Full version: Bredband åt alla?
Sidor: 1, 2
Posse
CITAT (oldwolfie @ 19-03-2004, 12:24)
från början va det 3 kilometer vill jag minnas så dom slingrar sej tydligen unsure.gif

Isåfall tycker jag att de "slingrar" sig åt rätt håll! smile.gif
TeliaNet
CITAT (Posse @ 19-03-2004, 10:37)
Hur var det nu...

Måste varje "operatör på marknaden" installera egna speciella ADSL-prylar i resp telestation för att kunna erbjuda ADSL-abonnemang? Eller räcker det med att någon gjort det, för att alla sedan ska kunna göra det? unsure.gif

så här är det: Telia-Sonera äger nät, utrustning och telestationerna.
de hyr ut det till de andra operatörerna genom ett varumärke som heter Skanova som är Telia-Sonera Network Sales
operatörerna har en programvara som heter NetBusiness.
genom den programvaran gör de t.ex ADSL beställning åt dig som kund och Skanova lägger till kunden i DSLAM (Digital Subscriber Line Access Multiplexor)
Lena N
CITAT (Posse @ 27-02-2004, 09:49)
Kör ingen av er Utfors (numer övertaget av Glocalnet), eller funkar allt bra för er?  :unsure:

Idag t.ex. när jag kopplade upp mig hann jag bara lagom ta emot ett enda email - sedan kopplades jag helt sonika bort.  :angry:

Känner igen problemen. mad.gif

Har börjat fundera på att tacka ja till kommunens erbjudande om bredbandsuppkoppling (kommer inom kort) trots att det höjer min månadskostnad med c:a 100 kr. wink.gif
TeliaNet
glocalnet kanske har egen e-post server.
kan du berätta mer om bredbandet från din kommun.
och vad det kostar.
vilken typ av teknik används?
Posse
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2004, 09:10)
CITAT (Posse @ 19-03-2004, 10:37)
Hur var det nu...

Måste varje "operatör på marknaden" installera egna speciella ADSL-prylar i resp telestation för att kunna erbjuda ADSL-abonnemang? Eller räcker det med att någon gjort det, för att alla sedan ska kunna göra det? unsure.gif

så här är det: Telia-Sonera äger nät, utrustning och telestationerna.
de hyr ut det till de andra operatörerna genom ett varumärke som heter Skanova som är Telia-Sonera Network Sales
operatörerna har en programvara som heter NetBusiness.
genom den programvaran gör de t.ex ADSL beställning åt dig som kund och Skanova lägger till kunden i DSLAM (Digital Subscriber Line Access Multiplexor)

Måste nu all utrustning moderniseras för att räckviddsförlängningen som pressmeddelandet berättar om ska kunna fungera? unsure.gif
TeliaNet
om jag inte läste fel förbättrades ledningskvaliteten.
ADSL är Asymetric Digital Subscriber Line, men signalering sker med analoga toner, alltså högfrekventa som vi inte kan höra, upp till 1,1 MHz. allt efter kabelns längd tar det längre tid, men med en bättre tvinnad kabel klarar sig pulserna sig längre.
adsl använder frame relay d.v.s. pakettrafik med små celler på vardera 44 Byte om jag inte minns fel.kan varit XTM
imorgon måndag ska jag till TeliaSonera så jag kan ju kolla.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2004, 15:02)
om jag inte läste fel förbättrades ledningskvaliteten.
10110011011 eller i oschiloskåp sleep.gif-__-sleep.gif- detta är de digitala pulser som används. allt efter kabelns längd tar det längre tid och pulserna ser ut så här: ~~~ nästan som en sinusvåg. men med en bättre avskärmad kabel klarar sig fyrkantspulserna sig längre.
adsl använder frame relay d.v.s. pakettrafik med små celler på vardera 44 Byte om jag inte minns fel.
imorgon måndag ska jag till TeliaSonera så jag kan ju kolla.

Manar du att ledningskvalitén har förbättrats?

För handlade det om att man kan lägga bättre kabel, kunde de väl lika gärna satsa på fiber? unsure.gif

Bra förstås om du vill forska vidare! smile.gif
TeliaNet
från den lokala telestationen går optofiber till backbone [FX] (stammnät)och åt ditt hem går Anslutningsnät-[KC] 16st Koaxial till en knut punkt [KP]nån stans i ditt bostadsområde.
16st Koaxial kablarna är från 40-slutet av 60 talet och är isolerade med papper.
det blir ofta kottis när det är skyfall så då byts dem.
man har oftast inte optofiber hem till ett hushåll då privatpersoner ej kan nyttja 2,5Gbit själva. det är ju även en ekonomisk fråga.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2004, 18:17)
från den lokala telestationen går optofiber till backbone FX (stammnät)och åt ditt hem går Anslutningsnät-KC 16BNC till en knut punkt nån stans i ditt bostadsområde.
16BNC kablarna är från 40-slutet av 60 talet och är isolerade med papper.
det blir ofta kottis när det är skyfall så då byts dem.
man har oftast inte optofiber hem till ett hushåll då privatpersoner ej kan nyttja 2,5Gbit själva. det är ju även en ekonomisk fråga.

Mitt "bostadsområde" är väl närmast en gles radby utmed en landsväg. För uppskattningsvis runt 10 år sedan grävde Televerket ner alla telekablar här i närheten. Och jag hoppas att de använde nytt material.... unsure.gif
Posse
Ussch - jag tror jag får nervsammanbrott... wacko.gif

Jag vill ha reda på om jag skulle kunna få ADSL och lyckades på Telias sajt till slut hitta ett ställe där man skulle skulle kunna skriva in sitt telefonnummer och få besked. Men icke - det blev inget som helst besked åt endera hållet sad.gif

Då började jag leta efter en epostadress för att helt enkelt skriva och fråga, men istället vallades jag runt, runt utan att finna vare sig någon sådan adress eller ett formulär. sad.gif

OK då, jag får väl ringa då och tala med någon, tänkte jag, och fann direkt numret 90 200, slog det och tänkte att då svarar väl (som förr)en människa och fixar ärendet. Men icke - en talsvarsmaskin var det, och efter ett tags "intelligenstest" med tryckningar hit och dit uppmanades jag knappa in mitt telefonnummer för att få besked om jag skulle kunna få bredband.

Relativt glad i hågen knappade jag in numret, bara för att få beskedet (typ): "Du har slagit in ett felaktigt telefonnummer".

Nåja - knappa in fel nummer kan vi alla göra göra, tänkte jag, och knappade återigen in mitt nummer, denna gång medan jag noggrant tittade på displayen för att se att det verkligen blev rätt.

"Du har slagit in ett felaktigt telefonnummer" - "Du kan inte göra fler försök.", hördes i luren. Gissa vem som slängde på luren! wacko.gif mad.gif

Inte att undra på att så många människor nuförtiden drabbas av psykiska besvär, utbrändhet, nervsammanbrott m.m.. sad.gif mad.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Lena N
CITAT (TeliaNet @ 21-03-2004, 14:08)
glocalnet kanske har egen e-post server.
kan du berätta mer om bredbandet från din kommun.
och vad det kostar.
vilken typ av teknik används?

Denna information finns på kommunens hemsida:

"Denna (upphandlingen) resulterade i att ett avtal tecknades med Sydkraft Bredband AB (SKBB) i september 2003.

SKBB åtar sig att bygga ut och tillhandahålla ett operatörsneutralt, ortssammanbindande fibernät (OSBN200). Nätet ska vara utbyggt till alla orter med 200 invånare eller fler senast 2005-12-31.

SKBB bekostar utbyggnaden av nätet. Region Skåne och kommunerna bidrar till finansieringen genom tillgängliga statsbidrag , den medfinansiering kommunerna måste ställa upp med för att få disponera statsbidragen och genom att den egna datatrafiken körs i nätet."

Vad i hela friden betyder det? blink.gif

Där finns en karta med följande text under "I kartan ser du den planerade täckningen för ADSL i Hässleholms kommun" Jag antar att det betyder att det är ADSL som blir aktuellt om man vill ansluta sig. wink.gif

Kan någon här bidraga till att jag förstår lite mera vore det gulligt. smile.gif
TeliaNet
det visar bara att det ska dras en optokabel.
tittar på hässleholms kommun sida om bredband och ser att ni får ADSL genom sydkraft.
det är en speciell variant sydkraft har som finns i norge och danmark. telias nät har 256/64, 512/400, 1984(2000)/400 osv.
notera att hastigheten från dig är bra mycket lägre hos syd kraft, 512/128.
telias nät sträcker sig till hässleholms kommun och vidare till några mindre orter i kommunen så du kan lika väl välja en operatör som använder telias nät.
det kommer även att vara möjligt att ha adsl i mindre samhällen i kommunen genom sydkraft.
en DSLAM som binder ihop hushållen kostar ca 1miljon så räkna med höga priser eller långa bindningstider genom sydkraft.
Lena N
Dessa priser ska visst gälla:

"Anslutning av tjänsten (engångskostnad): 690kr Bindningstid 12 månader

Köp av ethernetmodem Zyxel 645 Prestige (inkl frakt): 990kr

Hastigheter
Nedladdningshastighet upp till 0,5 Mbit/s: 330 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 2 Mbit/s*: 390 kr/månad
Nedladdningshastighet upp till 8 Mbit/s*: 490 kr/månad"

Jag har jämfört priser på nätet och uppfattat det som att månadskostnaden är "medel" men anslutning och modem i överkant jämfört med andra. Bindningstiden på 12 månader är däremot lång.

Jag bor inte i stan utan i Tyringe som ligger 1 mil utanför. Tyvärr framgår det inte om vi tillhör de som ansluts först eller senare.

Du skriver att jag kan lilka väl välja en operatör som använder telias nät. Skulle jag kunna ansluta mig till en sådan operatör redan nu eller förutsätter det att optokabeln är dragen?

Tack TeliaNet för ditt tålamod att svara på okunniga frågor.
wub.gif
TeliaNet
det går även att köra med STM.
ring telias kundtjänst på 90200 eller skriv in postnr på bostream.se så får du reda på om du måste ha från sydkraft eller om du kan ha telia eller operatör i telias nät.
Posse
När jag hämtat mig från nervsammanbrottet över Telia, mailade jag till en annan operatör och frågade om det skulle vara möjligt få ADSL i mitt telefonjack. De svarade att det inte finns någon ADSL-nod i min telefonstation.
Det innebär vad jag förstår att ADSL ännu inte nått hit ut och att ingen operatör kan erbjuda mig ADSL för närvarande? unsure.gif sad.gif
TeliaNet
det beror lite på operatör.
bor ni under 1000 personer på samma ort är det inte troligt att ni få än på ett tag.
ge inte upp ni kan få radiolänk hos rix telecom om ni är minst 40 personer
Tommy
Min kommun (Sigtuna) har precis fått beviljat ett stöd från länsstyrelsen på några miljoner för att kunna bygga ut ALLA kommunens telestationer oavsett antal abonnenter för xDSL smile.gif

Änteligen.

Fast det är inte helt klart förstås... 98% av innevånarna skall kunna få tillgång. Skulle inte vara helt oväntat om jag blir utan, vet inte hur långt jag har till station... för långt för ISDN hur som helst.

Skanova ska bygga om stationerna under sommaren smile.gif
TeliaNet
gör en adsl kontroll på uvtc.se/com så får du se hur långt från din telestation du bor.
Posse
CITAT (TeliaNet @ 31-03-2004, 20:26)
det beror lite på operatör.
bor ni under 1000 personer på samma ort är det inte troligt att ni få än på ett tag.
ge inte upp ni kan få radiolänk hos rix telecom om ni är minst 40 personer

För det fall att det var mig du svarade på vill jag påminna om mitt tidigare inlägg om ev kommande radiolänk.

Jag har nyss provat Universal Telecoms
testa-om-du-kan-få-ADSL-sida med fantastiskt god service jämfört med Telias pratiskt taget obefintliga. smile.gif

Skrev in mitt telefonnummer och på kanske 10 sekunder fick jag veta (igen) att min telestation inte är utrustad för ADSL ännu. sad.gif

Men jag undrar mycket om det förekommer någon samordnad intresseundersökning på icke ADSL-utrustade ställen? Alltså att alla förfrågningar om man kan få ADSL sammanställs, oavsett vilken operatör man frågar hos... unsure.gif
TeliaNet
beror på operatör.
här i nässjö har kommunen dragit fiber till samhällen som bara har en telefonkiosk och med knappa 1000 inv.
kommunen hyr in sig på LX (DSLAM här i stan) och KC (knutpunkt).
kommunen köper och lägger en egen DSLAM i KC.
här i stan kan vi ha alla operatör som anv. Telia Soneras/Skanovas nät.
på landsbyggden kan folk bara ha CityNet från nässjö kommun.

avlånga grannkommunen eksjö lade egen optofiber genom 5 samhällen för att de längst bort skulle få ADSL.

när jag var på TeliaSonera/skanova såg jag fiberkartor och det visade att det dras genom ställen som ligger ut med kabeln.
det byggs nästan hela tiden till ställen i storleksordnig alltså från störst till minst.
det finns flera nätägare i sverige, tex TeliaSonera, Telenor, Banverket, f.d Utfors, kommuner, mfl. så det kan vara så att nån av dem tar imot intresse anmälningar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon