Kameila
Har precis övertagit en odlingslott på 67 kvm.
Är väldigt ivrig att komma igång att odla men inser samtidigt att det kommer ta en del tid att röja upp och att det troligen kommer dröja en liten bit in i juli innan jag kan börja så och plantera.
Skulle bl a vilja odla grönsaker men är lite orolig för att det redan är försent då. Är det så? Vad kommer vara försent och vad kan jag börja odla i början av juli?

Skulle också vilja rama in lotten med nånting som bäddar in och avskärmar. Någon som har några bra tips?
Piccante
Allt som växer relativt snabbt och kan sås i omgångar kan man så i juli. Jag odlar sallat, mangold och baby spenat i omgångar. Odlar man under fiberduk så växer det snabbare med. Ärtor o bönor är jag osäker på? Mina har grott långsamt i år o inte utvecklats så mycket än. Om du driver upp plantor inne redan nu så kanske du hinner sätta vaxbönor.
Kameila
Tack Markus! Vet du hur det är med morötter och rödbetor?
Undrar också om det fortfarande kan funka att så blommor som Rosenskära och Luktärter?
ingrid fuxwall
Tveksam till om du kan driva upp morötter och rödbetor här sent på året, fast testa och berätta för oss.
Luktärtor förgror jag alltid innan jag sätter ut dem. Rosenskära har jag aldrig testat men förhoppningsvis kan någon annan ge dig bra svar
Eva i Skåne
Söckerärter har jag tänkt mig att så en omgång till av nu i helgen, men om det hinner bli någon skörd beror nog på hur fin sensommaren blir. Kan väl vara värt ett försök. En påse fröer kostar inte så många kronor.
Sen tror jag det finns nån sorts morötter som ska gå att skörda efter 6-8veckor. Jag odlar inte själv morötter, men tror mig ha läst det på nån påse.
Du får helt enkelt läsa på fröpåsarna och chansa lite smile.gif

Rosenskära tror jag inte på, men det finns ju en del sommarblommor som det står "så i omgångar för längre blomning". Dom tror jag du kan prova.

kolla också på nån handelsträdgård (inte växtvaruhus, det tror jag inte är lönt) om dom har kvar brätten med frösådda grönsaker och sommarblommor.
T ex brukar purjolök, kålplantor, aster, krysantemum mm säljas i bredsådda småbrätten. Det är ju lite sent på säsongen, men det kan finnas kvar. Det är ju inte riktigt samma som att så från frö själv, men lite "halv-fabrikat" kan kanske duga första året.

Ang avskärmning/inbäddning kan jag inte komma på nåt just nu.

Lycka till rose.gif
Snöflinga
Lavendel kan vara fint som avskärmning. De är ju lätta att ta sticklingar av och på så sätt kunna utöka "häcken".
Kameila
Tack för tipsen ingrid, Eva och Snöflinga!

Eva: Du får ursäkta min okunskap, men vad är brätten för något?
Eva i Skåne
CITAT (Kameila @ 25-06-2011, 22:04) *
Tack för tipsen ingrid, Eva och Snöflinga!

Eva: Du får ursäkta min okunskap, men vad är brätten för något?

Normalt menar jag dessa tunna "plastbrickor" som affärerna får sina växter i,
men i detta fallet menar jag mindre "formar" som man kan sår i, som en stor vid engångskruka ungefär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon