Jag har lämnad mina rosor för en veckas vistelse i Skåne hos barnbarnen men tog några bilder innan jag åkte.
[attachment=62403:2011_06_...800x600_.jpg] Maidens Blush
Kajsa
Ja visst är den fin nu renate !
Här några dagsbilder

Feuerwerk, en buskros från 1964, en ros som aldrig fryser här, klarar zon 5. Stark orangeröd färg, blommar om, en viss doft. Under rosen Astilbe min favorit perenn mellan rosor, har en massa överallt.

Ghislaine de Féligonde, myskros som brukar frysa hårt här men efter snälla vintrar kan den nå 2 m.
Härlig doft och vacker färg, en klen zon 4 ros.

Mme Boll, Portlandsros och en måste ros för rosvänner, stark doft och tuff zon 5, buskros ca 1.5 m.
Vackra blommor även på hösten.
svennis
Så fina rosor ni har.. yes.gif
En äppelros..Magnifica

Magnifika.JPG

Ezereht
Okej, nu har jag fotat lite. Finlands vita ros har blommat över, så också Tornedalsrosen. Nu är det Rugosor, Pinpineller och lite annat som kommer.

Okänd Rugosa, jag tycker den är lite lik Schneekoppe. Vad tycker ni?

Mera okända rugosor, men jag misstänker kan vara Hansa.

Okänd rugosa som får jättestora fina nypon. Ni får gärna gissa vad det kan vara. Planterad nära Rosenkvitten och Myskadra.

Sista Rugosan, som också står vid parkeringen. Kanske vanlig rosa vresros.
Ezereht
Lite fler bilder...
Aïcha, tror det är tredje året nu, och äntligen kommer det massor av blommor biggrin.gif

Mary Rose, Austinros, liten ännu men naggande god. Planterad frra året, har inte fruist nästan något. Men den var ju en bäbisplanta. Hoppas den växer på sig i år.

Hansaland och praktveronika knallblau.

Rose de Recht, Sarah bernhardtpioner och en klematis som inte blommar än. Mja och två astilbe som inte riktigt trivs =/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon