|
Full version: Kärringråd..
gammelnalle
20-03-2004, 19:17
gammelnalle
20-03-2004, 20:07
Dagens namn: Vårdagjämningen (som normalt infaller den 21:a men pga av skottår den 20)
även Joakim firar: J betyder enligt I-alla-fall-boken : Den av Gud upprättade
gammelnalle
21-03-2004, 00:38
Dagens namn 21 Mars Bengt: Den välsignade
[SIZE=7][COLOR=red]
Ur "I alla-fall-boken"
Brödburkar kan man hålla fria från dålig lukt och smak om man någon gång ibland torkar dem invändigt med en ättiksblandning
gammelnalle
21-03-2004, 00:40
nähä!!! vad har jag NU gjort för fel???? Är det månne schlagerfestivalen???
gammelnalle
22-03-2004, 04:59
CITAT (gammelnalle @ 22-03-2004, 04:59) men min och din almanacka säger Kennet........ Svenska Kenneth-klubben!
*Felix matte*
22-03-2004, 07:58
Ur boken Mor till friska barn (1948)
Faderns delaktighet Det finns tvivelsutan många positivt uppbyggande och hjälpande arbeten som mannen har att ansvara för i det nya företaget (familjen). Om han icke gjort det redan tidigare kan den blivande fadern börja hjälpa till med eldning och diskning. Att han serverar sin hustru den första och den sista drycken på säng är även en liten tjänst av psykologiskt värde, lika väl som en praktisk hjälp.
gammelnalle
22-03-2004, 22:30
http://hem.passagen.se/lilltuff/karring.htmtål att repeteras igen!!! CITAT Att han serverar sin hustru den första och den sista drycken på säng är även en liten tjänst av psykologiskt värde, lika väl som en praktisk hjälp. varför skall man servera "sista målet" till kärringen !!! Vore det inte bättre att göra det under den tid hon är mer levande??? Kanske 2 ggr per år??? (Mors dag och Internatíonella Kvinnodagen t.ex.)
myskmadra
22-03-2004, 23:16
gammelnalle
22-03-2004, 23:26
gammelnalle
22-03-2004, 23:37
http://www.allehanda.se/tips-ideer/index.php#tipsa(har vi också haft uppe... men väl värt att repetera!!!)
gammelnalle
23-03-2004, 00:00
I alla fall-boken 23 mars 2004 Gerda- den skyddande, den bevarande. Kådfläckar kunna behandlas med sprit eller Eau de cologne. Ett annat sätt är att lösa upp kådan med fotogen eller smör och sedan strö på potatismjöl.
En halmhatt kan man tvätta ren med tvål och vatten och pressa lite fint med strykjärn, innan den torkar.
Det är svårt att skära i kork men fuktar man kniven går det betydligt lättare.
gammelnalle
26-03-2004, 07:34
Glömde ju !!! 24 mars hade Gabriel - Guds man, Guds sändebud namnsdag.... i går hade Våfflan namnsdag ????? och idag
26 mars har Emanuel- -Med oss är Gud- rätt att få äta namnsdagstårta själv!!!
CITAT (gammelnalle @ 26-03-2004, 07:34) --- rätt att få äta namnsdagstårta själv!!! Det var ju det jag menade häromdan - det där med skillnaden på själv och ensam! Nu vet jag ju inte hur gammal Emanuel är, men om han har åldern inne så är han jätteduktig som kan äta själv. Eller menade du att han får äta ensam? Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting.Nalle P.
gammelnalle
26-03-2004, 08:07
CITAT (Berith @ 26-03-2004, 07:46) CITAT (gammelnalle @ 26-03-2004, 07:34) --- rätt att få äta namnsdagstårta själv!!! Det var ju det jag menade häromdan - det där med skillnaden på själv och ensam! Nu vet jag ju inte hur gammal Emanuel är, men om han har åldern inne så är han jätteduktig som kan äta själv. Eller menade du att han får äta ensam? Om du alltid säger "vi får se" händer det aldrig någonsin någonting.Nalle P. Hur kunde du veta att Emanuel skulle få äta själv !!! Ingen har ens tid med att hylla honom.... ej mindre med at hjälpa honom att stoppa i tårta i munnen på honom..... Och han får vara ensam... Här kommer det att bli kladdigt.... Vad TRODDE DU???? "vi får se" om hans händer är mindre kladdiga.
Har ni svårt att få rent jordiga och leriga kläder, tex. barnes vantar och overaller eller dina trädgårdsbyxor, gör som min mormor. Fukta fläcken med vatten, gnid in en hård tvål, rejält mycket så hela fläcken är dold, låt torka helt, tvätta i maskin som vanligt. Må vårsolen skina även på er! /Nellie
När jag skall tärna gurka så skär jag först gurkan på längden med 4 snitt så det blir nio bitar i varje skiva, SEDAN skivar jag den...lätt som en plätt...
gammelnalle
27-03-2004, 20:26
sommartider / ställa om klockan se separat tråd.....
*Felix matte*
17-09-2004, 06:25
Min uppfinningsrike make håller just nu på att avfrosta stora frysskåpet som hade ett ansenligt lager is. Se vad han har på pallen.. Kupévärmare  Isen var borta på "nolltid"
gammelnalle
17-09-2004, 07:36
Trodde först att du placerat detta tips fel….. (som bezzerwisser mezzerschmidt vill man ju alltid rätta till era ofullkomligheter…  ) och trodde den skulle vara här: http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...b1bcd93d4f962baFiffiga uppfinningar i trädgården..., Nån mer som vill dela med sig? men sen såg jag att du faktiskt letat upp en bättre passande tråd…. För du har väl inte frysen i trädgården... hi hi hi !!! Shit åxå…. Då får jag ju inte klaga… Men vadå frys?? Har ni inte permafrost uppe hos er??? Hörde att Lappland hade haft –10 grader i natt !!! HUVVA!!! BRA att du letade upp denna gamla tråd !!!!
Gunvor Nilsson
17-09-2004, 07:58
*22many*
17-09-2004, 09:41
Samtidigt som jag gör ren ugnen, kanske inte så miljövänligt, med Mr Muscle (bra tycker jag, eftersom den används i kall ugn), passar jag på att spraya lite på plåtarna och långpannan (om det behövs  ). De blir som nya. När jag putsar fönstren använder jag spolarvätska - fungerar jättebra  .
Haha, vi har en gratistidning här där det finns en tipsspalt. Tyvärr har de börjat sålla lite mer när de tar in knep nuförtiden, förut var det oftast ren underhållning att läsa vad folk hittade på för tips. Belöningen för att skicka in ett knep är nämligen rediga 10 euro/tips. Strumpbyxtips var det gott om - t.ex. att man kunde klippa bort ett ben på ett par gamla strumpbyxor. Detta kunde man trä över huvudet när man åkte berg-och-dalbana. Så att glasögon och hatt skulle hållas på förstås.  Försök tänka er en liten tant med en strumpbyxa över huvudet på väg ner.
Håller med dig Vicke!! Jag älskar att läsa 'Läsarnas Tips' i olika så kallade Damtidningar av samma skäl. Din är nog faktiskt en av de bättre tror jag!! Mvh Fenja
*Felix matte*
17-09-2004, 19:04
CITAT (gammelnalle @ 17-09-2004, 08:36) Hörde att Lappland hade haft –10 grader i natt !!! HUVVA!!! Man ska inte tro på allt man hör och läser Vi hade -1,3 som lägst inatt. Strålande sol och 8 -9 plus på dan
gammelnalle
17-09-2004, 19:46
DU bor väl inte i hela Lappland???? Lev väl där uppe sprickornas rike !!
Har ni några bra tips för hur man snabbt och spårlöst avlägsnar de streckkodsetiketter som numera tycks kletas lite var som helst på diverse prylar?  Främst tänker jag nog på platsunderlag, typ plexiglas.
Funkar kanske med T-sprit och ett rakblad?
farbror B
20-05-2005, 14:19
Mmm håller med Rossi ( ska väl hända nån gång det med..) om du har en glashäll, använd skrapan som följde med. Överblivet klister avlägsnas med diskmedel
CITAT (farbror B @ 20-05-2005, 15:19) Mmm håller med Rossi ( ska väl hända nån gång det med..) Kryss i taket! Det kommer jag att leva på hela helgen. (Och hålla emot dig framöver ....)
Ja, T-sprit är bra. Alternativt hårtork, det får en del klisterlappar att släppa lättare. Fick ta till T-spriten på en sekatör jag fick, för den hade en sån där superful streckkodslapp.
gammelnalle
20-05-2005, 17:38
CITAT (Pirum @ 20-05-2005, 15:24) Ja, T-sprit är bra. Alternativt hårtork, det får en del klisterlappar att släppa lättare. Fick ta till T-spriten på en sekatör jag fick, för den hade en sån där superful streckkodslapp. T-röd- för god att kolsyra!!
Blomstertanten
20-05-2005, 20:29
Tejprester (klistret) Tar jag bort med hjälp av fönsterputs. För övrigt det enda jag använder det till ! Till fönstren använder jag diskmedel.
Funkar det inte med fönsterputsen kan det gå med kemiskt ren bensin. Men försök ta bort så mycket som går av själva lappen först.
Frida H
20-05-2005, 20:49
BARNOLJA funkar bra på prislappar som sitter mitt på tallrikar. hur f-n kan dom sätta prislapparna där?
Inga från Närke
20-05-2005, 21:31
CITAT (Tesa @ 24-02-2004, 14:15) Nån mer som har goda råd att dela med sig av.... Kanske denna länk är något http://www.hushallstrasket.nu/flashfilmer/...r/bokhylla.html
Snöflinga
20-05-2005, 21:48
Någon som lider av GIKT  Då skall du lägga ett helt ägg med skal i ättika. Låt ligga tills det lösts upp. Tvätta de angripna ställena med denna blandning. Upprepa 3 ggr. i veckan i 3 veckor... Var 3:e gång badar du dessutom i vatten som du kokat tallkvistar i.
gammelnalle
20-05-2005, 21:51
Har du själv provat detta?? (Utgår isåfall att du har någon form av artros)
Snöflinga
20-05-2005, 22:03
NIX , bara ett uppsnappat tips
Ljusalfheim
21-05-2005, 15:59
jag har en svart tröja (bomull tror jag) som akvariesilikon kletat fast på.. jag kan inte bli av med fläckarna. kan ni kanske hjälpa mig?? ska jag prova med galltvål - jag vet att clas ohlson säljer sådan.
Snöflinga
21-05-2005, 22:01
HEJ  Jag har nå´t bra här som jag verkligen vet funkar och vill gärna dela med mig Är du förkyld eller febrig, gör då så här: ta en vanlig gul lök - stick sedan två hål i denna, ganska djupa och i näsborreavstånd ..... Stoppa ner nosen och snusar in lökångorna så man får löksmak i munnen. Gör så flera ggr. om dagen.... Simsalabim, blir du bättre Ett gram allicin (från lök) har en baktöriedödande effekt som motsvarar 15000 IE pencillin. Läste detta i en läkartidning, provade och tyckte det var bra, men gör nya hål varje gång du skall sniffa in
Gunvor Nilsson
22-05-2005, 19:41
CITAT (Posse @ 20-05-2005, 15:09) Har ni några bra tips för hur man snabbt och spårlöst avlägsnar de streckkodsetiketter som numera tycks kletas lite var som helst på diverse prylar? :unsure: Främst tänker jag nog på platsunderlag, typ plexiglas. Prols 'Limtvätt P613' är suveränt att ta bort allt som är klistrat! /Gunvor
*solis*
23-05-2005, 15:56
CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 20:30) Jag är en äkta kärring så det så
gammelnalle
23-05-2005, 18:46
CITAT (solis @ 23-05-2005, 16:56) CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 20:30) Var är ni alla!!! Vill ni inte bli kallade för kärringar???  :lol: :D det bryr jag mig inte om.... http://hem.passagen.se/lilltuff/karring.htm  :blink: :wacko: Jag är en äkta kärring så det så  HUR är en oäkta kärring då??
*solis*
24-05-2005, 12:59
CITAT (gammelnalle @ 23-05-2005, 19:46) CITAT (solis @ 23-05-2005, 16:56) CITAT (gammelnalle @ 24-02-2004, 20:30) Jag är en äkta kärring så det så  HUR är en oäkta kärring då??  Måste vara en som känner sig oäkta
gammelnalle
24-05-2005, 19:13
Dagens Nyheter har i sin bilaga "Bostad" pålördagarna en spalt med "goda råd"... en hel del intressanta saker ibland,,, men man glömmer ju... http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=305och jag föredrar pappersupplagan... den kan man täckodla med.....
*Felix matte*
21-10-2005, 19:20
Ajax Badrum spray är suveränt bra att ta bort kalkavlagringar i duschen.. även golvet blir ju med tiden lite missfärgat men också det tar sprayen bort. Spraya på..låt verka någrta minuter, torka av och skölj. Yes Powerspray... oslagbart bra till ugnsrengöring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|