gyllenrosa
28-06-2011, 19:54
Jag har fått för mycket lök, både gul och röd. Kan någon tipsa vad jag ska göra med den. Kan man hacka den och fräsa i smör och sedan djupfrysa eller kanske skiva, förvälla och frysa in?
*Stintan*
29-06-2011, 09:48
Har du redan skördat den menar du?
gyllenrosa
29-06-2011, 14:08
Nej jag har inte varken odlat eller skördat löken. Det har andra gjort, men jag vill gärna ta vara på det jag fått. Jag är ingen fena på matlagning fast jag älskar mat.
smuleborg
29-06-2011, 19:15
Lök kan förvaras uppemot ett halvår (och kanske längre?), om man har ett någorlunda svalt utrymme (skafferi).
Hur mycket handlar det om? Gör en lökpaj till släkt, vänner och grannar?
Jag har aldrig fryst stekt lök, men smöret gör att hållbarheten förkortas.
Gör koncentrerad buljong (fond är det moderna ordet för buljong). Sedan har du grund för grytor, soppor och annat smaskigt.
Fritzious
30-06-2011, 17:54
Du kan frysa hackad lök (utan att steka den först). Inga problem!
gyllenrosa
01-07-2011, 07:40
Tack för tipsen. Jag kan ju pröva ett par olika sätt. Hellre det än att slänga överskottet direkt.
theresen
16-08-2011, 16:50
jag har en fiskrätt som jag använder "svettad" lök till och jag använder inte en hel lök på en gång så jag brukar lägga det frysen och det går bra. det beroe väl kanske på vad man ska ha det till. ska det ändå tillagas så spelar det nog ingen roll för smak eller konsistens.
lägger även rå purjo i frysen.
millaan
17-08-2011, 18:07
Annars kan du göra löksoppa. Går åt ganska mycket lök till det och soppan går bra att frysa också.
http://www.saltpeppar.se/blog/?p=10983
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.